Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:Terwijl de voedster zwanger is moet je haar beschermen tegen stresstoestanden. Breng geen verandering aan in haar dagelijkse routine.
Tijdens heel de dracht moet de voedster zoveel mogelijk met rust gelaten worden. Geef haar vanaf het einde van de 2e week/ begin 3e een nestkastje en extra stro zodat zij een nest kan "bouwen"/ maken. Zodat zij er tijdig aan kan wennen. De eigenlijke bevalling duurt niet langer dan een kwartier-20 min (als alles goed gaat). De draagtijd is 30 à 32 dagen al naargelang het aantal jongen. De voedster trekt wol vooral uit de borst om haar nest zacht en warm te maken. Ze doet dit zeer kort voor de bevalling. Rondsjouwen met hooi/ stro doet ze al veel eerder, sommige zelfs al bij de 2-3 week van de dracht.
hanny_jelke schreef:bron http://vlaamsereuzen.webs.com/fokopfokendejongen.htmCitaat:Terwijl de voedster zwanger is moet je haar beschermen tegen stresstoestanden. Breng geen verandering aan in haar dagelijkse routine.
Tijdens heel de dracht moet de voedster zoveel mogelijk met rust gelaten worden. Geef haar vanaf het einde van de 2e week/ begin 3e een nestkastje en extra stro zodat zij een nest kan "bouwen"/ maken. Zodat zij er tijdig aan kan wennen. De eigenlijke bevalling duurt niet langer dan een kwartier-20 min (als alles goed gaat). De draagtijd is 30 à 32 dagen al naargelang het aantal jongen. De voedster trekt wol vooral uit de borst om haar nest zacht en warm te maken. Ze doet dit zeer kort voor de bevalling. Rondsjouwen met hooi/ stro doet ze al veel eerder, sommige zelfs al bij de 2-3 week van de dracht.
houd er rekening mee dat ze ook 3 dagen later pas gedekt kan zijn.
is de ram er een keer echt afgevallen. lees ogen weg draaien en er achterover af vallen.
dan heeft hij zijn daad namelijk pas echt daadwerkelijk gedaan

Brainless schreef:Faniek schreef:Een ram is na 48 uur al niet meer vruchtbaar, lijkt me heel stug dat ze zwanger is.
Konijn draagt gemiddeld 31 dagen eigenlijk bijna altijd exact 31 dagen. Maar om dat ze al haar geplukt hebben lijkt me die kans ook klein, dat doen ze bijna altijd vlak voor de bevalling.
Dierenartsen zeggen 2-3 weken.
http://www.dierenkliniekecht.nl/sterili ... tie-konijn
http://www.dapvries.nl/pages/sub/3/2563 ... satie.html
http://www.dierenklinieksneek.nl/index. ... Itemid=239Citaat:Castratie bij de ram houdt in dat de zaadballen en een stukje zaadleider worden verwijderd. Na de operatie moet een ram nog minimaal 3 weken gescheiden van de voedster zitten, 2-3 weken na de castratie is een ram nog in staat nakomelingen te verwekken.

veranadautje schreef:een deel afzetten is lastig de kippen en de konijnen hebben een eigen hok maar delen de ren. overigens gaan de konijnen in het kippenhok zitten maar deze gaat s nachts dicht
dan hebben de konijnen de ren voor zichzelf en hun eigen hok
ik woon in zevenaar
Ik denk zelf dat de castratie overigens wel gelukt is. erg goeie dierenarts en hij heeft de hegtingen enz. er ook uitgehaald. en nog helemaal gecontroleerd.
mochten er wel kleintjes komen sluit ik de moeder op in het nacht hok (1,50 bij 50) en alleen onder toezicht los zodat er geen andere dieren in/rond het nest komen.
Gigixponys schreef:veranadautje schreef:een deel afzetten is lastig de kippen en de konijnen hebben een eigen hok maar delen de ren. overigens gaan de konijnen in het kippenhok zitten maar deze gaat s nachts dicht
dan hebben de konijnen de ren voor zichzelf en hun eigen hok
ik woon in zevenaar
Ik denk zelf dat de castratie overigens wel gelukt is. erg goeie dierenarts en hij heeft de hegtingen enz. er ook uitgehaald. en nog helemaal gecontroleerd.
mochten er wel kleintjes komen sluit ik de moeder op in het nacht hok (1,50 bij 50) en alleen onder toezicht los zodat er geen andere dieren in/rond het nest komen.
Als er kleintjes zijn, mag je de moeder net niet opsluiten bij hen. Als de moeder er heel de tijd te dicht op zit, kan ze gestrest raken en de kleintjes doodbijten.
Maar ik denk ook dat het eerder schijnzwangerschap is..
Gaan de voedsters veel naar het hok? Of blijven ze in de buurt als jij er aan komt?
Tiffany schreef:Faniek schreef:Ze zijn schijnzwanger.
Dat klopt, maar een schijnzwanger konijn kan gewoon dragend zijn. Heb hier twee dames die standaard twee weken na de dekking schijnzwanger raken en op dag 31 gewoon werpen.

Tiffany schreef:Faniek schreef:Ze zijn schijnzwanger.
Dat klopt, maar een schijnzwanger konijn kan gewoon dragend zijn. Heb hier twee dames die standaard twee weken na de dekking schijnzwanger raken en op dag 31 gewoon werpen.