konijnen zwanger of niet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 11:40

mocht ik merken dat er jonge zijn sluit ik de moeder met hun op
en moeten de andere 2 bij de kippen er bij(overigens springen ze nu al in dat hok)

0316Meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:41

kun je niet een deel van je huidige hok afzetten voor de ram? want mocht er iets niet goed gegaan zijn bij castratie , kan het dier nog vruchtbaar zijn,, (wat me sterk lijkt) en een voedster kan tijdens de bevalling weer gedekt worden. vandaar de vraag;)

als ik mag weten waar je ergens woont. kan ik mn vriend vragen of het eventueel te doen is om een kleine erbij te nemen ( als het zo ver is)

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 11:52

een deel afzetten is lastig de kippen en de konijnen hebben een eigen hok maar delen de ren. overigens gaan de konijnen in het kippenhok zitten maar deze gaat s nachts dicht
dan hebben de konijnen de ren voor zichzelf en hun eigen hok

ik woon in zevenaar

Ik denk zelf dat de castratie overigens wel gelukt is. erg goeie dierenarts en hij heeft de hegtingen enz. er ook uitgehaald. en nog helemaal gecontroleerd.

mochten er wel kleintjes komen sluit ik de moeder op in het nacht hok (1,50 bij 50) en alleen onder toezicht los zodat er geen andere dieren in/rond het nest komen.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:54

bron http://vlaamsereuzen.webs.com/fokopfokendejongen.htm
Citaat:
Terwijl de voedster zwanger is moet je haar beschermen tegen stresstoestanden. Breng geen verandering aan in haar dagelijkse routine.
Tijdens heel de dracht moet de voedster zoveel mogelijk met rust gelaten worden. Geef haar vanaf het einde van de 2e week/ begin 3e een nestkastje en extra stro zodat zij een nest kan "bouwen"/ maken. Zodat zij er tijdig aan kan wennen. De eigenlijke bevalling duurt niet langer dan een kwartier-20 min (als alles goed gaat). De draagtijd is 30 à 32 dagen al naargelang het aantal jongen. De voedster trekt wol vooral uit de borst om haar nest zacht en warm te maken. Ze doet dit zeer kort voor de bevalling. Rondsjouwen met hooi/ stro doet ze al veel eerder, sommige zelfs al bij de 2-3 week van de dracht.

houd er rekening mee dat ze ook 3 dagen later pas gedekt kan zijn.
is de ram er een keer echt afgevallen. lees ogen weg draaien en er achterover af vallen.
dan heeft hij zijn daad namelijk pas echt daadwerkelijk gedaan :')

0316Meisjj

Re: konijnen zwanger of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:55

haha zevenaar! dichtbij! mag ik vragen welke Da.. geloof ook niet dat er veel mis aan gegaan kan zijn hoor!

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 11:56

dierenkliniek de liemers

0316Meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:58

Oke!:P hebben wij vroeger gelopen. we zitten nu bij dierenartsen praktijk t Holland in duiven

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 11:58

hanny_jelke schreef:
bron http://vlaamsereuzen.webs.com/fokopfokendejongen.htm
Citaat:
Terwijl de voedster zwanger is moet je haar beschermen tegen stresstoestanden. Breng geen verandering aan in haar dagelijkse routine.
Tijdens heel de dracht moet de voedster zoveel mogelijk met rust gelaten worden. Geef haar vanaf het einde van de 2e week/ begin 3e een nestkastje en extra stro zodat zij een nest kan "bouwen"/ maken. Zodat zij er tijdig aan kan wennen. De eigenlijke bevalling duurt niet langer dan een kwartier-20 min (als alles goed gaat). De draagtijd is 30 à 32 dagen al naargelang het aantal jongen. De voedster trekt wol vooral uit de borst om haar nest zacht en warm te maken. Ze doet dit zeer kort voor de bevalling. Rondsjouwen met hooi/ stro doet ze al veel eerder, sommige zelfs al bij de 2-3 week van de dracht.

houd er rekening mee dat ze ook 3 dagen later pas gedekt kan zijn.
is de ram er een keer echt afgevallen. lees ogen weg draaien en er achterover af vallen.
dan heeft hij zijn daad namelijk pas echt daadwerkelijk gedaan :')

Ik heb hem er bij gezet en een tijdje in de gaten gehouden toen niet gelijk maar wat hij veder uitgespookt heeft heb ik natuurlijk niet gezien.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 11:59

0316Meisjj schreef:
Oke!:P hebben wij vroeger gelopen. we zitten nu bij dierenartsen praktijk t Holland in duiven

aah oke pben wel even veder om topic niet te verstoren

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 15:08

Brainless schreef:
Faniek schreef:
Een ram is na 48 uur al niet meer vruchtbaar, lijkt me heel stug dat ze zwanger is.
Konijn draagt gemiddeld 31 dagen eigenlijk bijna altijd exact 31 dagen. Maar om dat ze al haar geplukt hebben lijkt me die kans ook klein, dat doen ze bijna altijd vlak voor de bevalling.

Dierenartsen zeggen 2-3 weken.

http://www.dierenkliniekecht.nl/sterili ... tie-konijn
http://www.dapvries.nl/pages/sub/3/2563 ... satie.html
http://www.dierenklinieksneek.nl/index. ... Itemid=239
Citaat:
Castratie bij de ram houdt in dat de zaadballen en een stukje zaadleider worden verwijderd. Na de operatie moet een ram nog minimaal 3 weken gescheiden van de voedster zitten, 2-3 weken na de castratie is een ram nog in staat nakomelingen te verwekken.

Ik koppel meer dan duizend rammen na 2 weken en nog nooit een enkel jong van gekomen, dus de informatie klopt niet, maar ik snap dat dierenartsen liever iets te ruim aanhouden dan te kort :)

In Engeland doen ze veel meer onderzoeken naar konijnen en daar is een onderzoek dat ze na 48 uur onvruchtbaar zijn.
Echter je wil herstel en hormoonvermindering voordat je gaat koppelen daarom houden wij altijd 2 weken aan en we hebben de afgelopen 6 jaar nogal wat rammen gekoppeld na 2 weken en geen enkel klein konijntje wat rond hupst. Ik verwacht dat 10 dagen in deze dan ook veilig is, maar 2 weken is in ieder geval 100% onvruchtbaar.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 15:22

Inderdaad. De kans is klein dat ze zwanger zijn of worden hoor. Ik zou je ram er gewoon bij laten.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:55

Wij koppelen ook na 2 weken, ook nooit iets fout gegaan.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:07

veranadautje schreef:
een deel afzetten is lastig de kippen en de konijnen hebben een eigen hok maar delen de ren. overigens gaan de konijnen in het kippenhok zitten maar deze gaat s nachts dicht

ik woon in zevenaar

Ik denk zelf dat de castratie overigens wel gelukt is. erg goeie dierenarts en hij heeft de hegtingen enz. er ook uitgehaald. en nog helemaal gecontroleerd.

mochten er wel kleintjes komen sluit ik de moeder op in het nacht hok (1,50 bij 50) en alleen onder toezicht los zodat er geen andere dieren in/rond het nest komen.

Als er kleintjes zijn, mag je de moeder net niet opsluiten bij hen. Als de moeder er heel de tijd te dicht op zit, kan ze gestrest raken en de kleintjes doodbijten.

Maar ik denk ook dat het eerder schijnzwangerschap is..
Gaan de voedsters veel naar het hok? Of blijven ze in de buurt als jij er aan komt?

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 18:28

Gigixponys schreef:
veranadautje schreef:

ik woon in zevenaar

Als er kleintjes zijn, mag je de moeder net niet opsluiten bij hen. Als de moeder er heel de tijd te dicht op zit, kan ze gestrest raken en de kleintjes doodbijten.

Maar ik denk ook dat het eerder schijnzwangerschap is..
Gaan de voedsters veel naar het hok? Of blijven ze in de buurt als jij er aan komt?

bedankt voor je berichtje,
Het opsluiten zal dan om een uurtje perdag gaan ofzo als er niemand is om het in de gaten te houden(inverband de 2 andere konijnen en 14 kippen)

de dames lopen geregeld van buiten naar binnen
sochtend en s avond check ik het nest.
ik lok de konijnen dan in de ren en haal de loop plank naar het hok weg zodat ze er niet inkunnen
maar zodra ik de plank ook maar half erweer op heb rennen ze naar het nest om te kijken of alles nog licht zoals het lag als er 1 sprietje veranderd is moest het persee terug gelecht worden :o

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 19:47

nog geen jongen dus ik mag nu toch wel aannemen dat die ook niet meer komen *D

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 10:22

Faniek schreef:
Ze zijn schijnzwanger.

Dat klopt, maar een schijnzwanger konijn kan gewoon dragend zijn. Heb hier twee dames die standaard twee weken na de dekking schijnzwanger raken en op dag 31 gewoon werpen.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 10:37

inmiddels zitten ze op 35 dagen dus ik denk dat het nu niet meer kan

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:19

Nee denk het dan ook niet, er zou dan nu wel wat beweging in de 'pluche' moeten zitten..

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:49

Tiffany schreef:
Faniek schreef:
Ze zijn schijnzwanger.

Dat klopt, maar een schijnzwanger konijn kan gewoon dragend zijn. Heb hier twee dames die standaard twee weken na de dekking schijnzwanger raken en op dag 31 gewoon werpen.

dan zijn ze niet schijnzwanger, maar begint het nestel drang al vroeg, dit kan na 2 weken inderdaad al gebeuren. maar dat is geen schijnzwanger. ze zijn schijnzwanger als ze echt niet bevrucht zijn.
schijnzwanger zijn en 2 weken later werpen gaat dus niet samen :D

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:50

veranadautje schreef:
inmiddels zitten ze op 35 dagen dus ik denk dat het nu niet meer kan

dan zijn ze gewoon schijnzwanger, laat ze zelf het nestje kapot maken, dan raken ze ook niet gestrest.
de ram kan inmiddels ook geen problemen meer ver oorzaken

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 19:52

doe ik ik laat het voorlopig zo
momenteel is het echt een mooi nest aan het worden met extreem veel haren
(wou dat het mijn bed was haha :+ )

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:07

veranadautje schreef:
doe ik ik laat het voorlopig zo
momenteel is het echt een mooi nest aan het worden met extreem veel haren
(wou dat het mijn bed was haha :+ )

kriebelt wel maar is lekker warm :')

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 20:07

haha alleen nog net geen hoofdkussen

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:15

die gooi ik toch altijd uit bed :+
lig graag plat :=

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:43

Tiffany schreef:
Faniek schreef:
Ze zijn schijnzwanger.

Dan zijn ze dus niet schijnzwanger :D

Deze dames zijn niet dragend, dus wel schijnzwanger, konijnen worden heel vaak schijnzwanger na een koppeling :D

Maar wat ik al dacht, een ram kan dan echt niet meer vruchtbaar zijn, nu lekker genieten van je stel :)