Konijn drinkt niet.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Carrotcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:14

Veel drinken uit de fles kan ook verveleling of frustratie zijn.
Ik had een konijn die het deed na zijn castratie. Die heeft zichzelf letterlijk dood gedronken. De DA zei dat het uit frustratie kan zijn.....

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:16

Probeer eens een bakje naast de drinkfles?

Ik zou het knaagstickje achterwege laten, aangezien hier veel troep inzit. Beter geef je een wilgentak of iets anders te knagen. :j

Dagmar80

Re: Konijn drinkt niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:22

@ Carrotcake: Nog nooit van gehoord. ? Apart, mag toch niet hopen dat ze beiden veel drinken omdat ze gefrustreerd zijn enzo... Lijken ze in ieder geval niet, lopen ook beiden elke dag in de woonkamer rond. Wel was het oorspronkelijke idee dat ze samen zouden gaan wonen, maar ze vinden elkaar niet zo lief...

Eens wat betreft de wilgentak, vermaken ze zich uitstekend mee en het is veel gezonder. Hangt wel weer van het knaagstickje af, je hebt ze in allerlei soorten natuurlijk...

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 19:06

trysteffy schreef:
Het is dan wel raar dat die ander konijn als ik het drinkflesje aangevuld heb de drink fles om zo te zeggen bijna aanvalt. Want ik kijk altijd nog een beetje eind van de avond voor dat ik naar bed ga of ze alles nog hebben en dan zit ie op de helft.

Ik ben zelf best voorzichtig met groenvoer omdat er te veel vocht in zit.
Ik geef de schil van de komkommer stukje appel andijvi en wortel natuurlijk.
Wat advieseren jullie me nog meer om wat voor groenvoer te geven en hoeveel?

Witlof! Maar als je konijn niet Goed drinkt kan je best een keertje een tomatenkapje geven voor de vocht. Je kan ook af en toe broodkapjes geven. Die van ons krijgen elke avond groen meestal andijvie of witlof en soms appel wortel of brood, nog nooit problemen gehad, als er meer dan 2 dagen niet of heel weinig gedronken is krijgen zo een tomatenkapje of stukje komkommer erbij voor het vocht.

Carrotcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 19:19

Dagmar80 schreef:
@ Carrotcake: Nog nooit van gehoord. ? Apart, mag toch niet hopen dat ze beiden veel drinken omdat ze gefrustreerd zijn enzo... Lijken ze in ieder geval niet, lopen ook beiden elke dag in de woonkamer rond. Wel was het oorspronkelijke idee dat ze samen zouden gaan wonen, maar ze vinden elkaar niet zo lief...

Eens wat betreft de wilgentak, vermaken ze zich uitstekend mee en het is veel gezonder. Hangt wel weer van het knaagstickje af, je hebt ze in allerlei soorten natuurlijk...

Sommige knagen aan de tralies en andere gaan obsessief aan de fles lurken.
Maar een hele fles per dag per konijn is wel heel veel hoor!
Ik lees ergens dat de waterbehoefte per 24 uur ca 50 ml per kg lichaamsgewicht is. Maar dit wijkt per konijn natuurlijk wel iets af. Ligt er ook aan hoeveel droogvoer en groenvoer het konijn krijgt en de omgevingstemperatuur.
Maar ik denk dat je pas zorgen moet maken als je konijn van de een op de andere dag aanzienlijk veel meer of minder water gaat drinken.

LauraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 19:25

Mijn konijn drink af en toe ook niet uit zijn fles. Ik heb daarom ook altijd een bakje met water staan waar hij wel uit drinkt. Af en toe is hij nou eenmaal erg kieskeurig :p Misschien kan je een bakje pakken wat hij niet kan omduwen.

Carrotcake

liliekska schreef:
trysteffy schreef:
Het is dan wel raar dat die ander konijn als ik het drinkflesje aangevuld heb de drink fles om zo te zeggen bijna aanvalt. Want ik kijk altijd nog een beetje eind van de avond voor dat ik naar bed ga of ze alles nog hebben en dan zit ie op de helft.

Ik ben zelf best voorzichtig met groenvoer omdat er te veel vocht in zit.
Ik geef de schil van de komkommer stukje appel andijvi en wortel natuurlijk.
Wat advieseren jullie me nog meer om wat voor groenvoer te geven en hoeveel?

Witlof! Maar als je konijn niet Goed drinkt kan je best een keertje een tomatenkapje geven voor de vocht. Je kan ook af en toe broodkapjes geven. Die van ons krijgen elke avond groen meestal andijvie of witlof en soms appel wortel of brood, nog nooit problemen gehad, als er meer dan 2 dagen niet of heel weinig gedronken is krijgen zo een tomatenkapje of stukje komkommer erbij voor het vocht.

Ik geef ze bijna alles, behalve koolsoorten, ui, aardappel e.d. Als ik aan het koken ben met een nieuwe groente google ik altijd even. Van de week hebben ze ook pastinaak gekregen. Vinden ze heerlijk....

Geryon

Staan je konijnen buiten? Het regent veel de laatste tijd, doe van mij dronken het regenwater dat bleef liggen veel liever dan het water uit het flesje.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:06

Carrotcake schreef:
Maar een hele fles per dag per konijn is wel heel veel hoor!
Ik lees ergens dat de waterbehoefte per 24 uur ca 50 ml per kg lichaamsgewicht is. Maar dit wijkt per konijn natuurlijk wel iets af. Ligt er ook aan hoeveel droogvoer en groenvoer het konijn krijgt en de omgevingstemperatuur.
Maar ik denk dat je pas zorgen moet maken als je konijn van de een op de andere dag aanzienlijk veel meer of minder water gaat drinken.

Kan ik me bij aansluiten.. Konijnen bij ons in de opvang drinken vaak ook veel. Ze hebben ook niks anders te doen althans een keer met de speelbal gooien, hooi eten etc. Maar helaas kunnen we als opvang niet alle konijnen een ren en een maatje aanbieden wat wel bij konijnen moet. Tot ze natuurlijk een nieuw baasje vinden dan moet een ren en een maatje en negen van de tien keer is dan het vele drinken ook meteen over. Het zijn erg actieve dieren konijnen :j

Betreft konijn van TS ik zou voor de zekerheid altijd even een waterbakje neer zetten, kleine moeite toch? Drinkt die daar ook niet uit heeft hij werkelijk geen dorst. Betreft het konijn dat veel drinkt, je hebt flessen van 300ml en 600ml of nog groter zelfs, maar als die 600ml in 24 uur drinkt is dat inderdaad extreem veel.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:10

@ Carrotcake: Ze staan wel binnen, dus dat scheelt denk ik, warmer dan buiten en dus ook meer behoefte? Niet dat mijn cv zo mega warm staat, maar het scheelt natuurlijk wel. Mijn twee konijnen buiten drinken minder.

In oktober ging het me wel erg opvallen bij Kees, de kleinste dwerg, toen was de kooi ook zo snel vies, tja, veel drinken is veel plassen... Maar dat valt nu wel weer mee, de kooi blijft een stuk langer schoon. Verder ook geen problemen, net zo actief enzo als anders. Tralie knagen doet hij als het bijna brokjes tijd is, ze krijgen 's morgens een klein beetje brok en 's avonds een klein beetje. Bibi heeft het tralieknagen van hem overgenomen... Die deed het eerst nooit... Als hij tevreden is knaagt hij ook niet, maar mocht hij onverhoopt een dagje niet los kunnen lopen, of pas later dan anders...

Met het groenvoer wel eerst met kleine beetjes beginnen, als ze het niet gewend zijn, de hoeveelheid, dan wel het soort groente moeten de darmen er eerst aan wennen! Die hangoren van mij moesten zelfs eerst wennen aan het eten van worteltjes :p Wat is dat voor vies oranje ding zag je ze zowat denken :p

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 21:07

Die van mij staan indd buiten.

Waarom ik voorzichtig ben met veel groen voer geven komt door dat me andere konijn door een klein handje te veel groenvoer is overleden. Wauw wat had ik hier spijt van..

En daarom ben ik met deze jongens iets voorzichtiger mee.
Maar dat tomaatje kapje is wel een goed idee zal er morgen 1 aan ze geven.
Broodkapjes krijgen ze af en toe als me ouders het nog niet in de prullenbak hebben gegooid.

Mijn konijnen de ene die veel drinkt heeft dan de eenalaaste drinkflesje maat en de ander heeft een maatje daarvoor.

Mogen konijnen ook boerenkool? Of dat maar beter niet geven?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 21:43

Kool zou ik mee oppassen i.v.m. gassen, beter ga je voor veilige groenten ;)

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:18

@ Faniek: Hij heeft een fles van 500 ml, dus best groot voor zijn formaat. Ik zal het in de gaten houden. Hoop dat ik snel weer budget heb om eindelijk dat grote hok voor ze te bouwen, alleen nog de vraag of ik de konijnen samen zou kunnen houden, tot nu toe zijn meerdere koppelpogingen mislukt :( In de zomer los in de achtertuin ging op een gegeven moment wel aardig goed, maar dan moet ik genoeg geschikte dagen hebben om ze elke dag een poos samen te zetten.

Wat een leuke konijntjes trouwens in de opvang! Vind vooral die Merijn qua uiterlijk een leuk en opvallend dier!

@TS: Succes met je konijn! Tips genoeg ;)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:47

@ Dagmar80
Dat is inderdaad wel veel, als ik een konijn in de opvang heb die zoveel drinkt doe ik wel even standaard onderzoekjes o.a. urineonderzoek.
Sommige konijnen klikken helaas echt niet, maar op elk potje past wel een dekseltje. Maar een groot duur hok is zonde hoor, met een klein budget heb je veel meer aan een grote ren :) Een formaat hondenhok is dan bij wijze van voldoende als schuilplekje. Een ren is ook nog is veel goedkoper dan hout :D
Ja, er zitten ontzettend veel leukers en Merijn is echt geweldig van karakter naar mensen. Met andere konijn want pittig, maar daar komt ook wel een passende dame voor voorbij :D

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:36

Ik dacht aan zelf iets bouwen, iets wat ook mooi staat in de huiskamer en waar ze lekker de ruimte in hebben, moet dan wel de hoogte in. Maar ook dat is prijzig...

Ruime rennen heb ik al, twee stuks, maar die in de kamer zetten neemt wel een hoop ruimte in beslag. De dichte rechthoekige ren met een zeil en toilet of onderbak van de kooi zou eventueel kunnen, maar dan als ze samen kunnen zitten... En Kees eindelijk eens leert netjes op de juiste plek te poepen en plassen :p In de zomer zitten ze wel heel vaak in de rennen buiten, of op het gras, of op de stenen in de achtertuin. Heb een nog grotere ren gezien, die lijkt me wel wat! Even sparen :p

Kees is ook zo'n konijn die naar mensen trekt, likjes geven en geaaid worden! :) Maar hij is dus best wel bazig naar andere konijnen en Bibi is ook aardig bazig, dus dat gaat niet zo goed samen...

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:08

Ik pb je even anders gaan we offtopic ;)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 13:54

TS, konijnen in de winter drinken weinig. Een flesje zou ik hoe dan ook vervangen door een bakje. Als je je zorgen maakt kun je elke dag een stukje komkommer geven, of een andere waterrijke groente die veilig is voor konijnen. Of 'hooithee' maken.

Carrotcake schreef:

Is in mijn ogen een teken van verveling. Happy konijnen met ruimte en genoeg ruwvoer doen dit soort dingen niet. Het is gestoord gedrag dat zich ontwikkelt als een konijn zijn natuurlijke behoeften niet kwijt kan.

Vergelijk het met paarden die weven, luchtzuigen, bijten etc.