Oude hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:02

Er is niet veel keus, hij is enorm benauwd en ik wil weten waar het vandaan komt. De enige manier is onder narcose kijken met een cameraatje.
Ik blijf zeker bij het onderzoek, ik heb zelf gewerkt bij deze praktijk, dus mag gelukkig met alles zelf meehelpen.

Ceetje_bokt

Re: Oude hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:08

Zo'n operatie zou ik (denk ik!) niet meer laten dien.Ik hoop altijd dat ik sterk genoeg ben om de honden een week te vroeg te laten gaan in plaats van een dag te laat. Wens je sterkte met je hond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:10

Het gaat niet om een operatie, ze kijken alleen. Een echte operatie laat ik ook niet meer doen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:13

Onze hond was 15, doof, lichte staar, lichte nier aandoening, maar verder deed ze het best aardig en had ze soms een slechte dag.
Ongemerkt werd ze steeds slechter en had ze soms een goede dag.
Soms werd ze 's morgens in haar eigen urine wakker. (Ze liet het in haar slaap gewoon lopen, werd ook niet wakker). Toen dit van soms, veranderde in structureel, hebben we io da de knoop door gehakt.
Niet voor onszelf, maar een hond vind bijna niks zo vies als zijn eigen urine.
Heb de da gevraagd hoever we haar nog af moesten laten takelen, en zijn antwoord was heel duidelijk: niet...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:15

Ik heb vlak voor oud en nieuw de beslissing moeten nemen.
13 jarige podenco.
Die ineens veel ging braken en aan gaf pijn te hebben.
De wandeling werd een kwelling.
Dus naar de DA.
Waar geconstateerd werd dat ze een bol in haar buik had.
Mogelijk een vet bult of een tumor.
De behandelend DA wilde opereren.
Maar zo'n oude hond geeft zo veel risico's onder narcose.
Dat risico wilde ik niet nemen.
Zeker niet met de kans dat het een tumor was die dan hoogstwaarschijnlijk ook uitgezaaid was.
Dus medicijnen tegen het braken. En een pijnstiller.
Dat ging 3 dagen goed. En toen had ze ineens weer zo veel pijn.
Dus hebben we de knoop door gehakt.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:20

Tessya schreef:
Het gaat niet om een operatie, ze kijken alleen. Een echte operatie laat ik ook niet meer doen.

Maar wat is dan de reden dat je wilt weten waar de benauwdheid vandaan komt ?
Ik denk dat deze hond duidelijk aan geeft dat het genoeg is geweest...... hoe moeilijk dit ook voor jou is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:24

Omdat er diverse redenen kunnen zijn van zijn benauwdheid, stembandverlamming (laat ik niet opereren), tumor (laat ik niet opereren), maar er kunnen ook infecties zitten die misschien wel te verhelpen zijn.
Ik zou het mezelf nooit vergeven als ik hem nu zou laten inslapen en achteraf zou blijken dat er nog iets aan te doen was geweest.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:16

Ik ben vandaag met mijn 16,5 jaar oude jack russell naar de da geweest. Oude dibbes had volle anaalklieren en zijn oren zijn schoongemaakt. Hij hoort weinig en ziet ook weinig. Maar zijn neus doet het nog prima hoor! Hij loopt los zijn rondje in de tuin en bij de paarden. Als hij het zat is loopt hij naar de achterdeur, blaft en een onderdaan doet weer open hihi.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:17

Maar om te kijken moet je hond ook onder narcose?
Dat zou ik al niet meer doen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:23

Tsja, als hij geluk heeft wordt hij niet wakker uit de narcose...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:48

Kuggur schreef:

Beetje hard, maar je hebt wel gelijk

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:55

Mijn dierenarts zegt altijd tegen mensen die menen dat hun hond geen pijn lijdt, en alleen maar benauwd is: "benauwdheid is ook een vorm van pijn."
Snel omvallen, urine laten lopen en dan ook nog benauwd... ik zou geen belastende ingrepen meer doen... er is inderdaad best een goede kans dat deze hond de narcose niet eens meer overleeft.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:58

Tessya schreef:
Omdat er diverse redenen kunnen zijn van zijn benauwdheid, stembandverlamming (laat ik niet opereren), tumor (laat ik niet opereren), maar er kunnen ook infecties zitten die misschien wel te verhelpen zijn.
Ik zou het mezelf nooit vergeven als ik hem nu zou laten inslapen en achteraf zou blijken dat er nog iets aan te doen was geweest.

Infecties terwijl hij prednison krijgt? Oude mensen is vaak al heel moeilijk om gezond uit de narcose bij te brengen(verward, ernstig delier) waarom nu nog met je hond deze strijd aangaan. Ik snap heel erg goed dat je wilt weten hoe en wat, en wat dan?? Bespaar je toch de ellende dat hij niet meer of heel slecht uit de narcose komt en laat hem gaan.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 19:41

Het is inderdaad niet makkelijk, wanneer beslis je dat het genoeg is, ik begrijp het... onze hond had artrose en was zonder pijnstillers kreupel. Met pillen ging het nog een tijd goed, maar uiteindelijk kreeg hij hartproblemen (met als symptoom benauwdheid) en toen was het zo dat het hartmedicijn niet te combineren viel met de pijnstillers... oftewel: zou hij die hartpillen krijgen, mocht hij geen pijnstillers en toen was het mij duidelijk dat het afscheid dichtbij was gekomen.

Maar ieder geval is anders, al zijn er toch vaak wel weer dingen die je herkent als je verhalen van anderen hoort, en ik wens je veel wijsheid en sterkte, TS.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 23:15

Tessya schreef:

Sorry, maar een hond onder narcose brengen geeft heel veel risico's. Mijn hond gaat niet meer onder narcose voor 1 of ander. Dat wil de dierenarts ook zelf niet doen. Ze heeft al een tijdje een wratje bij dr oog en dat wild de da al niet weghalen en dit was nog voor haar tumoren.
Onze hond is nog goed, speelt, eet en drinkt, maar we weten dat het nu snel achteruit kan gaan.

Als je daar hebt gewerkt , kun je misschien aan het boekje komen; zijn we niet te vroeg?

Buiten dit, liepen we daar met een kat van 14,5 voor een oorontsteking. Heb ik een topic over gemaakt ook. Die moest onder een roesje ( dus geen narcose ) om schoon te maken. Omdat hij zo lief was, kon het zonder.
Toen zagen ze een poliepje en die is een week later wel weggehaald met een roesje.
Zelfs met een roesje zijn we al gewaarschuwd dat het risico's met zich meerbrengt. Het poliepje kan terug komen, maar dan wordt het waarschijnlijk niet weer weggehaald, ondanks dat de kat verder heel goed is.

Er zijn gewoon grenzen die je zelf moet stellen. Maar een goede dierenarts, hoort je daar wel bij te begeleiden als je dat zelf moeilijk vind.

Mijn moeders hondje kreeg trouwens toen ze 15 was longontsteking. Hebben we ab meegekregen. 2 dagen later ging ze achteruit en was vreselijk benauwd. Dat was heel erg en hebben we direct laten inslapen.

Het boekje helpt je misschien. Er staat oa in dat het moment alleen voor ons van belang is en niet voor het beestje. Dat beestje geeft niet om een week langer leven, of een maand etc.

Sterkte, het is echt moeilijk. Ik kan mn hond ook niet missen en kan me nog geen leven zonder haar voorstellen. Maar zij heeft me zoveel gegeven, dat zij niet voor mij mag lijden.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 23:28

hele moeilijke levensvragen zijn dat en we komen er allemaal ooit aan te staan met een huisdier. Mijn oude Bobtail had ook chronisch last van darmen, altijd moeilijke ontlasting, ik stond vaak dagen zowel overdag als 's nachts met hem buiten.. maar wat een heerlijke soulmate was het... op zijn 13de ging het ook plots slecht, uitval op de achterhand, zijn darmen drukten vanwege het uitzetten op een zenuw waardoor zijn achterkant uitviel maar hij had geen pijn gelukkig.. dit hebben we opgevangen met laten zwemmen, alles werd steviger.. ging een half jaar goed en toen weer uitval, hond was enorm vrolijk nog, at en dronk, kortom.. hondenrolstoel gekocht... helaas kreeg hij er botkanker bij en liep het enorm bergafwaarts, hij is de dag dat ik hem wilde laten gaan, zelf gegaan.. een akelige manier ook nog.. 's ochtends vroeg... zijn hart kon het niet meer aan waarschijnlijk... en iets is er die dag ook bij mij gestorven, ik was er een jaar ziek van....
Het gevecht.. dat win je nooit, wat je ook koopt, wie je ook erbij haalt, het is vreselijk die keuze te maken voor jezelf en voor hun.
Nu in 8 maanden tijd plots mijn bobtailteefje van 8 jaar en een van mijn katten.. alletwee uitgezaaide kanker, ik heb bij de diagnose en de foto's bij de dierenarts direct besloten in te laten slapen... lijkt keihard maar de diagnose was ook keihard.. ze hadden beiden nog maar dagen, hooguit paar weken.

Het is heel heel moeilijk, ik heb heel wat dieren gehad en het wordt er niet gemakkelijker op, of je ze nu 5 jaar of 17 jaar hebt ( mijn oude kat is al 17 en al van kitten bij me)... het blijft afschuwelijk.
ik wens je heel veel kracht toe, dat als je in dubio zit, je voor hem/ haar die keuze móet maken.
Inderdaad merken de dieren het niet, alleen het verdriet waarmee we dan elke dag met hun omgaan voelen ze en is voor hun ook niet fijn...
sterkte!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 09:41

Ik snap ts ergens wel hoor. Vorig jaar begon onze hond van 11 ineens te hoesten, diverse keren naar de da, foto's gemaakt, alles wees op een tumor, maar ze zagen geen tumor. Uiteindelijk hond door ct scan, puur omdat ik in mijn hoofd had: wat als het nu wél een flinke long ontsteking is en ze is er met de juiste medicatie zo vanaf?
Niks bleek minder waar. De reden dat ze geen tumor konden vinden was dat 50 tot 75% van haar rechterlijk een tumor was...
We hebben haar niet eens uit narcose laten halen :n

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 09:57

Ja het is heel erg moelijk. Ik had er in dit geval misschien wel niet meer voor gekozen om de hond onder narcose te brengen. Er is echter 1 verschil: Jij bent er zelf bij en kan op dat moment beslissen hem niet meer uit narcose te halen en afscheid van hem nemen.

Ik ben wel van mening dat je een hond niet ten koste van alles (zichzelf vooral) in leven moet houden omdat je hem nog niet kan missen. Klaar is klaar en vaak geven ze dat wel aan.

Ik heb voor mezelf besloten dat mocht ik een dier moeten laten inslapen dat dit dan thuis gebeurd. Hier kun je natuurlijk ook van zeggen of het humaan is het dier eerst weer meer naar huis te nemen en nog, misschien wel dagen, met pijn te laten rondlopen. Als het niet anders kan dan op de kliniek, dan op de kliniek, maar het allerliefste gewoon thuis.

Luister naar je gevoel, kijk naar je dier en wees eerlijk naar je zelf, maar vooral naar je dier want uiteindelijk gaat het om hem en niet om jezelf.

Sterkte.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:08

Dat heb ik ook hoor Sakkia. Het word wel het eerste beest waarvan ik het zelf moet beslissen in mijn leven dan. Maar Jacky hebben we 6 jaar terug overgenomen zodat hij niet in het asiel terecht zou komen. En als het nu klaar dan is het zo, hij heeft het bij ons mooi gehad. Hij hoeft niet verder af te takelen zo'n stoere Jack moet geen zielig hondje worden hoor.

Afbeelding

Even slapen gister op de terugweg vanaf de DA (is 20 minuutjes rijden) lief he!

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 12:15

Kuggur schreef:

Wauw jij bent zeker een heel fijn mens ? Reageer dan niet ipv op deze idiote manier ;)

Ik ken de ts en de hond heel goed. Ts zal nooit of te nimmer iets doen waardoor hij geen goed leven meer zal hebben. Overal in topics krijg je te lezen dat de dieren binnenstebuiten gehaald worden om te achterhalen wat er aan de hand is.
In dit geval is het enige risicovolle de narcose, ja er bestaat een kans dat hij er niet uit komt maar dan weet je a wat er aan de hand was en hoef je je nooit meer af te vragen heb ik alles gedaan wat kon, en b mocht het zo zijn dan gebeurd het iig rustig ipv dat ze helemaal weg zouden kunnen kwijnen. Want zoals ts al aangaf gaat de zomer al niet meer goed komen.
Ze heeft genoeg mensen om haar heen die heel eerlijk zijn en aan de bel trekken als het niet meer kan.
Het niet weten wat er is en of er wat aan gedaan kan worden is imo vreslijker dan zomaar zeggen het is genoeg als je niet weet hoe het komt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 13:53

Tsk tsk, een "niet heel fijn mens", én "idioot", toe maar....

Terug naar een inhoudelijke discussie zonder onsmakelijke persoonlijke steken;

Beste meid, je mag de TS kennen, maar uit haar openingspost blijkt dat haar hond allang geen "goed leven" meer heeft.
De hond lijdt, en de hond lijdt nú. Mocht mijn hoop uitlomen; dat dit dier niet meer uit deze (met grote waarschijnlijkheid zinloze) narcose komt, is dat lijden voorbij.
Uteraard mag je die mening idioot vinden, imo zegt dat meer over jou dan over mij.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 16:37

Kuggur schreef:
Tsk tsk, een "niet heel fijn mens", én "idioot", toe maar....

Terug naar een inhoudelijke discussie zonder onsmakelijke persoonlijke steken;

Beste meid, je mag de TS kennen, maar uit haar openingspost blijkt dat haar hond allang geen "goed leven" meer heeft.
De hond lijdt, en de hond lijdt nú. Mocht mijn hoop uitlomen; dat dit dier niet meer uit deze (met grote waarschijnlijkheid zinloze) narcose komt, is dat lijden voorbij.
Uteraard mag je die mening idioot vinden, imo zegt dat meer over jou dan over mij.

En mensen die artrose hebben en dement zijn, moeten ook maar een spuitje? Omdat ze geen 'goed leven' meer hebben?

Afijn, TS, luister naar je gevoel. Als jij het idee hebt dat er een reële kans is dat de benauwdheid op te heffen is met het een of ander, dan zou ik toch voor het onderzoek gaan. Je kan aan de hand van de uitkomst ter plekke beslissen wat het verstandigste is.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 16:42

Rebel_Jits schreef:
En mensen die artrose hebben en dement zijn, moeten ook maar een spuitje? Omdat ze geen 'goed leven' meer hebben?

Oh ja, daar kun je ook altijd op wachten in dit topics, de vergelijking met mensen.
En ze zijn altijd even irrelevant.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 16:48

Juist omdat er mensen zijn die dieren met mensen vergelijken krijg je vreemde opvattingen. Ik ben altijd erg verdrietig als een dier van ons ingeslapen moet worden, echter, ik probeer wel om nooit te laat te zijn wat niet altijd lukt. En als we dan toch gaan vergelijken, de hond van ts kun je vergelijken met een mens in die zin dat 1 hondenjaar ong. 7 mensenjaren zijn. 13x7 dus de hond is 91, weinig mensen die dit halen en ts kan dan zichzelf wel niets kwalijk willen nemen en alles willen proberen maar het is een vorm van egoisme om een dier met zulke slechte vooruitzichten toch nog weer te onderwerpen aan een onderzoek. Natuurlijk kan er zo meteen uitkomen dat het simpel verholpen kan worden en dan, hoever ga je bij het volgende probleem.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 16:52

Ik vind het inderdaad idioot als iemand dat soort opmerkingen maakt ;)
Of de hond wel of niet aan het lijden is is niet iets wat iemand achter een beeldscherm kan zien. Maar dat het jouw mening is vind ik absoluut niet erg, maar dat je hoopt dat ie in de narcose blijft vind ik ronduit absurd/idioot. Dat zegt dan inderdaad meer over mij dan jouw :j
Maargoed de ts wil gewoon weten wat er aan de hand is en of dat te verhelpen is of niet. Is t te erg dan is het klaar. Is het iets "simpels" kijken ze vanaf dat punt hoe verder.
Hij staat onder goede controle van de da en die trekken zeker aan de bel als het niet gaat.
En daarbij vind ik het raar dat velen op bokt voor elk kuchje hun paard op de trailer laden en naar de kliniek rijden en er vervolgens dusdanig gereageerd wordt als iemand wil weten of het goed is om door te gaan of juist niet.