Batterijkippen ter adoptie!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:08

Wat een goede actie. Ik heb dit vorig jaar volgens mij ook eens voorbij zien komen.
Heb geen ruimte voor een kip.

merrylegs

Re: Batterijkippen ter adoptie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:14

triestig dat zulke projecten nog noodzakelijk zijn eigenlijk, legbatterijen zouden al sinds 2012 moeten verdwenen zijn. Maar ik wil dit project zeker niet onderuithalen, goed bezig iedereen die een kip adopteert! _/-\o_

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:21

Maakt niet uit dat legbatterijen verdwenen zouden moeten zijn.

Heb je wel eens een vrije uitloop kip gezien? Die hebben wij dus op stal gekregen. Die zien er ook NIET uit.

Daarom koop ik altijd biologische eitjes, als je al de ellende ziet bij vrije uitloop...

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:23

Dat deze kipjes een fijn ander leven mogen hebben is voor mij zonder twijfel.
Maar eerlijke informatie mag van mij wel. Dit vind ik zieltjes winnen.

Zelf kan ik geen kipjes opvangen, of al laatste maaltje voor de honden. Maar dat lijkt me ook niet de bedoeling :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:42

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:45

Dan zou het netjes zijn als ze dat ook zo aangaven.
Zoals ik zei, kipjes die ook een fijn ander leven mogen hebben.

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:44

Mizora schreef:
Het zou kunnen dat ze uit verrijkte kooien komen. In België zijn die in ieder geval nog tot 2025 toegestaan.

Dit zijn kippen in een verrijkt kooisysteem: http://153yon29fjpu39aeju3jrvo61bxq.wpe ... 7-1756.jpg

De naam zegt 2017, want dat is de Nederlandse wetgeving. In België was in het bericht dat ik las sprake van een overgangstermijn van 18 jaar vanaf 2025 (dus tot 2043).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Verrijkte_kooi

echt... dat dat nog mag -O- maar ja, België is niet het meest vooruitstrevende land op dierenwelzijn.

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 18:52

Zaterdag zal ik meer kunnen zeggen over de leefomstandigheden van de kippen, dan ben ik namelijk langsgeweest ;-)

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 19:05

Wat een geweldig initiatief!!! Ik heb ook 6 legbatterij kippen gehad. Bep, Toos, Truus, Trees, Miep en Andre(a). Laatste naam vanwege de scheef afgebrande snavel waardoor ze een bekkie als André van Duin trok. Ze liepen bij mij los op het erf en in het land tussen de paarden. Zelden zulke geweldige en tamme kippen gehad. Ze zaten op schoot, kwamen eraan scheuren met wapperende vleugels als ze de auto zagen aankomen, één keer met je ogen knipperen en ze hadden je besmeerde sneetje brood uit je handen gepikt. We hebben wat afgelachen met de dames.

Ze moesten de pan in omdat ze volgens zeggen geen eieren meer legde. Nou ze legden er soms wel twee per dag. Ik wist op een gegeven moment niet meer wat ik met die eieren aan moest zoveel.

Helaas kregen we in het gebied last van een vossenplaag. Dat was het einde van mijn olijke zestal. Ik zou graag weer kippen willen maar gezien er nog steeds veel vossen zijn durf ik het niet meer aan. Ophokken is voor mij geen optie. Kippen moeten vrij kunnen scharrelen.

Ik hoop dat veel mensen besluiten om deze kippen op te vangen. Je hebt er echt zoveel plezier van.

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 21:06

Als ik de respons op facebook bekijk zullen er toch heel wat een nieuwe thuis vinden. Jammer genoeg niet allemaal, maar elk beetje telt hé :) Hier dezelfde reden, ook teveel vossen. Later kan ik hopelijk een goed afsluitbaar kot maken voor 's nachts! (maar hier moeten we zelfs voor marters oppassen, wat het nog moeilijker maakt...)

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 06:07

jammer dat het zo ver weg is, had ook wel plek voor twee dames gehad.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:04

Ja inderdaad erg jammer dat het niet in de buurt ligt. Heb een kippenren waar altijd nog iets plaats is voor kippen in nood!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:16

Denk erom dat deze kippen wel eens gebrande snavels kunnen hebben. Heeft mijn oom ook gehad toen hij jaren geleden een keer een paar kippen uit een batterij had gekocht. Is toch wel jammer. Het staat zo raar in je mooie kippenhok. Niet dat je het daarom niet zou moeten doen natuurlijk, maar dat je het weet.

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 16:37

Hm, op de foto's lijkt hun snavel nog intact. Maar achja, een buitenbeentje in de kippenkudde is ook leuk, toch? :-)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:12

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:06

Laptopmuis schreef:
Tegenwoordig hebben de kippen hier in Nederland het beter, deze stallen duiken nu overal op: http://www.rondeeleieren.nl/

ik vrees dat dat soort bedrijven eerder een minderheid van de pluimveehouders zijn ;) de meeste bedrijven houden ze nog altijd als scharrelkippen, die nooit het daglicht zien, waarbij hun snavels gekapt mogen worden zonder verdoving en ze met zo'n zuigmachine worden 'geoogst'...

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:33

LindyH schreef:
Denk erom dat deze kippen wel eens gebrande snavels kunnen hebben. Heeft mijn oom ook gehad toen hij jaren geleden een keer een paar kippen uit een batterij had gekocht. Is toch wel jammer. Het staat zo raar in je mooie kippenhok. Niet dat je het daarom niet zou moeten doen natuurlijk, maar dat je het weet.

Bij mij hadden ze alle 6 gebrande snavels maar wat maakt dat uit? Het waren sociale en lieve kippen en ze legden eieren bij de vleet. Waarom zou het raar staan in een kippenhok? :? Hebben de meeste legbatterij kippen geen afgebrande snavels? Dit zodat ze elkaar niet kunnen pikken uit stress?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:08

Eigenlijk alle niet-biologische kippen hebben gekorte snavels. Maar dat kan het puntje eraf zijn tot de helft van de snavel. De eerste valt nauwelijks op voor de meeste mensen, de tweede maakt een hele rare kop.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:16

Mizora schreef:
Eigenlijk alle niet-biologische kippen hebben gekorte snavels. Maar dat kan het puntje eraf zijn tot de helft van de snavel. De eerste valt nauwelijks op voor de meeste mensen, de tweede maakt een hele rare kop.

Ja dat herken ik. Ik had er 5 met gekorte snavels (tot de helft) en eentje waar ze volgens mij uitgeschoten waren tijdens het branden en die had echt een scheef snavelbekkie. Ik vond het niet storend. Ik maakte me meer zorgen of ze wel goed konden eten destijds maar die zorgen waren ongegrond. Ze ondervonden er geen hinder van.

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 16:36

Wat een superactie zeg!
Helaas geen plek voor kippen anders had ik er een aantal geadopteerd :j

Maar even een vraagje ; op de fb pagina staan ook een aantal foto's. waarom hebben de meeste kippen heel weinig veren op de vleugels? (ben gewoon benieuwd hoe dat komt)

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 11:13

Ik DENK omdat ze met velen bij elkaar zitten en nooit zonlicht te zien krijgen. Degenen die ik gisteren ben gaan halen hadden ook niet veel veren meer, maar ze voelden wel lekker warm aan.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:20

Aan het einde van de legperiode zijn de kippen behoorlijk "uitgeput" en vaak gaan ze dan ook in de rui. Kippen in de rui zien er altijd sneu uit, en als de voorraden dan ook nog eens behoorlijk op zijn, dan wordt het al snel een zeer kale kip.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 14:36

Vanavond ons kipjes ophalen, ben erg benieuwd

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 10:03

En, hoe stellen ze het? :)

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 13:05

ze zitten nog binnen, even wennen aan de ruimte die ze binnen al hebben,
Zijn erg rustig.

Zal straks nog eens keertje gaan kijken,

We hebben er uiteindelijk 8 genomen(6 besteld) want anders had ze nog 2 waarvoor eigenlijk geen plek was en wij hebben daar nog plek genoeg voor :)