Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
foto's zal ik straks ff plaatsen
Urielle schreef:Het probleem is niet de looks maar dat je de vachtstructuur verstoord. Een Berner heeft (zoals jullie vast weten) een langharig dekkleed met daaronder korte onderwol. Ga je scheren dan worden beide vachten even lang. Die vachten gaan met elkaar verklitten als het weer langer groeit.

Sastaic schreef:Amandavd schreef:HD is erfelijk en kan verergerd worden door leefomstandigheden, dus als jullie hond HD had, wat te zien is op een RX, dan zat het bij de ouders ergens niet goed.
Dit klopt niet helemaal wat je zegt.
Het kan namelijk erfelijk zijn maar ook wanneer de ouders A-heupen hebben kan jouw hond nog steeds HD krijgen en zeker bij dit soort rassen is de kans veel groter.
HD is ook afhankelijk van voeding en bijvoorbeeld traplopen.
Maar er zijn nog veel meer factoren die HD kunnen veroorzaken of verergeren.
Urielle schreef:Het probleem is niet de looks maar dat je de vachtstructuur verstoord. Een Berner heeft (zoals jullie vast weten) een langharig dekkleed met daaronder korte onderwol. Ga je scheren dan worden beide vachten even lang. Die vachten gaan met elkaar verklitten als het weer langer groeit.
sneeuwpop schreef:Urielle schreef:Het probleem is niet de looks maar dat je de vachtstructuur verstoord. Een Berner heeft (zoals jullie vast weten) een langharig dekkleed met daaronder korte onderwol. Ga je scheren dan worden beide vachten even lang. Die vachten gaan met elkaar verklitten als het weer langer groeit.
Ik wist dat ook, maar vind het eigenlijk totaal geen probleem geven en zo vaak bortstel ik der niet.
Hier elke zomer weer scheren hoor. Veel prettiger voor der.
Een klein poosje is ze minder knap, wanneer ze er echt tussenin zit van kort en lang. Dat is wat rommelig,maar weegt imo niet op tegen de voordelen.