raskatten kopen die besmet zijn geweest met niesziekte?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:28

Sissi87 schreef:
Ja inderdaad, de vraag is natuurlijk of ze van 550 naar 200 gaat zakken...

De vraag is vooral wat heb jij er voor over ;) de waarde van een dier is afhankelijk van wat de koper er voor over heeft.
Je kunt haar vragen hoe ze tot deze prijs is gekomen, dat is geen gekke vraag imo maar pure interesse. En vraag of ze in de periode dat ze voor de fok werden ingezet ook getest zijn op HCM/PKD/cin/fiv en FeLV. Zoja, vraag dan naar de testresultaten. Dat geeft toch weer een stukje inzicht in hun gezondheid en in de betrouwbaarheid van de fokker. Heeft ze geen enkele testresultaten ter inzage, dan zou ik persoonlijk van dit adres geen katten willen hebben. Dan klinkt het wel erg als geldverdienen ipv fokken voor de liefhebberij. Mocht ze wel testresultaten hebben, vraag dan gerust of je contact op kan nemen met de dierenarts die ze behandeld heeft tegen nies ziekte. Hij kan niet zomaar alle info vrij geven. Maar deze kan je misschien wel gerust stellen dat ze er echt vanaf zijn.

Ik heb in het verleden 2 katten gehad met nies ziekte. 1 heeft na een goede behandeling nooit meer ergens last van gehad. De ander had in tijden dat het heerste soms een traanoog. Beide waren goed behandeld. Meestal heb je er na een goede behandeling weinig tot geen last meer van. Mits ze goed geënt zijn. Katten die ziek blijven na niesziekte hebben vaak de basis enting niet gehad. Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen, maar daar zou ik niet direct van uit gaan. Wel letten op neusje n ogen. Die moeten echt 100% schoon zijn.

Sissi87

Re: raskatten kopen die besmet zijn geweest met niesziekte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 21:34

Oke thanx voor de tip

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:41

in de opvang ook regelmatig kittens die met niesziekte (en zeer zeker nooit geent) binnen komen en na een kuur goed op knappen en later daar ook nooit extra last van hebben.

Voor gechipte, goed geénte (met boekje) en geholpen volwassen herplaats katten zou ik max 85 euro per kat willen geven. Dat vind ik een gangbare prijs voor een herplaatser (misschien ook wel omdat ik dat gewend ben vanuit het asiel). Tenslotte nemen ze wel 5 jaar verleden mee en dat kan voor jou ook nadelen hebben (wie weet mochten ze daar aan de bank hun nagels krabben en moet jij dat af leren, mochten ze op de eettafel komen en dat wil jij niet hebben, zijn ze wat schuw en moet je veel moeite doen het vertrouwen te winnen, doen ze moeilijk met borstelen (als dat nodig is) en moet je ze dat goed aan leren). Persoonlijk heb ik liever een volwassen kat omdat ik dan goed zie wat het karakter is en goede en foute punten kan ik wel verbeteren, moet ik bij een kitten ook echter een kitten leren niet op tafel te komen gaat makkelijker als een kat van 5 jaar.

Voor 550 euro kan je van vele rassen al goed geteste kittens kopen. Laat je daar overigens ook niet door van de wijs brengen. Men kan zeker zeggen dat ze getest zijn en vrij zijn van diverse ziekten en afwijkingen. Echter wie zegt dat ze dat nog steeds zijn? Ik kan ook wel zeggen dat mijn huidige herplaatser in 2008 aids vrij was. Echter na 2008 kan er ook veel gebeurd zijn (al weet ik heel zeker in haar geval niet maar tja dat weet je bij een herplaatser van mensen die je kent nooit 100% zeker, je verwacht het wel uiteraard)

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 21:46

Nee het is moeilijk te beoordelen voor mij. ze lijken me erg leuk ga er morgen langs, maarja wilde gewoon weten wat voor waarde er nog aan zit..heb al eerder "een kat in de zak gekocht" namelijk hahah

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:47

Dierenfan, inderdaad geven oude testresultaten geen garantie voor nu of de toekomst. Maar je kunt wel zien of je met een serieuze betrouwbare fokker te maken hebt. En als ze meerdere getesten katten heeft van verschillende generaties, dan is de kans op erfelijke afwijkingen ook aanzienlijk minder groot.

Kittens worden trouwens nooit getest verkocht. De ouderdieren worden getest. (Bij goede fokkers dan he :Y) )

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:52

Ik heb een herplaatsen die af en toe er weer last van heeft. Zeker bij ragdolls is de kans groot ze zijn er gewoon gevoelig voor. Ik zou er niet wakker van liggen. De prijs, wat de gek ervoor geeft. Ze komt ze voor dat geld niet zomaar kwijt. Ik vind 400 een beter bedrag. Krijg je ook alle spullen mee?

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 21:53

Dat weet ik eigenlijk niet. Is 400 niet teveel?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:13

Ik vind dat teveel. Moet met 100 per kat wel ophouden, zelfs dat vindt ik al erg veel, maar als jij deze heel graag wil...

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:15

Jij bepaalt wat je uitgeeft. Je vraagt een mening en ik geef hem. Iedereen heeft een andere. :-)

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 22:18

Ja inderdaad. Als t niks word ga ik wel verder kijken. Was in 1ste instantie opzoek naar een htk kittrn maar die zijn nu zeldzaam zag ik al in deze tijd van t jaar

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:19

Sissi87 schreef:
Ja inderdaad. Als t niks word ga ik wel verder kijken. Was in 1ste instantie opzoek naar een htk kittrn maar die zijn nu zeldzaam zag ik al in deze tijd van t jaar

Op welke sites kijk jij? Ze staan nog steeds met honderdtallen op Marktplaats hoor :')

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 22:26

Daar kijk ik ook maar die zijn allemaal al ern paar maanden oud, of ze vragen veel geld zonder dat ze zijn ingeent..dus niet echt waarde naar zn geld

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:33

Ik zag gister een mooi htk kitten op fb die een thuis zocht.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 22:43

Oh ja? Ik zoek dan wel 2 stuks? Liefst broertjes en zusjes

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 23:31

Oh was er maar 1.

Kedevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 23:46

Wij hebben een kat met de niesziekte. Als ze het eenmaal hebben gaat het nooit meer over. We laten haar nu 1x in het jaar enten daarmee houden we het goed onder controle en heeft ze nergens last van. Als je het mij vraagt zeker als de katten al 5 jaar zijn en niesziekte hebben vind ik 50 euro nog te duur.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 23:51

Zeker op marktplaats is er een handel in langharige katten waar je u tegen zegt. Voor twee vijfjarige poezen waar je niet meer mee kunt fokken én die ziek zijn of ziek zijn geweest moet je echt niet t droog gaan. Verder, als je eerst een gewoon kittenduo wilde kun je ook naar asiels bellen die ze in gastgezinnen hebben zitten. Die katjes zijn wel geënt enzo.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 23:54

Klopt, ik ga morgen wel kijken en hoop dat t goed gaat.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 23:57

Ik wist het wel. Ik zou nog even door zoeken naar 2 gezonde katten waar je ook nog wat mee fokken kunt..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 06:02

Moet er dan perse mee worden gefokt?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 07:17

je moet maar zin hebben in fokken (en dus in een nest kittens 12 weken lang je huis laten terroriseren) daarnaast als TS graag een nestje wil hebben (en vele anderen uiteraard ook) meld je aan bij het asiel in je buurt. Vele asielen zitten te springen om pleeggezinnen en dan heb je wel de lusten en niet de lasten EN je fokt niet onnodig nog meer katten.

TS kijk eens op dierenasiels.com wij hebben zelf in de opvang nog kittens vanaf 6 weken (mogen pas vanaf 12 weken weg) bijv. en tja als je gerust katten neemt van 5 jaar, kittens van 4 á 5 maanden zijn altijd nog stukken jonger ;)

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 07:31

Ik vind 550 echt een belachelijk bedrag voor 2 vijfjarige herplaatsers. Ik zal dit jaar ook moeten gaan herplaatsen maar zal hooguit 150 per poes vragen. En dan zou ik al helemaal blij zijn als er 2 samen zouden kunnen blijven en dan nog iets van 250 vragen
Dus als ik jou was zou ik niet meer dan 250-300 betalen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 07:34

Ik zou het ook teveel vinden voor gewone huiskatten, want ook al is het een raskat, ze zijn volwassen en gesteriliseerd. Hier ook de ervaring dat niesziekte nooit helemaal overgaat. Ik zou nog even verder kijken.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 09:38

Ok, ik snap de reacties hier wel maar verbaas me er vd andere kant ook over :?

Tuurlijk willen we allemaal het onderste uit de kan :$
Maar als ts niet wil fokken, niesziekte hoeft in toekomst geen probleem te zojn ( garantie op ziektes heb je helaas nooit) en ze vindt het ras mooi en de karaktereigenschappen staan haar aan ??
Tja, daar betaal je voor ;)

Dat is toch ook bij honden en paarden ( kleding, auto's; alles) zo?
Bedrag is misschien wat aan hoge kant maar bedragen onder 100,00 ???
Nee, je betaalt voor het ras ...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 09:45

Nee, je helpt iemand van twee problemen af op een hele fijne manier, zodat degene die ze weg doet er geen naar gevoel aan over houdt. Zo zie ik het.

Voor 550 euro kan je ook een raskitten kopen (sommige rassen zijn duurder natuurlijk) en er een leuk HTK katje bij doen als maatje. Dan heb je geen ziektes (althans, waarschijnlijk niet en deze 2 hebben het zeker wel bij zich) en geen katten met een verleden en waarschijnlijk heb je er langer plezier van.