Opnieuw cavia's houden, wie helpt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Opnieuw cavia's houden, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 22:54

Ja ik heb al rondgekeken bij asielen en knaagdieropvang, maar hier in de buurt zitten er niet veel.
Maar hou dat zeker in gedachten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 23:01

Ik zie veel caviaflats met glaasjes van 20-25cm ervoor, hupt een cavia daar niet gewoon overheen??

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:02

Nee hoor, is prima hoogte :) Wel gaan ze soms ket de pootjes op de rand staan schooien om voer :p

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 23:08

Hoe hoog kan een cavia springen dan?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:09

Net zo hoog als een dood vogeltje. :+

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:14

Ze kunnen wel springen hoor :) kijk hier maar eens :)) http://youtu.be/KGFh6TOgCb8

Ik heb een verhoging in m'n kooien waar ook het hooi op ligt en daar springen ze zonder enige moeite op, is denk ik een cm of 10. Maar over het algemeen zullen ze niet snel over een ruitje in een flat springen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:16

Dan moet ik mijn opmerking terugnemen. Wij hebben jaren cavia's gehad, maar ik heb er nooit eentje zien springen en was ook echt in de veronderstelling dat ze dat niet konden. Weer wat geleerd. :o

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 23:24

Aaaaah gossie, ik smelt helemaal van dat filmpje <3

Maar is dat dan omdat er een verdieping boven zit dat ze niet over 20 cm gaan? Als je een open bak hebt, moet het dan niet hoger zijn? Moet er niet aan denken dat zo'n dier er overheen hupt en op de grond klapt.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:30

Ik had bakken van 1.80x50 en dan een opstaande rand van 15 cm. Daar had ik niks boven, nouja het plafond van het huis :+
Had er ook nog een lekker dikke laag zaagsel in, dus als ze hadden gewild hadden ze er uit gekund, maar dat doen ze niet :)

En ik had die bakken op werkhoogte, ong 1, 20.

Wiek3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 01:25

Ruby1995 schreef:
Wiek3 schreef:
Ik heb gisteren ontdekt dat de ECC voor de ALLERLAATSTE keer gehouden zal worden. Dit omdat er problemen zijn met de Vereniging Kleindierliefhebbers Nederland (KLN). Mocht je dus eens een kijkje willen nemen is 22 maart de allerlaatste kans :(

Echt waar?! Wat jammer. Ga jij ook deze keer en is het op 22 maart?

Ja ik zal er ook zijn met waarschijnlijk twee van mijn jonge dametjes. En het is idd 22 maart en voor het laatst.

goeroe schreef:
Net zo hoog als een dood vogeltje. :+

_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-

Maar ze kunnen inderdaad wel springen, maar zullen niet zomaar over een rand springen van de kooi. Voordat ik een flat had zaten mijn cavia's in een open bak en die rand was geloof ik ook nog geen 10 cm. Maar ze hebben niets buiten hun hok te zoeken dus gaan er ook niet uit. Al heb ik ooit wel een jong buiten de bak gevonden op de grond haha. Die was wssch door haar enthousiaste gespring buiten de bak belandt en zat wat verschrikt er naast hahah :+

De cavia uit het filmpje is echt hilarisch. Zo iets leuks heb ik nog nooit gezien. En dan ook nog als huisgenoot van een kerel :P.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 09:48

Is het lastig een oudere cavia nog goed tam te krijgen? Of kan ik er dan beter een nemen vanaf heel jong diertje?

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 09:51

Beter een jong diertje dan lijkt me.. Ik had mijn rex van school (deed mbo Dierverzorging # Clusius). Doordat ie op school geboren was was ie supertam :) Echt een scheet. Daarbij hebben ze op groenscholn veel rassen en volgens mij elke jaar nestjes, het kijken waard lijkt me :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 09:53

Hoe ga ik daar kijken dan? Waar bieden die ze aan?

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 10:01

Even bellen naar een groenschool in je buurt, vragen wie er over gaat en of ze wat hebben lopen :) Ik zat op het clusius in alkmaar.

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 10:03

Dat zou betekenen dat oudere cavia's niet meer herplaatst kunnen worden uit een opvang omdat ze niet meer aan jou zouden kunnen wennen? Lijkt me sterk...

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 10:06

Als je een cavia van een school wil, neem er dan iig geen een van de groene welle in Zwolle. Heb ik opgezeten en die doen alleen maar aan vermeerderen en vage combinatie's.

Er zit trouwens in Ommen als ik het goed heb een fokker van Lunkarya's :)

Maargoed ook oudere dieren kunnen prima hoor. Ik heb een opvang en heb al genoeg oudjes geplaatst :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 10:08

Het gaat mij erom dat ze wel goed tam worden, ik heb kleine kinderen en het zou toch leuk zijn als ze af en toe eens konden aaien of ermee op schoot zitten zonder dat zo'n diertje alle kanten op schiet.
Vind het zelf trouwens ook leuker als ze tam zijn, het is bij mij niet alleen leuk om te kijken.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 10:10

Heb even gecontroleerd en in Ommen heb je Caviastal Polleke :)

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 10:12

Marktplaats?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 10:16

Leuk dat je cavia's wil
Ik fok ook gladhaar en us teddy in lilac lilac saffraan wit en lilac met uitmonsteringen

De uw teddy's zijn als kleintjes bij veel rustiger en gemoedelijker maar ik heb geen verschil. Ik maak ze goed tam ze zitten graag bij je en veel bij ons weg gaan naar gezinnen omdat ik naast uiterlijk en kleur zeer op karakter selecteer. Ook onze beren zijn fijn kwa karakter zitten naar het dekken weer bij een andere beer en dat is niet altijd een bekende beer. Gaat altijd goed

Ik vind het heel verstandig dat je je zo in leest zeker als je kinderen hebt wil je geen cavia die daar onrustig van word

Ik heb nog 4 beertjes die kunnen verhuizen
2 lilacs jonkies
2 slate blue iets oudere mannen

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 10:16

Wij hebben geen caviaflat meer voor de opvang... we hebben al verschillende cavia's gehad die toch over de randen sprongen. We hebben nu dichte hokjes. Zie ook steeds vaker bij opvangen dat ze onderlangs plexiglas hebben maar toch bovenaan ook nog draad zodat ze er echt niet meer uit kunnen.

School geeft geen garantie op tamheid, de school waar ik studeer fokt gladhaar driekleur. Kindertjes van het vmbo vinden het maar wat leuk om alle dieren te pesten. Alle hamsters zijn daar vals en de vluchtdieren zoals konijnen en cavia's zijn doodsbang.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 10:22

ik zelf vind zon hok erg makkelijk. genoeg ruimte en zomers zo naar buiten te rollen , tillen , hekje er om en ze kunnen ook wat op de tegels , gras rond hobbelen.

http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_ ... _cm/349132

Ik heb 2 cavia;s gehad kelly en nelly , nelly overleed helaas aan een keelontsteking , kelly werd 9! Liep op het laatst los in de tuin. De oude goedzak. Ik wil ze later zelf ook weer.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 10:26

Ja dat risico heb je dan ook weer.
Dus dan toch maar zoeken naar een tam herplaatsertje of gewoon een baby zoeken?
Kan ik bv ook een ouder herplaatsertje nemen en er dan een baby bij zetten of is het wel verstandig het enigzins van dezelfde leeftijd te houden?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 10:29

Nee hoor, oud en oud kan, jong en jong en oud en jong... Ik heb nog nooit gehad dat het koppelen niet lukte :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 10:47

Ik heb in Wageningen mijn cavia's achter deze hekjes: http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_ ... ekig/49559

Deze zijn 23cm hoog. Ik heb er een hoek van mijn kamer mee afgezet en gezorgd dat ze niet bij de randen van het zeil konden, anders gingen ze graag daar zitten en zeiken. Maar in de ren staan 2 kattenbakken (dus 50x30) en een reismandje (50x35) met een laag papierkorrel met daarop zaagsel. Dat is makkelijk verschonen (met een stoffer en blik schep je de bovenste laag zaagsel weg), goedkoop in onderhoud en het stinkt zelden (2 volwassen mannen moesten meestal na 1.5 week, in principe deed ik ze wekelijks en dan rook ik ze niet. Papierkorrel verving ik als het te weinig werd, alleen de natte plekken haalde ik weg en daarna egaliseerde ik het weer).
Voor de rest heb ik dan één of twee hondenbakken voor het water staan, jonkies hebben soms nog liever het flesje maar daarna hoef ik het flesje steeds minder vaak te vullen totdat ik het geheel weghaal (100mL is dan na een week niet op). Daarnaast heb ik een tunnel liggen (ze noemen het een hooitunnel in de winkel. Maar het is karton met daartegen hooi geplakt, dus ze gaan heel lang mee, alleen zien ze er niet erg hooi'erig meer uit). Ik heb ook zo'n wilgen bruggetje, maar die zet ik in een zaagselbak want daar gaan ze ook graag onder zitten en zeiken.

Qua voer vind ik zelf Science selective het fijnst, maar Hope farms is ook een goede brok. Cavia's moeten onbeperkt hooi en je moet opletten dat ze niet te zwaar worden. Mijn mannen kregen in hun hoogtijdagen 1 handje SS met hun tweeën per dag. Toen wogen ze 1350 en 1450 gram (grote castraten).

De jonkies die ik nu heb, hebben een hele slechte start gehad. Ze kwamen uit de dierenwinkel omdat Gardov, mijn castraat, niet meer at en ook al waren ze tanden behandeld, hij nog steeds niet at en ik dacht dat het van de eenzaamheid kon komen. Ik was daarvoor al 2 weken met de opvang Stichting cavia bezig geweest, 2x een mail gestuurd met de situatie en 2x geen response. Toen op een noodoproep van hen gereageerd i.v.m. 14? cavia's die zaterdag weg moesten, in eerste instantie zou ik er minimaal 2, maximaal 8 opvangen, aan het einde van de dag kreeg ik bericht dat ik niet nodig was (ik vond dat ik behoorlijk bot behandeld werd, al zal ik, mocht ik een gecastreerde heer willen over een tijdje, waarschijnlijk alsnog daar een cavia proberen te halen, want ik gun het de beestjes wel).

Die avond ben ik bij de dierenwinkel kleine cavia's gaan halen want ik kon voor Gardov niet langer meer wachten. De zeugjes wogen 266 en 300gr, waarvan die van 300gr er al 2 weken ruim zat. Die twee heb ik nog een aantal meegepakt met dwangvoederen omdat ze de eerste dagen nog verder afvielen. Uiteindelijk bleven die stabiel, maar Gardov heb ik woensdag in laten slapen en toen ben ik met de kleintjes naar thuisthuis gegaan waar de andere castraat zat. Die werd ook minder, maar toen heb ik de kleintjes met hem gekoppeld, maar ook dat was van korte duur, die heb ik de dinsdag daarna laten inslapen (waarschijnlijke diagnose was nierfalen). De dames hadden dus best wel wat te verduren op korte tijd, en een paar weken later hadden ze ringworm. Waarschijnlijk hebben ze dat de hele tijd al bij zich gedragen alleen viel het aan het begin nog niet op (ik heb ze niet handtam).

Al met al waren deze twee zeugjes extreem dure cavia's. 2x20 euro aan aanschaf en nog een 100€ aan extra kosten in verband met de ringworm (vitaminedruppels, shampoo, ontworming, desinfectiemiddel en veel meer zaagselverbruik i.v.m. het dagelijks verschonen). Ook zitten ze nog steeds op onbeperkt brok omdat ze dus nog moeten aansterken (ik heb ze sinds half oktober, een paar dagen voor kerst zijn ze ringwormvrij verklaard). Daarbij is één van de twee cavia's chronisch verkouden, dus die zal waarschijnlijk altijd meer moeten krijgen.

Heel verhaal, maar wat ik wilde zeggen was dat jonge cavia's dus mogelijk wel onbeperkt brok mogen totdat ze te dik worden, dan moet je minderen. En dat je dus met dierenwinkelcavia's een behoorlijke gok neemt (maar dat was je toch al niet van plan als ik het zo lees).

De mannen zijn trouwens beide 5.5 jaar geworden. Bij Gardov bleek bij sectie dat hij toch nog een haakje had, een afwijkende long (en cavia's hebben al hele kleine longen), een afwijkende nier en een behoorlijk ontregeld darmstelsel. Bij Floris is er nog geen sectie gedaan (ik heb me er nog niet toe kunnen zetten, dus die ligt nog in de vriezer), maar zijn klachten kwamen overeen met verminderde nierfunctie wat uiteindelijk tot nierfalen heeft geleid (hij woog nog maar 500gr, was 1350gr, en was in de laatste 24 uur 25gr afgevallen). Dit waren twee broertjes die ook uit de dierenwinkel kwamen trouwens, maar die waren al veel groter toen we ze kochten. Dus toen hebben we geluk gehad. (met hun vriendinnen trouwens niet, die zijn beide gekocht als mannetje en waren beide vrouwtjes, twee verschillende dierenwinkels. één van die twee was ook nog eens geestelijk en lichamelijk gehandicapt. Die zijn overleden door een marter-achtige).