bokkers met een west highland white terriër?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Astaloca

Re: bokkers met een west highland white terriër?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 01:41

mijn westie is echt mijn beste vriendinnetje en echt mijn maatje. Ik herken sommige karakters totaal niet. Volgens de dierenarts ook een heel sterk beestje met een verleden in medisch gebied. Ze hebben vaak last van oren en idd huidprobleem, maar zoals ik zeg vaak.. dus wie weet die van jou niet. Ze is enorm vrolijk en van sommige prijzen die ik hier zie. 1000 euro?

Dan heb je wel een hele bijzondere. rond de 500 lukt je prima :j
Maar.. koop wel je pup bij iemand wie je betrouwbaar oogt en wanneer je moeder hebt gezien en als het goed voelt. :)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 01:49

Op mijn 6e verjaardag kreeg ik een westie, Junior. Een droom die in vervulling ging. Er zat nog 1 pup in het nest, deze heeft mijn tante mee genomen.
Was een soort van 'oeps' nestje bij een boer thuis.
Zoveel plezier van hem gehad. Wel erg agressief naar andere honden (ook gewoon aanvallen). Zelfs naar zijn broertje die hij dagelijks zag.
Prachtige wandelingen en skate tochten gemaakt.
Op 14 jarige leeftijd overleed zijn broertje aan een falende lever.
Op 16 jarige leeftijd is mijn hondje ingeslapen omdat hij echt op was. Urine laten lopen, echt ouderdoms kwaaltjes.
Ik vind het echt leuke hondjes met een makkelijk formaat.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 09:57

Astaloca schreef:
mijn westie is echt mijn beste vriendinnetje en echt mijn maatje. Ik herken sommige karakters totaal niet. Volgens de dierenarts ook een heel sterk beestje met een verleden in medisch gebied. Ze hebben vaak last van oren en idd huidprobleem, maar zoals ik zeg vaak.. dus wie weet die van jou niet. Ze is enorm vrolijk en van sommige prijzen die ik hier zie. 1000 euro?

Maar.. koop wel je pup bij iemand wie je betrouwbaar oogt en wanneer je moeder hebt gezien en als het goed voelt. :)

Voor 500 euro koop je er een uit de handel. 1000 euro voor met stamboom.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 10:14

GreaseMonkey schreef:
Mocht van mij niet in de keuken komen (want vrat alles op wat ik liet vallen, inclusief de bakboter :r ) dus ging altijd bij de drempel staan kijken als ik kookte. Wachtte dan tot ik niet meer op haar lette, en stond dan met twee pootjes op de drempel, en daarna over de drempel, en dan een achterpootje op de drempel... en al die tijd stoïcijns en onschuldig blijven kijken :') en als ik haar dan terug stuurde deed ze een paar afgemeten pasjes tot ze weer precies met alle vier de pootjes aan de andere kant van de drempel stond, en wachtte dan weer tot ik niet op haar lette :') :') Een keer duwde ik haar voorzichtig met een voet terug naar de juiste kant van de drempel, maar dat was niet hoe madam bejegend wenste te worden, dus beet ze in mijn teen. Dat zal baasje leren.

Dit is zooo herkenbaar! :')
Die van ons moet ook altijd overal bij zijn. Niks gebeurt zonder zijn toeziend oog!
Echt fantastische hondjes, maar indd niet voor iedereen geschikt

wil94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 10:50

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:11

Ik werk als dierenartsassistente en oooh die Westie's komen zo vaak met huidproblemen.. Echt heel zielig, komt bij dit ras heel veel voor. Het zijn zeker leuke hondjes :j maar ik zou ze al niet snel kiezen hierdoor..

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:18

Wij hebben er ook één van 11 jaar oud. Ze is heel lief, een echt schoothondje, maar net als velen eentje met karakter. Ze blaft vrij veel naar alles wat los en vast zit. Vind het daarnaast ook heerlijk om de paarden op te jagen. Ze rent dan met een rotgang door de tuin en heeft hierdoor helaas al twee kniebanden afgescheurd van haar achterpootjes. De laatste keer is recent gebeurd en is nog herstellende van de operatie.

Denk niet dat we bij een volgende hond weer snel voor een Westie zullen kiezen.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:27

wil94 schreef:
Denk er wel aan dat je met het hondje naar de puppy cursus gaat..

Wij zijn er nooit mee naar puppy cursus geweest! En hij luistert top :)
Maar dat zal per hondje ook wel verschillen.
Onze hond blaft dan ook totaal niet zoals die hierboven.. maargoed echte top hondjes

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 17:50

marsyl schreef:
Ik werk als dierenartsassistente en oooh die Westie's komen zo vaak met huidproblemen.. Echt heel zielig, komt bij dit ras heel veel voor. Het zijn zeker leuke hondjes :j maar ik zou ze al niet snel kiezen hierdoor..

Wat zijn de meest voorkomende problemen bij Westie's over algemeen? En heb je nog tips om dit te voorkomen? :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:55

Voorkomen gaat niet lukken, ze hebben het of niet.
Als je een hond koopt met stamboom kan je wel uitzoeken of het voor komt in de lijn.
Waarom vind je een Cairn eigenlijk niet leuk? Het zelfde maar dan in kleur.

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 19:07

Ik vind westie's echt geweldig ook van karakter :) een cairn spreekt mij niet aan. Maar als je nu een westie pakt van een asiel kan je dan vanaf puppy af aan zien of hij huidproblemen of allergieen heeft? :)

kiimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 19:18

Heb ook een westie gehad. Erg lief en eigenwijs hondje was het. Niet mee op cursus geweest. Liep nooit los omdat ze alle poep opat ;( vond alleen wandelen in het bos of op het strand leuk, het normale rondje liep ze zo traag altijd omdat ze het saai vond. Een sterk karakter dus, maar dat maakt ze ook juist leuk.

Helaas had ze wel allergieen. Hierdoor kreeg ze speciaal voer en later ook pilletjes als medicijn elke dag. Helaas zou ze door deze medicijnen korter leven. Dat was ook zo, ze is helaas maar 10 jaar geworden. Dit kan je niet bij puppy's al zien. Ze kwam van een goede fokker met stamboom. Huidproblemen had ze ook, haar poten waren roze geworden door het vele likken aan haar pootjes. Heel zielig. Mede hierom zou ik dan liever voor een cairn kiezen. Ze kon ook niet getrimd worden omdat ze dan nog meer last had van jeuk. Westie van mijn opa en oma heeft hetzelfde. Helaas zie ik in de buurt veel westies met huidproblemen, lees: rozekleurige haren op poten of op de rug. Helaas was het ook zo dat mijn hondje door de medicijnen als bijwerking had dat ze extra veel dronk en dus ook plaste, het had een negatief effect op de nieren op langertermijn. Ik zou er nog goed over nadenken, met al die problemen. Niet alleen voor je eigen portomonnee maar vooral voor het hondje zelf ;)

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 19:28

Maar kan je huidproblemen verhelpen? :)

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 19:32

Lisse schreef:

Speciaal voer kan helpen, maar echt tot 0% zal je het niet kunnen verhelpen denk ik

kiimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 19:41

Lisse schreef:

Verminderen wel, verhelpen is lastiger. Ondanks het speciale voer en de medicijnen, had ze nog jeuk, dus nog likken aan haar poten. Hebben zelfs schoentjes geprobeerd omdat ze haar poten openbeet, maar die had ze zo weer uit. Met het speciale voer en niks anders, dus geen extra lekkers, was het te doen voor haar.

Niet alle westies hebben het zo erg natuurlijk, maar het komt wel vaak voor.

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 19:43

Maar hebben ze er bij brokken niet sneller last van? :)

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 19:51

Lisse schreef:
En is het zo extreem moeilijk om een westie zit, lig en eventueel pootje te leren? :)

Welnee, dat hebben ze in no time door. Ik doe met die van ons vaak ook spelletjes dat ze moet zitten en blijven en dan gooi ik stukjes voer door de hele kamer en op mijn teken mag ze die ophalen ed :9
Verder heeft ze op 10 jarige leeftijd geleerd de deur dicht te duwen achter haar kont :') Maar er moet wel af en toe een beloning tegenover blijven staan, anders mag je zelf die deur dicht gaan doen :P

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:02

Hier ook een gelukkig westie-baasje :j

Ons omaatje wordt in februari alweer 16 jaar! En ik moet er niet aan denken haar te moeten missen, maar we weten natuurlijk dat dit er een keer aan zit te komen.

We hebben haar vanaf pup, ons eerste hondje. Een les van een vriendin gehad over zit, lig, blijf en volg en dat was voldoende (uiteraard zelf nog verder gegaan met oefenen en leren). Opzitten, omrollen, pootje was ook zo aangeleerd. We doen er weinig mee, maar ze luistert nog steeds meteen als we wel iets van haar vragen.

Een heerlijk vrolijk meisje <3

Helaas slechte kwaliteit, maar op dit filmpje was ze ruim 12 jaar en nog vol energie
http://www.youtube.com/watch?v=fvXa9VgpyHM

Dit topic is ook in haar 12e jaar
http://www.youtube.com/watch?v=fvXa9VgpyHM

Wat betreft de huidproblemen hebben we die nooit gehad, ze werd 3 keer per jaar geplukt. En ze zit nu nog steeds supermooi in haar vacht. Ze heeft een echte westievacht, maar er zit ook een stukje keeshond in haar ouders, misschien scheelt dat in de huidproblemen?
Wel wordt ze sinds haar 12e geknipt ipv geplukt. Helaas is ze een keer teveel geplukt, een combinatie van haar leeftijd en waarschijnlijk nog niet genoeg plukrijp geweest, resulteerde in trimkoorts. Daar is ze vreselijk ziek van geweest, we waren bang dat ze er niet meer uit kwam
[BB] Trimkoorts

Nog een klein wondertje is dat ze al 5 jaar cushing heeft. Maar gelukkig slaan de medicijnen bij haar zo goed aan, dat het helemaal onder controle is en ze heeft er ook geen bijwerkingen van.

Helaas hebben we afgelopen voorjaar voor een ontzettend moeilijk dilemma gestaan. Ze scheurde haar kniebanden en een stuk van haar knie was kapot. Inslapen of opereren, ze was toch al 15.
Ze was nog te vrolijk om haar te laten gaan, dus opereren en ook hier ze voorspoedig van hersteld en ze liep al snel weer rond of er niks was gebeurd. Maar wat was dat rot en zielig :(:)

Een taai en sterk hondje dus. Helaas zal ze binnenkort weer een roesje moeten om haar gebit te laten reinigen. We hebben het lang uitgesteld vanwege haar leeftijd en omdat ze dit jaar al een keer onder narcose is geweest. Maar het moet echt gaan gebeuren, het ziet ernaar uit dat ze nog niet van plan is er tussenuit te piepen :D

Overigens heeft ze bij ons nooit iets kapot gemaakt of gesloopt, ook niet in de tuin. Als pup zat ze in een grote bench als er geen toezicht was. Als ze zichzelf geen verkeerde dingen aanleren hoef jij ze ook niet af te leren. Ook is ze nooit agressief geweest, niet naar honden en ook niet naar vervelende kinderen.

Dus Lisse, je kunt er een geweldig hondje aan hebben en een echt maatje. Al is het altijd spannend, omdat elk hondje anders is en je niet binnenin kunt kijken.
Tips zijn al gegeven. Probeer via via een betrouwbaar adres te vinden. Op cursus gaan, consequent en duidelijk zijn en neem de opvoeding serieus. Verder sober zijn met voeding, ze hebben niet veel nodig en ze kunnen gevoelig reageren.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 00:22

kohtje schreef:
Astaloca schreef:

Voor 500 euro koop je er een uit de handel. 1000 euro voor met stamboom.

Dan hadden wij een aanbieding dus met stamboom. :D

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 17:21

wat is het beste voor een westie zijn vacht knippen of plukken? en hebben jullie nog tips voor zijn vacht goed/mooi te houden bv een shampoo? :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 17:26

Plukken natuurlijk het is een plukvacht.

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 19:48

oké en iemand tips voor shampoo's? :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:48

Ga eerst maar eens bij een aantal goede fokkers en op bv wat shows kijken . Er zijn zoveel leuke rassen. Een hond met huidziekte is een dure hond.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:49

Gewoon plukken idd en zilvershampoo is prima. :)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:57

Waarom shampoo?
Wij hebben onze hond nooit gewassen en ze gaat gewoon mee door modder, weer en wind. In het ergste moddergeval even onder de douche met water afsproeien. Zodra ze droog is, is ze ook weer mooi wit.

Bij de trimsalon worden ze gewassen, maar ik zou zelf de huid niet teveel belasten met shampoo en anders alleen met speciale hondenshampoo.