Kat valt hond aan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaV

Re: Kat valt hond aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 20:13

Onze kat mag niet naar buiten omdat we aan een drukke baan wonen, het huis is groot genoeg en hij heeft een mega krabpaal waar hij zich flink op uit kan leven.
Dat op de rug leggen heeft dat ook nut als het hond tegen kat is?

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:17

Volgens mij moet dat niet uitmaken het gaat er meer om dat je je kat dwingt onderdanig te zijn tegenover you en de hond en als hij onder de hond komt zal hij niet zo snel iets doen ( al kan hij het na een tijdje wel weer gaan proberen)
Het kan wel een tijdje duren voor de kat het opgeeft want als ik het zo lees is hij vrij koppig en ook nog best wel dominant.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 20:18

Dat kan ik dan inderdaad wel eens proberen, thanks voor de tip!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:10

Een kat die op de rug ligt is niet onderdanig. In gevechten draaien ze juist in rugligging om alle klauwen vrij te hebben. Dit wel pas als een kat zich genoodzaakt voelt om zich zeer defensief op te stellen.
Katten redeneren sowieso niet in onderdanigheid/dominantie.

Katten die etteren vervelen zich idd meestal.

Hoe komt het dat jouw hond zo onder de indruk is van de kat? Om die reden zou ik idd een andere uitlaatklep voor kat zoeken. Moest de hond er niet zo onzeker van worden, zou ik kat laten doen. Vroeg of laat wordt het kat wel duidelijk gemaakt dat hij moet ophouden. Jouw hond durft dat alleen niet.
Moeilijke situatie.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:53

Thioro schreef:
Een kat die op de rug ligt is niet onderdanig. In gevechten draaien ze juist in rugligging om alle klauwen vrij te hebben. Dit wel pas als een kat zich genoodzaakt voelt om zich zeer defensief op te stellen.

Hoe komt het dat jouw hond zo onder de indruk is van de kat? Om die reden zou ik idd een andere uitlaatklep voor kat zoeken. Moest de hond er niet zo onzeker van worden, zou ik kat laten doen. Vroeg of laat wordt het kat wel duidelijk gemaakt dat hij moet ophouden. Jouw hond durft dat alleen niet.
Moeilijke situatie.

Is bij een kat juist wel onderdanigheid want dan tonen ze hun zachte vlees je moet er alleen wel aan denken dat je je hand over de keel legt (niet knijpen) dat is dan de bek. Bij zowel hondensoorten als de meeste kattensoorten zal het dominante mannetje de bek om de hals zetten en als diegene dan geen verzet meer toont loslaten .
En katten zijn juist (vooral in het wild) enorm dominant en bezitterig. Daardoor is er bij katachtigen die in groepen leven maar een manetje en is er een duidelijke rangorde

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:13

LZP -> BB

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:36

Als ik serieus zou proberen 1 van m'n katten op de rug te leggen, heb ik even serieus 4 paar klauwen en een paar hoektanden in m'n arm.
En dat zijn verder geen psychotische katten; bij knuffelige bui tonen die idd juist de buik of onderkant kin om daar gekriebeld te worden. Maar dat mag zeker niet afgedwongen worden.

Katten zijn territoriaal, is niet hetzelfde als bezitterig.
De enige katachtigen die in groepen met 1 mannetje leven zijn leeuwen.
Huiskatten hebben een andere groepswerking.

En dat katten en honden niet hetzelfde zijn is al eeuwen bekend.
Je kan hondenlogica echt niet toepassen op katten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 07:24

heb het hier ook wij scheiden ze bij alleen thuis zijn en verder hebben we altijd in de gaten wat de kat doet. De honden zijn niet hele dagen thuis (momenteel zelfs 6 werkdagen in de week mee naar het werk) dus is het ook goed vol te houden en de kat slaapt vele uren per dag. Mijn ene hond negeerd de kat en de kat negeerd die hond. Oftewel het loopt langs elkaar heen en leeft langs elkaar heen zonder problemen. Mijn andere hond (volwassen herplaatser) wist ik niet van dat deze niet naar katten te vertrouwen is maar dat kreeg ik pas te horen toen ik hem al een week had (en het mij al duidelijk was haha)

Echter de kat had dat ook in de gaten en heeft hem in die eerste tijd een paar keer gemept. Toen is hij bang van haar geworden en dat lijkt ze geweldig te vinden. als ze nu eens opgewonden of klaar wakker is dan probeerd ze hem wel eens op te jagen. Gelukkig 1x haar naam noemen en ze houd er mee op maar handig is het niet.

Idd een kat moet je NOOIT op zijn rug leggen dat is absoluut geen onderdanigheid (en bij een hond ook 9 van de 10x niet. Let maar eens op honden die uit onderdaningheid plassen dan doen ze zelden onderste boven meestal wel staand en in elkaar gedoken).

Heb het 1x zien gebeuren op straat toen een hond achter een kat aan zat. De kat liet zich idd op haar rug vallen om de klauwen zo in de hond te zetten. Gelukkig voor de hond leek hij er ervaring mee te hebben en maakte hij een bocht. De kat had hem wel maar niet in zijn kop. Katten zijn etters hoor en wegens dat echt roofdieren. Moet je namelijk maar eens kijken naar een buizerd bijv. Hun snavels zijn nog niet half zo erg als hun poten. Als ze je aan willen vallen gaan ze op hun kont zitten met de poten naar voren klaar om je te grijpen. Een kat is net zo. Als ze echt aan willen vallen gebruiken ze hun 4 poten, hun bek is daarbij vergeleken niets waard...

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 08:59

Volgens mij vinden ze hun bek vooral handig om hun doelwit goed vast te houden tijdens het trappen.
Katten kunnen overigens niet denken "Ik ga de hond eens even zieken". Het zijn eerder de ultieme wezens om hun behoeften/instincten NU uit te willen voeren.
Misschien is er iets in jouw hond dat de kat triggert om op jacht te gaan. Sowieso lijkt-ie zich als de ultieme prooi te gedragen.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 09:15

blijkbaar een enorm dominant beest, die kun je best eens op zn rug leggen of een tik (je) verkopen hoor. ;)

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 09:16

delerium schreef:
Volgens mij vinden ze hun bek vooral handig om hun doelwit goed vast te houden tijdens het trappen.
Katten kunnen overigens niet denken "Ik ga de hond eens even zieken". Het zijn eerder de ultieme wezens om hun behoeften/instincten NU uit te willen voeren.
Misschien is er iets in jouw hond dat de kat triggert om op jacht te gaan. Sowieso lijkt-ie zich als de ultieme prooi te gedragen.

daar ben ik het niet helemaal mee eens. mijn oude kat, ging altijd net zo lang voor het kattenluik zitten wachten tot ze die ander een paar meppen kon verkopen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 09:20

Scheidsrechterfluitje wil wel eens helpen op het juiste moment. Katten hebben last van schelle geluiden.

Wij hadden vroeger zo'n kater. Alle honden en katten gjngen in een ruime bocht om hem heen.
Echte chagrijnige kattenkop. Behalve het schildpad.
Het duurde altijd even voor hij de kat te pakken had, geen timing heel traag hahaha maar heel vast besloten. En als hij hem te pakken had, zat zijn bek vol kattenhaar en was de kat een paar dagen heel braaf.
Maar ja, een schildpad kopen is ook weer zo wat.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 09:30

Wij hebben hier een ex-poes en een ex-kater die van geboorte af aan samen zijn geweest.

De poes kan heel gemeen de kater aanvallen, vuil ettertje _-:(
Natuurlijk worden we hier boos om, want de kater is echt een schatje, een goedzak :+:

Maar eerlijk?

Het komt volgens mij gewoon omdat we (even heel eerlijk) gewoon net wat gekker zijn met de kater dan met haar, en dat wekt natuurlijk irritatie en frustratie op. Het is gewoon een soort jaloezie :(:)

Poesje is wat ongeduriger, is niet zo knuffelig en krijgt daarom toch wat minder aandacht dan de kater en dat steekt een beetje, waardoor zij jaloers is op de kater en het maar een lül vindt, een moederskindje, het lieverdje van het baasje en vrouwtje enzo :r

Dan kun je die poes wel op haar donder geven als ze de kater mept, maar eigenlijk is het onze schuld: beestje heeft wat frustratie opgebouwd die er uit moet. Als we haar wat extra oprechte aandacht en waardering geven dan is er geen probleem, dan zit ze veel tevredener in haar vel en voelt ze niet de behoefte om die kater eens te grijpen.

Ga je straffen dan krijgt ze alleen maar meer frustratie en ergernis omdat die kater nog eens extra beschermd wordt ten koste van haar, daar maak je het dan alleen maar erger mee eigenlijk, is niet eerlijk :n

Het klinkt alsof bij jullie wellicht hetzelfde speelt? Die hond is het oudste, is jullie wellicht wel liever dan de kat die er nog maar relatief kort is, en misschien voelt dat beestje zich gewoon minder gewaardeerd.

Dan is straffen niet de oplossing, maar juist het even extra positieve aandacht geven van het beestje zodat het dier zich tevreden voelt i.p.v. gefrustreerd.

Als er geen irritatie / frustratie inzit, dan hoeft die er ook niet uit en hoeft die ook niet op de hond gebotvierd te worden :=

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 09:37

"het enige waar hij bang voor is is vuurwerk''

misschien moet je hem wat harder aanpakken?
de twee katten van mij zijn toch echt wel getraind om heel snel op te rotten als ik met mijn vingers knip. weten ze meteen dat ik ergens echt niet van gediend ben
en dat is niet omdat ze het vingerknippen eng vinden, maar omdat ik daar een waarschuwingsgeluid van heb gemaakt.
maar straffen moet je een kat ook.

Volgens mij, (mede door het verhaal van hem straffen met de kraan aan zitten als hij in de waterbak zit, 'ja hij bleef tien minuten zitten en toen was hij klets nat.. misschien had je hem moeten opvoeden ipv kijken hoe hij daar zat.. ) kan ik eerder aflijden dat je je dier niet echt super hebt opgevoed...

geef die kat eens een keer een opdonder als hij iets fout doet!
juist alleen maar dat hem zijn eigen willetje laten doen zorgt voor dit soort problemen.

en bied hem aub snel wat meer te doen, die kat verveelt zich gewoon en gaat frustratie uiten..

hij komt niet buiten en zal zich gewoon gigantisch vervelen in je huis..

en een kat op zijn rug leggen wordt niet altijd ervaren als onderdanigheid. Bij sommige katten inderdaad wel, dat zijn de katten die echt buiten etc. als je hun buik wil aaien.
maar je hebt ook katten die lekker op hun rug gaan liggen om geaaid te worden en sorry, maar daar is het principe " ik ben onderdanig als ik op mijn rug lig' alleen niet meer natuurlijk voor het beestje :)
dus niet gelijk zo'n fratsen uithalen want dat is lange niet (meer) bij elke kat. ..

edit: las stukje over op de rug liggen, moest even wat toevoegen

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 09:49

Thioro schreef:

Moeilijke situatie.

De zeer onderdanige kat van mijn zus gaat op dr rug liggen als ze gepest word, en dan gaat ze echt niet meppen hoor. dan ligt ze met dr oren plat in dr nek, te blazen van angst.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 09:54

zoals ik eerder heb gemeld Femo,

het klopt dat er katten met op de rug liggen onderdanigheid tonen.
echter is dit al lang niet meer voor alle katten zo!
dus nu kunnen we met zijn alle roepen.
draai die kat van je om en wees de baas
maar voor hetzelfde geld vind die kat het gewoon fijn :)

ik heb hier een 7 maanden oude kater van 4,5 kilo, gigantisch groot en als ik die een lesje zou leren door hem op zijn rug te leggen zal die zijn pielie uitsteken en gaan lopen puren, vind hij heerlijk en echt niet straffend :P

dit advies werkt niet, als je niet weet hoe de kat het ervaart.... want het is nou eenmaal zo dat de kat het of positief of negatief ervaart.
de gulden regel ' een kat is onderdanig als hij op zijn rug ligt' is er niet ;)

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:32

oke, dat kan wel inderdaad. maar ik denk dat geen enkele kat dwingen fijn vind. dus dwingent op zn rug leggen en boos praten kan ik me niet voorstellen dat ze het fijn vinden.

:)maar je het er natuurlijk debiele katten bij zitten, haha.

het is het proberen waard iig. de kat bij de lurven pakken en een tik geven andes.. zou ik bij mijn kind ook doen als ie echt te ver gaat.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:34

femo schreef:
oke, dat kan wel inderdaad. maar ik denk dat geen enkele kat dwingen fijn vind. dus dwingent op zn rug leggen en boos praten kan ik me niet voorstellen dat ze het fijn vinden.

:)maar je het er natuurlijk debiele katten bij zitten, haha.

het is het proberen waard iig. de kat bij de lurven pakken en een tik geven andes.. zou ik bij mijn kind ook doen als ie echt te ver gaat.

precies,
deze kat verveelt zich en gaat streken uithalen.
en waarom dan niet die hond uitkiezen die toch niet van zich afweert?

geef hem op zijn donder.
maar geef hem ook dingen waar hij gelukkiger van wordt zodat hij zich niet verveelt... en dus geen streken hoeft te bedenken ;)

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:42

Is uitlaten geen optie? :)

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 15:32

janouk schreef:
Scheidsrechterfluitje wil wel eens helpen op het juiste moment. Katten hebben last van schelle geluiden.

Wij hadden vroeger zo'n kater. Alle honden en katten gjngen in een ruime bocht om hem heen.
Echte chagrijnige kattenkop. Behalve het schildpad.
Het duurde altijd even voor hij de kat te pakken had, geen timing heel traag hahaha maar heel vast besloten. En als hij hem te pakken had, zat zijn bek vol kattenhaar en was de kat een paar dagen heel braaf.
Maar ja, een schildpad kopen is ook weer zo wat.

Het fluitje kan ik eens proberen.
Nogmaals de kat verveelt zich niet, hij speelt met de hond, als hij niet met de hond speelt, spelen wij met hem en als hij dat niet wil ravot hij in zijn mega grote krabpaal en als hij geen van deze 3 dingen doet slaapt hij of valt hij de hond aan.
Het gaat hier wel om een kat van rond de 7.5 kilo die je niet zomaar ff op zijn rug legt.

Omtrent het waterbakverhaal, ik zat aan tafel en mijn broer draaide de kraan open, we deden dit eenmalig om te kijken of hij er op die manier uit ging. Dit deed hij niet dus is hij er uitgezet. Als wij nu in de keuken zijn en hij wil in de waterbak springen zeggen we NEE! en dan laat hij het ook.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:39

Die kat doet niet anders dan zich kapot vervelen. Die zoekt gewoon alle mogelijke manieren om behoefte tot jagen en bewegen te stillen. Slaapbehoefte kan-ie ruimschoots in voorzien, en met voedsel etc zit het vast ook prima. Maar braintraining is gewoon duidelijk te weinig.
Jammer dat je dat zo resoluut afwijst en niet bereid bent de kat te bieden wat-ie nodig heeft.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:54

MelissaV schreef:
Nogmaals de kat verveelt zich niet, hij speelt met de hond, als hij niet met de hond speelt, spelen wij met hem en als hij dat niet wil ravot hij in zijn mega grote krabpaal en als hij geen van deze 3 dingen doet slaapt hij of valt hij de hond aan.

De ene kat heeft een andere behoefte dan een andere kat. Mijn kat gaat wel naar buiten, maar nooit ver weg en ook niet zo lang. Maar er zijn ook katten die de hele dag buiten zijn en af en toe een nachtje weg blijven. Sommige katten zijn niet geschikt om binnen te houden. Met een speeltje spelen of de ergste energie op de krabpaal botvieren is gewoonweg niet hetzelfde als buiten door het gras sluipen, vogels bespringen en alle prikkels van buiten opvangen.

Het feit dat jij je kat dus bezighoudt, wilt niet zeggen dat dat genoeg is.

Hoe dan ook zit je met het probleem dat de kat de hond bespringt, nergens bang voor is waar de hond niet bang voor is en je hond ondertussen dus niet relaxed in z'n eigen huis rond kan lopen.
Ik zou de kat dus naar buiten doen, om te kijken of hij binnen dan rustiger is, maar ook om je hond gewoon een paar uur per dag rust te geven (zonder dat dat ten koste van de kat gaat omdat die in een kamertje opgesloten moet worden).

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 18:00

De kat mag niet naar buiten heb geen zin om s ochtends een ros tapijtje van de weg te schrapen

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:11

Onze kat deed dit bij ons zoontje. Enige wat hier geholpen heeft is castreren en naar buiten laten gaan!

Je kan het meteen merken als ie een dagje binnen is geweest, dan probeert hij gelijk m'n zoontje weer te bespringen.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 18:18

Hij is gecastreerd.
Nogmaals hij gaat niet naar buiten, hoef geen kattentapijt.