Ernstig dilemma, inslapen of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ceriadwen

Re: Ernstig dilemma, inslapen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:07

Ik zou een autopsie laten doen en het diertje nu niet meer door de scan laten gaan. Maar dat ben ik hoor, ik hoef niet alles te weten.

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:09

Altijd moeilijk zo`n keuze te moeten maken
Precies vandaag 1 jaar geleden kregen wij te horen in Utrecht dat onze Chi een darmtumor had ,die niet we g gehaald kon worden ,,Ze konden wel een biopt nemen maar konden haar niet meer beter maken
Wij kregen het advies haar op antibraak tabletten te zetten en Prednison en dan maar hopen dat de Prednison de tumor zou aanpakken
Even leek het goed te gaan ,,ze at goed braakte niks meer uit speelde weer wat ..Maar helaas mocht dit niet lang duren 3 april 2013 hebben we haar thuis in laten slapen ,,we merkte aan haar zelf dat ze op was en niet meer wilde
Kijk in je hondje z,n ogen en je weet genoeg
Ons meisje is 6,5 geworden veels te jong ,

1 Advies wil ik je mee geven als de mogelijkheid er is neem haar mee naar huis vertroetel ze nog zoveel mogelijk ,en laat de Da aan huis komen om haar rustig in haar vertrouwde omgeving te laten gaan
Ik wilde dit nooit maar mijn dochter wilde dit heel graag en t was haar hondje ,heb er geen moment spijt van gehad ,zo rustig
Daarna is ze in haar eigen mandje mee gegaan naar de DA

Wens jullie heel veel sterkte !!! Weet hoe moeilijk het is

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:11

Ik denk niet dat wij voor jouw kunnen beslissen wat je zou moeten doen, alleen wat wij in die situatie zullen doen.

Persoonlijk zou ik het een hond van 13 het niet meer aandoen om hem zo'n heftige operatie en revalidatie te laten doorstaan.
En wat er al eerder gezegd is, hoe komt hij de narcose door?
Is het eerlijk om het dit nog te laten doorstaan?

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:12

Ik kan me voorstellen hoe moeilijk dit is, ik moet er bij mijn eigen hondje nog echt niet aan denken (en die is toch ook al bijna 14 jaar.)

Maar ik sluit me aan bij andere bokkers, op 13 jarige leeftijd zou ik hem niet meer door deze molen halen en hem laten inslapen. Stel dat de operatie wel lukt en de hond geneest.. hoe lang is zijn levensverwachting dan nog? Bij een hond van 3 is dat nog aanzienlijk maar bij een hond van 13 nog een jaar? Misschien 2? Met mazzel 3?

Hoe dan ook, sterkte aan jou en je famillie. Het is zwaar om je hond te verliezen.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:13

Wij kennen de hond niet, alleen jij en je ouders kunnen beslissen wat de beste oplossing is. Ik vind 13 wel oud voor een operatie, dat zegt mijn dierenarts ook over onze hond. Onze hond heeft namelijk een ouderdomsbultje maar als we die willen weghalen brengt dat veel risico's mee omdat onze hond ook al dertien is.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:18

Ook ik vind 13 jaar oud voor een operatie en een narcose. Ons hondje was 14, had een (goedaardig) abces en ook dat hebben wij niet laten weghalen, ivm een narcose.
Als je lieve hondje veel pijn heeft en dat duidelijk laat merken, dan zou ik hem fijn laten gaan. Ik denk dat hij jullie dankbaarder is als hij rustig mag gaan slapen, voordat zijn leventje te pijnlijk wordt, dan wanneer hij door een operatie, een narcose en een herstelperiode moet (die vast ook niet zonder pijn is).
Ik vind dat je als eigenaar de plicht hebt om te doen wat het beste is voor het diertje, zonder egoïstisch te zijn en voor je eigen 'plezier' te kiezen. Maar aan je reacties te horen weet je heel goed wat waarschijnlijk het beste voor je diertje is.

Veel sterkte, je hondje verliezen is niet niets.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:27

Mijn labrador is op 12,5 jaar oud nog geopereerd aan zijn ogen en rug. Hij is hiervoor ongeveer 45 minuten onder narcose geweest, en ze hebben (vanwege de duur) met 2 operatie-teams tegelijk gewerkt (1 voor oog en 1 aan de rug). Ik mocht er de hele operatie bij zijn, en als er iets zou gebeuren zouden we hem laten gaan. Moet wel zeggen dat hij qua hartfunctie en longen in topconditie was (volgens de DA). Terwijl hij als 5-jarige bijna dood was gegaan aan rattengif, en zijn nieren niet optimaal functioneren.

Deze week is hij 13,5 geworden en hij loopt hier nog vrolijk rond. Wel wat doof af en toe (of hij doet in ieder geval alsof), maar hij springt gewoon op de bank en rent ook nog door de stal.

De beslissing wel/niet nog wat doen hangt volgens mij heel erg af van de conditie van de hond. IS hij al wat minder qua hart/longen dan lijkt een narcose een groot risico. Is hij nog heel fit dan zou ik het zeker proberen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 11:40

Net weer gebeld met Utrecht. De scan laten wij maken, wat er ook uit mag komen. Tumor laten we hem inslapen, mocht het een hernia zijn, is het geen ernstige volgens hun omdat hij nog wel redelijke reflexen heeft. Het was een sterke hond verder volgens hun, weinig risico bij de narcose en geen ingrijpende operatie. Ze hebben aangeraden niet direct de beslissing te maken, hoewel zij natuurlijk geen garantie konden geven op een goed einde. Bij een hernia weten we nog niet helemaal wat we gaan doen, omdat wat jullie ook zeggen twijfelen wij hier nog absoluut aan. Maargoed, vandaag kan hij sowieso nog niet worden geopereerd mocht dat nodig zijn. Hij komt vanmiddag hoe dan ook thuis met zware pijnstillers. Over ongeveer een uurtje krijgen wij de uitslag van de scan..

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:15

We duimen voor je :) denk er inderdaad rustig over na. We kunnen allemaal zeggen wat wij zouden doen, maar het is en blijft jullie hondje en niet de onze.

Succes!!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:27

In alle eerlijkheid was ik lang niet zover gegaan als jullie nu. Een oud diertje hoeft van mij niet meer naar een kliniek en onder de pillen als het ernstig lijkt. Respect overigens hoor voor ieder zijn keuze.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:51

het spijt me om dit te zeggen,maar dit is dus te ver gaan met dierenliefde.
het is tijd,laat hem gaan.
13 jaar is echt een mooie leeftijd en laat hem niet nog meer lijden.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:58

Als het een hernia is kan je nog eens informeren bij www.kreupeldier.nl Zij bereikt fantastisch goede resultaten met haar behandeling en het is niet zo belastend voor de hond.

Mijn hond was na haar behandeling pijnvrij alleen was die wel een stuk jonger dan jullie hondje. Bij jullie hondje zou ik in principe eerder voor inslapen gaan ook al is dat nog zo moeilijk.

Sterke in elk geval!

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 16:03

Jullie hebben wel veel over voor jullie hond. Als het een hernia blijkt te zijn, ik heb in het verleden veel honden van een hernia zien opknappen door magneetveldtherapie. Dit is geen dure therapie, je moet alleen even uitzoeken bij welke dierenarts je dit kan laten doen of evt. een humane therapeut. Het is in ieder geval het proberen waard en een stuk gunstiger als een operatie.

Een operatie zou ik bij zo'n oude hond ook niet meer laten doen. Maar jullie kennen de hond het beste en is hij nog heel erg fit voor zijn leeftijd. Veel sterkte met de beslissing.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 16:05

Wij hebben ook een oudje in huis en heel eerlijk mocht hij nu iets krijgen dan is het helaas einde verhaal voor hem.....
Heel veel sterkte en succes er mee!

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 16:11

liesjecryos schreef:

Waarom te ver gaan met dierenliefde?

De ene hond is met 13 jaar oud, de andere hond niet!

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 16:21

Petpa schreef:
liesjecryos schreef:

Ben ik het helemaal mee eens, alleen de eigenaar zelf weet het best of de hond het aan kan of niet. Een tekkel kan trouwens best wel oud worden en zijn zeer taaie honden.

Oyeru

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 16:27

Dit grijpt me aan want ik heb niet zo lang geleden ook dezelfde beslissing moeten maken. Was ook 13 jaar oud en had een tumor op de milt welke was gaan bloeden. DA zei dat operatie een mogelijkheid was, maar of ze nog uit de narcose zou komen was maar de vraag. Wij hebben haar toen ook laten gaan. Een vreselijke beslissing, maar wel de juiste in mijn optiek. Heel veel sterkte er mee. :(:)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 16:29

Benita schreef:
Ben ik het helemaal mee eens, alleen de eigenaar zelf weet het best of de hond het aan kan of niet.

Dat is dus juist héél vaak niet waar, eigenaren zien juist graag wat ze wíllen zien, verliezen de "grens" uit het oog omdat ze zoveel van het dier houden.

Ik persoonlijk zou dit arme dier niet meer door die mallemolen laten gaan, wat een stress en pijn moet het ding hebben. 13 is oud (ja, voor iedere hond! banketstaaf niet over de ene is dan wel oud en de andere niet, 13 jaar is oud, punt) en hij heeft vast een mooi leven gehad. Doe het dier die laatste stress, pijn en gezeik aan het lichaam niet meer aan zeg.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 16:32

Petpa schreef:
liesjecryos schreef:

Omdat het dier gruwelijk lijdt en hele zware pijnstillers moet krijgen,zegt TS zelf.
En dat gaat in mijn ogen veel te ver.
13 jaar is een mooie leeftijd en teckels kunnen ouder worden weet ik,maar de ene hond is de andere niet en als een dier zoveel pijn heeft en dan nog zo onder rommel moet zetten vindt ik te ver.
daarbij worden eigenaars vaak verblind van liefde en kunnen maar niet los laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 16:36

Sterkte ts!

Weten jullie de uitslag al?

sashafierce

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 16:43

sannx94 schreef:
Dit grijpt me aan want ik heb niet zo lang geleden ook dezelfde beslissing moeten maken. Was ook 13 jaar oud en had een tumor op de milt welke was gaan bloeden. DA zei dat operatie een mogelijkheid was, maar of ze nog uit de narcose zou komen was maar de vraag. Wij hebben haar toen ook laten gaan. Een vreselijke beslissing, maar wel de juiste in mijn optiek. Heel veel sterkte er mee. :(:)

Onze hond ook, met kerst zat ze nog naast je te bedelen voor die lekkere vleesjes van de gourmet, en 28 december is de tumor op haar milt (waar wij niets vanaf wisten omdat ze altijd vrolijk en speels was) geknapt en het bloed stroomde haar buikholte in. Ook had ze uitzaaiingen op haar lever. Half 3 smiddags waren wij bij de dierenarts en 3u is ze ingeslapen. Het was een enorme klap om zo ineens je beste vriendin, je familielid te verliezen.

TS heel veel sterkte met welke beslissing jullie ook nemen.

Oyeru

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 16:45

Sashafierce, wij wisten er ook niks van af.. Dan komt het extra als een schok. Jij ook nog veel sterkte

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 16:56

Ik vind het een beetje dubbel voor mijn gevoel.
Ten eerste wil je wel weten wat je hond mankeert, want het is wel een verschil tumor of hernia.
Maar een hond die vreselijk veel pijn heeft is ook niet eerlijk....

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 17:13

Je wilt toch gewoon je dier dit leed niet aan doen? Dan maakt het toch niet uit of het een tumor is of een hernia?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 18:21

Even heel snel!
Scan is niet doorgegaan, er kwamen twee spoedgevallen tussen en toen ging het apparaat kapot... hij kan pas vrijdag gescant worden en er kan vandaag niets meer worsen gedaan.. zo kl*te dit! Scannen kan vrijdag pas. Hij is nu thuisaan de zware pijnstillers.. echt pff......