slipketting (hond) zielig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:23

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:24

Magrathea

Beetje hetzelfde als met paarden... Liever één keer een goeie correctie en duidelijk zijn dan eindeloos pielen aan een 'vriendelijke' halsband.
Hond van m'n ex had er ook een omdat ze nogal eens uit durfde vallen naar andere honden. Verder heeft ze een mega-nek ontwikkeld (was een herplaatser) dus iets 'vriendelijkers' voelde ze simpelweg niet.

Tigra_

Ik vind ze niet zielig. Juist handig omdat de ketting(als je hem goed omdoet) los hangt als er geen spanning op staat. Nadeel van een gewone halsband is dat ze weleens uit willen schieten omdat ze ook niet te strak mogen zitten. Mijn voorkeur gaat uit naar een halve slipketting(Half Check).
Mijn hond heeft zowel een tuig als een half check.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 29-12-13 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Hikarii

Wij hadden een hond die een slipketting droeg.
Onze hond nu ( 9 mnd ) heeft ook een slipketting. De vorige was iets aggressief en trok, daarom. Die we nu hebben, een golden retriever gewoon om dingen aanteleren. Hond loopt nu perfect mee naast je, volgt gewoon etc. Zal nooit bij je weg lopen, maar slipketting blijven we gebruiken. Ik vind 't niet zielig.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:25

Ik heb hem zelf ook voor mijn (jawel) 5 maanden oude hond en zolang je er heel bewust mee omgaat, zie ik er geen problemen in. Mijn hond liep dwars door de halsband heen, had ze totaal geen respect voor. Mijn vorige hond heeft het altijd uitstekend gedaan op een slipketting en nu Mik ook. Ze doet zelf haar kop in de ketting. Nee hoor, mits juist en correct gebruikt ben ik er niet tegen.

Cabelona

Nadine_S

Iris82 schreef:
Praktisch iedereen die ik zie die met een slip loopt heeft de hond erin hangen al hijgende. En das zo funest voor de keel, de wervels en het strottenhoofd.

Maar dat is een gewone halsband ook als de hond erin hangt.

Ik zie verder geen kwaad in een slipketting. Mits goed gebruikt uiteraard.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:26

Ik vind een slipketting vanwege het trekken eigenlijk nooit diervriendelijk. Hond trekt en wurgt zichzelf. Niet mijn manier van diervriendelijk in ieder geval. Een hond leren netjes naast je te lopen kan op veel meer manieren dan met een slipketting :)

Chroosje

dyoka schreef:
Chroosje schreef:
Omdat hij vroeger is aangevallen door drie honden tegelijk, hond zijn gedrag verkloot, tegen mensen doet hij lief, maar tegen andere honden gaat hij gemeen doen. Dan wil hij zich los wurmen, en met een slipketting kan hij dat niet.

Hij wurgt zichzelf niet hoor, voor het geval dat u/je dat denkt. Het is gewoon een normale riem, mits je hem goed gebruikt.

Zeg maar jij hoor. ;)
Ik zie ten eerste niet in hoe een hond uit een tuig kan komen als die goed is afgesteld?

Dat antwoord snap ik eigenlijk niet heel goed?

Hij gooit zijn voorpoten als het ware naar voren, en gaat dan net zo lang met zijn volle gewicht in de riem hangen tot hij los komt. Kan je doen wat je wilt, maar dat hou je gewoon niet tegen.

Pluttersput

dyoka schreef:
Chroosje schreef:
Omdat hij vroeger is aangevallen door drie honden tegelijk, hond zijn gedrag verkloot, tegen mensen doet hij lief, maar tegen andere honden gaat hij gemeen doen. Dan wil hij zich los wurmen, en met een slipketting kan hij dat niet.

Hij wurgt zichzelf niet hoor, voor het geval dat u/je dat denkt. Het is gewoon een normale riem, mits je hem goed gebruikt.

Zeg maar jij hoor. ;)
Ik zie ten eerste niet in hoe een hond uit een tuig kan komen als die goed is afgesteld?

Dan moet je nog veel honden zien denk ik :) Het hangt van het model af. Ik heb ook zo'n worm die zich er gewoon uit kan wurmen, terwijl haar tuigje prima is afgesteld. Vol naar achteren hangen, voorpootjes omhoog, koppie omlaag en trekken maar. Tegenwoordig loopt zij wegens omstandigheden aan een halsband met halti, maar toen ze nog in tuig liep bleef dat altijd spannend. Gelukkig zijn de situaties waarin ze naar achter vliegt bijna niet meer aanwezig, dus dat valt mee.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:28

x_ankieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 20:29

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:30

chanicha

Re: slipketting (hond) zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:33

Ik zie liever een slipketting dan een te strakke halsband. Als je hond goed aan de riem loopt hangt de slipketting losjes om zijn nek.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:34

aangezien niemand lijkt te lezen quote ik wel even:

According to a Swedish Study by Anders Halgren of 400 dogs of owners who agreed to have their dogs’ spines X rayed – 63% had spinal injuries. Of the injured dogs with neck (cervical) injuries, 91% had experienced harsh jerks on the leash or were serious leash strainers. Among aggressive or overactive dogs, 78% had spinal injuries.

Patricia McConnell’s “Family Friendly Dog Training” talks about structural damage due to leash yanks.

From Karen Pryor’s Reaching the Animal Mind: “..Those jerks can easily damage the trachea. Many elderly pet dogs wheeze and cough not just because they are old but because their windpipes are collapsing from years of being diligently yanked on a leash.”

According to the Association of Pet Dog Trainers, choke chains have been directly linked to
injured ocular blood vessels
tracheal and esophageal damage
severely sprained necks
cases of fainting
transient foreleg paralysis
laryngeal nerve paralysis
hind leg ataxia

From an article on “Raising Canine”
Sherry Fries, an accredited animal chiropractor, states “Anybody who still employs the jerk method for training their dogs … should have the same thing done to him or her,” she says. What happens? “Whiplash of the most severe kind. It can also set the stage for disc disease, neuropathy, or disease to the spinal cord and nervous system.”

According to British veterinarian Robin Walker, the “yank and stomp” method was popularized…… “Since then I have seen a stream of screaming dogs arriving at my surgery with dislocated neck bones and damaged voice boxes.”

As i mentioned in another post, some people use the very painful method of placing a choke chain or slip leash high behind the ears and use the excuse that is protecting the dog’s trachea.
According to this picture, the trachea starts not far from the nose so anywhere you put a choke chain or slip leash could cause trachea damage.

From Flying Paws Dog Training:
“Check chains may have been the preferred training tool 30/40 years ago but we didn’t know much, if anything, about operant conditioning then. We know better now. … It focuses on very damaging aspects of the training equation (punishment or negative reinforcement), and the part that does the most damage. …As a training tool the check chain is crude, outdated and unnecessary.”

According to this blog post by trainer, Emily Larlham, tightness around the neck can cause hypothyroidism, ear damage, eye damage, limb nerve damage, etc..

x_ankieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 20:34

chanicha schreef:
Ik zie liever een slipketting dan een te strakke halsband. Als je hond goed aan de riem loopt hangt de slipketting losjes om zijn nek.

_/-\o_

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:35

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:37

slipketting is echt wel diervriendelijk hoor. Als ie braaf naast je loopt is er niks mis mee en hangt ie los om de nek van je hond. Trekt je hond, dan staat ie strak, ja jammer dan, dat doet ie zichzelf aan. Wij lopen er altijd mee. Trekt de hond, corrigeer ik hem. Loopt ie naast me, niks aan de hand. Kun je wel zeggen opleiding dit, opleiding dat. Tegenwoordig heb je veel clubs die veel te soft zijn (wij hebben Schnauzers) en verkeerd gedrag negeren en goed gedrag belonen (zal bij sommigen wel werken, maar niet bij de fellere rassen lijkt me).
Zo'n band om de snuit van je hond kan zijn nek breken had ik gehoord..
Band kunnen ze in trekken, afschieten, de meeste mensen waarbij hond de baas uitlaat hebben een band om.
Tuigje is ook niet handig, je kunt ze niet makkelijk corrigeren en de hond neemt makkelijker een loopje met je.

Ik spreek hier over de grotere honden, omdat ik Riesenschnauzers gewend ben.

Wij gaan ook niet naar een club voor de opvoeding, ik deed het voor de agility en speuren enzo. Nu had ik wel een club waar slipkettingen nog wel toegestaan zijn.

Je ziet vaak combinaties van ''hond waar ga je met de baas heen'' wil je dat dan liever? Dat je hond jou over straat trekt?
Ik loop makkelijker met 4 Riesen naast me op hoge hakken (pumps) aan een slipketting dan iemand met 1 hond met een band om zijn nek die loopt te trekken..

Slipketting vinden veel mensen zielig, maar dat is paardrijden dan toch ook? Sporen om, bit in de mond..

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:39

Mijn teef loopt aan de slip. Ze is heel erg braaf aan de lijn. Staat altijd slap. Maar soms reageert ze nogal heftig op andere honden. Dat is het wel fijn om een sneller en korte correctie te kunnen geven.

Het is belangrijk dat er goed opgelet wordt dat de lus goed zit dat de riem ook weer los hangt als hij niet moet corrigeren.

Een hond mag absoluut niet in een slip gaan hangen, dan hang je de hond letterlijk op. Maar dat ben je al trainer écht te laat.

Ik kan mij NIET voorstellen dat die klachten door alleen naar een slipketting komt. Dit kan net zo goed door een halsband, semislip, oid komen. Ook een snuitje tegen trekken geeft werkelijk veel schade aan de nek. Daar trek je een hond echt krom mee.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:40

Er is onderzoek gedaan naar de effecten van een slipketting en daar kwam uit dat je nog veel beter een pennenketting kon gebruiken dan een gladde slipketting.

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:41

Niks zieligs aan, beter dan dat je met een gewone riem blijft trekken. Wij hebben zo een soort riem, maar dan gewoon van touw. Honden zijn er heel ontspannen onder, hangt eigenlijk altijd gewoon slap.

Bovendien: Leer je hond dat hij 'Achter' moet lopen, dan heb je nooit last van trekken en ook los blijven ze 'binnen bereik' en blijf je de baas. Ideaal!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:42

Peelie schreef:
Mijn teef loopt aan de slip. Ze is heel erg braaf aan de lijn. Staat altijd slap. Maar soms reageert ze nogal heftig op andere honden. Dat is het wel fijn om een sneller en korte correctie te kunnen geven.

Het is belangrijk dat er goed opgelet wordt dat de lus goed zit dat de riem ook weer los hangt als hij niet moet corrigeren.

Een hond mag absoluut niet in een slip gaan hangen, dan hang je de hond letterlijk op. Maar dat ben je al trainer écht te laat.

Ik kan mij NIET voorstellen dat die klachten door alleen naar een slipketting komt. Dit kan net zo goed door een halsband, semislip, oid komen. Ook een snuitje tegen trekken geeft werkelijk veel schade aan de nek. Daar trek je een hond echt krom mee.

Mja... Op zich, als hij goed gebruikt wordt, heb ik weinig tegen een slipketting. Máár, hoeveel mensen zijn nu daadwerkelijk ingelezen en weten hoe ze een slipketting goed gebruiken? Of een gewone riem, for that matter...

Bar weinig, als ik de cijfers van het hier aangehaalde onderzoek moet geloven. En eerlijk gezegd geloof ik ze ook.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:42

Iris82 schreef:
Er is onderzoek gedaan naar de effecten van een slipketting en daar kwam uit dat je nog veel beter een pennenketting kon gebruiken dan een gladde slipketting.

Zeker getest op honden die continu in de ketting hangen >;)
Wat is er mis met een ketting die los om de nek van een luisterende hond hangt?

x_ankieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 20:42

Peelie schreef:

precies! Saar is ongelofelijk dominant naar andere honden, ze is ze gewoonweg niet gewend zegmaar. ze gaat iedere week 1 dag naar de hondenopvang, ze vind het daar heerlijk en kan dan spelen met maatjes.
ze doet alleen dominant tegen honden die ze niet kent, of teefjes die met de staart omhoog lopen.. met de hond (teefje) van oudtante kan ze bijvoorbeeld prima omgaan, die worden altijd wild van geluk als ze elkaar weer zien!

Saar heeft overigens nog nooit ergens last van gehad (rug, nek, etc) ,
en ik kan ook alles met haar; aankleden, springen (ja saar is toch echt mijn paard :+ ) of half begraven in het zand, alles vind ze best als ze maar aandacht krijgt!