Hond draait blaffend rondjes achter zijn staart aan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Hond draait blaffend rondjes achter zijn staart aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:21

Nou ja, jouw extra info over endorfines is ook nuttig!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 23:06

yvonnedv schreef:
voor behendigheid moet hij eerst de B cursus afgerond hebben, die gaat manlief in het voorjaar met hem doen. Samen met Stef spelen is nogal lastig omdat onze Amerikaanse Buldog dan ook mee wil spelen.

Met hersenwerkspelletjes bedoel je zoekspelletjes ed?

Zoekspelletjes kun je doen. Je kunt als je brokken voert de brokken rondstrooien zodat hij ze op moet zoeken. Je kunt 'm leren apporteren en dan laat je 'm helpen in huis, bijv. lege frisdrankflessen opruimen. Ik laat mijn honden bijv. het halster van het paard dragen of de voeremmer opruimen. Als ik wat nodig heb wat op de grond ligt dan geven ze dat aan. Handdoeken om ze af te drogen brengen ze me zelf.

Als je je ene hond traint kun je de ander even wegsluiten of met ze samen trainen, de een laten liggen en blijven (of vastleggen in het begin) en de andere een andere oefening en dan omwisselen.
Oefensessie van 10 min per keer en dat 2-3 keer per dag zijn genoeg, dus veel tijd kost het je niet.

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 10:59

Ik heb een hond, kruising BC x Labrador die net hetzelfde doet. Hij is 2 jaar, ik heb hem nu 6 maanden, wss heeft hij dat gedrag ontwikkeld bij zijn eerste eigenaars die hem nooit uitgelaten hebben en hem nooit prikkels van buitenuit gegeven hebben en zoals hier al gezegd is, van het moment dat de hond het gelukshormoon (endorfines) ontdekt heeft, is dat gedrag niet meer (of zo goed als..) af te leren. Jouw hond kan mss nog "aangepakt" worden omdat hij zich in de beginfase bevindt, maar gemakkelijk is het niet, want alle aandacht, ook negatief, kan hem stress bezorgen. Ik heb Adaptil geprobeerd bij mijn hond, maar hielp niet, heb de TTouch methode overwogen, maar is moeilijker om alleen aan te beginnen, nu ben ik begonnen met Bachbloesems op maat en het lijkt toch te helpen (ben maar pas begonnen). Ik ben nu ook met mentale activiteit (spelletjes) begonnen met hem en hoop dat het ook resultaat zal geven.
Hoe langer jouw hond het doet, hoe moeilijker het zal zijn om het af te leren. Daarom zou ik in jouw plaats al direct beginnen met jouw hond mentaal actief bezig te houden en zou ik toch overegen om hem te ondersteunen met kruiden. Ik wens je succes.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 17:40

yvonnedv schreef:
Wij hebben een kruising Jackrussel x engelse stafford van bijna een jaar oud. Sinds enige tijd gaat hij blaffend achter het puntje van zijn staart aan.

Het is voornamelijk een uiting van spanning. Bijvoorbeeld als ze de postbode zien aankomen staat de andere hond afwachtend bij het hek en Stef draait dan blaffend rondjes. Als ik met de paarden bezig ben waar hij niet bij kan komen omdat er een stroomdraadje voor staat draait hij blaffend rondjes. Horen en zien vergaat je.

In huis draait hij ook nog wel rondjes maar dan blaft hij er niet bij.

Heeft iemand enig idee hoe ik het hem af kan leren? Afleiden helpt 1 seconde.

Het rondjes draaien en blaffen zijn symptomen. Hem dat afleren is dan dus ook symptoombestrijding, je kunt beter de oorzaak weghalen.
Zowel de jack russel als de stafford zijn actieve honden die echt bezig gehouden moeten worden. Super mooi natuurlijk dat hij los op het erf kan, maar je hond weet zich blijkbaar geen houding te geven en heeft de endorfine ontdekt.

Je beste kans om dit gedrag eruit te krijgen is om de hond geen reden te geven om dit gedrag te vertonen. Plaatsvervangend gedrag aanleren is dan je beste optie. Je hond los laten lopen op het erf (waar hij dus ook vaak alleen uit moet zoeken wat hij doet) tijdelijk niet.

Je zegt ook dat de hond in huis rondjes draait, maar waarom dan? Wat gebeurt er dat de hond in huis spanning ervaart? (Of is het daarbij juist gebrek aan 'spanning')

Je zegt dat je met de hond G&G gelopen hebt, dan moet hij best wat kunnen, ook op afstand. Maak daar gebruik van en pas dit toe in zijn dagelijks leven. Dus als je bijv. naar de paarden toegaat, geef de hond af en blijf, vraag van een afstand aan de hond om te staan, weer te zitten etc. Zo heeft de hond toch een doel en interactie met jou, ook al sta je niet naast hem.

merrieveulen

Re: Hond draait blaffend rondjes achter zijn staart aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 22:32

Eens met Sassol en Kasztanka.