Hond uitlaten met vuurwerk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Neej

Re: Hond uitlaten met vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:09

Zo'n verrassingspakket maken voor je hond is trouwens sowieso wel erg leuk hoor, dat hoeft niet heel uitgebreid te zijn, maar met een grote doos (kerstpakket?) een paar ouwe kranten, wat keuken- en wcrolletjes en eierdozen kom je echt al een heel eind. Gooi er ook een kong bij desnoods :) Het hoeft niet noodzakelijk te werken maar als je een hond hebt die erg voergericht is kun je dat best heel goed inzetten op zo'n avond :)

Counterconditioning kán wellicht ook werken maar dat is nog best een lastig verhaal en geen quickfix voor komende jaarwisseling..

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 06:34

Als ik had geweten dat hij er zo heftig op zou reageren was ik ook wel eerder begonnen met zijn angst aanpakken, vorig jaar viel het alleen best mee.. onweer reageert hij wel op maar niet zo heftig als nu en bij de andere dingen zijn het vooral korte schrikreacties..

Aankomend jaar maar goed oefenen met hem en kijken of ik hem over zijn angst heen kan krijgen. Hier is het nu heerlijk stil. Ik heb de hond vannacht om 2 uur uitgelaten en toen was hij eigenlijk nog teveel in de stress, maar ben nu om kwart over vijf nog weer gaan wandelen (net terug) en hij was na tien minuutjes best op zijn gemak! Dat is toch wel fijn, is hij in elk geval nog goed uitgeweest voor de knallen weer beginnen.

Nu zelf maar weer gauw terug het bed in haha! Veel te vroeg op zondag!

iedereen bedankt voor de tips en reacties :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 08:05

Er is ondertussen echt hele geschikte medicatie op de markt. Alprazolam.

Echt, ik ben ook niet van de medicijnen, maar dit heeft mijn hond zo geholpen.

wil94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 08:24

Wij pakken de auto en gaan 2 km verderop in het bos wandelen met de hond.. Als ik haar nu in de achtertuin laat zit ze rond te kruipen met d'r staart tussen de benen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 09:12

alprazolam is en kalmeringsmiddel voor mensen....

Timo blijkt toch wel bang voor vuurwerk, gisteravond met uitlaten was het helemaal niks. Stomme is Gary geeft er helemaal niks om en doet gewoon lekker z'n ding. Jammer dat hij zich daar dan niet door laat beïnvloeden. Gevolg was dus wel dat Timo de HELE nacht heeft liggen miepen en gillen....zucht en dat terwijl er geen klap meer was dan de nacht ervoor.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 09:19

Klopt Woogy. En sinds een jaar of vijf eerste keus bij vuurwerk angst bij honden.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 09:22

eerste keus geadviseerd door wie? Ken zat mensen die hun hond kalmeringsmiddelen geven met oud en nieuw en stuk voor stuk wordt het probleem alleen maar erger en erger

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 09:24

Steeds meer dierenartsen.

Jij hebt het over Vetranquil. Daar wordt het inderdaad niet beter van. Vandaar dus de Alprazolam.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 09:26

nou ken zat mensen die alprazolam gebruiken...worden ze ook niet beter van. nee ik zeg rustig trainen en neuroplasticiteit

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 09:28

Lekker genuanceerd ben je. :')

Nou, ik ken genoeg honden die het super doen op twee dagen Alprazolam. ;)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 09:33

Woogy schreef:
alprazolam is en kalmeringsmiddel voor mensen.....

En voorgeschreven op advies van de DA en met veel tevreden honden en baasjes als gevolg. Dus dat maakt in mijn ogen niet uit.

Ik snap werkelijkwaar niet waarom mensen zich niet beter laten informeren. Ik hoor zo vaak dat mensen tegen pillen zijn en dan komt het altijd weer uit op het vetranquil verhaal. Als je je wat beter laat informeren weet je dat er andere en betere middelen zijn, die je hond ontlasten zonder van binnen opgesloten te zitten met angst.
En ik mag hopen dat er geen enkele DA is die nog vetranquil voorschrijft in deze situaties.

Er zijn goed werkzame middelen, laat je goed voorlichten. Ik ben zeker geen voorstander om er meteen maar een pilletje in te gooien en verder niet aan problemen te werken. En je moet de werking eigenlijk al een keer proberen op het moment dat de angst er nog niet is. Het is niet de bedoeling dat je er op het hoogtepunt van de angst even een paar pillen in gooit.
Vuurwerk is een uitzonderlijke en tijdelijke situatie, is de angst te behappen, prima. Maar waarom zou je in hemelsnaam toekijken hoe je hond een paar dagen bibberend en hyperventilerend zich overal probeert te verstoppen en geen raad weet met zichzelf?

En waarom zouden de problemen erger worden met een goed medicijn? Je geeft het kortdurig.
En wat een onzin dat het de problemen erger maakt als het om vuurwerk gaat, de angst kan zich ook juist steeds heftiger opbouwen, omdat er geen rustmomenten zijn. Het zijn een paar dagen per jaar dat het zo extreem is. Is er door het jaar heen een keer een knal of is er onweer, dan is dat een kortdurendere angst.

En nee, niet alle honden zijn door training over deze angst heen te helpen. Natuurlijk is het het beste als je je hond gaat trainen om deze angst voor te zijn of te verminderen, maar als dat geen vruchten afwerpt, ga je dier dan ook niet onnodig lopen kwellen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 09:34

omdat het een symptoom behandeling is. hond en baas hebben er veel meer baat bij om te trainen met de hond en het probleem op te lossen. Ik geloof niet in medicaties toedienen voor het probleem wordt aangepakt

Alprazolam behoort tot de benzodiazepinen. Het werkt rustgevend, spierontspannend en vermindert angstgevoelens.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 09:34

Hier ook een banger hondje (half jaartje oud)
Gister bij de paarden werd er een paar boerderijen verderop ook vuurwerk afgestoken. Ze wist niet waar ze het zoeken moest. Heb haar aan de riem gedaan en ben gewoon stom rondjes gaan lopen.

Kon ze mooi de stress eruit lopen en na een tijdje ging het weer beter.

Hond van mijn ouders was ook als de dood voor de zitmaaier. Dus van de zomer toen mijn vader het gras ging maaien ben ik met hun hond er telkens achteraan gelopen. Heeft ook geholpen :)

Mijn tip is dus juist gaan lopen. Ik ervaar dat ze zo de stress eruit krijgen. En dan net zo lang tot ze ook de staart ontspannen etc.

Echter durf ik niet te zeggen of het bij die van jou echt gaat helpen. Zo te horen heeft die hele flinke stress en het moet natuurlijk niet erger worden. Dan liever een tabletje en het volgend jaar als er knallen zijn proberen het beter te krijgen :)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 09:37

Wij gooien hem ook de auto in en dan hoop ik altijd dat er voor een paar seconden geen knal te horen is, zodat hij uiteindelijk iets doet.
Hij wordt niet wild of druk, maar is echt een binnenvetter. En hij houdt zijn behoefte soms bijna een dag op..

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 11:52

Woogy schreef:
omdat het een symptoom behandeling is. hond en baas hebben er veel meer baat bij om te trainen met de hond en het probleem op te lossen. Ik geloof niet in medicaties toedienen voor het probleem wordt aangepakt

Alprazolam behoort tot de benzodiazepinen. Het werkt rustgevend, spierontspannend en vermindert angstgevoelens.

Ik ben het helemaal met je eens, maar in de toestand waarin mijn hond verkeert na een paar knalletjes, doe ik toch maar al te graag aan symptoombestrijding. Zou me niets verbazen dat hij zich zo druk gaat maken dat hij nog last van zn hart gaat krijgen.

Natuurlijk moet ik met hem gaan trainen, daar ben ik nu ook achter, maar dat red ik nu niet meer :)

Watdannog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 13:00

Training werkt niet altijd.
zoals de vuurwerk cd bv, om die cd geeft onze hond niets. Maar echt onweer en echt vuurwerk, dan is het dikke stress.
Dit is trouwens te danken aan jongelui die ( toen het donker was ) vlakbij een knaller gooiden. Ze hadden ons niet gezien ( we kwamen net de hoek om ).
Dit kan nou eenmaal gebeuren, maar het is wel meteen klaar.

Gelukkig is de angst in huis wel afgenomen. Waar hij vroeger in een hoekje zat te trillen, hijgen met zeer grote ogen en hij niet wist waar hij heen moest wanneer wij ook maar even ergens anders naar toe gingen ( lees bv de keuken, wc ) is hij nu eigenlijk vrij relaxt.
Maar het is hier ook nog niet continue geknal en dat scheelt een hoop.

Buiten is het wel stress, maar de tips daarvoor heb ik al gegeven.
Hij moet vast, maar op het industrieterrein ( met de auto ) kan hij nu nog wel los ( met een bal spelend ). Hij voelt zich daar veilig en hij heeft afleiding.

Hier in de buurt een balletje gooien is kansloos.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 13:02

Woogy schreef:

Natuurlijk hebben hond en baas meer baat bij training, maar daar is het nu, 3 dagen voor oudjaar, gewoonweg te laat voor. Als je dan deze jaarwisseling door kunt komen met een tabletje alprazolam oid kun je voor vólgend jaar tijdig beginnen met vuurwerktraining :) Is mijn bescheiden mening althans :)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 13:17

ik zou ook in het bos uitkijken hoor... ik liep op het fietspad... en had dus wel zo'n thunderking zowat aan mijn voeten liggen... zo'n #@$#$@# op de fiets de ze steeds maar weg gooide.. hond liep gelukkig los en die heb direct bij me gevloten waarna we nog een paar x bekogeld werden. direct het eerste beste bospad ingedoken... ( hond overigens niet aangeklikt, deze kent de weg naar huis .. maar durfde niet van mijn voeten weg door de knallen )

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 16:54

Belachelijk! Echt je zóú ze toch!

Gelukkig heeft Kenny geen vuurwerkangst, houen zo. Dit wordt zijn eerste oud en nieuw.

Omgaan met angst is voor elke hond verschillend, sommigen zijn min of meer te 'wennen' aan vuurwerk maar bij anderen werkt desensibiliseren niet. Vuurwerkangst is iets dat voortkomt uit het instinct en daarom erg moeilijk aan te pakken in sommige gevallen.

Met training kom je over het algemeen het verste, bij elke soort angst trouwens. Negeren is idd achterhaald. Het mooiste is als de hond de baas zó belangrijk gaat vinden dat hij meegaat in de mening van de baas, en dus het gedrag van de baas als referentie gebruikt. Is de baas kalm bij vuurwerk, of zelfs speels? dan de hond ook. Maar dit valt of staat sowieso met de basisrelatie tussen mens en dier, en ook hier is de ene hond de andere niet.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 10:33

Unihorses, dat meen je toch niet :oo Belachelijk!

Hier was het gister best rustig met knalletjes, had bijna een ontspannen hond vanochtend tot hij weer wat knalletjes hoorde :+ Gisteren heeft hij ook echt een half uur bijna alleen maar zitten trillen, arme ding. Nu heb ik gelukkig pilletjes voor hem, leek de DA toch ook wel verstandig :j

Hoop alleen dat het gekke beest ook weer wat gaat eten of drinken, hij heeft sinds donderdagnacht niet meer echt gegeten. Gisteravond daarom maar wat macaroni en melk gegeven, ik denk dat hij al wel drie kilo afgevallen is... (Nu is het een labrador kruising, dus het is niet direct een heel groot probleem, hij heeft nog een kilootje of 30, maar ik had hem eindelijk een beetje op gewicht -O- )

Straks bij het boodschappen doen maar weer wat lekkers voor hem meenemen zodat hij gaat eten :+.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:46

Welke medicatie heb je mee gekregen en hoe moeten jullie doseren?
Hopelijk heeft hij alweer wat gegeten!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:55

Ik hoor hele goede ervaringen met adaptil. verdamper in huis en spray voor het uitlaten.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 13:56

Ik heb die alprozolam gekregen, moet het zelf een beetje inschatten, maar op zijn max om de 4 uur een tabletje. Ze raadde mij aan om morgen om 22.00u het laatste pilletje te geven zo ongeveer.

Vandaag rijdt er veel politie rond, dus weinig geknal. Hij is nu ook rustig, dus geef hem straks voor het donker pas een pilletje. Gok dat er dan wat meer geknal zal komen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 17:00

hoeveel mg is dat?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 17:03

Sneu die bange dieren, :(:) heb ook een hondje gehad die die knallen doodeng vond. Nu 2 honden die er niet om geven dus kan ze gewoon uitlaten maar ze gaan voor de zekerheid al sinds gister niet meer los.