Medicijn 'tegen vuurwerk' pakt rampzalig uit voor honden.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 13:58

Dat is toch bekend?, dat het alleen de spieren verslapt, maar geestelijk zijn ze goed bij.
Bij de meeste middelen.

Pas onder narcose zijn ze voor mij pas echt van de wereld.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 28-12-13 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

LosseTeugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 14:12

wij raden alprazolam aan (broertje van diazepam), dit is een sedatiemiddel wat niet langer dan 2 dagen mag gegeven worden, maar wat ze helemaal rustig maakt

vetranquil hoor ik ook slechte verhalen over, de hond lijkt nuchter maar vanbinnen doodsbang
alleen kan hij niks, erg sneu

ook de hond 1 of 2 dagen in pension brengen kan helpen, wel pension ergens in het bos
waar ze niks van de dag zelf meemaken dan!

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 14:16

ElineS schreef:
Het is toch al heel lang bekend dat Vertranquil alleen het lichaam sedeert, maar niet de geest? Hond is dus gewoon geestelijk compleet bij, maar kan een stuk minder. De angst is dus net zo aanwezig alleen kan zo'n dier dat niet laten blijken.

Idd, geldt ook voor paardensedaties. Niet aan beginnen dus.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 14:17

Mijn vorige hond heeft ook een keer iets van de dierenarts meegekregen, maar ik weet niet precies wat het was het was voor de vuurwerk angst.
hij moest daar best veel tabletjes van krijgen en ook al een paar dagen voor o udjaar mee beginnen, echter na de 2de dosis dachten we serieus dat hij dood ging, hij liet zijn plas lopen, viel om, kon toen ineens niet meer lopen enz. Echt verschrikkelijk om te zien :(

we hebben toen de dierenarts gebeld en moesten die andere tabletten niet meer geven maar dat snapte we zelf ook wel. Hij is toen nog tot de volgende dag zo slecht geweest en wij zijn toen overgestapt naar een andere dierenarts aangezien die dierenarts er nogal luchtig over deed.

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 14:20

ik ben lij dat mijn hond totaal niks uit doet op oudjaars avond,ligt heerlijk te slapen op zn plekje.

sterkte voor de mensen die wel bange honden hebben.

LosseTeugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 14:22

princesmax schreef:
Mijn vorige hond heeft ook een keer iets van de dierenarts meegekregen, maar ik weet niet precies wat het was het was voor de vuurwerk angst.
hij moest daar best veel tabletjes van krijgen en ook al een paar dagen voor o udjaar mee beginnen, echter na de 2de dosis dachten we serieus dat hij dood ging, hij liet zijn plas lopen, viel om, kon toen ineens niet meer lopen enz. Echt verschrikkelijk om te zien :(

we hebben toen de dierenarts gebeld en moesten die andere tabletten niet meer geven maar dat snapte we zelf ook wel. Hij is toen nog tot de volgende dag zo slecht geweest en wij zijn toen overgestapt naar een andere dierenarts aangezien die dierenarts er nogal luchtig over deed.

wat vervelend! doet ze het nu wel weer goed?

was ze wel eerst nagekeken of er ze medisch wel in orde was?

zulke medicijnen kunnen zoveel nadelige effecten hebben op zieke dieren
bv. als ze het aan de lever hebben, als je dat niet weet en wel medicijnen geeft kan dat misgaan!

veel van zulke medicijnen mag je ook niet langer dan..... geven

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 14:33

czarina

Re: Medicijn 'tegen vuurwerk' pakt rampzalig uit voor honden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 15:07

Na 5 jaar lang een doodsbange hond te hebben gehad die in paniek tafels en banken verschoof en zelfs door de deuren heen probeerde te komen hebben we haar vorig jaar voor het eerst alprazolam gegeven.
Dit is een blijvend middel voor ons. Eindelijk een relaxte hond die gewoon kon functioneren en het enige verschil was dat ze geen angst had. We konden haar zelfs uitlaten op oudjaarsdag. Nou dat is weleens anders geweest..
Toch maken we altijd een holletje voor haar met lekkere dekens wat donker is. Maar vorig jaar heeft ze zelfs naar buiten zitten kijken.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 15:16

love_western schreef:
Daarom geven wij het hondje van mijn zusje gewoon paar eetlepels advocaat. Slaapt ze heerlijk van. Alleen andere dag wat meer dorst.

:')

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 15:17

Ik heb m'n vraagtekens bij de conclusie die genomen is.

Angst is niet alleen een geestelijke reactie, maar ook een fysieke. Denk aan jezelf wanneer je schrikt of bang bent: je hartslag schiet omhoog, bloed stijgt naar je hoofd, je gaat sneller ademen, zweten etc. Je krijgt een stoot adrenaline waardoor je spieren allemaal strak gaan staan etc.

Als dit door een sedatiemiddel wordt uitgeschakeld, puur de fysieke reactie, kan je geestelijk ook sneller weer kalm worden.

Een hond ziet er immers 'nuchter' uit maar is van binnen doodsbang, dat geloof ik gewoon niet, want ook met sedatie kunnen ze zichzelf in een hoekje verschuilen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 15:20

Wij hebben ook een aantal jaar Alprazolam gegeven. Wat een uitkomst!!

_Nelleke_, heb je jezelf er wel goed over ingelezen?

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 15:21

Zylkene is nu heel hip in de praktijk. Komt ongeveer neer op een geconcentreerd warm glas melk voor het slapengaan, dat roezige gevoel dat je dan krijgt. Enige nadeel is dat het niet zo snel werkt als echte medicatie, dus je moet er al wel ff mee bezig zijn van te voren.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 15:23

Iris82 schreef:
_Nelleke_, heb je jezelf er wel goed over ingelezen?

Nee, puur een logische beredenatie.

Fysiek en mentaal zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ik vind het een vreemde conclusie omdat die 2 hier totaal los van elkaar worden gezien. Mijn inziens is dat niet mogelijk.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 15:26

Jeetje dit is echt al jaren bekend.
Wij geven vanuit de kliniek alprazolam mee.
Werkt in op de hersenen en hierdoor word de angst geremd.
De honden blijven dus gewoon lekker bij.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 15:32

dinek123 schreef:
geld dit ook voor calmivet?

Zowel van vetranquil als calmivet is de werkzame stof acepromazine.

Kortom, vetranquil is maar een merknaampje het gaat om de stof die erin zit.

Als je dus wat hebt liggen thuis, zoeken op naam van werkzame stof.
En anders is google your best friend, intypen de naam van het medicijn dat je hebt en het woord bijsluiter en 9 van de 10 x kan je dan een bijsluiter vinden, waarin ook de werkzame stof vermeld staat.

Er zijn tegenwoordig goede alternatieven verkijgbaar bij de dierenarts.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 15:35

_Nelleke_ schreef:
Nee, puur een logische beredenatie.

Fysiek en mentaal zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ik vind het een vreemde conclusie omdat die 2 hier totaal los van elkaar worden gezien. Mijn inziens is dat niet mogelijk.

Oké, dat dacht ik al. Het belangrijkste bezwaar tegen het gebruik van Vetranquil, naast de bijwerkingen, is namelijk de verhoogde gevoeligheid voor geluiden. Dat was hier in het topic volgens mij nog niet genoemd. Geluiden komen vele malen harder binnen in combinatie met een hond die daar niet voor weg kan lopen = geen fijne combi.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 15:42

Wij geven ook al jaren alprazolam mee. Laatst had ik een vrouw aan de balie die het idee had dat het vorig jaar niet werkte. De hond werd niet suf. Uitgelegd dat de hond er niet suf van wordt, maar dat het juist de angst remt. Ja, ze had wel door dat de hond minder op het vuurwerk reageerde :+ , dus dit jaar ook weer de alprazolam meegegeven. Wij geven ook niets anders meer mee.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 15:45

Volgens mij moet ik nog een heel doosje hebben liggen.
Onze hond is overleden. :(

Wel een hele rare gewaarwording. Eindelijk voor het eerst in 12 jaar geen paniekfreak meer tijdens Oud en Nieuw.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 15:48

Ik moet zeggen dat ik hier ook eigenlijk wel meer over wil weten, de conclusie is te kort door de bocht voor mij.
Want natuurlijk is er geen middel dat angst wegneemt, angst is een emotie. Maar met die emotie gaan lichamelijke processen gepaard die die emotie mogelijk maken. Als die lichamelijke processen geremd worden, wordt een deel van de angst toch weggenomen/afgevlakt?
Verder geloof ik niet dat de dosis zo spierverslappend is dat de hond in zijn eigen lichaam gevangen zit. Als je zit hoe snel een paard uit een huis-tuin-keuken sedatie kan komen (en bij sommige paarden ook gewoon niet werkend is), dan is de dosis toch niet zo hoog dat je van je hond een levende dode maakt. ;)

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 16:08

LosseTeugel schreef:
princesmax schreef:

wat vervelend! doet ze het nu wel weer goed?

was ze wel eerst nagekeken of er ze medisch wel in orde was?

zulke medicijnen kunnen zoveel nadelige effecten hebben op zieke dieren
bv. als ze het aan de lever hebben, als je dat niet weet en wel medicijnen geeft kan dat misgaan!

veel van zulke medicijnen mag je ook niet langer dan..... geven

deze hond leeft jammer genoeg niet meer :( is al ongeveer 5 jaar geleden dat dit is gebeurd. (is niet dood gegaan aan die tabletjes hoor )

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 16:10

Beter een homeopathisch vuurwerkpakketje bestellen. Verdooft en verslapt niet maar helpt het dier er daadwerkelijk mee dealen. Voor de heel bange is daarna verdere behandeling om de gevoeligheid voor harde geluiden te verminderen, aan te raden, zodat ze het volgende jaar minder angstig zullen zijn. Je kunt hier homeopathisch heel veel aan doen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 16:13

Tot voor kort werd er door dierenartsen veelvuldig narcosetabletjes bij vuurwerkangst voorgeschreven. Het gaat hier om middelen met ACP (acepromazine), zoals Vetranquil, Neurotranq, Calmivet en Sedalin. Uit recente onderzoeken is echter gebleken dat deze middelen de honden en katten alleen lichamelijk verslappen waardoor een dier versuft lijkt. Uw huisdier ervaart bij deze medicatie dus nog steeds angst maar kan deze door de spierverslapping niet meer uiten. Het is zelfs zo dat acepromazine het dier gevoeliger voor geluid en angst maakt en de angstwaarneming juist groter wordt dan zonder deze medicatie. Daarnaast heeft ACP nog een aantal vervelende bijwerkingen:
- geeft (lichte) sedatie en dus is het gebruik niet geheel zonder gevaar
- heeft een spierverslappende werking
- maakt het dier gevoeliger voor geluid
- verhoogt het angstgevoel
- verlaagt de bloeddruk met eventueel flauwvallen en shock als gevolg
- verlaagt de lichaamstemperatuur
- veroorzaakt een droge mond en obstipatie
- verlaagt de drempel voor epileptische aanvallen
- verlaagt de agressiedrempel (honden kunnen eerder gaan bijten)
- geeft coördinatiestoornissen
- tast het leervermogen aan

Ik heb de wetenschappelijke onderzoeken ook al ooit gevonden. Echter wist ik toen wat de wetenschappelijke term was voor 'gevoelheid voor geluid'. Nu krijg ik ze dus niet naar boven.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 16:19

Iris82 schreef:
Ik heb de wetenschappelijke onderzoeken ook al ooit gevonden. Echter wist ik toen wat de wetenschappelijke term was voor 'gevoelheid voor geluid'. Nu krijg ik ze dus niet naar boven.

Hyperacusis?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 16:22

Had ik al gevonden ja, maar dat was dus weer kennelijk niet de term die gebruikt werd in dat onderzoek.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 16:27

Verder dan wat gegoogel kom ik ook niet. :+