konijn castreren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 17:43

Mannetje castreren is echt geen probleem, daar wordt hij enkel minder gefrustreerd van. Even een dagje op een handdoek zetten ipv stro. Let wel op dat hij enkele uren na thuis komst weer gaat eten.

Ik denk dat TS vooral ervaring heeft met ongecastreerde vrouwtjes, daar kunnen inderdaad vreselijke territoriale bitches bijzitten als hun hormonen ze in de weg zitten. Beide dieren castreren is uiteindellijk de prettigste oplossing (ook veel minder kans op kanker).

Misschien vind je een leuk gecastreerd vrouwtje in het asiel?

Je mannetje zal daar inderdaad minder knuffelig van worden, want als ze een maatje hebben hebben ze doorgaans geen mens meer nodig en dat is enkel een goed teken.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 17:44

Sizzle schreef:
Mannetje castreren is echt geen probleem, daar wordt hij enkel minder gefrustreerd van. Even een dagje op een handdoek zetten ipv stro. Let wel op dat hij enkele uren na thuis komst weer gaat eten.

Ik denk dat TS vooral ervaring heeft met ongekastreerde vrouwtjes, daar kunnen inderdaad vreselijke territoriale bitches bijzitten als hun hormonen ze in de weg zitten. Beide dieren kastreren is uiteindlelijk de prettigste oplossing (ook veel minder kans op kanker).

Misschien vind je een leuk gekastreerd vrouwtje in het asiel?

Je mannetje zal daar inderdaad minder knuffelig van worden, want als ze een maatje hebben hebben ze doorgaans geen mens meer nodig en dat is enkel een goed teken.

Konijn van mijn beste vriendin (gecasteerde man) werd juist knuffeliger toen hij een vriendinnetje kreeg, en een stuk vrolijker.
Hoewel er niet veel mee geknuffeld wordt, alleen zo nu en dan een aai. En dat accepteert hij, zonder vriendinnetje viel hij je hand aan.

Laptopmuis

Re: konijn castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 17:52

Anders eens langsgaan in een opvang? Daar zijn de karakters van de dames al bekend. Er kunnen soms vervelende konijnen tussenzitten, maar dat zeggen ze dan ook eerlijk.

Wij hebben ook al eens mannetjes gehad waar je geen hand in de kooi kon steken.

Wij hebben in de knuffelhoek van de kinderen zes dames en één heer zitten. Iedereen kan ze aaien en voeren.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 18:02

Mijn 2 mannetjes begonnen achter het vrouwtje te jagen om te rijden, heb ze beiden lasten castreren dat is gestopt en nu zitten zus en broertje terug samen en halfbroer (het ander mannetje).

Heb hier geen enkel probleem met de 2mannetjes en 1 vrouwtje samen ook al is het vrouwtje niet geholpen en de 2 mannetjes wel. :)

Ze zijn beiden ook stuk rustiger geworden als je ze op pakt(om te kammen) had enkel voordeel dus, een konijn alleen houden is niet leuk voor ze daar worden ze vaak enkel ongelukkig van ook al merk je het zelf niet dat ze ongelukkiger zijn. Je ziet hun dan opfleuren eenmaal ze samen zitten echt waar geloof mij ;).

Maestroox3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 18:23

CaVaLaPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 18:37

Castreren is alleen maar beter. Genoeg oepsnestjes van konijnen die achteraf broer en zus of iets dergelijks bleken te zijn. Rammetjes worden ook liever en knuffeliger, omdat hun hormonen niet meer door hun lijfje heen razen.
En samen zetten is het aller beste. Zoals eerder aangegeven zijn opvangcentrums de beste plekken om te kijken naar een leuk vriendinnetje als je konijn gecastreerd is. Karakters, leeftijden, etc. zijn bekend, kunnen daar gekoppeld worden en uiteindelijk heb je twee hele gelukkige konijnen. Jouw konijn is niet meer alleen, want hoe veel aandacht je hem ook geeft, hij zal vereenzamen. En je geeft een konijn uit de opvang een nieuwe kans.

Ik had ook gedacht toen een van mijn konijnen overleed dat die ander het wel eens beter af kon in zijn eentje. En hij leek ook vrolijk en blij. Maar het zijn prooidieren. Zodra ze zwakte laten zien, zijn ze er in het wild geweest. Heb die van mij laten castreren en twee zusjes er bij gezet. Het meest gelukkige trio heb ik nu in een gigantisch hok zitten en elke dag 'betrap' ik ze er op dat hun liefde nog steeds niet over is als ze elkaar weer een wasbeurt geven. Heerlijk om te zien.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 18:38

super dat hij hem wil laten castreren!! Overigens hier alleen maar positieve ervaringen na koppelingen. Hier een zeer agressieve ram opgevangen die na castratie en koppeling in de groep mijn liefste konijn was! Heb vele lieve voedsters (gehad). Het is wel zo dat mijn voedsters feller zijn dan mijn rammen maar dat is om het feit dat mijn voedsters niet geholpen zijn en de rammen wel.

Als ze voldoende ruimte hebben en bewegingsvrijheid, een maatje (zijn niet voor niets groepsdieren die moet je niet eens alleen WILLEN houden!!!) en positieve aandacht dan komt het allemaal wel goed. MOmenteel een groep van 4 nijnen en maar 1 die echt mij op zoekt om de knuffelen de anderen doen dat liever niet. Geen probleem maak ik daar van en dan komen ze vanzelf uiteindelijk toch wel.

dinniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 18:41

mijn vader laat hem castreren omdat hij dan minder aandacht vraagt maar een vrouwtje wil hij er niet bij hebben wegens ons vorige konijn en het konijn van me nicht en vriendinnen..

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 18:46

Ik denk dat het castreren + vriendinnetje erbij een stuk beter gaat werken om het het aandacht vragen te verminderen (dat is dus wat je vader wil?). Alleen castreren maakt dan denk ik niet heel veel uit, het konijn vraagt niet voor niets om aandacht, hij wil gewoon een maatje :) Misschien kun je hier met je vader over praten en hem wat sites over konijnen laten lezen?

dinniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 18:56

Sarah_Elise schreef:
Ik denk dat het castreren + vriendinnetje erbij een stuk beter gaat werken om het het aandacht vragen te verminderen (dat is dus wat je vader wil?). Alleen castreren maakt dan denk ik niet heel veel uit, het konijn vraagt niet voor niets om aandacht, hij wil gewoon een maatje :) Misschien kun je hier met je vader over praten en hem wat sites over konijnen laten lezen?

bij de ranzijn zijden ze dat er absoluut geen vrouwtje bij hoeft. volgens hun worden konijnen dan ouder enz

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 19:03

Wat goed dat je vader je konijn wil laten castreren! Zo mogen er meer ouders zijn! :D

Ik weet niet wat de Ranzijn (of hoe deze winkel mag heten) jou precies heeft verteld, maar een konijn is een groepsdier en dat er absoluut geen vrouwtje of ander konijn bij kan omdat ze zo ouder worden is echt de grootste fout/onzin welke er is.

Dus inderdaad, hop, lekker laten castreren die handel! Om je nijn dan inderdaad helemaal gelukkig te maken zoek je er een (gecastreerde) voedster bij, waar het fijn mee klikt. Hier thuis 3 koppeltjes konijnen, waarvan elk koppeltje een gecastreerd rammetje en een voedster (1 voedster is ook nog gecastreerd ivm de hormoontjes). Andere 2 voedsters worden volgend jaar gecastreerd ivm de grote kans op baarmoederkanker. De rammetjes hier gaan overigens ook erg goed met elkaar, de voedsters totaal niet, vandaar dat ze weer elk in hun eigen koppeltje zitten.

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 19:35

Ik heb drie gecastreerde mannetjes bij elkaar en dat zijn dikke maatjes. En het is niet waar als een konijn alleen zit ouder word. Want 1 konijn van mij is 9 jaar de ander is 5 jaar en de laatste is 3 jaar.
Ik wil nooit weer een konijn alleen. Ik zie dat die van mij veel vrolijker zijn dan alleen zitten.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:48

Ook al word je konijn minder oud met zijn 2'en wees niet egoïstisch het dier heeft dan liever een korter maar gelukkig leven dan een lang eenzaam ongelukkig leven... is trouwens niet waar dat ze korter leven als ze met meerderen zitten..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 00:07

Wat een onzin heeft die winkel je verteld. En al was het zo moet men daarom maar een maatje onthouden? zelfde als jij dag en nacht je levenlang zonder de medemens zit. Misschien word je dan ook wel ouder.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 00:13

Dat is gewoon dieronvriendelijk en egoïstisch. JIJ wil dat hij langer leeft dus moet HIJ alleen zitten.
Een leven zonder soortgenoot maar langer is veel slechter dan een leven met soortgenoot en dan, als het al waar is, iets korter leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 00:19

Neem dan geen konijn, ik word altijd treurig van die ego konijnenhouders.
TS, konijnen zijn geen knuffeldieren, optillen vinden ze niet fijn. Een dier neem je niet alleen voor je eigen plezier, maar je zorgt ook dat er aan zijn basisbehoeften wordt voldaan, dus gezelschap. Wil je dit niet, breng het konijn dan fijn ergens naar toe, waar hij het ook leuk heeft en gezelschap heeft.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 00:23

De 2 voedsters die ik heb gaan prima samen... bij het begin wel wat gevechten met dominantie, nu zo heel af en toe ook... Maar niet zeer heftig tot bloedens toe.
Denk dat het ook een beetje stoeien kan zijn bijvoorbeeld.
Bij het begin mochten ze elkaar wel, maar er kan toch maar 1 echt de baas zijn, dat heeft soms wel tijd nodig.
Als die van jou heeel dominant is, is het al denk ik slimmer om een minder dominante vrouwtje te nemen, zodat je niet constant 2 vechtende dominante konijnen ziet die niet weten van opgeven, en castratie zodat ze niet eventjes paar jonkies tevoorschijn toveren :+

Konijnen zijn net als paarden dieren, die minstens met zen 2en moeten zijn... Of ga je ook een paard maar in zijn eentje zielig laten staan? Jij bent geen soortgenoot die echt dag en nacht bij hem zit... Of slaap je soms in zijn hok met een paashaas pak? _O-

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 00:38

Mijn 2 mannetjes zitten ook apart alleen dus..
Castreren voor mij is het nu te laat konijnen zijn nu 6 het zijn broers van elkaar dus vanaf het begin toen ik ze kocht zaten ze bij elkaar tot ze in de pubertijd kwam en de bloed op de wand zat ik heb het nog wel eens geprobeerd om samen te doen soms zijn ze knuffelig en gaan ze naast elkaar liggen maar ik moet ze in de gaten houden..

Maar castreren is best een goeie optie geen gesproei volgens mij.

Maar er zijn genoeg konijnen die alleen zijn maar wel genoeg aandacht van hun baasje krijgen.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 06:05

Trysteffie: castreren kan nog steeds hoor! Neem anders eens contact op met een opvang, die kunnen jou vast genoeg vertellen over castreren bij "oudere" konijnen. Een konijn hoort echt gezelschap te hebben van een soort genoot, en ze deze ontnemen vind ik toch altijd zeer triest.

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 09:24

Mijn konijn eindigde ook alleen en heeft haar laatste jaren dolgelukkig doorgebracht. Ze was beste maatjes met mijn hond en super aanhankelijk naar ons toe. Wij hebben er toen voor gekozen geen konijn erbij te nemen omdat ik na dit konijn geen konijnen meer wilde houden en ze toch gelukkig was. Ze had de hond en ons gezin en daar was zij gelukkig mee. Maargoed, mijn konijn was dan ook de hele dag los en kon doen wat ze wou, bij een konijn dat de hele dag achter de tralies zit zou ik wel een ander konijn zetten.

Wat betreft castratie, ik ben zelf tegen het rommelen aan een lichaam tenzij het echt nodig is. Daar kun je zelf het beste over oordelen.

Mijn konijn zat een aantal jaren zonder ander konijn dus ik ben schuldig aan dierenmishandeling. Het feit dat zij dagelijks vreugdesprongen maakte, bij je kwam liggen of op je schoot sprong, je likte en je schoon maakte en het heerlijk vond om geaait te worden en saampjes met de hond tegen elkaar aan liggen te slapen en alle vrijheid van de wereld had is niet belangrijk.

Niet iedereen is een idioot die een konijntje koopt, in een hokje stopt en er verder niet naar omkijkt. Een konijn heeft gezelschap nodig, zeker. Maar zo zie je maar dat gezelschap niet per sé van een ander konijn hoeft te komen. Een hond is ook een roedeldier en die doet het ook prima in een mensenroedel.

Carrotcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 09:42

poedeltjes schreef:
Sarah_Elise schreef:

bij de ranzijn zijden ze dat er absoluut geen vrouwtje bij hoeft. volgens hun worden konijnen dan ouder enz

Dierenwinkel medewerkers hebben (vaak) totaal geen verstand dieren. Ik heb al zovaak onzin gehoord!
Konijnen worden uit eenzaamheid juist minder oud en sterven eerder dan als ze met zijn 2en of meer zijn.
Ik heb een super lief knuffelige vrouwtje van 10 jaar oud en een super lief mannetje van 6 jaar.... Mijn konijnen hebben nooit alleen geleefd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 10:24

Yaemyn schreef:
Mijn konijn eindigde ook alleen en heeft haar laatste jaren dolgelukkig doorgebracht. Ze was beste maatjes met mijn hond en super aanhankelijk naar ons toe. Wij hebben er toen voor gekozen geen konijn erbij te nemen omdat ik na dit konijn geen konijnen meer wilde houden en ze toch gelukkig was. Ze had de hond en ons gezin en daar was zij gelukkig mee. Maargoed, mijn konijn was dan ook de hele dag los en kon doen wat ze wou, bij een konijn dat de hele dag achter de tralies zit zou ik wel een ander konijn zetten.

Wat betreft castratie, ik ben zelf tegen het rommelen aan een lichaam tenzij het echt nodig is. Daar kun je zelf het beste over oordelen.

Mijn konijn zat een aantal jaren zonder ander konijn dus ik ben schuldig aan dierenmishandeling. Het feit dat zij dagelijks vreugdesprongen maakte, bij je kwam liggen of op je schoot sprong, je likte en je schoon maakte en het heerlijk vond om geaait te worden en saampjes met de hond tegen elkaar aan liggen te slapen en alle vrijheid van de wereld had is niet belangrijk.

Niet iedereen is een idioot die een konijntje koopt, in een hokje stopt en er verder niet naar omkijkt. Een konijn heeft gezelschap nodig, zeker. Maar zo zie je maar dat gezelschap niet per sé van een ander konijn hoeft te komen. Een hond is ook een roedeldier en die doet het ook prima in een mensenroedel.

Je moet maar zo denken, als ik jou met alleen 3 chimpansees in een ruimte zet als gezelschap, heb je wel gezelschap, maar verder heb je er niets aan.
Ik denk mensen het voor zich goed praten om een konijn alleen te houden, door te zeggen dat de dieren zo gelukkig zijn. Tja, ik vind het konijnonwaardig om ze alleen te laten zitten zonder soortgenoten en denken dat mensen en honden genoeg zijn.

Een hond met een konijn vergelijken is geen vergelijking.

Jullie paarden staan ook zonder soortgenoten? Die heeft ook voldoende aan jullie gezelschap?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 10:33

en je vader weet ook de prijzen van het castreren?
Niet dat hij straks schrikt en het toch niet meer doet

gecastreerd rammetje en een vrouwtje zijn een super combinatie, een konijn alleen houden is juist zielig

dinniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 10:50

Lynn_Nikita schreef:
en je vader weet ook de prijzen van het castreren?
Niet dat hij straks schrikt en het toch niet meer doet

gecastreerd rammetje en een vrouwtje zijn een super combinatie, een konijn alleen houden is juist zielig

60 euro volgens hem..

Yiruma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 10:56

Mijn ex-rammetje is 2 weken terug ook gecastreerd. Hij zit nu nog even apart omdat ze nog 2-3 weken vruchtbaar zijn maar qua karakter is er niks veranderd. Hij kwam een beetje suf thuis en toen de narcose een beetje was uitgewerkt was hij weer helemaal de oude. De castratie kostte ons €60,- incl. medicijnen.

Hij heeft ook een vrouwtje als maatje en dat is echt super! Het is maar net of ze elkaar aardig vinden maar als ze elkaar mogen dan is dat een hele fijne combinatie, vrouw+man. Wel doen dus!
Gr Yiruma