De 2e keer dat het mis ging

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Benice

Re: De 2e keer dat het mis ging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 10:50

Prugelpiet, dan moet je even goed lezen. Situatie 1, ik was 11 hond was inderdaad niet aangelijnd. Situatie 2met mijn vader wandelend was de hond wel aan de lijn, wat trouwens geen baat mocht maken..

MyWishMax, geen probleem, had het misschien iets beter moeten verwoorden. :)

Benice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 10:55

bigone schreef:
Waarschijnlijk heeft de jachthond de eerste keer echt alleen maar willen spelen, anders had je hem toen niet zo maar even aan de kant kunnen duwen. Een echt agressieve hond druk je niet eventjes weg. Doordat jij toen je hondje oppakte is zij net zo hard geschrokken en heb je haar gevoel bevestigd dat die hond gevaar betekende. Dit is geen kritiek op je handelen toen maar nu geeft jouw hond dus ook signalen naar de jachthond dat ze hem niet leuk vind. Je vader heeft goed gehandeld en heel eerlijk, met een jachthond als tegenstander heb je meer geluk dan met een ander ras, deze honden zijn van nature absoluut geen doorbijters aangezien ze de prooi ongeschonden af moeten leveren. Dat verklaart ook dat de wond niet groot is en ook nu de jachthond toch snel losliet, maar bijten mag niet dus goed dat je pa nog even gaat praten. Waarschijnlijk zullen de twee honden elkaar niets doen als ze de ruimte hadden gehad, smal pad, geen mogelijkheid om te ontwijken,, dan vallen ze nog wel eens aan, loslopend op een groot veld was er waarschijnlijk niets gebeurt, sterkte met je hond.

Ik moet je hier helemaal gelijk in geven hoor! Als 11jarige wist ik helemaal niet wat is moest doen, dan maar hoppa de lucht in en de jachthond afweren. Maar daarmee heb ik natuurlijk wel haar angst bevestigd zegmaar. Over wat jullie zeggen qua ras had ik zo helemaal nog niet nagedacht, maar is misschien wel belangrijk om mee te nemen.

En dankjewel, hondje voelt zich verder goed is weer speels enzo, maar owee als je aan dr plekje zit...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 11:29

Het is bewezen dat aangelijnde honden vaak agressiever naar elkaar zijn dan wanneer ze los lopen en de ruimte hebben, op een smal pad elkaar passeren en aangelijnd levert vaak rare situaties op. Onze hond is aangelijnd een draak terwijl hij los de beste vriendjes met iedereen is, rara.

Benice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 11:48

Ja dat is inderdaad waar hoor, dat merk ik ook..!

Maarja loslaten mag hier niet... Dan moet je naar speciale losloopgebieden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 12:24

Ik geef je vader groot gelijk, hij beschermd de hond.
Ik had hetzelfde gedaan, heb het hier al eens gehad met 2 kooikers, jongen zag mij al lang aan komen (ik liep achter hem, maar liep sneller) honden liepen los (losloopgebied) hij had al een paar keer achterom gekeken maar reageerde verder niet dus ik ging er vanuit dat ze sociaal waren, dat waren ze dus niet..
De ene hond greep mijn hond die van schrik tussen mijn benen ging staan, links had ik mijn herder die flipte (gelukkig voor de kooikers had ik die nog aan de lijn, heb hem nog nooit zo fel gezien) en rechts de kooiker die maar doorging..
Ik heb die hond ook een schop gegeven en hem goed geraakt, jongen bleef staan kijken terwijl zijn hond die van mij pakte, en ik was bang dat ik mijn evenwicht zou verliezen en de herder los zou schieten. Ik weet niet of de kooiker het dan wel overleefd had, hij flipte hem goed in ieder geval wat ook wel logisch is want hij kon mijn andere hond niet beschermen..

Heb die jongen duidelijk gezegd dat als hij zijn honden nog 1 keer los had en dit weer gebeurde ik de herder los zou laten en dat hij dan vast wel snapte wat er ging gebeuren, sindsdien ontliep hij me en had zijn honden aan de lijn.

Aan de andere kant is het ook weer oppassen hoe je een hond raakt, hier is een hond overleden na een schop, liep los en vloog een andere hond aan, man geeft die hond een schop om zijn hond te beschermen en de andere hond overlijd.. Heel sneu, maar ook dit was een grote hond die verstrikt raakte in de flexilijn van zijn eigen hond, paniek dus en die man reageerde in een reflex..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 17:33

Hond had van mij ook een trap gekregen. En niet zozeer omdat de hond bijt, maar wel omdat hij ook niet naar de eigenaar luistert. Dan grijp ik zelf in en kies ik toch echt voor mijn eigen hond.

Overigens vind ik het dus niet verantwoord dat de zoon met de hond loopt. Als je de hond aangelijnd niet kan houden, moet je er niet mee lopen of een GL omdoen zodat je de hond wel kan houden.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 09:50

Niet om de jachthond goed te praten, want bijten mag absoluut niet en dat moet ook gecorrigeerd worden. Dus je vader heeft goed gehandeld om hem een schop te geven, want door die schop is hij wel uit die zone van 'bijten' geschrokken en daardoor gecorrigeerd, terwijl de jongen het gedrag verergerde door aan de lijn te trekken.
Maar waar ik een vermoeden van heb, en dit is totaal niet aanvallend bedoeld of iets, maar dat de honden niet het probleem zijn. Bij de eerste aanval heb je namelijk iets gedaan wat voor jouw eigen hondje niet goed is, namelijk optillen. Kon je iets anders doen? Nee op dat moment niet omdat die hond losliep. Maar wat hierdoor wel is gebeurd is dat jouw hondje zich verheven voelde boven die andere hond. Dus het kan ook zijn - hoeft niet - dat jouw hondje zijn reactie uitlokt. Dat die hond vervolgens wil aanvallen dat is ook niet gezond, dus ik praat het absoluut niet goed.

Mijn idee? Ga met die eigenaren praten en ga samen met die hond wandelen. Zorg dat jullie allemaal rustig zijn en ga er niet vanuit dat ze elkaar grijpen. Zorg dat de jachthond vast gehouden word door iemand die hem onder controle heeft en hem ook corrigeert wanneer hij ook maar kijkt naar jullie hondje. En natuurlijk zorgen dat jullie hondje ook normaal meeloopt en hem niet uitlokt door te kijken. Als je dit regelmatig doet zullen ze niet meer zo fel op elkaar reageren, misschien zelfs wel elkaar tolereren.
En mocht je je niet zeker genoeg voelen om naast elkaar te lopen, dan laat je er eerst 2 of 3 meter tussen en bouw je dat langzaam rustig op. De afstand maakt niet uit, maar met elkaar wandelen helpt echt. Zo zie je de jachthond ook misschien van een andere kant.
Dus ga de problemen niet uit de weg, maar grijp die kans om beide honden beter met elkaar te leren omgaan. En wat je ook doet, til de hond niet meer op! Tenzij de jachthond losloopt natuurlijk, maar beter kun je nog voor de hond gaan staan en de jachthond op afstand houden.
Succes! Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

PH_Jump

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:11

Heb de foto via PB gezien..en het is wel een wondje waar de hond goed in heeft gebeten..
Las er ook bij dat de hond niet wil dat het aangeraakt wordt..

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:21

Met de juiste opvoeding zijn het leuke beesten. Die joekel sprong inderdaad ook tegen mij op, blaffend en al. Ik voelde me totaal niet op mijn gemak. Tanden ontbloten naar mij. Haalde zelfs uit toen ik hem een schop gaf. Natuurlijk vond ik het zielig, heb een paar weekjes later een envelopje in de brievenbus bij de eigenaren gedaan met een hondenkoekje, en een kaartje met beterschap voor de hond. :') Hond had trouwens nergens last van. Ik was er niks bij. Beest was tegen de 1m, en ik tegen de 1.45 haha.

Benice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 01:11

Precies wat jullie zeggen over dat ik toen de hond op heb gepakt bij de eerste keer. Daarom heb ik dat ook vermeld. Verder zijn de honden eigenlijk nooit ècht in contact geweest.. Het gaat overigens goed hoor met hondje, het had nog wel wat gebloed maar nu is het genezende!

Ik denk trouwens niet dat die mensen openstaan voor de oplossing die jij noemt sunnylove, maarja we zullen het zien!

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 01:29

Mijn kleine hondje is ook 3x aangevallen door andere honden (2x een herder en 1x een soort pitbull, kan even niet op de naam komen) de eerste keer door een herder die haar rugvel vast had en ik heb moeten wegduwen met m'n been (geen schoppen) en de 2e keer zag ik hem al aankomen en had ik mijn hond al jankend opgetild en greep ie dus mij in m'n arm. Volgens de eigenaar zag die hond dat als spelen en was ie gewoon een beetje lomp.. De andere hond kwam ook op mijn hondje af en die begon dus te krijsen (ze begint dan echt krijsend te janken) en heeft mijn vader de andere hond net op tijd weg kunnen halen, anders had ie haar toch flink gegrepen (staat hier al bekend) Dit heeft toch echt wel 'schade' aangebracht, zodra een hond maar iets te hard op dr af komt lopen staat ze trillend te janken en gaat snel achter ons staan. Waarom ze haar aanvallen weten wij ook niet, het is een klein lief hondje die altijd vrolijk is, heel onderdanig.
ik vind dat je vader goed gehandeld heeft door hem weg te halen. Misschien niet door te schoppen, maar zeker weghalen zo'n hond

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 07:43

@ ziva: Niet voor jullie banketstaaf bedoeld, maar ik denk dat je hondje juist niet onderdanig is. Iedere keer als er een hond op haar af is gekomen hebben jullie haar opgetild, dit vergroot haar angst en voelt haar tegelijkertijd verheven boven die andere hond. Het beste is om van tevoren te vragen of de andere persoon zijn of haar hond aan wil lijnen zodat jij er rustig langs kan lopen.

Het is een feit dat de meeste confrontaties vaak uitgelokt word door kleine honden, maar de signalen worden niet herkend door de eigenaren. Omdat de kleine honden in het nadeel zijn qua kracht tegenover een grote hond krijgt de grote hond al vaak de schuld.
Dit komt doordat kleine honden 9 van de 10 keer minder beweging en minder opvoeding krijgen dan een grote hond, maar wel meer affectie. En die moeten altijd in balans zijn.
Nu wil ik jullie hier niet van beschuldigen, want dat hoeft bij jullie niet zo te zijn.
Maar het optillen als er een andere hond aankomt is voor de hond psychologisch gezien niet goed.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:08

De eerste keer heb ik haar juist niet opgetild, omdat ik dit ook dacht. De honden die wij zijn tegen gekomen liepen allemaal los, zonder baas. Bij die herder was het steeds wel in de buurt van hun huis en kwam de eigenaar dus naar buiten omdat mijn hond op zo'n moment zo hard kan janken. Toen vertelde hij dus dat die hond wilde spelen en een beetje lomp was. Daarna stond ze nog te trillen en verzette geen stap dus heb ik haar naar huis gedragen. Het is niet zo dat wij bij elke hond nu haar op tillen, juist niet! Ze gaat er nu heel voorzichtig op af, maar het gaat wel goed, maar grote(re) honden nog steeds niet echt..