Kotsende hond? Iemand enig idee?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 11:20

Ik ben wel benieuwd wat voor voer je gaf en nu geeft. Misschien verdraagt ze het nieuwe voer niet goed.

1 keer per dag eten is prima overigens voor de meeste honden, maar sommige honden kunnen daar slecht tegen. Hier ook wel eens gal spugen als het ontbijt te laat komt.

Toch gaat dit al te lang door, zoals de anderen ook zeggen. Naar de dierenarts dus!

Edit: zie wat voor voer je had. Daar zou ik ook van gaan kotsen. Wat kreeg ze eerst?

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 11:21

naoomszz schreef:
En het dieet omdat ze toch wel dik 4 kilo te zwaar was, en het is een boomer, dus dat is vrij veel. Nu is ze aardig op gewicht en zo rond het nieuwe jaar mag ze weer normale hoeveelheid.

Vreemd dat ze minder eten moet krijgen dan haar "normale" portie? Je zou denken dat je haar gewoon haar normale portie geeft en dat ze daarop moet vermageren. Of zie ik dat verkeerd? Alles wat je van extra geeft, moet je dan wel aftrekken van haar portie voer.
Op alle zakken eten (of als je versvoer geeft, op de rollen voer) staat hoe veel eten je moet geven per lichaamsgewicht. Als je dat gewoon geeft, zou de hond op gewicht moeten zijn. En als ze niet vermagert, kan je een beetje minderen met voer. Maar om drastisch te gaan minderen, lijkt me niet gezond. Ik zie mezelf bijvoorbeeld ook niet ineens op maar de helft eten overleven dan normaal...

Naomiponne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 11:22

Zie dat veel mensen het toch niet helemaal goed lezen of begrijpen. Ze kotst geen week, vandaag is dag 3, en toen ik vanmorgen wakker werd en weer wat aantrof was voor mij de druppel om eerst wat info en tips op te doen, en dan de DA bellen.

Ze kreeg eerst Aldi voer, nu die pedigree.

Er is niet drastisch geminderd, ze is op avies van de DA, al een tijdje op een dieet, dit is niet eens zoveel minder dan wat ze 'normaal' kreeg, en haar vriendjes ook, dit kreeg ze al 8 jaar en nog nooit een probleem gehad. En tijdens het dieet ook niet, nu sinds 3 dagen.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 11:24

Snollygoster schreef:
Dat je na drie dagen nog niet naar de DA bent geweest, schaam je :n

Ten eerste is dit begin dag 3. En een nutteloze reactie als deze heeft ts niks aan.
Je kan hier ook nooit een vraag stellen zonder dat er altijd geroepen word DA!.

Ts. Mijn idee klinkt ook als een hond wiens maag aan het wennen is aan een nieuw patroon. Onze honden kunnen ook zo een paar dagen spugen. Vaak door eten v gras.

Als je het niet vertrouwd kun je ook eerst telefonisch contact opnemen met jou dierenarts cq arts assistente. Uitleggen van het dieet en het overgeven. Zij kunnen je vaak ook al veel vertellen.

Naomiponne

Re: Kotsende hond? Iemand enig idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 11:26

Kijk daar heb ik wat aan, bedankt voor je reactie en ik zal idd even telefonisch contact opnemen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 11:26

Nu snap ik het niet meer? Is ze nu sinds 3 dagen op dieet, of al veel langer?
Hoeveel kreeg ze te eten vóór ze aan het dieet begon?
Beter geen aldi voer meer geven, dat is echt geen goed voer.

Naomiponne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 11:28

Ze is al een tijd aan het dieet, voor het dieet kreeg ze tweemaal daagd een bodem en dit moesten we van de DA afbouwen naar 1 maal daags een bodem, dus dat hebben we rustig aan afgebouwd toen destijds, nu krijgt ze geen aldi voer meer , maar pedigree.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 11:28

naoomszz schreef:
En ander voer wegens haar 'verhuizing', ze kreeg eerst aldi voer en omdat hier geen aldi open is op zondag, en ze hier vorige week zondag gekomen is, hebben we gewoon pedigree senior voor kleine honden gehaald.

Ik me schamen? Sorry hoor, maar vind die reactie een beetje TE, het hondje heeft nog nooit een probleem gehad of iets tekort gekomen, en ga niet om elke huppel naar de DA.

En het dieet omdat ze toch wel dik 4 kilo te zwaar was, en het is een boomer, dus dat is vrij veel. Nu is ze aardig op gewicht en zo rond het nieuwe jaar mag ze weer normale hoeveelheid.

Daarom zou ik me net des te meer zorgen maken. Mijn hond heeft soms ook wel een een kotsbui als ze te snel heeft gegeten, natuurlijk ga ik daar ook niet voor naar de DA, maar als ze wel 10 keer op een dag geel kots zou ik TENMINSTE de moeite doen om even naar de DA te bellen. Ik vind het van jou gewoon onverantwoord dat dit al zo lang aan de gang is, en je nu, op de derde dag pas ingrijpt. Drie dagen is gewoon te lang, en ik blijf bij mijn mening.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 11:31

anneliesdj schreef:

zo jammer als mensen niet lezen..

het is begin van de 3e dag

ivm verhuizing en de aldi die niet op zondag open was krijgt ze nu pedigree senior voer ipv aldi voer
al dan niet of het een goed merk is of niet ik verwacht dat ze gewoon niet tegen pedigree kan
(kan mijn hond ook niet)

dus gewoon daggie afwachten en gauw effe na de aldi rennen en brokjes halen die ze gewent was en waar de da het dieet mee afgesteld heeft is mijn advies! en ik zou persoonlijk ook de koekjes na de wandeling weglaten en een brokje voer meer doen(bij wijze van)

en 1x per dag voeren vonden sommige ook te weinig
mijn hond werkt daar al 11 jaar prima op (onze andere honden ook) als pup/ jonkie wel vaker
Laatst bijgewerkt door snorkel1986 op 17-12-13 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 11:31

Ik blijf er bij dat zo'n "crashdieet" echt niet gezond is... Bij mensen blijkt het niet te helpen, dus ik kan er dan vanuit gaan dat het bij honden ook niet zal helpen op lange termijn.
Maar goed, dat is een andere kwestie :)

Voor nu zou ik toch even de DA bellen en vragen hoe of wat.

Naomiponne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 11:33

Nouja, weer terug overgaan op haar oude aldi voer was inderdaad ook mijn eerste reactie, dit was alleen een nood oplossing omdat ze wel eten moet.

En de DA bel ik even, dat komt goed.

En idd wat je zegt, ze eet nu al een tijd maar eenmaal daags, en de andere honden doen dat hun leven lang al, dat is nog nooit een probleem geweest.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 11:39

Onze tactiek om honden af te laten vallen is om ze bonen uit blik te geven. Wel een mooie maagvulling maar ze worden er niet dik van. Mijn hond hier moet ook wel twee maaltijden per dag hebben om niet te spugen.

En bonen zorgen er ook voor dat ze niet met honger rondlopen.
ik zou ook weer overstappen naar je oude voer. :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 11:47

snorkel1986 schreef:
anneliesdj schreef:

zo jammer als mensen niet lezen..

het is begin van de 3e dag

ivm verhuizing en de aldi die niet op zondag open was krijgt ze nu pedigree senior voer ipv aldi voer
al dan niet of het een goed merk is of niet ik verwacht dat ze gewoon niet tegen pedigree kan
(kan mijn hond ook niet)

Dat heb ik allemaal wel gelezen hoor, jij leest blijkbaar niet goed anders wist je waarom ik dit vraag.
Ts zei op mijn vraag eerst dat de hond al langere tijd op dieet is, en daarna zei ze dat ze sinds 3 dagen minder eten krijgt.
Dat ze nu ander voer krijgt had ik ook al gelezen, pedigree staat ook niet zo best bekend, ik zou liever iets van farmfood gaan voeren of kvv.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 11:59

naoomszz schreef:
Nouja, weer terug overgaan op haar oude aldi voer was inderdaad ook mijn eerste reactie, dit was alleen een nood oplossing omdat ze wel eten moet.

Dan kun je beter een pan rijst met een kipfiletje erin koken, voeren incl kookvocht.
Is een goede tijdelijke oplossing bij maagproblemen en wordt ze niet dik van.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 12:00

Voor gewichtsverlies moet een hond 60% van de aanbevolen hoeveelheid voor het streefgewicht gevoerd worden (vraag maar aan de dierenarts). Sommige lightbrokken hebben ook twee tabellen met aanbevolen hoeveelheden: 1 voor gewichtsverlies en 1 voor gewichtsbehoud.

Ik zou liever Aldi voeren dan Pedigree, het zou allebei mijn keus niet zijn, maar als ze het op de Aldi brokken beter deed zou ik die haar gewoon geven.

Maar zou toch even de dierenarts bellen

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 12:07

Mijn hond doet het al 8 jaar prima op aldi voer... Mooi in de vacht, goed op gewicht en goede ontlasting. Ik snap het probleem niet echt. Ik vind persoonlijk aldi ook beter dan pedigree. hij krijgt momenteel allebei afgewisseld, maar hij eet aldi beter en vindt het lekkerder. Hij eet het liefst de iets duurdere brokken van de aldi, die kleine brokjes in die ondoorzichtige zakken.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 12:08

Anneliesdj, inderdaad, wat ik dus ook al zei: bij maag- of darmproblemen geven wij gewoon een paar dagen rijst met gekookte kip, heel licht verteerbaar en bovendien niet dikmakend!

Siversomali, mja, ik vind het toch maar vreemd. Wij hebben onze sheltie toch ook drie kilo laten vermageren door gewoon te geven wat hij zou moeten krijgen bij ideaal gewicht (dan moet je natuurlijk wel weten hoeveel zo'n hond moet wegen! Als je die voert op wat hij weegt als hij te dik is, zal die inderdaad niet vermageren) en alle tussendoortjes te laten of in mindering te brengen op zijn normale voer.
Ik vraag me gewoon af wat het effect op lange termijn is.Want na dat dieet, geef je de hond wel weer gewoon z'n normale portie? Dan zou je er toch vanuit kunnen gaan dat die weer verdikt? Bovendien denk ik dat bij zo'n crashdieet eerst de spieren eraan zullen gaan in plaats van het vet... Maar bon, ik ben geen expert, dus kan het niet met zekerheid zeggen. Maar te is te: te weinig of te veel is niet goed. Of te snel (afvallen) :)

Brokken of blikvoer krijgen ze hier ook niet, die van ons doen het super op versvoer :j

0316Meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 12:11

je hond moet zowizo wennen aan ander voer. wel zou ik idd de DA raadplegen. misschien denkt die wat anders.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 12:15

Ik snap niet dat als een hond zoveel overgeeft er geen dierenarts bezoek volgt.... maar goed.

Mijn tip is dus dierenarts en daarna heel rustig opbouwen met rijst. Maar zolang je hondje niet wat krijgt tegen het overgeven zal ze dit vermoedelijk niet binnen gaan houden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 12:21

Je verandert van voer, en hond begint te kotsen. Heb je toch al je antwoord?
Trouwens, pedigree is even slecht als aldivoer. Ik snap niet dat mensen dergelijke onzin geven aan hun honden, het is puur karton, plus dat je van dergelijk voer veel meer in hoeveelheid moet voeren dan van een goed merk ( ik heb dat voor mijn Werk berekent, pedigree komt voor een hond van 10 kilo maar 3 cent per dag goedkoper uit, vergeleken met europremium) waardoor praktisch even duur uitkomt, maar wel je hond aan de knoppen helpt.
En ja, er zijn honden die het goed doen op pedigree of aldivoer,iedereen kent wel zo ren geval van de vriend van de oom van de buurman die ooit een hond had die 14 geworden is op pedigree. Maar daarmee heb je nog geen vergelijking, kan prima zijn dat die op goed kwaliteit voer 18 zou geworden zijn .
Voer is het basisproduct. Je eet zelf toch ook niet iedere dag macdonald omdat dat goedkoper is? Je geeft je paard toch ook kwaliteitshooi? Waarom je hond dan niet?

Dierenarts is wel aangeradn, zowiezo voord e uitdroging, daarnaast voor het feit dat het dier zijn keel,slokdarm en maag zodanig gaan geirriteerd zijn dat hij zal blijven kotsen zodra hij iets eet of drinkt,ook al ga je terug naar het gewone voer.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 12:26

silversomali schreef:
Voor gewichtsverlies moet een hond 60% van de aanbevolen hoeveelheid voor het streefgewicht gevoerd worden (vraag maar aan de dierenarts). Sommige lightbrokken hebben ook twee tabellen met aanbevolen hoeveelheden: 1 voor gewichtsverlies en 1 voor gewichtsbehoud.

Omdat de meeste mensen te beroerd zijn meer met de hond te lopen, dan is minder voeren ook de enige oplossing.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 12:30

tess_84 schreef:
http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdie ... -niet.html

Mergpijpje bedoelde ik inderdaad :j Dat vinden onze honden gewéldig leuk en lekker. En nog eens goed voor de tanden!

Als de maag/darmen overhoop ligt, geven wij gekookte rijst en gekookte kip, dat is licht verteerbaar en eten ze heel graag.
Maar dat komt zelden voor, meestal omdat ze te lang op een kauwbeen gekauwd hebben ofzo.

Maar voor TS: naar de DA ermee en inderdaad, de voeding over verschillende porties per dag verspreiden. Onze honden krijgen 's ochtends en 's avonds een portie en ongeveer drie maal per week een mergpijp/koeienknie om op te kauwen.
We geven die benen trouwens nooit zonder toezicht. Te hard voor een hond? Wat doen ze dan in de natuur? Toch ook op beenderen knagen? Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat het been groot genoeg is, zodat ze hun kaak er niet helemaal omheen krijgen en door kunnen bijten. Het is de bedoeling dat de tanden erlangs schrapen, om zo het tandsteen weg te krijgen.

Maar inderdaad, voorlopig gewoon niets geven en naar de DA ermee!

Lees je aub voordat je de grootste onzin verkondigd over het voeren van de botten die je geeft.
Een mergpijp en zeker een koeienknie is gewoonweg geen geschikt bot voor honden. En ja te hard, een hond/wolf in het wild laat dit liggen.
Verder ga ik deze discussie niet met je aan, mijn honden hebben jaren op barf gestaan.

Wat anneliesdj is ook een goede manier. Brengt ook de maag tot rust.
Maar persoonlijk zou ik zelf eerder eerst even met de da bellen voor overleg.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:00

kiki1976 schreef:
tess_84 schreef:
http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdie ... -niet.html

Mergpijpje bedoelde ik inderdaad :j Dat vinden onze honden gewéldig leuk en lekker. En nog eens goed voor de tanden!

Als de maag/darmen overhoop ligt, geven wij gekookte rijst en gekookte kip, dat is licht verteerbaar en eten ze heel graag.
Maar dat komt zelden voor, meestal omdat ze te lang op een kauwbeen gekauwd hebben ofzo.

Maar voor TS: naar de DA ermee en inderdaad, de voeding over verschillende porties per dag verspreiden. Onze honden krijgen 's ochtends en 's avonds een portie en ongeveer drie maal per week een mergpijp/koeienknie om op te kauwen.
We geven die benen trouwens nooit zonder toezicht. Te hard voor een hond? Wat doen ze dan in de natuur? Toch ook op beenderen knagen? Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat het been groot genoeg is, zodat ze hun kaak er niet helemaal omheen krijgen en door kunnen bijten. Het is de bedoeling dat de tanden erlangs schrapen, om zo het tandsteen weg te krijgen.

Maar inderdaad, voorlopig gewoon niets geven en naar de DA ermee!

Lees je aub voordat je de grootste onzin verkondigd over het voeren van de botten die je geeft.
Een mergpijp en zeker een koeienknie is gewoonweg geen geschikt bot voor honden. En ja te hard, een hond/wolf in het wild laat dit liggen.
Verder ga ik deze discussie niet met je aan, mijn honden hebben jaren op barf gestaan.

Wat anneliesdj is ook een goede manier. Brengt ook de maag tot rust.
Maar persoonlijk zou ik zelf eerder eerst even met de da bellen voor overleg.

Zo, iemand is hier met het verkeerde been uit bed gestapt...
Mag dat wat vriendelijker aub? Ongeacht wie nu gelijk heeft, mag ik er toch wel van uit gaan dat jij een basis aan beleefdheid hebt meegekregen?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:57

Heeft niks met een verkeerde been uit bed gestapt te zijn, maar je wilt niet weten wat dat soort botten kan veroorzaken (compleet afgebroken tanden en kiezen, en daarbij kan een hond die brok eet dat niet goed verteren). En dat jullie dat risico nemen moet ieder voor zich weten, maar lijkt me geen strak plan op dat advies aan anderen te geven.
(Hihi en na lees je aub, moet nog het woordje "in" staan).
De link die je geeft geen nou niet echt een betrouwbaar beeld over het voeren van botten.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 10:16

Kan ook goed kennelhoest zijn. Doordat de hond hoest, beschadigd de keel wat dus overgeven/kokhalzen teweeg brengt als de hond weer hoest.
Heeft mijn hond ook gehad, maar toen die de hele nacht door ging en het 's middags nog niet opgehouden was, zat ik toch echt wel bij de DA. En blij toe ook, met dit soort dingen is het: hoe later je erbij bent, hoe langer/slechter het herstel.

Je kun beter een keer te vaak (wat mij nog niet overkomen is overigens) dan te weinig bij de DA zitten.