Kippen in de tuin om afvalberg te verkleinen

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dungen
Berichten: 1283
Geregistreerd: 15-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:28

Ik heb net een huis gekocht met grote tuin. En nu ik jullie verhalen lees ben ik helemaal in voor kippen := Toch maar eens gaan kijken in het voorjaar :=

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:04

karuna schreef:
De kippen hier lopen door de hele tuin en eten best aardig wat weg aan afval. Brood, groente (rauw bv de bloemkoolbladeren), rijst en pasta zonder saus als het over is. Ook mogen ze het lege blikvoer van de honden echt helemaal leeghalen (is vrij van kipvlees overigens en bestaan ook alleen uit vlees). En ze houden de tuin aardig onkruid, slak en insectvrij.

Wat ze minimaal nodig hebben is een droge, tochtvrije slaapplek, legkorrel, grit en af en toe dierlijk eiwit. Graan oid wordt hier gegeven als extraatje. Net als vlokreeftjes/meelwormen, als ze vrij mogen rondscharrelen halen ze zelf de nodige dierlijke eiwitten wel op aan insectjes, wormen enz.

Ontwormen gebeurt hier na mestonderzoek als nodig en een keer per jaar standaard op aanraden van de vogelarts.

Onze kosten op 11 grotere krielkippen zijn ongeveer. Ik haal eens per 3 maanden 3 5 kilo zakken legkorrel, 2 zakken gemengd graan van 5 kilo en 2 zakken kuikenmeel van 5 kilo. Hiervoor ben ik ongeveer 35 euro kwijt. Ik ben dus iets duurder uit omdat ik de ruimte niet heb om grote zakken kwijt te kunnen. Grit eens per 1,5 jaar een 10 kilo zak van 6 euro. Het duurste is hier de preventieve bloedluisbehandeling van het nacht gedeelte . finecto plus, daarvan gaan er 3 flessen per jaar doorheen van dacht ik 18 euro per stuk.

Globaal kosten ze ons ongeveer 10 euro per maand dus in ruil voor heerlijke eitjes.

Als je begint met kipjes houden kun je beter met wyandotkrielen of standaardlegkipjes beginnen. Deze zijn wat minder snel broeds, kunnen tegen een stootje en leggen best nog wat eitjes. De krielwyandot is ongeveer 800 gram, een kleine soort legkip 1600 gram.


Ik gebruikte ook Finecto en nu U2 werkt beter, sneller en langer en daardoor een stuk goedkoper. Finecto gebruik ik dan alleen nog voor de zitstokken.

Shanelle

Berichten: 2337
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 15:29

Dus heel concreet kunnen we stellen dat, om te beginnen met op kleinschalige basis kippen te houden, volgende dingen nodig zijn (voel vrij om aan te vullen waar nodig):
- hok met stok en bodembedekking (stro?)
- ren
- korrels + bakje
- water + bakje
- grit
- bloedluisbehandeling
- ontworming

Klopt dit ongeveer?

Mizora

Berichten: 18137
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Kippen in de tuin om afvalberg te verkleinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:06

Je hoeft het voer niet uit een bakje te voeren, je kan het ook gewoon strooien.

Of je kiest voor bloedluisbehandeling en ontworming is een eigen keuze.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Kippen in de tuin om afvalberg te verkleinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:27

Als je eitjes wilt dan moet je legkorrel of meel voeren en dat zou ik in een bak doen in het hok. Ook om het aantrekken van ratten enigzins te voorkomen.

Bij grit hoort ook maagkiezel. Dat is nog belangrijker dan grit.

Zaagsel vind ik persoonlijk het makkelijkst. Stro is in de winter weer warmer. Gebruik dan beide.

Voor een waterbak zou ik een omgekeerde bak nemen. Kom niet op de naam. Een emmer op de kop met een schotel eronder zeg maar haha. Anders gooien ze het snel om.

Dagmar80

Berichten: 1854
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:30

Wat bodembedekking betreft zou ik niet voor stro kiezen. Ik zelf vind hennep wel fijn spul. Neemt goed vocht op, stro is vooral leuk voor de warmte enzo en om in te wroeten. Hennep vind ik persoonlijk ook langer schoon/droog blijven dan houtkrullen, ik koop voor mijn konijnen dan altijd zo'n groot verpakking voor paarden.

Dagmar80

Berichten: 1854
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Re: Kippen in de tuin om afvalberg te verkleinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:31

@ Christiene: das weer niet erg milieubewust hè? :p Heb je geen tuin(tje) dan is een eigen compostvat ook een aanrader.

troi
Berichten: 17039
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Kippen in de tuin om afvalberg te verkleinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:48

In alle eerlijkheid geven onze kippen meer afval dan dat ze opeten.. Het hok moet regelmatig verschoont worden en dus heb je toch wel wekelijks een voorraad vies stro (of hennep). Die hoeveelheid eten ze bij ons lang niet op. En dan wil je zo nu en dan de (bepoepte) bovenlaag van de ren vervangen door vers zand anders gaat het stinken, dat levert ook nogal wat afval op dat bij ons op de compost hoop gaat. Maar als je daar geen ruimte voor hebt (want het stinkt dus wil je niet naast je huis of naast je terras) moet het ook de groene kliko in..

Shanelle

Berichten: 2337
Geregistreerd: 14-08-09

Re: Kippen in de tuin om afvalberg te verkleinen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 18:08

Als jullie het hok/ren verschonen, hoe doen jullie dat dan? Gewoon de bovenste laag er uit en nieuwe er in? En de bakjes afwassen en het hok met een doekje doen ofzo?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37386
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:40

Ik gebruik hennep als bodemstrooisel en in de legnesten (kattentransportbakken) stro of grof hooi. Daar doe ik wat tabaksstelen doorheen voor de zekerheid nog.

De grit die ik koop is met grof gemalen schelp en maagkiezel trouwens.

Ik strooi een dunne laag genoeg om met scharrelen te blijven liggen en haal dat allemaal weg bij schoonmaken. Omdat de hennep goed absorbeert en hun nachtverblijf vrij groot hoef ik het maar eens in de drie weken schoon te maken. De dames zitten hier in het achterste stuk garage met een gesealde vloer dus kwestie van vegen en scheppen. De bakken worden wel vaker schoongemaakt. De droge voerbakken blijven netjes, de drinkbakken worden meerdere keren per week vluchtig schoongemaakt (water erin, vegen met de hand afspoelen) en eens per week met de hand afgewassen of in de machine.

Toen ik nog een echt nachthok had, kleiner dus werd het iedere week schoongemaakt. Laag eruit en weer erin en eens in de maand een grote schoonmaak met alles afsoppen. Hoe droger je je hok kunt houden hoe kleiner de kans op bloedluis en andere nare beestjes.

Eens per jaar gaat alles in de heel grote schoonmaak. Alles eruit, alles afsoppen en daarna volledig insmeren met sebacil in de iets sterkere verdunning dan voor paarden. Hiervoor kun je ook halamid gebruiken alleen kan ik zelf daar niet tegen, eigenlijk hetzelfde als je bij een paardenbox doet.

Als nodig gaat er een nieuwe laag finecto over de wand, legnesten, stokken, enz. Als de witte kleur weg is moet er weer nieuw op. dit houdt het hier al ruim 3 jaar goed bloedluisvrij.

Hier voer ik in bakken in het binnenverblijf. Een grote langwerpige kippenvoerbak en verder metalen hondenbakken. Ook voor water gebruik ik die. Daar komt geen strooisel ingekrabt en ze kunnen in de afwasmachine. In de nachthokken/ren toen stond voer in het nachthok in kleinere hoekbakken (konijnentoiletje) en het water buiten in de overdekte ren.

Ga je alleen op de grond voeren heb je veel voerverlies, grotere kans op mee eters.

Christiene
Berichten: 7742
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 20:32

Dagmar80 schreef:
@ Christiene: das weer niet erg milieubewust hè? :p Heb je geen tuin(tje) dan is een eigen compostvat ook een aanrader.

ik weet het, het hoog nodige gaat erin maar in de zomer kan het niet anders, zonde om een halv volle neer te zetten.

Shanelle

Berichten: 2337
Geregistreerd: 14-08-09

Re: Kippen in de tuin om afvalberg te verkleinen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 09:33

Bedankt voor jullie advies! Oké, de (voorlopig) laatste dan nog: is het verstandig om te beginnen met kuikens of best ineens volwassen dieren aankopen?

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:04

Als je ze leuk echt tam wil hebben kuikens, als het je niets uitmaakt volwassen dieren.

avaluna

Berichten: 4429
Geregistreerd: 02-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:17

Er werd hier gesteld dat Wyandottes niet snel broeds zijn, volgens mij zijn ze dit juist wel :D , vlas/hennepstrooisel is idd erg fijn en praktisch, in de broedkasten hooi ipv stro (minder kans op bloedluis), hier eten de kippen eigenlijk zo goed als geen groente-/tuinafval, de verwende beesten :') , maar wel restjes van het eten. Ze kosten ongetwijfeld meer dan ze opleveren, alhoewel, wij beleven heel veel plezier aan onze kippen en hanen, is echt leuk zo'n bezig volkje aan huis en de eitjes zijn echt heerlijk.

Wij hebben inmiddels zijdehoenders, kuifhoenders, wyandotjes, barnevelders, araucana's (twijfel even over de schrijfwijze, maar heel robuuste kip die groene eitjes legt) en ook nog 2 heel leuke eendjes; gezellige boel, hier.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:23

Let op met kuikens dat je niet alleen maar haantjes treft. Koop ze dan iets ouder, dat er al verschil is in hennetjes en haantjes. 9m om daar je hok (met ren?) op te zetten en drie kipjes te laten lopen vind ik trouwens vrij weinig.

Zijdenhoenders zijn leuk, maar wel ontzéttend broeds, daar moet je maar net zin in hebben om dat telkens op te lossen. Eigenlijk zijn de leuke tamme rassen Wyandotte, Cochin, Orpington allemaal vrij veel broeds, maar de zijdehoen is van die rassen weer éxtra veel broeds.

Ik heb lang naar een ras gezocht dat dat niet had, heb het uiteindelijk opgegeven en heb nu een aantal Orpingtonkrieltjes en 1 grote Orpingtonhen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37386
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:06

Als beginner zou ik kippen tegen de leg dan wel volwassen kippen, bijvoorbeeld ex fokhennen van een kweker( die zijn vaak 2 jaar) aanraden. Voor jonge kuikens heb je meer kennis nodig, warmte lamp of plaat, een warmer hok en ze zijn nog gevoeliger voor ziektes ed als ze jonger zijn. En het hanengevaar dan ook nog.

Kwa tamheid kun je dat zelf vrij aardig regelen door ze lekkere hapjes aan te bieden (bv meelwormen levend of gedroogd). Weten ze eenmaal dat je de voedselleverancier bent dan ga je over ze struikelen. :D .hier is het zo als ze iemand achter de keukendeur zien bewegen komen ze uit alle hoeken van de tuin aanrennen. Het zijn toch geen knuffeldieren al genieten sommige kipjes wel van een kriebel onder de lel.

De wyandotjes hier zijn een stuk minder broeds dan zijdehoentjes of cochins. De standaard legkip is eigenlijk nooit broeds. En die heb je ook in kleinere uitvoeringen te vinden. Die van ons is 1600 gram en net zo groot als onze araucana. De standaard legkipjes zijn leuke nieuwsgierige dieren en niet al te stresserig van karakter.

Shanelle

Berichten: 2337
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 17:25

karuna schreef:
Het zijn toch geen knuffeldieren al genieten sommige kipjes wel van een kriebel onder de lel.

Nou, op kippenknuffels zit ik ook niet bepaald te wachten! :o Die van mijn oma vielen mij vaak aan vroeger dus ben best wel terughoudend. Ik zie ze graag bezig maar dat is het dan ook. Ik heb met mijn vriend de afspraak gemaakt dat hij ze aanraakt en oppakt als ze moeten geïnspecteerd worden ofzo en ik heb veel kippenvriendinnen en buren die me ook kunnen helpen als het nodig is.

Nu vind ik het intussen wel erg moeilijk om een ras te kiezen... Ik wilde zijdehoentjes omdat ze klein zijn, maar als ze echt moeilijk zijn in omgang (broeds) dan kunnen we misschien beter toch iets anders nemen? Welk is nog een klein ras? Want tja, de beschikbare oppervlakte blijft natuurlijk wel gewoon dezelfde... Hebben de zijdehoen-houders hier op Bokt veel last van broedse kippen trouwens? Leer je het hen makkelijk af? Ik las op het kippenforum verschillende tactieken om het af te leren, maar tja.

En kunnen we eender welke kippenbeesten ineens zomaar buiten zetten met de winter voor de deur?

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Kippen in de tuin om afvalberg te verkleinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:29

Dat ligt eraan of ze al buiten gewend zijn. Koop je een kip uit een binnenhok, dan is dat heel iets anders dan een kip die gewoon buiten scharrelt.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:29

Als je dan toch aan kippen begint neem dan goede leggers.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37386
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:39

Als ze al gewend zijn kunnen ze wel buiten al maar voor jezelf misschien handiger om een periode als het wat langer licht is te nemen. Heb je voorbereidingstijd, en kun je met licht de kipjes beter bekijken in het begin.

Kwa grootte is er veel mogelijk, een kleine zijdehoen kriel zit rond de 600 gram, de middenslag rond de 800 a 900 gram en een grote 1200 gram voor een hen. Een wyandotkriel zit tussen 700/900 gram afhankelijk van de foklijn. Een brahmakriel 1000/1200 gram.

Ik zou zelf een grotere ruimte uitkiezen of de ren daarzetten en deurtje open zodat ze de hele tuin kunnen rondscharrelen, wel zorgen voor een kipbestendige heining dan. Blijven ze alleen in de ren zorg dan voor spannende dingen, hoogtes, een struikje, meerdere zitplekken en afwisseling zodat ze uitgedaagd worden. Een saai vlak stuk zonder iets is al snel een ramp voor een kipje als ze er niet uitkunnen.

Broedsheid zijn idd meerdere methodes voor maar niet alles werkt bij elke kip. Hier gaan de hardnekkige dames in een kale bench met voer en water zolang het nodig is. Anderen is voldoende een paar dagen alleen overdag apart zetten. Maar twee hier blijven ondanks dat rustig meerdere weken broeds, een zelfs 2 maanden volcontinue. De zijdehoentjes die we gehad hebben was ongeveer 10 eieren leggen, 3 weken broeds, 10 eieren leggen 3 weken broeds enz. Van alle wyandots die we hebben of gehad hebben waren er twee erg hardnekkig en toevallig beiden dezelfde kleur ook nog (zilver zwart gezoomd). De rest (8) niet tot hooguit een keer.

Antheman

Berichten: 11833
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 22:29

Shanelle schreef:
Ik heb trouwens net een website gevonden waar je ex-legbatterijkippen kunt overnemen. Dat lijkt me ook wel mooi om te doen. Heeft iemand hier toevallig ervaring met?

Ja, ik heb kippen van

www.redeenlegkip.nl

Aanrader!

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Kippen in de tuin om afvalberg te verkleinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 01:12

Hier hebben we altijd kippen gehaald van ca. 3 a 4 maand. Zijn allemaal rustig en lief in de omgang. En geen moeite voor gedaan. Heb allerlei verschillende soorten legkippen. Geen krielen. De iets grotere zijn beduidend ontspannender als de krielen.

Shanelle

Berichten: 2337
Geregistreerd: 14-08-09

Re: Kippen in de tuin om afvalberg te verkleinen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 09:13

En wat vinden 'we' van cochins? Die lijken me ook leuk, maar zijn natuurlijk wel al meteen een pak groter... Hoe zijn ze van karakter en in hun doen en laten? Snel broeds? Ik vind het zo meteen niet terug...

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37386
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Kippen in de tuin om afvalberg te verkleinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 09:20

Cochins zijn kwa grootte de kriel ongeveer een wyandot. Wij hebben ze gehad en hebben er nog een (een kruldametje). Rustige kipjes, alleen wat vaker broeds hier dan de wyandotjes. En ze hebben een wat hardere stem en de sokken die ze hebben vergen iets meer controle ivm kalkpoten. Toch hebben we daar meer gezondheidsproblemen en af en toe manklopen mee gehad dan bij andere rassen hier. Misschien hebben we daar domweg pech ingehad dat we wat zwakkere exemplaren hadden.

Flowerbomb

Berichten: 1432
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Kippen in de tuin om afvalberg te verkleinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 09:34

Kleine tip; zorg voor een goed hok met zo min mogelijk naden om makkelijk schoon te maken. Veel mooie luxe uitziende hokken zijn van plankjes gemaakt die er op het oog goed schoon te maken zijn. Verkijk je hier niet op ivm luis en mijt.