Vuurwerk! Hoe reageert jouw hond of kat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Vuurwerk! Hoe reageert jouw hond of kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:13

Mijn dieren reageren niet op vuurwerk, omdat het hier in Portugal het hele jaar door afgestoken wordt. In het noorden, waar ik eerst woonde was het elk weekeinde wel raak en tussendoor ook nog wel eens.
Waar ik nu woon is het minder, maar ik zit nu in jachtgebied, dus evengoed flink geknal...
Ze horen dit van kleins af aan en zijn er dus aan gewend.
Ze zijn ook gewoon buiten met oud en nieuw. Ik woon landelijk, dat scheelt.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:14

wij hebben een kater van 12 en een 11 weken oude poes. (kitten)
de kater hebben we tot vorig jaar binnen gehouden met oud en nieuw maar daar schoot hij helemaal in de stress en was 2 dagen daarna nog helemaal van de rel.
Vorig jaar hebben we hem naar buiten gelaten als hij dat wilde en kwam hij op 1 januari voor zijn doen en in die tijd vrij 'relaxed' terug.
Aangezien onze kater meer buiten is dan binnen hebben wij het idee dat hij buiten wel weet waar het veilig is en waar niet. Binnen is hij sowieso heel schuw tegenover alles en iedereen.
Mijn kitten hebben we nog niet meegemaakt en hij mag sowieso ook nog niet naar buiten. Dus die laten we uiteraard ook binnen.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:18

Mijn honden reageren niet op vuurwerk of iets dergelijks. Maar ook bewust geen aandacht aan besteed toen ze jong waren.
Vorig jaar waren kinderen uit de buurt op oudejaarsdag al flink aan het knallen, dus toen ik de honden uit ging laten vloog het vuurwerk ons om de oren. Gelukkig had ik de honden bij, want ik ben zelf als de dood voor vuurwerk en die helpen mij er doorheen ;)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:21

Mijn hond kan het niks schelen :+ hij vindt oud en nieuw juist leuk, overal hapjes en als we even naar buiten gaan om de buren een gelukkig nieuwjaar te wensen probeert ie ze van de tafel te jatten :7

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 14:25

Bij ons doen ze ook altijd aan carbid schieten en sinds we verhuisd zijn is dat best vlakbij (lees 200 meter ofzo) en toen kon ik de oude kat achter het konijnenhok wegpakken. Toen wilde ze wel graag naar binnen en wilde eigenlijk ook niet meer naar buiten. Dus die is, ondanks dat ze eigenlijk altijd buiten is, graag binnen dan. Ze is dan ook heel aanhankelijk en zoekt bevestiging dat het wel goed zit. Als ze dat eenmaal weet, gaat ze liggen slapen en dat doet ze dan ook de rest van de avond.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:37

Onze hond was echt als de dood voor vuurwerk, die kwam het liefst niet buiten. We zijn hem zelfs weleens kwijt geweest, was hij zelf de trap opgelopen (dit kon hij normaal niet alleen) om boven op mijn bed te gaan liggen bibberen. zij was echt gewoon ziek van angst, enorm zielig.
Heeft ze van pup af aan gehad, ook met onweer.
Geen idee eigenlijk of we haar ooit iets kalmerend gegeven hebben eigenlijk.

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:39

Bij de eerste harde knallen vliegt mijn oudste kat (was ooit een zwervertje) even onder het bed, om er vervolgens binnen 5 min. weer onder vandaan te komen. Dan kijkt ze nog even om zich heen en gaat daarna gewoon weer lekker liggen slapen. Mijn andere kat blijft gewoon lekker liggen, die kijkt alleen beledigd op bij een harde knal, omdat ze dan uit haar slaap wordt gehaald. Ze gaat alleen voor het raam zitten als ze van dat siervuurwerk hoord, al die knipperende lichtjes in de lucht vindt ze prachtig. Beide katten komen ook buiten trouwens, maar met oudjaarsdag moeten ze binnen blijven. Op nieuwjaarsdag mogen ze s'middags weer naar buiten. Met mijn hond(helaas afgelopen juni overleden) heb ik ook nooit problemen gehad. Die wilde om 12 uur altijd graag mee naar buiten, hij was een echte mensehond en al die drukte op straat vond hij echt helemaal geweldig. Mijn pony heeft er ook geen moeite mee, daar kan je ook rustig mee op buitenrit op oudjaars+nieuwjaarsdag. Zij staat zelfs nieuwsgierig te kijken als er jagers op het naastgelegen bouwland bezig zijn.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 15:00

Mijn hond is echt 1 groot drama! Het allergrootste probleem is dat hij agressief wordt in plaats van bang. Hij wil naar het vuurwerk toe en is dan doof/blind voor de rest van de wereld. Vorig jaar met spierverslappers en kalmeringsmiddelen heeft hij een uur lang krijsend door het huis heen gerend. Ja de gordijnen zijn dicht, ja de radio staat enorm hard aan, de tv ook maar toch is hij woest.

Vuurwerk CD kun je afspelen op het hoogste niveau van geluid en meneer wordt nog niet eens wakker. 1 rotje en meneer staat klaar om je af te maken. Ook de dierenarts weet niet meer wat te doen of te geven. Dit jaar rijd ik denk ik maar naar de paarden, daar is het een stuk rustiger en vier ik oud & nieuw met de paardjes..

Wie de gouden tip heeft is mijn held!

Hij is trouwens jarenlang genegeerd tot de dierenarts ook zei probeer maar of hem heel strak vasthouden helpt zodat de spieren ontspannen. Ook een jaar in de badkamer zonder ramen gezeten met de muziek aan maar nee hoor :n

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 15:04

Een hond hier vind het geweldig, die zit het liefst nog met zn snetter in de rotjes en sterretjes...

Andere honden houden er echt niet van -O-

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 11:45

Mijn hond vindt het niet erg, ze is er niet bang voor. Alleen met hele luide knallen kijkt ze nog wel eens op, maar dat is omdat ze dan is geschrokken ofzo. Verder gaat ze gewoon rustig slapen, en als ze slaapt, slaapt ze door alles heen.

Onze vorige hond vond het niet zo leuk. Die was ook heel angstig voor onweer en knallen. Die rende gelijk naar boven en ging dan in een mandje op zolder liggen. Die hadden we daar altijd voor haar neer gelegd zodat ze daar heen kon als ze bang was.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 11:51

Wij houden onze katten sowieso van 30 dec tot 2 jan binnen. Vinden ze niet leuk, totdat het vuurwerk echt begint, dan zijn ze blij dat ze binnen zijn. Onze ene kat ligt meestal gewoon ergens op de bank, twee van onze andere katten verstoppen zich meestal onder de bank of in een hoekje ergens. De jongste vond het vorig jaar allemaal wel heel interessant en zat op de vensterbank te kijken

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 11:55

Wij houden als het even kan de katten op oudjaarsdag binnen. Meestal zoeken ze zelf boven een plekje en ze komen oud en nieuw altijd prima door :) De hond vindt vuurwerk niks, maar is niet bang o.i.d.
Dus voor ons wat de dieren betreft nooit problemen met oud en nieuw!

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 11:56

Onze 3 katten vinden het maar niks. Die verschieten steeds als er iets afgestoken word, al weten ze zich redelijk te houden overdag tijdens het afsteken. Om 12 uur snachts hebben ze toch wel behoorlijke stress en mogen ze dan ook voor 1x in het jaar onder de dekens in bed kruipen.

Hoe mijn, nu 6 maanden oude, kooiker hierop gaat reageren weet ik niet. Onze vorige hond (golden retriever) vond het allemaal prima en ging ook gerust mee naar buiten.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 12:08

kimmie261 schreef:
mijn honden doen niets,die reageren er niet op,ja evt met blaffen ( waken) ,maar gelukkig verder geen angst of stress voor vuurwerk :)

Ja, hier ook zo.

verwijderd13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 12:11

Mauro (kat 3j) - Ligt altijd te dutten binnen met nieuwjaar... aangezien er veel eten is *D
Musti (kat 5j) - zit door het raam te kijken naar vuurwerk, en probeert het te vangen :')
Stacey (hond 5j) - word hyper, begint te blaffen enzoo XD Men katte zitten er dan zo naar te kijken van >;)

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 12:24

Goed topic!

Onze hond (Golden Retrieverreu van 8 jaar) is doodsbang voor vuurwerk. We hebben twee keer een vuurwerktraining gedaan (ook met CD). De eerste keer ging het vrij goed met de training, maar met oud en nieuw was hij toch bang. Het jaar erop weer een vuurwerktraining gedaan, maar toen kreeg hij op het trainingsveld acute diarree van angst bij het eerste rotje :(:) Mensen hier vinden het erg leuk om vuurwerk naar mensen en dieren te gooien of zelfs dieren te laten exploderen door vuurwerk aan/in ze te doen (kat met vuurwerk in anus, vogels en honden met vuurwerk in de bek met tape vastgemaakt... die dieren gingen niet direct dood, maar stierven een langzame pijnlijke dood doordat de helft van hun gezicht was ontploft of hun ingewanden :r )

Mijn hond heeft kalmeringspillen gehad een paar jaar, maar hij werd daar heel raar van. Hij liep alsof hij dronken was, had hele rode ogen en was nog banger als anders, alleen kon hij niet meer blaffen... Het bleek dus dat die pilletjes zijn spieren verslapten, maar zijn gehoor verscherpten. Hij hoorde het vuurwerk dus nog beter, maar kon niet reageren. Nu geven we hem - op advies van de DA - een paar advocaatjes. Een normale Golden is na 1 advocaatje de hele dag onder zeil, maar mijn hond staat na een paar advocaatjes nog vrolijk op zijn poten :+ Hij vindt advocaat heel lekker! Hij wordt niet helemaal rustig zoals zou moeten, maar hij valt eerder in slaap. Zijn laatste advocaatje krijgt hij rond 24.00 uur, daarna valt hij meestal wel in slaap.
Hondlief is enorm beschermend en waaks, zeker voor een Golden. Hij blaft dus erg veel. Als hij uitgelaten moet worden dan gaan we naar een van de boulevards, daar is het het rustigst. In de wijk kan je hem niet uitlaten, dan wordt 'ie helemaal gek van angst, en tegelijkertijd probeert hij ons dan te beschermen.
Met oudjaar komt hij niet meer los. 's Ochtends krijgt hij zijn eerste rondje in de wijk, dan is het nog wel rustig, bij zijn lange wandeling in duin waarbij hij normaal losloopt laten we hem aan de lijn, 's avonds gaan we naar de boulevard. Vorig jaar toen we met hem in duin liepen (aan de lijn dus) waren er aardig wat honden in duin in paniek weggerend van hun baasjes. 1 hond hebben wij kunnen opvangen, wel 4 uur moeten wachten op de dierenambulance, was geen pretje want ze versterkten elkaars angst (lang leve de reservelijn die ik altijd bij me heb :Y) normaal ligt 'ie in de auto, maar met oud en nieuw neem ik hem altijd mee). Een andere hond rende in paniek over de grote weg die langs duin loopt, die heb ik niet kunnen vangen. Hij rende weer het duin in, toen heb ik hem niet meer gezien...

Dus, mijn tips voor mensen met honden:
- Hond aan de lijn
- Zoek rustige plekken op om uit te laten (neem de auto)
- Lees de bijsluiter van eventuele kalmeringspillen/spierverslappers, zorg ervoor dat ze het gehoor niet verscherpen
- Als je hond niet goed reageert op pilletjes, overleg dan met je dierenarts om hem wat alcoholhoudende dranken te geven
- Neem een reservelijn en halsband mee voor het geval dat er andere honden in paniek rondrennen of voor het geval dat jouw hond zijn halsband in paniek heeft afgetrokken (heb ik ook zien gebeuren)
- Probeer een vuurwerktraining

Dit wordt de eerste keer oud en nieuw voor mijn 2 poezen. Ze zijn angstig aangelegd, dus ik ben benieuwd...

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:51

Onze hond reageert totaal niet op vuurwerk, hij vind alles wel best.
Dan hebben hier ook wel een beetje voor gezorgd, hoor.
Zodra de knallen begonnen gewoon niet op reageren en vooral niet de hond gerust stellen.
Gewoon doen of je het niet hoort en het de normaalste zaak van de wereld is.

Benice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:55

Hond ligt hier dan wss in dr mandje te slapen, als ze gaan afsteken kijkt ze even op en je ziet dat ze wat gespannen is, maar ze slaapt dan weer lekker verder! :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:57

Mijn kater vlucht s'morgens al naar de zolder en komt pas de volgende dag in de middag naar beneden.
Ik zet zijn eten dan ook op zolder anders eet hij niet,hij durft echt niet naar beneden te komen om te eten.
Mijn hondje is niet bang,hij blaft wel bij elke knal.Maar als hij buiten is,blaft hij niet eens als het knalt.

lilopippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 18:04

onze honden schrikken er ook niet van.
ze liggen vaak gewoon op de bank te snurken, :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 19:39

@xRaisin, wij hebben ook nooit gereageerd maar op het moment dat je hond doordraait en alles laat lopen moet je wel gaan ruimen. Dierenarts raadde ons voor het jaar er op juist geruststellen aan samen met een thundershirt. Maar die van ons reageert op niks en niemand meer. Is gewoon blind van woede. Dit is pas vanaf een jaar of 3. Eerste twee jaar liep hij zelfs gewoon buiten, maar opeens sloeg het om in agressiviteit. Niemand snapt waarom.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 01:04

Hier een kat en een hond. Mijn kat reageert eigenlijk nauwelijks, behalve de echte 'ramentrillers'. Dan kijkt hij nog wel eens verschrikt op. Maar met een aaitje heb je hem zo weer in coma :+

Mijn hond is er zolang ik hem heb bang voor. Gaat wel elk jaar beter, dus er zit vooruitgang in!
Dit jaar heb ik ook een 20m riem, wat ook scheelt in zijn reactie buiten omdat hij dan veilig even zijn schrikreactie kan hebben. (Bij een 5m flex of 10m riem zit je toch al snel aan het einde, en ja dan trek je al aan de riem omdat je weg wilt maar niet kan) Binnen doet hij het dit jaar ook weer stukken beter dan vorig jaar. Reageert op heel veel knallen niet, maar ligt wel meer in donkere hoekjes. Prima, dat is zijn copingstrategie voor wel meer dingen. Werkt goed voor hem.

Op oudjaarsdag laat ik hem rond 17/18 uur nog even uit, 's ochtends heb ik dan al een grote ronde gedaan en de dag daarvoor ook flink lopen. Dan mag hij lekker binnen blijven tot een uur of 3/4 's nachts zodat hij de volgende dag weer uit mag slapen. Ook krijgt hij op oudjaarsdag om een uurtje of 22/23 een dubbele portie eten (een kilo vlees dus) zodat hij even lekker bezig is en mooi voldaan is als het echte knalwerk begint.

Mijn tips voor oud en nieuw:
-Knoop 2 longeerlijnen aan elkaar voor een geimproviseerde 20m riem.
-Loop de 30e zo veel/lang als je kunt
-Loop de 31e 's ochtends nog lang, daarna alleen kort
-Geef je hond de 31e voordat het echte knalwerk begint goed kauwwerk en lekker veel eten
-Als het ergste knallen voorbij is, loop dan 's nachts een rondje, 1 januari knallen ze 's ochtends vaak nog.
-Negeer het ongewenste gedrag van de hond, maar de hond en zijn behoeftes zelf niet.
Een hond die bang is, mag bijvoorbeeld best tegen je aan kruipen en kan best een arm om zich heen gebruiken. Of een hond die het liefst in een donker hoekje wegkruipt, geef die een lekker holletje waar jij evt. makkelijk bij kan om te ondersteunen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 01:06

Vre-se-lijk kat1 is doodsbenauwd, kruipt weg maar word wel blij als er even iemand komt. Dat word dus maar op mijn kamer, gordijnen en raam dicht, en af en toe even kijken en knuffelen.

Kat2 gaat zn eerst vuurwerj hier meemaken, benieuwd hoe ie daar op reageert, aangezien ze hier ook met illegaal knallen...

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 01:12

Kentaro schreef:
Oefenen met CD/dvd met vuurwerk heeft geen enkele zin, want daar geven ze helemaal niets om :P

Haha, ik zie op je profiel foto dat je een shiba hebt? Of meer shiba's misschien zelfs? :+

Wij hebben ook een Shiba gehad, een huilert om niks, haha vond het altijd wel grappig. Maar goed, met vuurwerk: drama inderdaad. Onze oudste Akita is ook doodsbenauwd elk jaar weer terwijl ze er nooit een nare ervaring mee heeft gehad.

Vuurwerk CD ook geprobeerd, maar ze weten gewoon dat dat nep is. Te slim |(

Ze knallen hier ook met melkbussen en dat gaat écht keihard... Wat helpt bij ons is bij haar blijven, maar we zitten helaas op dat moment met een hoogzwangere teef die in huis moet zijn (is gelukkig totaal niet bang) waardoor Kyra (de bange hond in kwestie) niet in huis kan zijn want dan vreten ze elkaar op. Oplossing: ze zit dan in de gang :+ Maar we kunnen niet de hele dag bij haar in de gang blijven zitten...

Afleiden met botten, eten o.i.d. heeft geen zin want dat interesseert haar te weinig. Het is niet zo'n gulzigert helaas. Hebben er mensen ervaringen met pilletjes o.i.d.? Heb er 1 reactie over gezien geloof ik. Helpt dat? Is het veilig voor een oudere hond van 9 jaar?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 01:39

Het is hier een vreselijke herrie aan de overkant steken ze bommen af niet normaal . De oudste kent het wel maar blijft wel bang en d kleinste word steeds banger per jaar. Maar tis hier ook echt niet normaal. Ik blijf gewoon bij ze en anders laat ik zoveel mogelijk lichten aan en muziek. maar meestal blijf ik bij ze