waar heeft mijn hond last van? en wat kan ik er tegen doen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikka

Re: waar heeft mijn hond last van? en wat kan ik er tegen doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:48

Ik zou gewoon een maagzuurremmertje proberen, je merkt snel genoeg of dat wat doet. Ik zie het probleem niet zo.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 05:08

voor een goede kvv, mijn hond die een gevoelige huid heeft doet het enorm goed op carnibest eend en lam, hij glimt sindsdien als een spiegeltje en hij vind het nog erg lekker ook.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 08:58

Kivo is ook erg goed en voordelig. Let er in jouw geval op dat het in elk geval glutenvrij (dus vrij van granen) is. Duck bijvoorbeeld is dat in de meeste smaken niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 09:08

Welk merk ligt aan jouw hond en ook aan het budget. Je kan het zo gek maken als je wilt.Van € 1,50 per kilo tot € 6,- De merken die je vaak in de dierenwinkel tegenkomt voer ik niet,maar om online te bestellen heb je veel vriezer ruimte nodig.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 09:40

Ik heb Kivo gevoerd aan onze honden, de jongste begon er erg op te braken en dus ook af te vallen, dat vond ik niet wenselijk bij een jonge hond in de groei.

Ik voer nu smuldier aan de honden, is makkelijk verkrijgbaar en ze eten het graag. Ze doen het er goed op. Onze oudste hond heeft 's morgens last van braken op een lege maag dus krijgen ze voor de nacht een hand brok, was het probleem ook weer verholpen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 21:39

Alagone schreef:
In heel wat soorten brok zitten granen, en dat kunnen honden niet verteren.

Zucht, jawel, honden kunnen granen prima verteren.
Niet dat ik de illusie heb dat deze (barf)mythe eindelijk eens naar het land der fabelen verdwijnt waar hij thuishoort.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:13

Kuggur schreef:
Alagone schreef:
In heel wat soorten brok zitten granen, en dat kunnen honden niet verteren.

Zucht, jawel, honden kunnen granen prima verteren.
Niet dat ik de illusie heb dat deze (barf)mythe eindelijk eens naar het land der fabelen verdwijnt waar hij thuishoort.

ze kunnen inderdaad granen goed verteren...kijk maar naar de enorme hopen stront na het eten van granen :D
Koolhydraten(granen)is over het algemeen niet zo heel goed voor mens en dier.Een beetje kan geen kwaad maar als je nagaat dat er in honden brok maar 3 % vlees zit en de rest granen is dan zijn de granen in de meerderheid.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 23:33

Zoals ik al zei ik rekende er niet echt op dat mijn punt gesnapt zou worden.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 23:41

Inderdaad vers vlees helpt een heleboel.
Wat ik hier geef is
Naturis
Haaksbarf
Tammenga

De iets duurder maar ik merk verschil had hiervoor lotgering

En dan voer ik erbij naturis brok. Koudgeperst. Doe ik langer met het vlees en m'n honden vinden get heerlijk
Laatst bijgewerkt door SternPhoto op 14-12-13 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 23:42

Kuggur schreef:

Dan kun je proberen het wat beter te onderbouwen ;)
Wat mij altijd verteld is dat honden granen tot een zekere hoeveelheid prima kunnen verteren. Maar dat ze wel carnivoren zijn en dus gewoonweg meer vlees nodig hebben.

Overigens had mijn hond ook last van scheten en boeren toen hij nog brokken at. Dat is met overstappen naar kvv verholpen. Ik voer trouwens smuldier omdat ik weinig vriezerruimte heb en het hier heel goed verkrijgbaar is bij de supermarkt. En omdat er veel verschillende smaken van zijn en mijn hond nogal kieskeurig is met eten. Zo hoef ik hem niet 2x hetzelfde voer voor te zetten. En eet hij dus goed. Veel beter dan hij deed met brokken.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 23:46

Kuggur schreef:

Niet snappen of je punt onderuit halen zijn twee verschillende dingen grapjas. Je punt is bij deze iig in een hoop stront verdwenen :+

Met weinig vriezerruimte is smuldier handig, is bij veel supermarkten te krijgen :)

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 23:50

Over fabelen gesproken...hoe heet denk je dat de stoom is die vrij komt bij " koud persen". :Y)

Vers vlees van een goede kwaliteit is zeker de moeite waard om te proberen. maar in sommige gevallen is medicatie helaas toch noodzakelijk. Maar het een paar weken de kans geven, zou ik zeker doen>

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 23:53

Probeer eens een maand vers vlees en dan echt onbewerkt, dus BARF.
Geen mixen kant en klaar maar gewoon bot met vlees er nog aan.
Kijk eens op barfplaats.nl en doe een oproepje of je wat vlees kunt overnemen van mensen die bij je in de buurt wonen, dan kun je het gewoon proberen.
Als je bij mij in de buurt woont mag je hier ook wel wat komen halen.

Een hondenmaag is niet gemaakt om geprepareerd spul met grotendeels granen te verteren. Maagzuurremmers zijn leuk als symptoombestrijders maar lossen je probleem niet op. Een hond die zo gevoelig is moet zo natuurlijk mogelijk eten.
Ik heb hier ook zo'n hond, als je het verhaal wilt horen stuur maar een pb.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 23:59

PineApple schreef:
Kuggur schreef:

Dan kun je proberen het wat beter te onderbouwen ;)
Wat mij altijd verteld is dat honden granen tot een zekere hoeveelheid prima kunnen verteren. Maar dat ze wel carnivoren zijn en dus gewoonweg meer vlees nodig hebben.

Ook niet tot een zekere hoeveelheid, granen zijn voor een hond gewoon heel slecht te verteren.
Dat is ook waarom veel fabrikanten de granen 'ontsluiten', een heel proces van persen en verhitten wat het idd beter verteerbaar maakt, maar ook 90% van de voedingsstoffen eruit haalt die vervolgens weer kunstmatig toegevoegd moeten worden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 00:10

Nou ja, hier is een artikel dat het redelijk simpel uitlegt (er zijn óók direct wetenschappelijke artikelen te vinden, zoektermen "dogs starch enzymes digestion" geeft genoeg hits):
http://articles.latimes.com/2013/jan/23 ... d-20130124
Ik heb verder weinig zin te reageren op die vreemde "hoe minder stront hoe beter" obsessie van de barfers.
anneliesdj schreef:
Dat is ook waarom veel fabrikanten de granen 'ontsluiten'

Net als de granen in je boterhammetje ontsloten zijn met een complex proces van malen, vermengen met andere ingredienten, en verhitten, en dat voert écht niet tot een "90% verlies van voedingsstoffen"...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 00:27

Wat je ook kunt proberen als het een hap slik weg hond is is curcuma geven in wat lekkers.
Capsule in wat lekkers en hap slik weg.
Google er maar eens op, dat is een kruid wat ze in de keuken ook gebruiken.
Een heel veelzijdig middel, werkt goed voor maagklachten maar ook een sterke onstekingsremmer.
In onderzoek tov diclofenac won de Curcuma het dus qua werking. :)

Dat zou ik zelf doen, Curcuma voeren en op goed voer met zo min mogelijk/geen granen.
Dan eens kijken wat er gaat gebeuren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 01:03

Kuggur schreef:
Ik heb verder weinig zin te reageren op die vreemde "hoe minder stront hoe beter" obsessie van de barfers.

Zo vreemd is dat niet, want hoe meer er van achter uit komt, hoe minder er dus gebruikt is, moet je er dus vooraan meer in stoppen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 01:29

anneliesdj schreef:
Kuggur schreef:

Zo vreemd is dat niet, want hoe meer er van achter uit komt, hoe minder er dus gebruikt is, moet je er dus vooraan meer in stoppen.

Onweerlegbare logica.
Uiteraard geen reactie op het hoofdpunt van mijn post.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 02:10

Nou dat vers beter is is toch echt geen fabeltje hoor. Toegegeven: ik was er ook zeer sceptisch over hoor. Mijn vorige hond zat dr hele leven alleen op brok en daar deed ze het prima op; ze is ruim 13 geworden wat voor een herder toch zeker geen slechte leeftijd is; veel herders halen dat niet.
Maar ze liet wel altijd vreselijke scheten die echt vreselijk stonken. Ook was verharen bij dr echt een regelrechte ramp.

Toen we Bailey kochten vorig jaar hebben we die eerst ook op alleen brok gezet. Mannetje had echter een gigantische achterstond in groei en gewicht opgelopen in het nest doordat sterkere nestgenoten hem verdrongen. En hij reageerde slecht op brokken; ontzettend veel drinken, echt tot op het belachelijke af gewoon. Zoveel zelfs dat ik een paar dagen gedacht heb dat hij wel eens een ziekte kon hebben; bv suiker ofzo (neem even aan dat honden ook een vorm van suikerziekte zouden kunnen hebben). Vreselijk aan de diarree, ook haalde hij er blijkbaar niet genoeg uit, want hij vrat vrolijk zn eigen stront op, en van de katten :r

Omdat ik hier op bokt toch aardig wat keren barfen en kvv voorbij zag komen ben ik dat toch maar eens als optie gaan zien. Nu leek me dat barfen een hoop werk..en enigszins een bloederige toestand( kan me in dat laatste vergissen ofc) dus koos optie kvv. Hier ook de keuze op smuldier gevallen, want niet zo'n hele grote vriezer en zijn niet zulke hele grote pakjes dus die passen er makkelijk in. En aardig wat keuze in smaken, waarvan sowieso 2 glutenvrij (heb namelijk net even de vriezer gechecked en zag dat er idd 2 ervan glutenvrij zijn; vlees compleet en de smaak pens/vlees compleet).

En moet zeggen het verschil is gewoon te groot ten opzichte van toen hij nog brok kreeg, dat ik toch wel om ben. Hij glimt als een spiegeltje, drinkt nu normale hoeveelheden en scheten laten is ook weer binnen normale proporties, vreet geen stront meer *\o/* . Ook zie ik dat hij veel minder extreem verhaard dan mijn vorige hond deed.
En dit is echt niet alleen toe te wijzen aan dat hij een iets andere soort vacht heeft ( korter en veel dunner bv), want zn broer die ik 5 tot 6 dagen per week zie heeft precies dezelfde soort vacht als hem, maar zit volledig op brok en hij verhaarde veel meer dan Bailey heeft gedaan.

Ik gebruik er wel brokken ernog bij naast want om volledig op vers te gaan laat mn portemonnee niet helemaal toe, maar verschil is echt gigantisch met toen hij nog volledig op brok zat.

oeps wel erg lang off topic, sorry ts :o

tja ontopic: sorry ts (again), kan je daar verder niet echt mee helpen, aangezien ik zelf niet een soortgelijk probleem heb gehad met een hond

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 02:17

@Cynn, fijn dat het tegenwoordig zo goed gaat!
Wat ik een mooie vergelijking vind is de volgende: brok is als kant-en-klaarmaaltijden/fastfood voor mensen. Prima, met de benodigde voedingsstoffen, maar of het nou gezond is om het elke dag te eten...
Kvv is dan het koken met voorverpakt eten: zakjes groenten, zakjes saus etc. Goed en smakelijk eten, maar over het algemeen is het lekkerder om alles zelf te maken: vergelijkbaar met barf voor honden. Kost even wat meer moeite maar dan heb je ook wat :)

TS, misschien hier eens kijken: http://www.voerwijzer.com/kvv-vergelijken
Ongeveer elke kvv is hier terug te vinden, je kunt je eigen wensen selecteren, vergelijken, noem het maar op :)
Hele handige site!

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 02:21

Dank je Magrathea :)

En is idd een hele mooie vergelijking die je daar geeft

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 09:20

Bedankt voor alle reacties.
Uk ga morgen gelijk op zoek na vers vlees.
En neem glutenvrij
En ja vers vlees wil ik gelijk morgen gaan koprn.
Maar ik weet niet of dit voldoende zal zijn.
En deze dierenarts waar ik nu kom heb ik niet zo veel vertrouwen in.
Dit omdat ik vaak hoor dat ze dingen fout doet.
En ik kan hier in de buurt geen goede dierenarts bedeken ik woon bij zwolle in de buurt

Wat zouden jullie doen morgen overstappen op versvlees en kijken hoe dit gaat en dan na de dierenarts. Als het nog nodig is

Want ik wil natuurlijk proberen om mijn hond zonder medicijnen beter te krijgen.
Want stek ik krijg gelijk medicijnen en ik neem versvlees dan weet ik dus niet waar hij zich nou goed door voelt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 10:02

Tja in ons geval was de da er ook totaal geen voorstander van dat ik de hond over zou zetten op rauw.
En ja hier stonden ze ook voor een raadsel, en ook bij de 2e lijn kliniek wisten ze het niet meer.

Ik kreeg het advies om haar 2 maanden lang op uitsluitend gekookt lams hart en gekookte macaroni te zetten.
Ik was bang dat ze juist nog meer problemen zou krijgen + tekorten.
En ben eigenwijs geweest en toch zoals eerder gezegd over gestapt op vers (in haar geval Energique 4).
Tja en binnen 2 weken waren de problemen (in haar geval bijna dagelijks braken, vaak diaree) verdwenen. Na een maand zijn we haar medicijnen (zitac, metacloparide en prednison) gaan afbouwen en daarna stoppen.

Hier in de kliniek waren ze verbaast erover en zijn er meer informatie over gaan verzamelen. Uiteindelijk hebben ze heel veel goede resultaten gezien in de kliniek.
Ondertussen zijn ze zelfs dealer van oa Carnibest.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 12:02

Kuggur schreef:

er valt niets te snappen....granen zijn geen hondenvoer,ook geen paardenvoer...kippen doen het er goed op. :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 12:03

kiki1976 schreef:
Tja in ons geval was de da er ook totaal geen voorstander van dat ik de hond over zou zetten op rauw.
En ja hier stonden ze ook voor een raadsel, en ook bij de 2e lijn kliniek wisten ze het niet meer.

Ik kreeg het advies om haar 2 maanden lang op uitsluitend gekookt lams hart en gekookte macaroni te zetten.
Ik was bang dat ze juist nog meer problemen zou krijgen + tekorten.
En ben eigenwijs geweest en toch zoals eerder gezegd over gestapt op vers (in haar geval Energique 4).
Tja en binnen 2 weken waren de problemen (in haar geval bijna dagelijks braken, vaak diaree) verdwenen. Na een maand zijn we haar medicijnen (zitac, metacloparide en prednison) gaan afbouwen en daarna stoppen.

Hier in de kliniek waren ze verbaast erover en zijn er meer informatie over gaan verzamelen. Uiteindelijk hebben ze heel veel goede resultaten gezien in de kliniek.
Ondertussen zijn ze zelfs dealer van oa Carnibest.

bij koken verniel je de enzymen die een hond juist nodig heeft om het goed te verteren,vlees moet rauw gegeven worden.