Hond toont dronken en kop scheef.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:46

Allereerst heel fijn dat ze nu weer goed lijkt :)

Maar ik denk dat het alsnog zeer verstandig is om even een bezoekje te brengen aan de dierenarts. Alleen een dierenarts kan haar even helemaal checken, dan weet je zeker dat er niets aan de hand is. Bij een oudere hond is de kans dat er echt wat is toch groter, je moet er niet aan denken dat je dit verkeerd inschat :)

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:49

Bekijk het zo: als jij een aanval zou krijgen zou je ook naar de dokter gaan. Waarom je hond dan niet? :n

welshje68

Re: Hond toont dronken en kop scheef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:49

en anders gewoon even bellen naar de DA voor advies

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:50

Onze hond heeft ook eens iets zoiets gehad. Ik was aan het wandelen in in keer uit het niets liep hij echt dronken over straat moest hem met de riem recht houden zodat hij niet omviel. Gelukkig was ik bijna thuis hij is toen nog even suf geweest maar na een 10/15 minuten was het over. Hij heeft toen gegeten en gedronken dat is nu paar maanden geleden hij heeft nooit meer gehad hebben wel goed in de gaten gehouden maar hij was gewoon weer de oude. Zijn er overigens ook niet mee naar de dierarts geweest wilde eerst wel maar omdat het vrij snel weer bijtrok en hij echt weer zichzelf was vond ik het niet nodig.
De keus moet je zelf maken of je het nodig vind. Onze hond is eigenlijk nog vrij jong hij is nog maar 8 jaar.

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:50

Dat is een goed idee, daar had ik nog niet aan gedacht. Ze hebben inderdaad altijd een spoedlijn, die kun je ook midden in de nacht bellen voor advies :j

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:51

kimmie261 schreef:
dat heet een vestibulair syndroom:
http://www.vetsenpets.nl/diergeneeskund ... r-syndroom

denk dat dat het is...ziet er heel heftig uit ,maar een hersenbloeding of tia gaat nooit vanzelf heel snel over :)

Onze bejaarde hond had dit ook :j

De eerste keer dat ze het had dachten wij dat ze op straat iets van gif gegeten had, naar mate ze ouder werd kreeg ze het vaker. Opvallend was inderdaad haar ogen die op en neer schoten.
Diverse keren mee bij de dierenarts geweest welke eigenlijk niet precies wist wat het was (raar eigenlijk).
Laatst bijgewerkt door Charaz op 12-12-13 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:51

kan ook een middenoorontsteking zijn. Met DA bellen voor overleg kan iig geen kwaad.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:54

Ik weet niet wat ze er nu aan zouden moeten doen.Het kan een insult, tia oid zijn geweest. Om eea uit te sluiten moet er een CT scan gemaakt worden, een hond ga je niet opereren aan een bloeding. En starten met antistolling doe je niet als je niet weet of het een bloeding is en bij een insult starten ze niet de eerste keer met medicatie.

Mijn hond heeft iets soortgelijks gehad en ik heb toen telefonisch overleg gehad. Ik heb toen wel om 3 uur s nachts de wekker gezet om even te kijken.

Bij onze hond was het achteraf een insult wat ze ca 2x per jaar kreeg en hoefde niet aan medicatie.

Ik zou dus telefonisch even overleggen als je twijfelt of morgenochtend even.
Lastig te beoordelen vanaf internet natuurlijk.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:12

als je nu naar de DA gaat met een hond die weer goed is dan zal de DA zeggen dat het een vestibulair syndroom was,echt herseninfarcten en tia's hebben veel langere uitval en dan heb je ook hangende oogleden,wangen enz...dan schakelt echt een deel hersenen uit..

maar goed ieder voor zich om met spoed een DA te bellen..

overigens heeft ook 1 van mijn honden dat gehad,en inderdaad je schrikt je te pletter,je denkt minimaal dat het helemaal foute boel is,maar die had dus ook vestibulair syndroom..

er worden ook veel honden onterecht ingeslapen op vestibulair syndroom,omdat dit een paar dagen kan aanhouden,lijkt het op een CVA of TIA ,maar dat is het dus niet...

nataschja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:16

Mijn kat heeft hetzelfde gehad, ze was 14 jaar, naar da gegaan die zei ook iets in haar koppie ( hersenen) ivm grote pupillen en ook ongelijke grote.
Ze heeft toch nog jaar goed leven gehad met scheef koppie dat wel.
En toen had ze geen coordinatie meer, viel ze zo van de bank. Dus alsnog een spuitje, maar dat jaar heb ik haar echt nog kunnen verwennen. Soms neem je je dieren maar voor lief ze zijn er altijd om je heen . Nu dacht ik heel bewust van, elke dag kan de laatste zijn .
Ze mocht opeens alles.
Geniet nog van je hond, zo lang t kan !!!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:17

Het kenmerk van een TIA is juist dat deze "snel" verdwijnt.
Als dit niet het geval is kan het wijzen op een bloeding of infarct.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:19

kimmie261 schreef:
maar een hersenbloeding of tia gaat nooit vanzelf heel snel over :)

TIA, transient ischemic attack. Gaat dus per definitie wél snel over.

edit, zie net dat brainless boven me dezelfde boodschap heeft gepost.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:26

Ik heb een paar dagen geleden precies hetzelfde gedaan, dus ik zou dit eigenlijk helemaal niet moeten posten. Maar ik doe het toch; neem contact op met de dierenarts. Of het nu het huppeldepup syndroom is of een TIA, gewoon naar de dierenarts voor uitsluitsel. Je kan je antwoorden wel van internet proberen te halen, maar niemand heeft je hond gezien en we zijn niet allemaal dierenartsen. Voor je het weet is het niet onschuldig en dan voel je je heel rot. Liever een keer te veel naar de dierenarts dan een dode hond.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:36

TIA verdwijnt inderdaad ook heel snel weer,dat is waar ( ff theorie weer beetje bijschroeven geloof ik... := )

...maar symptomen tia bij hond:

Symptomen van een TIA bij de hond kunnen zijn: hoofd kantelen, verlies van evenwicht, bewegen in cirkels, omvallen, eten van één zijde van de etensbak, verkeerd reageren bij roepen van de naam, verwarring, depressie, blindheid, sloomheid, abrupte of een drastische verandering in gedrag, verlies van controle over de blaas of darmen en/of epileptische aanvallen.
Dat er zoveel symptomen zijn heeft onder andere te maken met de plek van de beschadiging.

moet zeggen dat het Vestibulair Syndroom er echt meer op lijkt.

Het Geriatrisch Vestibulair Syndroom is een aandoening die geregeld optreedt bij oudere honden. We zien het vaker bij grotere hondenrassen maar kan bij ieder ras optreden. De symptomen starten meestal acuut en kunnen erg heftig zijn.

Wat zijn de symptomen van het Geriatrisch Vestibulair Syndroom?

Het vestibulair syndroom is een probleem aan het vestibulair orgaan. Dit orgaan is het evenwichtsorgaan en zorgt ervoor dat de hond zijn eventwicht kan bewaren. De symptomen zijn:

Nystagmus. Dit houdt in dat de ogen snel heen en weer gaan (horizontaal)
Scheve kop.
Omvallen en cirkelen.
Braken en misselijkheid.
erge onrust.
Niet meer overeind kunnen komen.

Vaak wordt er foutief gedacht aan een hersenbloeding of hersentumor. Een hersenbloeding is zeer zeldzaam bij honden en zal zich nooit alleen beperken tot het evenwichtsorgaan (net als een tumor).

Bij welke dieren treeds het Geriatrisch Vestibulair Syndroom op?

Het zijn meestal oudere honden (vandaar de toevoeging geriatrisch). Echter, ook jongere honden en soms katten kunnen dit syndroom krijgen.

Wat is de oorzaak?

Deze is niet bekend. We weten wel dat het een zenuwprobleem is van de zenuwen van het evenwichtsoorgaan.

Wat kunnen we eraan doen?

Er zijn geen medicijnen tegen het Vestibulair Syndroom. De aandoening treedt acuut op maar verdwijnt ook normaliter snel. Na 24-78 uur is er al een aanzienlijke verbetering opgetreden. De klachten verdwijnen normaliter na 7-14 dagen. Medicatie tegen de misselijkheid kan wel verlichting geven. Prednison is niet nodig.

Kunnen andere ziektes hetzelfde beeld geven?

Alleen een middenoorontsteking kan een gelijkaardig beeld geven. Deze is te zien op een rontgenopname van het middenoor. Een MRI is het meest gevoelige onderzoek maar is een stuk kostbaarder.

ik zou overigens al was het een tia een oude hond van 14 niet meer door een mri scan laten gaan oid ....

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:42

midden oor ontsteking kan ook geeft zelfde beeld, krijgen ze ook scheef hoofd van en zijn ze ook wankel omdat daar het evenwichtsorgaan ook zit (is)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 08:15

Oke ik heb de DA gebeld en het verhaal uitgelegd.
Deze had niet het idee dat er nu nog nut was om naar de DA te komen.
Ben dus op advies van de DA niet gegaan.
Ook hij zei dat het waarschijnlijk een vestibulair syndroom was.
Verder is ze al zo oud dat mochten ze tests als een MRI of scan willen doen ik dat niet zou laten doen.

Bij een ontstoken oor zou ze toch de kop scheef blijven houden?
Vanmorgen was ze weer zo tierig als wat.
Echt niets meer aan de hand.
Eet normaal, loopt normaal. Alles is weer normaal

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 08:19

Mijn hond heeft ook vestibulair syndroom gehad, alleen wat erger als de jouwe.
Gelukkig dat het nu weer beter gaat, die van mij heeft er maanden last van gehad en restverschijnselen aan over gehouden.

Tia komt bijna niet voor bij honden.

Sterkte, het is akelig om te zien.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 08:31

Dank je wel timokyana

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 08:56

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 09:01

ik wil je niet verontrusten maar vorig jaar net voor kerst had mijn hond dezelfde verschijnselen. Aangekleed en met de hond naar de DA. Zelf in de auto gesprongen (hond was een Cane Corso van goed 65 kg en 12 jaar oud) DA woont nog geen 2 km bij mij vandaan maar daar aangekomen moest ik helpen met uit de auto komen en nog op de mat bij de ingang van de DA valt hij dood neer.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 09:20

Mijn kat (hoewel het bij katten zeldzamer is als bij honden) is herstellende/revaliderende na (hoogstwaarschijnlijk en hopelijk) idiopatisch vestibulair syndroom.
Dit is trouwens geen hersenbloeding/tia of bloedpropje, ideopatisch betekent onbekende oorzaak, een stukje van de hersenen sterf af zonder aanwijsbare oorzaak (volgens mijn dierenarts).

Hoewel ook zeldzaam heeft mijn kat 8 'aanvallen' gehad, waarvan de laatste paar dicht op elkaar en weinig hersteltijd ertussen, de eerste aanval was echter 2 weken ervoor, toen viel ze 's nachts opeens van mijn bed waardoor ik wakker werd en het constateerde, paar uur later was ze volledig opgeknapt.
Echter 2 weken later weer een aanval, en daarna iedere paar dagen, bij de laatste aanval dacht ik echt dat ik haar na het weekend moest laten inslapen omdat dit geen leven meer voor haar was, gelukkig was dat dus de laatste en vanaf toen is ze gaan herstellen.
Aanval bedoel ik mee: het moment/punt waarop zo'n stukje hersenen aan het afsterven is, dit wordt gekenmerkt door nystagmus, dat symptoom is ook het eerste wat weer verdwijnt (wel hield mijn kat een aantal dagen grote ogen, maar ze stonden iig wel stil). Dat de symptomen weer wegtrekken heeft te maken met dat de omliggende hersenen de functie gaan overnemen, maar net als bij mensen met hersenproblemen kan er maanden overheen gaan voor je weet wat de restverschijnselen uiteindelijk zijn.
http://s648.photobucket.com/user/Miek80/media/vief%20film/SAM_2855_zpsfad1e6ee.mp4.html?sort=3&o=2

Houd je hondje dus goed in de gaten de komende tijd of het niet terugkeert.

Het is voor de eigenaar echt heel naar om te zien, en voor het dier natuurlijk ook, ze hebben geen controle meer over hun lijf zijn ontzettend duizelig (en kunnen daarvan weer misselijk zijn btw), verdwaasd en verbaasd.
Ik ben een heel aantal keer bij de dierenarts met mijn kat geweest en er bleven eigenlijk 3 diagnoses over, middenoorontsteking (maar dan had ze op de antibiotica en prednison moeten reageren en zeer zeker niet achteruitgaan/aanvalsgewijs), tumor (omdat de aanvallen zich steeds sneller achter elkaar opvolgden was een snelgroeiende tumor zeker een optie), ideopatisch vestibulair syndroom (meest waarschijnlijke... weten we nu, maar dat kenmerkt zich meestal niet door in korte tijd meerdere aanvallen te hebben, nadat ze het eenmaal een keer hebben gehad zijn ze er wel gevoeliger voor in de toekomst)
CT scan/MRI had gekund, tumor, mits groot genoeg zou je daarop hebben gezien, echter bij katten (ik weet niet of voor honden hetzelfde geldt) is het in dat gebied inoperabel, middenoorontsteking was de behandeling toch al voor ingezet (ab+pred), en ideopatisch vestibulair syndroom kan je niets voor doen, daarom heb ik er voor gekozen het niet te doen (en eerlijkheidshalve.. mijn portomonee vond dat ook fijner :P)

Ik hoop dat het voor je hondje eenmalig was en ze nu gewoon lekker vrolijk doorhuppelt!

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 10:51

Goed dat je gebeld hebt :)
En hartstikke fijn dat ze weer helemaal zichzelf is!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:13

Onze oude man heeft dit een aantal keren gehad waarvan de eerste keer heel ernstig. Was toen idd kwestie van aankijken en afwachten. Normaal moeten ze in 24 tot 48 uur ervan opknappen. Het kan ook erger worden dan alleen dronken en een scheve kop. De eerste keer bij Wesley was hij volledig verlamd aan een kant, aan beide kanten kwam er lichaamsvocht uit, veel overgeven. Maar die was uiteindelijk binnen een paar uur weer normaal.

Alleen een ding om goed op te letten. De oogbeweging mag wel horizontaal zijn, dus van links naar rechts. Is hij van boven naar beneden dan is er iets heel serieus mis in de kop, dan is er wel sprake van een bloeding of een echt infarct. Dan moet je met heel veel spoed naar de dierenarts maar is er een minimale kans dat het nig goedkomt. De andere verschijnselen zijn wel gelijk, alleen de oogbeweging verschilt dus. Dit komt alleen zeer zelden voor maar is onze oude man wel fataal geworden helaas.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:27

Onze 16 (bijna 17) jarige heeft al verschillende van deze "aanvalletjes" gehad maar idd na een beetje begeleiding bij het recht lopen is het ergste na 1-2 minuten weer over.
Wat mij hier opvalt is dat hij geen aanvalletjes meer heeft gehad sinds hij met enige regelmaat een handje kattenbrokjes door zijn eigen voer krijgt (kan gewoon toeval zijn). Kattenvoer vindt hij heerlijk en zijn eigen brokken at hij bijna niet meer vandaar dat ik dus meng.