kraaiende haan in woonwijk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:56

Hier is maar een oplossing voor O:)
Afbeelding

of deze:

Afbeelding

Maar serieus, ik snap dat het heel vervelend kan zijn inderdaad. Het ligt per gemeente aan wat mag of niet.
Hier is een haan in de dorpskern bijvoorbeeld niet toegestaan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:57

Ik vind het heel erg dat er mensen zijn die zich ergeren aan geluiden van boerderij dieren. Hoe ver sta je dan wel niet van de natuur?
De mijne kraait om 5 uur en dan wordt ik wakker, maar ik draai me weer om en hij denk ik ook, want daarna kraait hij niet meer, tenzij toevallig overdag een keer die van de buren hoort.

Geluid is een van die dingen die je toelaat als je je er aan ergert en uitsluit als je er niet op let.
Met andere woorden, je hersenen kunnen bepalen hoe erg het van invloed is, en dat heb je dus in de hand.

In plaats van wensen dat een ander zijn haan (of blaffende hond, mauwende kat, blerend lammetje) weg doet, kun je jezelf aanleren je er niet aan te ergeren, dan merk je het niet of nauwelijk meer op en beinvloed het dus niet je dag of je humeur.

Overigens mogen in de meeste woonwijken dieren geen overlast veroorzaken voor de buren, dus dat heb je waarschijnlijk wel in jouw voordeel.
Je zou kunnen vragen hoeveel buren er ook last van hebben en gezamelijk de eigenaar aanspreken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:58

Lusitana schreef:
Ik vind het heel erg dat er mensen zijn die zich ergeren aan geluiden van boerderij dieren. Hoe ver sta je dan wel niet van de natuur?
De mijne kraait om 5 uur en dan wordt ik wakker, maar ik draai me weer om en hij denk ik ook, want daarna kraait hij niet meer, tenzij toevallig overdag een keer die van de buren hoort.

Ik denk dat mensen zich niet zouden ergeren aan boerderij dieren, wals ze op een boerderij zouden wonen. Je kiest er natuurlijk wel bewust voor om in een woonwijk te wonen, en dan verwacht je ook woonwijk geluiden, geen boerderij geluiden.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:59

Lusitana: geloof mij ik kan erg genieten vAn de natuur en van dieren. Echter om
05.00 of 07.00 wakker worden van andermans wens om een haan in de achtertuin te houden, nee sorry. Daar kan ik niet van genieten. Anders was ik wel in een meer agrarisch gebied gaan wonen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:04

Hmm lastig en dubbel. Aan de ene kant snap ik best dat zoiets je nachtrust kan verstoren.

Aan de andere kant, als je in een wijk woont met voornamelijk ouderen, en er gaat een gezin wonen met een kind die steevast om 4 uur 's nachts de boel bij elkaar krijst.. Kan je dan ook voorstellen dat het kind niet hoort in een wijk vol ouderen en dan het kind laten verwijderen door de gemeente?

En echt, het went wel. Ik heb bij m'n ouders thuis om de hoek van de metrohalte gewoond. Nou geloof me, die hoor je ook niet meer hoor, terwijl iedereen riep 'zo hebben jullie geen last van de metro'.... :+

Zie het positief: die haan gaat vanzelf een keer dood.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:04

Dat eerste waar jullie zo over vallen, is een mening, maar ik geef ook advies:

Citaat:
Overigens mogen in de meeste woonwijken dieren geen overlast veroorzaken voor de buren, dus dat heb je waarschijnlijk wel in jouw voordeel.
Je zou kunnen vragen hoeveel buren er ook last van hebben en gezamelijk de eigenaar aanspreken.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:05

chelle_dora schreef:

Maar als de eigenaar er kipjes bij heeft lopen komt er ook nageslacht.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:06

Dan ga je dus een oud stel hun hobby afpakken en het doodvonnis voor de haan vellen.
Hele akties voor ouderen en dieren worden er georganiseerd als ze zielig zijn behalve als je er zelf last van hebt.
Ik heb zelf een haan, woon landelijk maar ook met buren. Hij woont onder mijn raam en ik hoor hem nooit, ik slaap dan. En nachtrust verstoren? Tot hoe laat wens jij het doodstil te houden dan? De meeste mensen moeten toch naar hun werk, moet dat ondergronds?

Een van onze buren, met overal rondpoepende duiven, had last van het ruisen van onze bomen, zijn vrouw kon er niet van slapen. Je begrijpt het vast al, het hele dorp is nu gekapt!

Nederland wordt ook net SIM city, schuiven met alles waar je je maar aan kunt irriteren.
Mensen, verdraag eens iets van elkaar of ga alleen ergens op de hei wonen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:06

Ik woon ook in de bebouwde kom, maar aangezien iedereen om ons heen nogal veel grond heeft, zitten hier dus ook veel hanen. Wij hebben er 1, de buren, de overburen...en zo zitten er dus met zijn drieeen 's morgens tegen elkaar aan te kraaien :D . Ik lig er niet meer wakker van. Ook niet in de zomer als ze nog vroeger wakker zijn en ik ook nog eens het raam open heb staan.
Ik heb meer last van voorbijrazende auto's, die onder mijn slaapkamerraam doorrazen.
Nee, geef mij dan maar de landelijke geluiden :j .

Maar ik kan me voorstellen dat er mensen last van hebben. Het is een nogal doordringend geluid :D , vooral als je er 3 in de buurt hebt zitten en ze alle 3 niet van ophouden weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:07

Cayenne schreef:
chelle_dora schreef:

Maar als de eigenaar er kipjes bij heeft lopen komt er ook nageslacht.

Dat is dan naar :+ Als het een oud stel is, dan gaan die mensen ook vanzelf dood :+
Mensen die iedere dag naar elkaar schreeuwen kunnen zich ook voortplanten. Heb je schreeuwende mensen en een kind naast je wonen :+

Mando

Re: kraaiende haan in woonwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:10

Wij hebben ook een haan, ook wij wonen buitenuit maar ik vind het heerlijk als ik hem hoor kraaien
Ik wordt er soms wel wakker van maar het went echt wel.

Op zondagochtend als allles helemaal stil is en ik hoor om me heen alle hanen naar elkaar kraaien dan begin ik mijn dag gewoon vrolijk.

Een blaffende hond vind ik persoonlijk irritanter hoor.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:11

Jongens, het gaat er toch niet om of jullie liever een haan dan een hond, liever een haan dan schreeuwende kinderen etc. hebben? Het gaat er ook niet om of mensen vinden dat de TS zeurt of niet.

Het gaat erom dat de TS er last van heeft en ze er graag iets aan wil doen. Wat iedereen vindt van haar probleem is irrelevant...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:12

Tja wat je eraan kan doen dan...
Ik denk vrij weinig? Als ze het al bij de gemeente hebben aangekaart en dat deze dus gewoon een haan mag houden.. Dan kan je er toch weinig aan doen of heb ik dat mis? Gemeente is bewust van het overlast die de haan kan bezorgen en toch mag de haan blijven in de gemeente. Dan kan je er weinig aan doen, op verhuizen na :+

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:13

chelle_dora schreef:
Dat is dan naar :+ Als het een oud stel is, dan gaan die mensen ook vanzelf dood :+
Mensen die iedere dag naar elkaar schreeuwen kunnen zich ook voortplanten. Heb je schreeuwende mensen en een kind naast je wonen :+

Oh, maar ik stoor me niet aan hanen hoor :D Vind het juist het ultieme plattelandsgevoel om door een haai wakker te worden gekraaid.
Ik ben overigens toch altijd rond 5 uur wakker.
Maar kan me wel voorstellen dat niet iedereen er zo over denkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:14

Ik zou er ook niet zoveel moeite mee hebben.. Maar goed ik kan dan ook door een metro enal heen slapen en we wonen nu naast zo'n feestzaal dus dat is ook ieder weekend feest :+

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:17

Lusitana schreef:

Geluid is een van die dingen die je toelaat als je je er aan ergert en uitsluit als je er niet op let.
Met andere woorden, je hersenen kunnen bepalen hoe erg het van invloed is, en dat heb je dus in de hand.

In plaats van wensen dat een ander zijn haan (of blaffende hond, mauwende kat, blerend lammetje) weg doet, kun je jezelf aanleren je er niet aan te ergeren, dan merk je het niet of nauwelijk meer op en beinvloed het dus niet je dag of je humeur.

Helemaal eens. Ik werd eerst ook wakker van onze hanen en nu niet meer. Soms kraaien ze bij onraad. (zijn beste waakhonden) en dan word ik wel wakker. Ik kan me ook niet voorstellen dat zoiets zo storend is. Tenzij het recht onder je slaapkamerraam is.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:20

Onze buren hebben ook een haan, 2 zelfs. In het begin werd ik er wakker van, omdat het voor mij ongewoon was. Ze kraaiden dan ook zo'n beetje elk uur volgens mij. := Nu hoor ik het niet eens meer. Echt ... je went aan geluiden (ook een kraaiende haan) als je het maar vaak genoeg hoort.

Mijn vriend moest ook eerst wennen aan het gekraai toen hij bij mij in kwam wonen, maar "hoort" het nu ook niet meer (al had hij wat langer nodig om te wennen). Ik word overigens wel héél snel wakker van ongewone geluiden, ik slaap echt heel licht.

Waar ik opgegroeid bent hadden we "last" van de vliegtuigen van Schiphol. Wijzelf hoorden ze niets eens meer, maar bezoek wat het niet gewend was hoorde elk vliegtuig langsgaan en dat was elke 15 minuten geloof ik. :D

Ik werk in ploegendienst en moest ook heel erg wennen aan de geluiden die de kinderen van de buren maakten, die houden me tegenwoordig vaker wakker als ik de nachtdienst heb gelopen dan dat de hanen 's nachts deden. Maar oordopjes zijn daar weer de oplossing voor. :D

Kirja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 15:22

Het valt me wel op dat de mensen die vinden dat 'wij' ons niet zo moeten aanstellen vaak degene zijn die zelf ook een haan hebben. :D

Denk dat het toch de laatste optie van cayenne word, lekker met de kerst!
Nee hoor, het beestje hoeft van mij echt niet weg en zeker niet dood, dat heb ik nergens gezegd!
En ja, mensen moeten naar hun werk en maken nou eenmaal geluid maar dat weet je, dat hoortn in een woonwijk.
Als ik geluiden van boerderij dieren zou willen horen ga ik wel achteraf wonen.

De opmerking over die oude man zijn hobby af willen nemen snap ik al helemaal niet, hij kan er vast voor zorgen dat het dier niet vreselijk vroeg tekeer gaat. En over de kippen hoor je mij helemaal niet klagen, het is enkel de haan.
Het dier hoeft van mij zeker niet weg maar een hele dag gekraai aan horen als ik thuis ben hoeft voor mij gewoon niet, en zeker van de zomer met al dat nageslacht dadelijk.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:24

Vjestagirl schreef:
Jongens, het gaat er toch niet om of jullie liever een haan dan een hond, liever een haan dan schreeuwende kinderen etc. hebben? Het gaat er ook niet om of mensen vinden dat de TS zeurt of niet.

Het gaat erom dat de TS er last van heeft en ze er graag iets aan wil doen. Wat iedereen vindt van haar probleem is irrelevant...

Helemaal mee eens :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:25

Ik heb zelf geen haan :+

En tja, mensen wonen in een woonwijk. Maar je hebt ook wijken waar alleen ouderen wonen. Als je daar met je kind gaat wonen, past dat ook niet in die wijk en zullen een hoop ouderen daar ook last van ondervinden.

Moet het dier dan de hele dag in een donker hok gaan zitten omdat jij er last van hebt? Die man (en die haan) kunnen er niks aan doen dat het oude huizen zijn he... Hoe vervelend dat ook is. Ik heb ook last van het drukke verkeer wat voorbij raast. En ik woon boven een winkel en vind het belletje rete irritant af en toe.. Maar je gaat zelf in een woonwijk wonen, dus je weet dat je invloeden (geluiden) van buitenaf kunt treffen.

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:31

Leven en laten leven!

Kirja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 15:32

Daarom zou ik dus nooit in een wijk met alleen oudjes gaan wonen, dan kun je van te voren weten dat ze niet allemaal zitten te wachten op gillende kinderen.

Maar andersom lijkt mij ook dat, wanneer je in een drukke wijk woont, je weet dat er mensen kunnen gaan klagen over een haan. Dan is het aan de eigenaar om daar een oplossing voor te zoeken. Ik ben gewoon van mening dat een ander geen last hoort te hebben van jou dieren. Daar zorg ik met mijn dieren ook voor.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:33

Als mijn hobbie harde muziek draaien is, moeten mijn buren dat dan ook maar accepteren?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:36

chelle_dora schreef:
Moet het dier dan de hele dag in een donker hok gaan zitten omdat jij er last van hebt? Die man (en die haan) kunnen er niks aan doen dat het oude huizen zijn he... Hoe vervelend dat ook is. Ik heb ook last van het drukke verkeer wat voorbij raast. En ik woon boven een winkel en vind het belletje rete irritant af en toe.. Maar je gaat zelf in een woonwijk wonen, dus je weet dat je invloeden (geluiden) van buitenaf kunt treffen.

Maar die man kan er wel wat aan doen dat hij een haan in een woonwijk heeft. En eerlijk: je houdt ook geen koeien, varkens en paarden in je achtertuin. Boerderij dieren horen op een boerderij, huisdieren in een woonwijk.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:39

Als het hok donker is dan kan hij niks meer aan het kraaien veranderen. Ze kunnen juist ook gaan kraaien als er onraad is. Bijvoorbeeld een scharrelende rat om het hok, een kat enz. Die van ons kraaien al als het nog gewoon donker buiten is.

Gewenning zal het echt zijn. Heb hier wel eens logés die hier camperen. Nou de wildste verhalen hoor en dan denk ik huh? De paarden zijn luidruchting, de hanen, de hanen kilometers verder die op elkaar reageren, uilen, rare geluiden van rare dieren enz.v :') kan er een boek over schrijven.