Kat fixeert en valt aan, is echt niet leuk meer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Kat fixeert en valt aan, is echt niet leuk meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:46

Ik zal es op stal vragen...

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:29

Mijn Bella was ook zo, echt een gluiperd. Zij stond onder haar volle zus in rang.. Toen haar zusje Rose bij mijn ouders ging wonen, en ze nog maar de enige poes in huis was is ze 180 graden omgedraaid. Lief, speels en ontzettend ontdeugend. Ze pakt nu hooguit je arm onder het spelen, op speelse wijze.
Ik zou dus inderdaad een ander huisje adviseren, hoe moeilijk het ook is.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:40

Ik hoop voor je dat je een goed huisje voor haar vind, maar stel dat je die echt niet kunt vinden dan zou ik persoonlijk nog 'liever' in laten slapen dan het risico gokken dat er iets gebeurt. Ze zal maar eens iemand echt aanvallen, kan erg uitlopen.
Succes ermee,
en je hoeft niet te schamen hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:44

Nou ja, dat, plus het feit dat als ik echt geen ander huisje vind... Ik denk dat het voor een kat in een asiel ook echt niet prettig is. :n
Inslapen zou overigens voor de duidelijkheid zéker niet mijn eerste keuze zijn. We hebben het hier tenslotte over een kleine kat en niet over een bakbeest van een hond. Ze zal niet iemand dodelijk verwonden.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:54

Inslapen zal niet gebeuren denk ik. Het is een gezonde kat :)
Wat je wel kan doen is een briefje met verhaal en foto aanleveren bij het asiel, vaak hebben deze een map voor herplaatsers.
Ook kan je bij de dierenarts een briefje ophangen.
Ik denk idd dat deze kat beter af is bij iemand waar ze naar buiten kan. Dan zal ze ook minder agressief worden.
Mijn kat van 1,5 heeft ook heel veel energie. Als ik die binnen houd wordt ze ook stapeldol ( gelukkig niet agressief naar mensen, maar mijn andere katten hebben het dan wel te verduren). :j
Ook zou je om de tijd te overbruggen advies kunnen vragen bij je dierenarts. Misschien is iets tegen de stress ( supplement) wel zinvol nu. Ze zal hoogst waarschijnlijk veel stress hebben, dit is namelijk geen normaal gedrag.
Succes in iedergeval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:46

Dank je Youngster. Ik zal eens gaan bellen met mijn dierenarts en ook eventueel met mijn oude dierenarts waar ik meer vertrouwen in heb. Verder zal ik ook het asiel eens gaan bellen of zij iets voor me kunnen betekenen. Goede tip!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:09

Is ze geholpen of niet? Ik lees er misschien overheen? Wij hebben meerdere 'niet plaatsbare katten' lopen, vroeger hadden we veel nestjes maar we hebben een aantal jaar geleden besloten dat we liever dit soort katten een kans geven :) . Als ze geholpen is, is ze welkom hoor :) .... kan ze het hele terrein verbouwen samen met andere maffe asielkatten die niemand wilde hebben :') .
Ze komt dan alleen niet binnen, weet niet of dat een bezwaar is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:11

Als het echt niet gaat en je wil haar herplaatsen dan kan dat ook in overleg met het asiel zonder dat ze daar heen hoeft.
Ik zou ze even bellen en vragen wat de opties zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:15

Ze is nog niet geholpen maar voor een goed huis heb ik dat absoluut over. Hebben jullie wel een warme plek voor haar? Ze is erg kortharig namelijk.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:18

die van ons valt ook aan...
komt heel de dag buiten, en kan heerlijk slapen.
ik heb er eigenlijk geen oplossing voor... ze ligt bij mij in bed, en ineens hangt ze om mijn arm als een gek er op aan te vallen.
ik kan er mee leven, ze heeft stompe nageltjes en ligt te knagen op bakstenen... dus die tanden stellen ook niks voor.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:21

De stallen, deken voorraad e.d. :+ .... Maar echt 'warm', nee het zijn wel echt boerderijkatten hier. Ze worden wel bijgevoerd en krijgen medische zorg waar nodig, en ook met de aandacht zit het goed. Vanwege een allergie kunnen ze echter niet het huis in.
Misschien is die overgang toch weer wat te groot?

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:22

het lijkt mijn kat wel zeg.

ene keer kan ze heel lief zijn, maar je moet altijd op je hoede zijn.

dan valt ze je ineens uit het niets aan.

ik heb soms het idee dat het bij mijn kat zowel door "spelen" als door angst komt.

heb jij enig idee waar het bij jouw kat vandaan komt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:26

Ik denk dat het wel te doen zou moeten zijn Ruitje. Verwacht dat ze snel genoeg een wintervachtje zal aanmaken.

Mevrouw zit nu bij me trouwens. Maar altijd op haar vier pootjes. Nooit ontspannen.

olanis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:31

In welke regio zit je??

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:33

Ik zou haar eerst eens laten helpen. Al die hormonen maken een kat ook enorm onrustig. En dan praat ik nog niet over de gezondheidsrisico's ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:44

Noord Holland, vlakbij Amsterdam.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:46

Onze kat had dit ook toen ie nog heel jong was. Ook hij beeldschoon en hartverwarmend innemend. Hij rende als een dolle door het huis en als eindpunt koos ie mijn hoofd uit om met een plof op te landen, niet 1x per dag , maar wel 100x per dag. Hij bleef net zo lang rennen tot ie ergens plotsklaps in slaap viel. Ik was ook wel eens ten einde raad. (...en blij als ie sliep!) Te meer omdat hij mij altijd als 'slachtoffer' uitkoos. Hij had geen idee dat dit spelletje voor mij behoorlijk intimiderend was. Dit gedrag hield hij wel zo'n 3 jaar vol, totdat hij er achter kwam dat de ' boze buiten wereld' eigenlijk veel interessanter voor hem was. En hij, als een veel te nieuwsgierige overactieve kat overal te vinden was, of voorbij raasde.
Inmiddels zijn we vele jaren verder. Hij is de liefste en de rustigste kat van de hele wereld geworden. Bijzonder zachtaardig, voorzichtig, liefst in huis aanwezig, knuffelig etc., maar nog steeds behoorlijk dominant. Met dit verschil dat ie zijn grenzen aangeeft, 'tot hier en niet verder' (fixerende ogen en zwiepende staart) , passeer je die grens, dan wil hij nog wel eens vergeten dat wij geen kat zijn. En dat zijn nagels hard kunnen aankomen. Een kwestie van respect dus! Wij moeten zijn grenzen respecteren, en hij natuurlijk de onze... Want gevoelig issie, werkelijk bijzonder gevoelig voor een correctie met een boze stem, daarna komt ie het altijd even goed maken met een lief koppie. Ik ben blij dat we veel geduld met hem hebben gehad. <3
Laatst bijgewerkt door Marin_ka3 op 11-12-13 22:52, in het totaal 2 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:48

Ik zou haar eens laten nakijken, want er zou zomaar iets mis kunnen zijn met haar waardoor ze zich echt rot voelt misschien.

Maar als dat niet het geval is, toevallig had ik zo een Amerikaanse serie gezien over een soort katten Cesar. Wat hij vooral deed is katten een eigen plek geven en veel spelen.
Met kinderen, maar ook voor jezelf snap ik je probleem wel. Wij hebben weleens een kat gehad die heeeeeeeeeeeeel lief was, maar als hij bij je lag ( dus wel geheel ontspannen ) even uithaalde of beet als je bewoog. Zo heeft hij een tijd bij mijn moeder op bed geslapen en regelmatig in haar tenen gebeten, zelfs tot bloedens aan toe.

Nu hebben we een rode kater van 14,5 die we op zijn 9e hebben opgehaald, omdat hij vocht met de andere katten en poezen. Het huisje daarvoor vocht hij ook met zijn zus.
Voor ons is hij echt de allerliefste. Hij had wat moeite met de honden en het kleine hondje krijgt heeeeeel af en toe nog wel een haal, maar verder gaat dat nu super.

Hij is voor mensen weer zo belachelijk lief en makkelijk dat de da laatst hem geen eens een roesje heeft gegeven bij zijn oor uitspuiten. En hij zit alleen maar binnen.
Daar heb je niks aan, maar gedrag kan overal door komen. Onze kat is ook echt een gewoonte dier. Geef je toe als hij zeurt om iets, kom je niet van hem af.
Stel er is ''iets'' gebeurt wat zich herhaalt, kan dat dus ook steeds erger worden denk ik.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:50

zo'n katje kan prachtig op een boerderij :)
niks moet, alles mag.
hele dag haar energie kwijtraken en eventueel dan lekker avond en nacht binnen rondbrengen met baas..

ik snap dat je met kids en alles dit geen prettige kat vind.
Ik hoop dat ze snel een perfect huisje vind..

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:09

Onze kat gedroeg zich vergelijkbaar, maar dan alleen tegenover mij en niet tegenover mijn vriend. Dit was deels dominantie denken wij. Rangorde in huis was vriend, kat, ik...

Onze kat ging om hoekjes staan, liep ik voorbij sprong hij op me. Met zijn nagels in mijn benen. Hij was ook rond de 1 a 1,5 jaar. Het bleef door gaan. Als ik de badkamer in liep zat hij achter het douchegordijn klaar om me te bespringen.

Uiteindelijk zijn we verhuisd en kon hij lekker buiten spelen. Probleem was gelijk verholpen, hij heeft het nooit meer gedaan. Kon lekker buiten zijn ei kwijt en binnen was hij ineens ontzettend aanhankelijk en lief.

Inslapen vind ik wel heel erg kort door de bocht.. denk/hoop dat voor jouw kat naar buiten kunnen ook de oplossing is. hopelijk vind je gauw een nieuw thuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:14

Ik denk dat haar laten helpen haar ook al heel goed zal helpen. Die van mijn oma werd daarna wel rustiger. Maar die was ook op haar ergste rond 1.5 jaar. Alleen ik heb haar de eerste paar weken op mijn kamer gehad, en de eerste paar dagen liep ik met mijn leger kisten aan. Maar als de angst er eenmaal in zit, merkt de kat dat natuurlijk ook. Plus dat we het niet meer vertrouwd vonden dat ze bij mijn oma woonde, omdat eigenlijk niks meer kon naar haar val.

Maar zijn haar pupillen groot of echt mini dan als ze zo kijkt?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:15

Je kunt ook spelen met eten hoor. Stukje vlees (evt. met veer/vachtje) aan een touwtje en sjeezen maar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:20

Grote pupillen heeft ze. Spelen met eten... Ik vraag me af of het dan niet vechten zal worden :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:29

Lente schreef:
Grote pupillen heeft ze. Spelen met eten... Ik vraag me af of het dan niet vechten zal worden :=

Grote pupillen bij katten wijzen op angst en defensieve agressie.

http://felinity.nl/index.php/agressie/s ... qjm_fR4Jng

Ongeacht het type agressie is het erg belangrijk dat u een kat die agressie laat zien als volgt behandelt:

- Niet aanraken
- Geen direct oogcontact maken
- Niet benaderen
- Niet gerust proberen te stellen
- Geen onverwachte bewegingen maken
- Geen plotselinge, harde geluiden maken
- Niet straffen

Straffen werkt echt averechts bij katten. Het dier zal alleen maar bozer of juist nog angstiger worden, waardoor de agressieve staat zal toenemen.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:31

Onze kat krijgt ook grote pupillen tijdens het spelen.. hoeft dus niet per definitie angst of agressie te zijn.