Help wat te doen met kat & vuurwerk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Re: Help wat te doen met kat & vuurwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:43

mijn huidige kat blijft binnen en ligt gewoon lekker op schoot of opgesloten in ruimte met licht aan, kattenbak erbij, veel schuilmogelijkheden en radio aan.

mijn andere kat was (half) wild en in alle jaren dat ze hier was (is overleden) was ze vaak binnen vanwege de kou en slechter weer rond die tijd maar wilde ze als het donker werd en het vuurwerk heftiger perce naar buiten. Dat mocht ze ook altijd. Daar was ze niet voor niets zo ongeveer wild voor. Daarnaast achter ons huis liggen enorme lappen boomgaard en landbouwgrond. Het is dus niet zo dat ze vanuit ons huis in een gebied liep met overal vuurwerk. Je hoort hier veel vuurwerk en enorme knallen maar ze ging zeker te weten altijd het land op (ze was namelijk doodsbang van mensen ook van ons dus weet zeker dat ze niet de woonwijk aan de andere kant in ging)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:55

mijn katten zaten altijd voor het raam te kijken.. :')

we hielden ze wel binnen 31 december. heel soms deed mijn pa ze nog om 6 7 uur er eventjes uit,kattenbak stond er altijd al binnen dus dat kenden ze wel.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:57

Mijne deden we ook gewoon naar buiten in onze vorige woonplaats. Helaas zijn er nu achterlijke rotjochies die steeds vuurwerk in onze voortuin en wei gooien dus dat word binnen blijven.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:02

Binnen houden, zorgen voor voldoende kattebakken, water en eten in geval van echte angsthazen.
Feliway verdamper is ook een goeie.
Radio / TV aan voor achtergrond geluid, licht aan zie je flitsen minder.

En als je nog wilt trainen, ben je nu al te laat, dan moet je veel eerder beginnen.
(geld zowel voor hond als kat)
Voor de echte paniekhazen die inderdaad zo ongeveer je gordijnen in vliegen is wel medicatie te verkrijgen bij de dierenarts, ook hiermee op tijd beginnen, niet als kat al in de gordijnen hangt.

Hier proberen ze al sinds dikke maand het tunneltje op te blazen, dus af en toe val je zelf bijna van je stoel. Heb dus regelmatig rondvliegende katten, als de ramen hier weer eens rammelen alsof ze eruit gaan vallen. Maar dat is dan ook 1 rotklap uit het niets. Kan ze moeilijk 2 maanden lang aan de medicijnen houden. Doe er verder weinig mee. Katten springen op vliegen weg en komen later wel weer terug op de vensterbank liggen.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:08

Kat binnenhouden, op een plek/kamer of verdieping waar hij echt niet kan ontsnappen. Lampje aan(valt het geflits van het vuurwerk iets minder op) en vooral met rust laten. Wordt vanzelf weer rustig na de stress en er kan niks gebeuren in de tussentijd. Vooral niet met kalmeringsmiddelen aan de gang gaan en ook geen troostgedrag vertonen. Jouw aanwezigheid neemt de stress niet weg(eerder andersom)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:44

Twee van m'n katten vinden vuurwerk geweldig. Om 12 uur kijken we altijd samen :D Heb nu een nieuwe kat erbij, maar vrees dat hij panisch angstig gaat zijn. Dat is gewoon een angsthaasje.
Afijn, mijn tactiek is als volgt: niet op het balkon laten, tv of radio de hele dag aan en verder gewoon normaal doen. Als ik ze aai en er is vuurwerk, blijven aaien. Als er vuurwerk komt en ik geef ze geen aandacht, dan krijgen ze dat ook niet ineens. Werkte prima voor de eerste twee, hopelijk ook voor de derde.
Ze kunnen hier in de badkamer achter het gordijn wegkruipen bij angst. Daar zien ze niets en horen ze ook heel weinig. Ideale verstopplek voor ze. En als ik weg ben, zijn de meeste lichten aan en de gordijnen dicht.

Ginootje

Re: Help wat te doen met kat & vuurwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 13:30

Hij mag 30 december s'avonds niet meer naar buiten (Dan begint het hier al) en dan de 31e heel even in de ochtend en voor de rest blijft die binnen.

En voor de rest alle adviezen die hier worden gegeven.

Harstikke bedankt voor alle adviezen :)