Wat voor knager?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jopaardjo

Re: Wat voor knager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:44

Ik had op mijn 9e een goudhamster en die raad ik je zeker aan!
Een stukje groter dan dwergjes, dus beter vast te houden enz.
Mijn goudhamster was echt mijn vriendje, super tam en hij kon zelfs een kunstje haha :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:46

Lente schreef:
Ik ga inderdaad niet voor een schildpad of een papegaai of zo (los van het feit dat dat geen knagers zijn :') ).

Een rat heeft tegenwoordig een minder hoge leeftijdsverwachting dan vroeger maar een jaar of 3 max is prima.

Valkparkieten knagen anders ook graag op alles wat ze maar binnen snavelbereik kunnen krijgen hoor }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:55

Haha Cayenne :')

Ik denk dat ik eens subtiel met kindlief websites over knaagdieren ga bekijken :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:03

Ik vraag me af waarom je er überhaupt aan wilt beginnen? Eigenlijk is het je te duur en kost het je teveel moeite om een dier te (onder)houden, maar eigenlijk wilt je dochter er graag een en doe je het voor haar.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:09

Ik heb toevallig laatst een rat in moeten laten slapen, die was 4 jaar oud.. Alles heeft uitzonderingen. Maar ook ik vraag me af of je er wel aan moet beginnen.. Helemaal gezien de eisen die je stelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:13

@KimD: Bedankt voor deze prachtige en niet kloppende analyse :) het is een grote bijdrage voor mijn topic.

De eisen klinken wellicht wat harder dan ze zijn. Het gaat om een huisdier voor mijn dochter, niet voor mijzelf. Het moet dus een dier zijn dat bij háár past.

Zelf hoef ik er in die zin niks mee maar ik zal het dier goed verzorgen (als zij dat niet zou doen, wat me onwaarschijnlijk lijkt). Ik wil er echter niet mee blijven zitten als zíj te zijner tijd op kamers gaat of iets dergelijks.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:13

Kleurmuizen zijn wel erg leuk :) Die van mij waren heel vlot tam en kon je echt op schoot nemen en ze waren ook overdag wel eens actief in de kooi (wat toch leuk is om te zien ipv een slapende hamster :P ) ze hebben ook nooit gebeten. Ik had wel mannetjes en die ruik je wel, vrouwtjes zou je normaal niet echt moeten ruiken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:16

En gerbils?

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:17

Ratten zijn geweldige dieren! Lief, intelligent en erg op mensen gericht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:20

Gerbils weet ik echt helemaal niks vanaf :o?

Mijn voorkeur gaat tot nu toe toch nog uit naar gewone ratten. Daar weet ik ook van waar ik op moet letten (en ik vind ze zelf ook leuk!)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:21

Cayenne schreef:
En gerbils?

Die zijn niet zo handig met aaien en vasthouden, springen zo van je schoot. Wel heel leuk om naar te kijken, geweldige beesten!

Ik denk dat 2 ratjes ook het beste zijn, rustiger dan gerbils, niet moeilijk tam te krijgen :).

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:24

Kun je wel zo l*llig doen maar ik bedoelde het oprecht. ;) Dit maak ik op uit je OP.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:30

Het is geen antwoord op mijn vraag en bovendien een foutieve interpretatie van de informatie in de OP. :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:36

Dan was het een verkeerde interpretatie, maar zo vatte ik het inderdaad op. ;) Dan nog hoef je niet direct in de aanvalsmodus te schieten.

Om maar even op je verdere antwoorden te reageren voordat ik dadelijk helemaal de trut van de dag ben, weet je ook of je dochter ratten leuk vind? Ratten zijn niet voor iedereen weggelegd uiteraard. Lynn van 8 & Luc van 6 zijn er doodsbang van omdat ze niet kunnen begrijpen dat ratten ook als huisdieren gehouden worden, zij zien ratten als dieren die in het riool leven en 'vies' zijn. Lynn heeft overigens 2 konijnen en 2 cavia's buiten waar ze zelf voor zorgt dagelijks, en ze is ook zelf schoon maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:40

Lente schreef:
Ik heb nog nóóit 300 euro hoeven uitgeven aan mijn ratten. Zelfs niet aan tumor-operaties, abcessen, antibiotica en inslapen.

Dan zal ik wel iets verkeerd doen. :+ Ik ga altijd uit van gemiddeld 150 euro per rat (voor een heel rattenleven) en tot dusver klopt dat eigenlijk wel. Aangezien je in het geval van ratten minimaal voor 2 dieren moet gaan is die 300 dus realistisch.

Lente schreef:
Ik geef geen tonnen geld uit aan een dier. Omdat ik simpelweg mijn geld beter kan besteden.

Waarom begin je er dan aan als dat je instelling is? Het gaat om een levend wezen, niet om een reparatie aan een computerspel. Lekker voorbeeld ook voor je kind, "zonde van het geld om een dier te geven wat het nodig is, dan maar een spuitje".

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:44

Ratjes,
Niet duur in onderhoud en (meestal) niet duur qua dierenartskosten

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:45

Lente schreef:
Ik geef geen tonnen geld uit aan een dier. Omdat ik simpelweg mijn geld beter kan besteden.

Oh..
Dan maar een knuffeldier :j

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:51

RedPassion schreef:
Ik heb nog nóóit 300 euro hoeven uitgeven aan mijn ratten. Zelfs niet aan tumor-operaties, abcessen, antibiotica en inslapen.

Dan zal ik wel iets verkeerd doen. :+ Ik ga altijd uit van gemiddeld 150 euro per rat (voor een heel rattenleven) en tot dusver klopt dat eigenlijk wel. Aangezien je in het geval van ratten minimaal voor 2 dieren moet gaan is die 300 dus realistisch.

Waarom begin je er dan aan als dat je instelling is? Het gaat om een levend wezen, niet om een reparatie aan een computerspel. Lekker voorbeeld ook voor je kind, "zonde van het geld om een dier te geven wat het nodig is, dan maar een spuitje".

Wat onaardig weer zeg.... Ik heb zelf ook ratten (6) en ik heb écht niet zulke hoge kosten hoor!! De enige kosten die ik tot nu toe heb gehad is om ze te laten euthanaseren, verder niet. Ik ga ook geen 300 euro uitgeven als een van mijn ratten ziek word, ze zijn allemaal al rond de 2 dus heel veel winst is er sowisow niet te halen. Natuurlijk laat ik ze niet lijden, als ze ziek zijn krijgen ze gewoon een spuitje. Ik ga geen tumoren laten weghalen, als ze er last van krijgen is het gewoon einde verhaal. Maakt voor de rat zelf ook niets uit in mijn ogen.

Als een hond flink ziek wordt of wordt aangereden kunnen de kosten ook in de duizenden euro's lopen. Mag je dan alleen een hond nemen als je 10.000 achter de hand heb? Natúúrlijk moet je je dier de nodige zorg geven en natuurlijk mogen ze niet lijden maar 300 euro voor een rat gaat mij ook te ver. Mensen die dat kunnen en willen missen moeten dat vooral doen, het is toch ieders eigen keus. Met mijn paard ga ik wel heel ver maar dat vind ik een hele andere kwestie; die kan misschien nog wel 20 jaar mee als hij er bovenop komt. (als een van m'n jonge rat ziek zou worden, iets anders dan een tumor zou ik er wel best een smak geld tegenaan willen gooien, puur omdat de prognose en levensverwachting daarna dan een stuk beter is. Tot nu toe is dat nooit nodig geweest).

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:56

Een goed opgevoede hamster kan onwijs leuk zijn :D

Ik zou dan zelf bijvoorbeeld kijken bij iemand die voor een keer een nestje heeft. Ik zelf heb jaren terug ook een nestje dwerghamsters gehad, ik pakte ze elke dag op en de kleintjes (8 stuks :') ) waren echt supertam toen ze naar hun nieuwe huisje gingen :)

Ik heb er zelf 3 gehouden en het waren echt topdieren <3 ik kon alles met ze en ze hebben hun hele leventje lang (2-3 jr) nooit gebeten :)

Mn favorietje kon ik zelfs in dr slaap uit dr hok halen :') die heb ik vanaf jongs af aan zowat plat geknuffeld dus die vond alles best :P

Ik zou dan zelf dus niet zo snel gaan voor een hamstertje van een fokker, deze heeft meestal toch minder tijd om ze tam te maken ivm meerdere nestjes. En bij de dierenwinkel zou ik helemaal geen hamster kopen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:57

Wat Switt zegt is inderdaad ook mijn visie. Ik doe wat nodig is, het is geen computerspel maar het blijft een dier dat geen besef heeft van dood maar wel van lijden. Met mijn katten ga ik ook niet meer voor het uiterste. Ik heb ooit 600 euro uitgegeven voor een kat waarvan mijn dierenarts daarna zei 'ja ik zag het al somber in'. Nou, never nooit weer :n

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:02

Zoals Calanddra zegt heeft een vriendin van mij ook een keer gedaan, als ik mij niet vergis heeft zij er zelf ook twee gehouden. Waren inderdaad supertam en ze waren al ontzettend veel gewend. Daarbij hadden ze een goed dieet gehad en waren gezond. :) Zeker een aanrader om een goudhamster van iemand thuis te kopen.

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:11

Je dochter vraagt om, wil graag een hamster. Het diertje is tenslotte bedoeld voor je dochter. Hamstertjes kunnen erg leuk en lief zijn en als je de juiste soort uitkiest, geschikt om alleen te leven.

Een ratje, superleuk natuurlijk, is een groepsdier. En zoals al gezegd, zeer gevoelig (vooral vrouwtjes) voor tumoren.
En ik vind, wat voor dierTJE het ook is, als het ziek wordt, moet 't wel (redelijkerwijs) een kans kunnen krijgen te genezen. Maarja dat is mijn opinie en de manier waarop ik dieren heb.

Een geschikte hamsterkooi kost geen vermogen als je een beetje goed rondneusd. De bak die je beschrijft zou in de zomer er warm kunnen worden.
Overigens ik heb ooit een hamster gehad, Rambootje, die het heel leuk vond om aan de tralies te hangen en te klimmen haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:17

Dochter even aan de tand gevoeld over waarom hamster en dat was omdat een vriendinnetje daarover begon. Maar ze wil er overdag ook wat mee kunnen. Overigens is het tamelijk serieus aangezien ze ervoor wil gaan sparen :)

Overigens top RP, dat je het nodig vind om mijn mening ongenuanceerd op een ander forum te knallen en daardoor de kans om leuke gezonde ratten te vinden aanzienlijk verkleint. Top! +:)+

Je beseft je dat als men mij uitkotst door jouw tussenkomst ik straks wellicht op broodfok aangewezen ben? Beetje jammer.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 21:42

He verdorie, dat valt me dan weer een beetje tegen RP.

Lente, ik moet zeggen dat ik toch zeker ook wel op een gemiddelde van 100 euro per rat gezeten heb.
Geldtechnisch zou je dan ook beter voor een hamster kunnen gaan.

Wij hebben jaren hamsters gehad eerst syrtjes en toen dwergjes toen wij klein waren (vanaf een jaar of 6 tot een jaar of 12) en eigenlijk nooit bijters of chaggo hamsters gehad.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 21:53

Toen ik 9 was had ik 2 caafjes, vond ik helemaal geweldig. Maakte zelf hindernissen waar ze overheen moesten springen :D

Nu heb ik 5 ratjes en *klopt af* ze hebben nooit wat. Had er vorig jaar 1 met een tumor maar die was inwendig al zo groot dat we 'm gelijk in hebben laten slapen. Hier dus nog niet echt dierenartskosten aan ze gehad, maar je weet het nooit natuurlijk. We hebben wel eens een cavia gehad die om de haverklap naar de DA moest, dat tikte wel aan toen.

Mijn nichtjes hadden hun hamster elke dag in handen en die was eigenlijk best tam. Was best leuk!