vuurwerk training.. hoe het dus NIET moet...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 16:15

en die zitten er vrolijk en relaxed bij? ...

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:16

Mijn 13jarige jack russel is er ook bang voor, nog steeds en wij negeren het bange gedrag gewoon. Gewoon op straat doorlopen en doen alsof er niks aan de hand is. Bang gedrag moet je niet belonen door je hond te 'troosten' gewoon doen alsof er niks aan de hand is. Niet straffen of troosten.

Ben wel benieuwd hoe het dit jaar gaat aangezien we 21 december nieuwe puppy krijgen :=

LicentioFide

Ja? Een paar wel hoor volgensmij.

Paintlinger

Vuurwerktraining bij een bange hond kan je best een paar maanden voor uittrekken..................helaas valt het meestal pas in de tweede helft van December, niet handig! :n

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:17

Dit is zeker niet de manier om honden te leren dat vuurwerk niet eng is. De eerder genoemde cd kan helpen, zachtjes op zetten en als baas gewoon doen als of er niets aan de hand is. Veel vriendelijker en effectiever.
De honden die bovenstaande training gevolg hebben , weten nu heel goed: vuurwerk betekend herrie en klappen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 16:17

LicentioFide schreef:
Ja? Een paar wel hoor volgensmij.

juist ja ;)

LicentioFide

Re: vuurwerk training.. hoe het dus NIET moet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:18

Ik zie er een paar gewoon rustig liggen hoor?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:19

LicentioFide schreef:

Die mazzel heb je met sommige honden.
Ik had er voorheen ook 1 die achter het deksel van de carbit-bus aan wilde vliegen.....

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:20

LicentioFide schreef:
Het helpt blijkbaar wel, er zitten genoeg niet bange honden naast..

Als we jou maar vaak genoeg op je donder geven als je bang bent durf je je na verloop van tijd ook niet meer te verroeren.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 16:21

LicentioFide schreef:

ik zie ze niet hoor... ik zie er wel een paar zombies bij zitten.. die te bang zijn om op te staan anders worden ze in elkaar geramt
maar die hebben een heel lage lichaamshouding, tongelen, oren naar achter en willen niets liever dan weg maar durven niet.. deze kennen de consequenties al dat is iets heel anders dan lekker rustig liggen

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:21

Gadverdamme! Wat een trieste mensen daar! Een beetje hun hond op lopen hijsen!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:24

Stelletje idiote. Die ene is behoorlijk aan de "sleur" met z'n herder.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:28

Ik heb het filmpje niet gezien, ik kan daar helemaal niet tegen.

Als een hond ergens bang voor is, dan moet je er voor je hond zijn. En nee, niet gaan troosten, maar laten weten dat je er bent. Als een hond je vertrouwd, en je laat weten dat je er bent, dan weet de hond dat je hem zal beschermen als dat nodig is.
Mijn hond is echt voor de meest debiele dingen bang, echt kleine dagelijkse dingetjes. Doordat ik gewoon even een aai gaf en naast haar ging staan, wist ze dat ze niet bang hoefde te zijn. Ze mocht van mij op afstand kijken en als ze dichterbij wilde komen, dan mocht dat ook en moedigde ik haar aan. En als ze nu ergens bang voor is, dan is ze er binnen een minuut overheen.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:31

SnuitjeLove schreef:
aan de ene kant wel zielig. maar wanneer je een hond zielig gaat toespreken van dat hij niet bang hoeft te zijn word hij alleen maar banger. Beter kun je zelf gewoon streng en consequent langs het vuurwerk heen en weer gaan wandelen en doen of er niks aan de hand is. Wat in dit filmpje gebeurt keur ik niet goed hoor.

Ja. Leuk. Mijn hond zou een aanval inclusief stuiptrekkingen en schokken krijgen. Nee, niet zielig toespreken hoor, er is niks aan de hand. Je bent alleen maar schijtensbenauwd.

Ohja, ook zo leuk. Gisteren mijn hond 4,5 uur kwijt geweest omdat hij compleet in paniek weg stoof. :x
Onbegrijpelijk dat dit nog bestaat en mijn maag draait drie keer om bij het zien van het filmpje. Arme, arme honden. Compleet onbegrepen.

Sowieso is het hele gebeuren van 'negeren bij angst' al wel achterhaald. Veel beter is om hem te steunen als hij daar om vraagt. Hoe zouden jullie het vinden als je veilige haven in een ruimte je compleet negeert terwijl jij doodsangsten uit staat en om hulp vraagt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:33

Wij hebben altijd geoefend door gewoon vuurwerk af te steken. En er zelf niet op reageren en gewoon doen als of er niks aan de hand is. Eerste paar keren keken ze naar mijn reactie en toen ze zagen dat ik er niet op reageerde dan was het prima.

Maar zoals op dat filmpje zou ik niet aanpakken. Ze worden al nerveus van elkaar volgens mij.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:35

Eens met Nimfee en Hhilde: Neger van angst is inderdaad achterhaald.
Probeer je te verplaatsen in de hond,en stel de vraag " wat leert de hond op dit moment" ?

In het begin stadia kan je er soms mee weg komen door ' te doen alsof er niks aan de hand is' .........maar bij echte angst werkt dat niet meer.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:36

Hoe achterlijk.... Ik zie alleen maar agressie en frustratie bij de eigenaren, hoe kan een bange hond nu kalmeren als de gene die hem vast houdt niet rustig is. Triest volk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:39

Wij hebben jaren lang deze training in de zomer gedaan, beginnen heel simpel met een sterretje en een keertje een babypijltje, niet met zo'n klapper. Zelfs de honden die vuurwerk eng vonden konden na veel geduld en trainen een stress vrij oud en nieuw hebben. Voor de honden die dat echt niet kunnen is een rustig huisje op de veluwe oid een veel beter idee.

Tijdens de trainingen met vuurwerk werd er eigenlijk gewoon door getraind. Niet met zijn alle in een groepje roerloos te moeten liggen waar gewoon wat appél training blijven doen. Juist een paar stabiele honden erbij, het weg springen negeren en het goed doorlopen belonen. Vuurwerktraining kan echt wel nuttig zijn, maar op deze manier ook enorm veel verpesten.

@Hhilde, daar ben ik het ook wel mee eens hoor. Bange honden hoeven niet 'koetsiekoetsiekoe' behandeld worden, maar mogen best troost komen halen als ze dat nodig vinden. We hebben lang op hoog niveau hondensport gedaan en momenteel trainen we reddingshonden. Van de zomer is de bliksem bij ons in geslagen, iedereen schrok en het vermoeden is dat de honden we wat gevoeld hebben. Nu onweert het weer en de oudste hond (geen sport hond) vind het eng geworden. Kan dr wel volkomen gaan negeren maar ze wil gewoon graag bij me zitten op dit moment. En dat mag ze, ze is nu dan ook volkomen rustig.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:15

als je de angst negeert en net doet of er niks aan de hand is, voelt de hond zich misschien juist veilig bij jou. Omdat jij geen paniek zaait en gewoon rustig blijft. Dat denk ik tenminste. Heb zelf geen hond dus ook geen ervaring mee.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:16

het 'troosten' zoals Judith_ het beschrijft vind ik dan wel weer goed.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:18

Wil iemand mij inlichten wat er gebeurd in het filmpje? Ik kijk echt niet graag naar van die dingen :n

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:21

Je ziet mensen met honden op een veldje en na een tijdje wordt er een stuk vuurwerk afgestoken (wat voor stuk, geen idee). Een aantal honden gaan uit hun plaat en worden zo ongeveer half opgehangen door hun baas omdat ze niet bang mogen zijn/weg mogen rennen. Blijkbaar met de bedoeling om die dieren eraan te laten wennen.

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:22

mies_dummy schreef:
Ik ben zelf in opleiding tot honden trainer/instructeur maar een beetje kenner ziet hier vresselijk zenuwachtige honden diebgeen vertrouwen hebben in hun eigenaar. Heel jammer om te zien, het zou zoveel beter kunnen....

Ik vind dat die eingenaren zich overigens ook werkelijk dood moeten schamen dat je zo met je hond om wilt gaan. Als je je een beetje in honden gedrag inleest weet je dat deze honden nu een trauma voor het leven hebben...

helemaal mee eens, trauma veroorzaken is makkelijk maar der uithalen doe je niet zo gauw zeer jammer dit

Yiruma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:29

Toen mijn hond een pup was hadden we ooit een cd met vuurwerkgeluiden aangezet. Hij is er helemaal niet bang voor, en was het ook niet.
Is dit gewoon in Nederland? Gemeen zeg :n

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:30

SnuitjeLove schreef:
als je de angst negeert en net doet of er niks aan de hand is, voelt de hond zich misschien juist veilig bij jou. Omdat jij geen paniek zaait en gewoon rustig blijft. Dat denk ik tenminste. Heb zelf geen hond dus ook geen ervaring mee.

Negeren kan wel werken maar dan moeten ze niet volledig in paniek raken. Zoals hier in het filmpje gebeurt word een hond gedwongen te blijven liggen. Mijn inziens kan je ze beter afleiden en mee aan het "werk" gaan en niet dwingen te blijven liggen.