Hebben honden in hun roedel ook 'posities'?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:37

weet je wat het punt is als ze achter mij staan bij een deur,dan doe ik de deur open en keil gelijk zo ongeveer om :') ( op een of andere manier is zo'n 250 kilo in je knieholtes daar niet tegen bestand :D ),omdat ze naar buiten stormen,óf en dat is zelfs waarschijnlijker,doordat ze dan veel meer op elkaar gaan staan omdat ze achter mij moeten blijven,en de honden zich druk maken omdat ze naar buiten willen,is de kans dat er een vlam in de pan komt ,en daardoor de boel aan de knok kan gaan 100x groter als dat ik de deur open zet,ze naar buiten laat rennen en dan zelf mijn schoenen aan doe en jas aan om zelf naar buiten te gaan...ervaring leert dat de laatste manier altijd goed gaat,rust geeft en werkelijk geen ene hol uitmaakt in enige rangorde bepaling..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:10

kimmie261 schreef:
weet je wat het punt is als ze achter mij staan bij een deur,dan doe ik de deur open en keil gelijk zo ongeveer om :') ( op een of andere manier is zo'n 250 kilo in je knieholtes daar niet tegen bestand :D ),omdat ze naar buiten stormen,óf en dat is zelfs waarschijnlijker,doordat ze dan veel meer op elkaar gaan staan omdat ze achter mij moeten blijven,en de honden zich druk maken omdat ze naar buiten willen,is de kans dat er een vlam in de pan komt ,en daardoor de boel aan de knok kan gaan 100x groter als dat ik de deur open zet,ze naar buiten laat rennen en dan zelf mijn schoenen aan doe en jas aan om zelf naar buiten te gaan...ervaring leert dat de laatste manier altijd goed gaat,rust geeft en werkelijk geen ene hol uitmaakt in enige rangorde bepaling..

Hier precies zo al wegen ze iets minder haha

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:41

kimmie261 schreef:
_Mondy_ schreef:
Denk dat bokker kimmy(en een cijfer) daar wel een hele goede roedel voor heeft om dat uit te leggen :j
Zij heeft een gave roedel.

:D thanks!!

en ja er is rangorde in de roedel hier,maar niet heel goed te zien hoor...moet zeggen dat de honden hier niet bezig zijn met rangorde de hele dag ( zou daar gek van worden geloof ik),mijn pas overleden teef was de roedelleidster,maar deze was dat heel relaxt,denk dat als hier mensen gekomen waren haar niet aangewezen hadden als leidster :n

maar ook zij was alles behalve de hele dag "de chef" aan het zijn,ze was het als het nodig was,en verder vond ze het allemaal wel best...

er is 1 hond hier die echt geheel onder aan de ladder staat,zelfs puppies zijn de baas over hem :(:) ,en de middenmoot,ja daar zie je wel een beetje rang in,maar dat is zo minimaal...

dan over positie van de hond,hier gaan alle honden voor mij de deur uit,en ook voor mij uit naar binnen,ze liggen op de bank,ze liggen bovenop ons,en ze slapen ook nog eens op bed,en lopen allemaal voor mij uit als ik ze uitlaat...

maar ik heb dan ook honden die eigenlijk zoals al eerder geschreven niet bezig zijn met rangorde,ik voed ze hier op naar mijn regels en daar moeten ze zich aan houden,en voor de rest mogen ze gewoon hond zijn,de regels zijn blijkbaar dan ook nog eens zo duidelijk dat ik nog nooit een rangorde probleem naar mij toe gehad heb...

dan als laatste over de roedelleidsterteef welke pas overleden is,ze at als laatste,ze ging als laatste de deur uit en ze liep gerust ook nog eens achteraan in de roedel,maar...als ze iets wilde hebben was 1 blik genoeg van haar om de andere honden het braaf te laten doen... :D :+:

die hond kon echt een andere hond met haar blik laten ontvlammen,honden hadden echt heel diep respect voor haar :D

Amen Kim!!! Hier ook zo :) ze gaan allen normaal met elkaar om, er is geen strijd zo nu en dan een keer een duidelijke snauw en dan gaan ze weer vrolijk verder maar de een de ander voor laten gaan bij de deur enzo haha uh nee dus

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:45

Urielle schreef:
Het gaat mij dus vooral erom of ze bij het voortbewegen van de groep op een bepaalde plek gaan lopen, zoals paarden dat doen. Dat er een bepaalde rangorde is, begrijp ik en is volgens mij in elke groep levende wezens zo (ook bij mensen, waar je trouwens ziet dat de mensen die onderaan staan in rang vaak degenen zijn die zich aan de randen van de groep ophouden, de ongeschreven 'leider' van de groep bevindt zich vaak in het midden met de ranghoogsten.)

Nee alles Kris kras door elkaar

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:50

Urielle schreef:
Hoe zit dat met een hond die altijd een eind achter je blijft lopen, wat wil dat zeggen?

Hij schaamt zich voor je. Misschien moet je naar de kapper, of je garderobe aanpassen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:57

Kuggur schreef:
Urielle schreef:
Hoe zit dat met een hond die altijd een eind achter je blijft lopen, wat wil dat zeggen?

Hij schaamt zich voor je. Misschien moet je naar de kapper, of je garderobe aanpassen?

:')

DatBenIkNou

Re: Hebben honden in hun roedel ook 'posities'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:43

Alleen al uit veiligheids overwegingen mogen de mijne gewoon niet vóór mij de deur uit. Zo kan ik dus ook altijd gewoon de voordeur open laten staan zonder dat ze naar buiten lopen. Of dat nou rangorde of opvoeding is, boeit me niet zo eigelijk. Ik vind het ook gewoon een stukje 'respect' dat ze moeten hebben om je niet ondersteboven te lopen op voor je uit met strakke lijn. Zo mogen de mijne ook alleen op de bank zonder uitnodiging en zullen dat ook nooit zomaar doen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:08

de voordeur mogen ze hier ook niet uit voordat ik het zeg,heb geen zin in plat gereden honden,maar dat heeft meer met hun veiligheid te maken,als dat ik daar denk dat ik dan 'de roedelleider' sta te zijn zeg maar...wat mij betreft mag er een groot hek aan de voorkant komen,dán zouden ze dus weer voor mij uit de deur uit mogen...maar tot die tijd,is het wachten tot ik zeg dat ze eruit mogen...

achterdeur is gewoon open zetten,en gaan voor de honden :D

banken mogen ze altijd op,pff zou er moe van worden zeg,om 5 honden per dag toestemming te moeten gaan geven in alles wat ze wel en niet mogen doen...

ik heb eens een opvanger hier gehad die ook geleerd had om te wachten op toestemming,werd je daar krankjorum van,moest de hele dag zeggen "alfa KOM maar" en die hond maar piepen als ie ergens achter stond terwijl die naar me toe wilde komen...

nee,ben gelijk genezen honden simpele dingen alleen op commando te laten doen,ze zoeken het maar uit waar ze gaan liggen..
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 05-12-13 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:21

Ik doe het ook niet hoor, ze kennen alleen het woordje hier, maar ik begin niet eens aan zit en af oid

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:37

Echt? Alleen "hier"?
En ik dacht dat ík lui was in het aanleren van dergelijke gehoorzaamheidscommando´s... :D

NB. Wat voor honden heb je?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:40

Hier kennen ze een hoop commando's, maar thuis gebruik ik alleen 'wachten', 'wieberen' en 'stil' :') Op training is het ietsjes meer, maar thuis hoeven ze vrij weinig.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:42

mijn honden kunnen ook alleen het woordje 'hier'...kunnen niet zitten/liggen op commando :n

oww en 'blijven' kunnen ze ook nog wel.. :D ...zijn toch al 2 commando's...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:42

Hier ook binnen de roedel vaste rangorde en redelijk vaste plekken wie waar ligt. Kan rustig op bed over de baas heengedrapeerd zijn trouwens. De deur uit doe ik liever eerst zelf, om zeker te zijn dat er geen kindertjes of postbodes voor de deur staan. Niet zo n goed plan om one witte dan als eerste eruit te laten gaan.

Bij wandelen waren er eigenlijk wel redelijk vaste plekken. De alfa loopt meestal het dichtst bij ons. De laagsten vaker achteraan en de middenmoters verder vooruit. Ook hier de alfa die het relaxt is en alleen ingrijpt als het nodig is.

Alleen is ons miniroedelte recent de jarenlange leider kwijtgeraakt. De twee overgebleven bakkeleien nu best om wie chef is. Wij hebben liever onze witte herder, die is ietsje relaxter en stabieler maar wel banger. Onze kleine rat is veel te onstabiel ervoor maar ze blijft nu proberen om toch bovenaan te komen. Ook naar ons trouwens dus dat levert soms aanvaringen op. vooral de twee onderling gaat er soms flink hard aan toe. Maar vooralsnog lijkt onze witte toch te gaan winnen.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:44

MyWishMax schreef:
Hier kennen ze een hoop commando's, maar thuis gebruik ik alleen 'wachten', 'wieberen' en 'stil' :') Op training is het ietsjes meer, maar thuis hoeven ze vrij weinig.

oja! Move, kennen ze ook. Dat betekend benen maken. inderdaad Blijf ook.

maar daar houd het ook echt mee op

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 07:25

haha mijn honden kennen een enorme reeks aan commando's EN ze worden ook nog eens uitgevoerd haha. Met rangorde hou ik me niet bezig. Ze luisteren naar me, ik kan met ze lezen en schrijven, af en toe hebben we een meningsverschil maar daar lig ik en liggen hun niet wakker van. Bijten doen ze me niet, stoeien doen we wel, ze winnen ook regelmatig spelletjes net als dat ik er regelmatig win. Ze lopen altijd als eerste de deur uit en zitten als eerste in de auto (bleek handiger te zijn haha) en krijgen als eerste eten. Ik heb diep respect voor hun kussens hun niet voor het mijne :p maar komt allemaal goed hier hoor.

Rangorde doen hun wel aan. Buiten moet mijn zwarte maar naar mijn bruine luisteren, binnen gaat de zwarte altijd voorop en die bruine volgt wat hij doet en gaat daarin mee. Echter daar hebben ze ook regelmatig ruzie over en dat mogen ze ook weer lekker (tot op bepaalde hoogte maar die hoogte bereiken ze nooit) zelf uitzoeken en zo blijft er duidelijkheid. Ik zeg altijd maar dat het in elke relatie af en toe moet donderen om het evenwicht erin te houden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 07:54

Kuggur schreef:
Urielle schreef:

DAT sowieso :Y)

Maar zo'n gekke vraag is het niet hoor, ik kan bijvoorbeeld niet recht voor de hengst gaan lopen, die gaat dan proberen me op te drijven dus dat moet ik gelijk afkappen en hem op zijn plaats zetten. Ik denk dat menige minder ervaren paardenliefhebber het niet zou herkennen tot ze met een hengst in hun nek zitten.
Aangezien ik wel al een tijd honden heb maar niet zo'n verstand heb van hondengedrag, leek het me verstandig om eerst te informeren of ik niet ongewild een bepaalde rangorde instel door een heel eind achter me lopen toe te staan :) Net als met paarden beginnen problemen met honden vast ook met kleine signalen en probleempjes.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 08:33

Urielle, heb veel jaar een hengst gehad dus snap precies wat je bedoelt. Maar honden hebben niet echt een vaste plaats om te lopen is mijn ervaring. Hetgene wat ik niet toelaat is dat ze me onderste boven lopen, beetje respect voor de baas is wel op z'n plaats.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 08:49

kimmie261 schreef:
_Mondy_ schreef:
Denk dat bokker kimmy(en een cijfer) daar wel een hele goede roedel voor heeft om dat uit te leggen :j
Zij heeft een gave roedel.

:D thanks!!

en ja er is rangorde in de roedel hier,maar niet heel goed te zien hoor...moet zeggen dat de honden hier niet bezig zijn met rangorde de hele dag ( zou daar gek van worden geloof ik),mijn pas overleden teef was de roedelleidster,maar deze was dat heel relaxt,denk dat als hier mensen gekomen waren haar niet aangewezen hadden als leidster :n

maar ook zij was alles behalve de hele dag "de chef" aan het zijn,ze was het als het nodig was,en verder vond ze het allemaal wel best...

er is 1 hond hier die echt geheel onder aan de ladder staat,zelfs puppies zijn de baas over hem :(:) ,en de middenmoot,ja daar zie je wel een beetje rang in,maar dat is zo minimaal...

dan over positie van de hond,hier gaan alle honden voor mij de deur uit,en ook voor mij uit naar binnen,ze liggen op de bank,ze liggen bovenop ons,en ze slapen ook nog eens op bed,en lopen allemaal voor mij uit als ik ze uitlaat...

maar ik heb dan ook honden die eigenlijk zoals al eerder geschreven niet bezig zijn met rangorde,ik voed ze hier op naar mijn regels en daar moeten ze zich aan houden,en voor de rest mogen ze gewoon hond zijn,de regels zijn blijkbaar dan ook nog eens zo duidelijk dat ik nog nooit een rangorde probleem naar mij toe gehad heb...

dan als laatste over de roedelleidsterteef welke pas overleden is,ze at als laatste,ze ging als laatste de deur uit en ze liep gerust ook nog eens achteraan in de roedel,maar...als ze iets wilde hebben was 1 blik genoeg van haar om de andere honden het braaf te laten doen... :D :+:

die hond kon echt een andere hond met haar blik laten ontvlammen,honden hadden echt heel diep respect voor haar :D

Zo ongeveer gaat het hier ook.
Roedelleider is hier ook de rustigste hond, zou je op de eerste blik niet zeggen dat hij de baas is.
Een blik of grom van hem is genoeg om de rest in het gareel te laten lopen.

Hier ook geen onzin als in ik eerst door de deur of niet, als ik het daarvan moet hebben om overwicht te hebben op mijn honden gaat er denk ik iets niet helemaal goed :+

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 11:01

DatBenIkNou schreef:
Ja. En daarom moet JIJ ook als eerste de deur uitstappen bij het uitlaten en als eerste weer naar binnen gaan. Ook hoort de hond ter hoogte van je knie,aan je been te lopen met een slap lijntje en niet vóór je uit. Jij hebt de leiding namelijk en niet de hond.

|( Wat nu, mijn hond loopt voor me, achter me, naast me, gaat als eerste de deur uit, krijgt dan wel/dan niet als eerste haar eten, heb ik nu een probleemhond???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 11:16

Hier een beetje hetzelfde als bij Kimmie, mijn chihuahua teefje regelt het als het nodig is maar verder zijn ze niet bezig met rangorde, mijn herder staat wel onderaan en gaat opzij voor de kleintjes maar als iemand anders aan moet wijzen wie bovenaan staat zal mijn teefje niet gekozen worden denk ik.
Hier moeten ze wel wachten tot ik zeg dat ze naar buiten mogen maar dat is meer omdat de schuttingdeur af en toe open staat (mensen die wel weten hoe hij open moet maar niet snappen hoe hij dicht moet blijkbaar) dus dat check ik eerst voordat ze naar buiten mogen.
Zeg ik dat ze naar buiten mogen dan is het maar net wie er op dat moment vooraan staat en het eerste buiten is.
Ze liggen hier ook op de bank, de kleintjes in ieder geval, van de herder hoeft dat niet , slapen doen ze wel beneden.
Tijdens het eten geven ben ik ook niet met de rangorde bezig, jongste reutje eet buiten dus die krijgt eerst, daarna de herder, en dan mijn teefje en de andere reu, voordat het teefje en de reu het op hebben heeft de herder het ook op en de kleine is buiten dus dat is het makkelijkst. Nooit problemen mee en ze hebben eigenlijk nooit ruzie onderling.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 11:33

Ik zie wel bepaalde dingen in mijn "roedel"
Bijv met volgen voordat we een weg over steken, ik heb ze alle 4 los ze snappen dat ze bij me moeten blijven en als ik stil sta hun ook moeten wachten.
De dobermann wil zijn plek naast mij de anderen nemen een plek iets naar achteren, Tika de jongste telg loopt graag achter mij aan. Maar dat is geen echt rangorde iets de dober wil gewoon graag dichtbij zijn de anderen accepteren dat en nemen 2de plek de mechel snapt nog niet helemaal wat iedereen doet en neemt daarin de achterste plek.

Zeg ik vrij gaan ze gewoon naar voren de dober gaat vaak voorop maar die is het grootste en ook snelste de rest volgt hem behalve Zuci de oudste van de groep gaat vaak haar eigen weg dr neus achteraan. De 3 de kwa leeftijd Lupo gaat dan vaak achter zuci aan omdat die ook een jager is en het interessant vind wat ze evt vinden.

Ze doen dus niets kwa rangorde behalve dat de dober regelt of er gespeeld word met hem of niet, de rest mogen ravotten met elkaar wat ze maar willen.

Als ik aangeef dat ze moeten komen is de dober en de mechelaar altijd gelijk terug de stafford en de kleine komen er rustig achteraan hobbelen die vinden het niet zo nodig slaafs te zijn en hebben elkaar daarin. Dat is de reden dat ik de staff wachten heb geleerd ze gaat dan gelijk zitten en wacht tot ik dichter bij ben dan roep ik vaak alsnog hier en krijg ik wel een snelle respons ze is daarin wat lui :=

Verder kwa rangorde ze eten niet op volgorde de gene die braaf wacht niet zeurt etc. krijgt eerst waardoor ik dus 4 braaf wachtende honden heb want niet braaf wachten betekend geen eten.
Als ik de deur open en ik heb niet gezegd dat ze moeten wachten stormen ze naar buiten, dat heeft niets met rangorde te maken ik open tenslotte de deur die heb ik dus al "in mijn macht" :D

Binnen hebben ze 2 manden maar liggen graag opgestapeld met zn allen bij elkaar, ook in de bijkeuken hebben ze 4 plekken maar toch liggen ze het liefst op een bult. Is er 1 die dat niet wil is word er gegromd de andere maakt dan gelijk meer plaats ook de dobermann die hoog in rang staat weet hoe dat werkt en gaat ook aan de kant. Al met al staan ze daarin gewoon op 1 hoogte.

Ze hebben geen rangorde zoals bij wolven daar staan ze ook veel te ver van af, ik voed ze op met regels die ik wil. Natuurlijk hebben ze onderling wel een verstandhouding waar ik me ook niet snel mee zal bemoeien tenzij er 1 dus denkt heer en meester te worden dan grijp ik in en zet ik die weer naar beneden maar dat heb ik nog nooit gehad zelfs niet met een groep bullen, pittjes en staffies samen :D

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:27

DatBenIkNou schreef:
Ja. En daarom moet JIJ ook als eerste de deur uitstappen bij het uitlaten en als eerste weer naar binnen gaan. Ook hoort de hond ter hoogte van je knie,aan je been te lopen met een slap lijntje en niet vóór je uit. Jij hebt de leiding namelijk en niet de hond.

Gelukkig ben ik dan deels de lijder :+ . De heen weg trekken de honden richting bos, terug lopen ze vaak moe naast me dus de heenweg leiden hun mij en de terug weg ben ik de lijder :D :P

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:28

De lijder of de leider? :')

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:41

Hier acht honden en de rangen zijn volkomen duidelijk voor hun.
Brenda is de alfateef, de big boss. Ze heeft een natuurlijk overwicht, is heel relaxed en is echt niet de hele dag bezig met de baas zijn. Ze grijpt alleen in waar nodig, zoals een echte leider betaamt.
De anderen hebben allemaal hun eigen plek in de roedel, maar ze hebben niet een bepaalde manier van voortbewegen. Ze willen allemaal tegelijk door de deuropening naar buiten, wat nogal wat duw- en trek werk oplevert. Maar er valt geen onvertogen woord.
Alleen Bo, de Stabij, gaat als laatste door de deur. Maar dat is meer zelfbehoud, omdat hij anders gesandwiched wordt door de andere joekels :D

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:46

karuna schreef:
De lijder of de leider? :')

heenweg hun de leider want ze trekken en terugweg ben ik de lijder want we gaan terug :D maar dan trekken ze niet *\o/*