Jullie ondernemen meer dan genoeg met hem. Misschien te veel? Hoe oud was hij ook alweer? Honden kunnen ook heel druk worden (wat zich kan uiten in bijvoorbeeld bijten) omdat er te veel wordt gedaan en er te veel prikkels zijn. Volgens mij was hij nog jong, toch? Jonge honden kunnen er nog moeite mee hebben om rust te nemen, het lijkt dan alsof ze nog heel veel energie hebben maar eigenlijk zijn ze heel moe maar pakken ze deze rust niet.
Als dat het niet is, en hij neemt wel zijn rust (of jullie doen dat) dan is het gewoon een vervelende gewoonte en zul je af moeten leren (bv negeren). Uiteindelijk valt het kwartje wel 
Dat tussen jullie willen kruipen is wel herkenbaar, dat had mijn hond ook toen ik net met mijn vriend samen was. Ik liet mijn hond dan wel op de bank maar niet tussen ons in liggen omdat ze dat niet hoeft te 'regelen', ik kan prima zelf uitmaken naast wie ik zit. Na een paar keer duidelijk maken (bv van de bank sturen of aan de andere kant naast mij laten liggen) viel het kwartje en is ze er mee opgehouden.
Ik zou jullie hond ook het woord 'Nee' aanleren. Dat is sowieso heel handig, ik gebruik het ook zo nu en dan en dat is voornamelijk om mijn hond duidelijk te maken dat het gedrag dat zij op dat moment vertoont, niets uit gaat halen.