Hen broedsaf maken??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:24

Ik laat mijn Dotje gewoon lekker broeds zijn. Duurt ongeveer 3 weken. Ze gaat ééns per dag eten/ drinken. Ik zorg dat er altijd voer is en als ze uit het nest is, strooi ik extra graan. Ik vind het eerlijk gezegd niet echt diervriendelijk om haar er met 'geweld' van af te houden. Als ze broeds is, leggen de andere kippen hun eitjes onder haar. Als ze even weg is, pik ik de eitjes weg. Ik geef zelfs een nep-ei terug. Na drie weken is het klaar en haal ik ook het nep-ei weg. Zo komt ze die tijd comfortabel door en ze oogt gelukkig op haar nest...
Vroeger joeg ik haar van het nest om te eten, gaf ik geen ei, maar dat maakte niks uit.
Wat ik gekker vond, was de laatste keer, toen moest een ander klein kipje voor kuiken spelen. Die zat de hele dag onder haar veren. Kleine kip werd ook broeds, maar Dotje dacht dat het haar kuiken was. Wyandotten worden erg makkelijk broeds. Het hoort er gewoon bij. Misscien leg ik er wel een keer broed eieren onder...
Laatst bijgewerkt door Zilverroosje op 27-11-13 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:24

pinto_1 schreef:
tweebelgen schreef:
Hou de hen eens met haar achterwerk in koud water. Mijn buurman doet het altijd met zijn kippen.

Ik vind het best zielig om met dit koude weer een kip in koud water te dompelen. Zou er zelf niet voor kiezen...

Nee natuurlijk niet, dat moet je ook niet doen. Daar zijn ze zélfs op het kippenforum over eens (en voordat die het ergens over eens zijn... := ) Net als in een jute zak. Hou toch op zeg, je reinste dierenmishandeling. Echt zo'n onzin. :roll:

De noordhollandse blauwe heb ik een week of anderhalf van het nest moeten halen twee keer per dag. Toen was het over.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:31

Amaris schreef:
tweebelgen schreef:
Hou de hen eens met haar achterwerk in koud water. Mijn buurman doet het altijd met zijn kippen.

Nee natuurlijk niet, dat moet je ook niet doen. Daar zijn ze zélfs op het kippenforum over eens (en voordat die het ergens over eens zijn... := ) Net als in een jute zak. Hou toch op zeg, je reinste dierenmishandeling. Echt zo'n onzin. :roll:

De noordhollandse blauwe heb ik een week of anderhalf van het nest moeten halen twee keer per dag. Toen was het over.

Nou, toch niet helemaal hoor, dat ze het daar op het kippenforum over eens zijn. Sterker nog, het staat gewoon als mogelijke oplossing beschreven daar in de FAQ (http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewto ... 28&t=22666)
Het dictatoriale Kippenforum schreef:
Het achterste van een kip nat maken met koud
water:
Hierdoor daalt de lichaamstemperatuur van de kip, waardoor ze nog wel eens
wil stoppen met broeden.
:=

Amaris

Re: Hen broedsaf maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:33

Ja dat klopt, maar dat is eens ter discussie gesteld en toen was iedereen het er wel over eens dat dat eigenlijk niet in de FAQ thuis hoort.

Het is me gewoon bijgebleven, die eensgezindheid, kon het niet geloven gewoon... haha! Het is daar altijd zo'n gebitch onder elkaar.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:36

Amaris schreef:
Ja dat klopt, maar dat is eens ter discussie gesteld en toen was iedereen het er wel over eens dat dat eigenlijk niet in de FAQ thuis hoort.

Het is me gewoon bijgebleven, die eensgezindheid, kon het niet geloven gewoon... haha! Het is daar altijd zo'n gebitch onder elkaar.

Jammer dat die eensgezindheid dan niet geleid heeft tot het aanpassen van de FAQ, want nu verkopen ze eigenlijk nog steeds kletspraat :P . Maar ik ben het met je eens, het gebitch en gezeik is echt verschrikkelijk daar. Zo overtuigd van hun eigen gelijk. En dan noemen ze zich het leukste kippenforum van Nederland en België :D

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:40

Je stopt die kip ook geen minuten in het koud water en het is toch alleen maar het achterste.... gewoon even onderdompelen en eruit.
Als dat al dierenmishandeling is..... Wat doe je dan in de winter als ze in de sneeuw rondlopen? Ook koud aan hun achterste ;)

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:43

tweebelgen schreef:
Je stopt die kip ook geen minuten in het koud water en het is toch alleen maar het achterste.... gewoon even onderdompelen en eruit.
Als dat al dierenmishandeling is..... Wat doe je dan in de winter als ze in de sneeuw rondlopen? Ook koud aan hun achterste ;)

Ik zie toch wel wat verschillen hoor. Jij toch ook neem ik aan? ;)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:44

Diepe zucht. :roll:

Als je gewoon vanaf dag 1 ingrijpt, kip apart zet op een plek op enkel kranten houdt ze het echt geen weken vol. Je moet haar gewoon laten zitten en het niet zielig vinden en er wat stro gaan bijstoppen ofzo. Dan stopt het niet....

Als je een kip een nep ei geeft moet je het niet gek vinden dat het dier weken broeds blijft.

Ik vind het zelfs zieliger om een kip weken doen laten geloven dat ze een ei aan het uitbroeden is dan haar gewoon broeds af te maken. De mens heeft sommige rassen zo gefokt. Een kip in het wild gaat echt niet op een leeg nest zitten en wordt echt geen tien keer per jaar broeds....

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:44

tweebelgen schreef:

Euh, ik weet niet hoor, maar mijn kippies hebben nog nooit totaal doorweekt tot hun staart in de sneeuw gestaan :+

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:45

Jemig wat een middeleeuwse taferelen houden sommige kippenhouders er op na.
Laat die kip gewoon zitten, het gaat namelijk vanzelf weer over.
Heb je een paar weken een eitje minder, tja :+

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:45

Ik begin mij al weer een beetje op het kippenforum te wanen zo :D

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:46

Amaris schreef:
tweebelgen schreef:

Euh, ik weet niet hoor, maar mijn kippies hebben nog nooit totaal doorweekt tot hun staart in de sneeuw gestaan :+

Precies! Toch wel iets heel anders als je het mij vraagt.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:46

FlyAway schreef:
Ik begin mij al weer een beetje op het kippenforum te wanen zo :D

Whoop! haha! Pas op met wat je zegt :')

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:48

Hier ook kipjes. Dit jaar was er een die te laat in het seizoen broeds werd (september). Die hebben we lekker laten zitten, maar wel iedere dag een paar keer per dag eruit gehaald en wat laten eten en drinken. Het ging vanzelf over. Al heel snel had ze door dat ze even pauze had, en ging ze vrolijk mee naar buiten. We hebben wel nog (op advies van de buren) een baksteen erbij gelegd, maar dat hielp ook niet echt. Ook het hok was leeg. Volgend jaar mag ze het eens proberen in het voorjaar.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 14:50

Amaris schreef:
Het is daar altijd zo'n gebitch onder elkaar.

Daar? :') Of ook op bokt? :+

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:53

Vivian__ schreef:
Amaris schreef:

Daar hebben we op bokt toch helemaal geen last van? :+

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 14:55

Ik merk er iig nooit iets van.

:=

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:55

Vivian__ schreef:
Amaris schreef:

Hahahaha! Nou, geloof mij (ons) op het kippenforum is het NOG erger dan hier! Daar zijn namelijk geen moderators die ingrijpen, en als ze zich laten horen doen ze lekker mee.

Nee.... sinds het kippenforum heb ik de modjes hier pas leren waarderen :')

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:58

Amaris schreef:
tweebelgen schreef:

Die van mij komen niet buiten als er sneeuw ligt, mietjes :=

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:09

Qimm schreef:
Amaris schreef:

Die van mij komen niet buiten als er sneeuw ligt, mietjes :=

Ik zie ze al mokkend en rillend door het deurtje naar buiten kijken :D :brr:

Hier zijn het ook geen helden hoor. Tenzij ze echt los mogen in de tuin, dan maken ze een uitzondering. De buitenren is niet heel favoriet als het gesneeuwd heeft. :D

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:09

Ik moet toch eens gaan kijken op het kippenforum :D Ben daar nog nooit opgeweest.
Ik heb wel enkele kippetjes met korte pootjes :(:)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:15

Ik schrik een beetje van die jutezak methode. :=

Niet echt diervriendelijk te noemen.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:18

tweebelgen schreef:
Ik moet toch eens gaan kijken op het kippenforum :D Ben daar nog nooit opgeweest.

Sterkte/succes.

Als je binnen een week niet terug bent, dan komen we je wel bevrijden :D

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:19

FlyAway schreef:
tweebelgen schreef:

Sterkte/succes.

Als je binnen een week niet terug bent, dan komen we je wel bevrijden :D

FlyAway! _O-

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:21

InekeN schreef:
Jemig wat een middeleeuwse taferelen houden sommige kippenhouders er op na.
Laat die kip gewoon zitten, het gaat namelijk vanzelf weer over.
Heb je een paar weken een eitje minder, tja :+

Dit is niet altijd het geval InekeN, vooral bij zijdehoenders, die hebben een hele sterke
broed drang en broeden zichzelf soms letterlijk dood, door bijna niet meer te eten/drinken
en continu op een nest te blijven zitten wat niet uit gaat komen (lees even mijn post een stukje terug).