Stinkend hondenbekkie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:15

Bij ons oudje kan ook een enorme vieze lucht tevoorschijn komen. Een flinke gaap en jak!
Ik heb zelf de indruk dat dit meer uit haar maag komt dan vanuit haar gebit. De vieze lucht is er ook niet altijd.

Wij gaan haar ook niet meer overzetten op ander voer, ze is vrolijk en fit. En sinds deze brokken heeft ze geen buikpijn meer, wat ze met andere honden wel geregeld had.

Succes met jullie honden! Ik lees graag mee om te kijken of ik nog iets tegenkom wat ik wel zou kunnen proberen :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:20

Over vers vlees wat duurder is. Ik heb zowel KVV (worsten dus) gevoerd, als zelf samenstellen. Ik vind het absoluut niet duur, maar het ligt er natuurlijk aan hoeveel je uitgeeft aan brok. Ik voer nu voor 2,50 euro per dag voor 2 honden. Het is altijd nogal apart als mensen beginnen over vers voeren dat het duurder is en honden het er niet goed op doen, net als bij brok zijn er verschillende merken met verschillende samenstellingen en bij zelf samenstellen zijn er verschillende methoden. Zelf samenstellen is meer werk ja. KVV voeren is alleen het uit de vriezer halen en ontdooien wat erbij komt ipv gewoon een schep brokken pakken. ;)

wonderworst_

Re: Stinkend hondenbekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 09:22

voer jij nu KVV of stel je nu zelf samen MyWishMax?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:24

Ik wissel af. ;) De oudste hond krijgt KVV. Zij deed het super op zelf samenstellen, maar stopte met het eten van bepaalde diersoorten als ze 'heel' waren. Ze krijgen nu de meeste dagen kvv en soms wat karkassen en lappen pens.

Mocht je het ooit willen proberen(zelf weten natuurlijk hoor en je moet er ruimte voor hebben), mag je wel wat kvv overnemen van me. Ik woon vlakbij.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:25

Juist bij de pup zou ik me geen zorgen maken :)
Pup hier is ook aan het wisselen, ik ga echt over mijn nek als ik zijn bekkie ruik. Echt zwaar de geur van bloed, bah... Echt niet meer dan normaal dat je ze in deze periode ruikt.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:37

Oude honden meuren vaak uit het gaffeltje :j Mijn kruizing Herder (16jr) eet Smuldier (en blik op de dagen dat ik vergeten ben Smuldier uit de vriezer te halen :oo ), maar die meurt ook een eind in de ruimte hoor! Bij haar is vorig jaar tandsteen en poliepen verwijderd, maar de poliepen blijven terug groeien, daardoor gaat haar tandvlees ontsteken en gaat ze meuren. Wel merk ik dat het een enorm positief effect heeft op haar nieren (plast véél minder) en de ontlasting is ook veel minder.
Jip (10 jaar) heeft mooie witte tandjes, maar ruikt ook niet bepaald naar bloemetjes.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:42

sorry maar ik vind het echt heel erg raar dat de pups zo uit hun bek stinken tijdens het wisselen hoor :S heb er 2 op vers gehad tijdens het wisselen (pup vanaf het nest al op vers, moeders vanaf puppie tijd) en echt niks geroken.. wel stink bek toen m n reu nog op brok stond ja, en ook bij m n teef toen ze nog jonge pup was

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:44

Het is de geur van geronnen bloed, het is onmogelijk dat dat van de brokken komt.
Zo kun je brokken wel overal de schuld van geven, dat slaat echt nergens op.
Als mijn hond een tand kwijt is dan bloed dat, die geur stinkt gewoon heel erg. Net zoals det tandjes die ik vervolgens vindt stinken naar bloed. Daar is niks geks aan.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:46

Mijn hond van nu 2,5 jaar eet ook kvv (van lotgering en carnibest) ik vind het niet zo duur, zeker van lotgering is het goedkoper dan brok. Ik geef wel regelmatig wat te kauwen (pens, gedroogde long, gewei) zodat de tanden mooi schoon blijven. Tot nu toe geen vieze lucht :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:46

nou sorry... ik rook echt niks :S als jij bloed, stink je dan ook dusdanig erg dat je om hulp vraagt? :S bloed ruikt gewoon naar bloed, niet dat de hele bek stinkt omdat hij aan het wisselen is..

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:52

Mijn opa'tje rook ook niet meer zo fris. Heb hem toch maar naar de DA gebracht om het gebit te laten schoonmaken. En ja hoor hij heeft nu weer een frisse prodent smile.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:56

Quellian schreef:
Oude honden meuren vaak uit het gaffeltje :j Mijn kruizing Herder (16jr) eet Smuldier (en blik op de dagen dat ik vergeten ben Smuldier uit de vriezer te halen :oo ), maar die meurt ook een eind in de ruimte hoor! Bij haar is vorig jaar tandsteen en poliepen verwijderd, maar de poliepen blijven terug groeien, daardoor gaat haar tandvlees ontsteken en gaat ze meuren. Wel merk ik dat het een enorm positief effect heeft op haar nieren (plast véél minder) en de ontlasting is ook veel minder.
Jip (10 jaar) heeft mooie witte tandjes, maar ruikt ook niet bepaald naar bloemetjes.

Blik, ooh, daar zou ik dan nooit aan beginnen. Daar krijgen de meeste honden tandsteen en tandplak van...

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:02

hoi
ben ik tegen of voor vers vlees??
tja als je alles opsomt duidelijk voor.
wij zeggen ook niet dat brok slecht is, maar brok is gemaakt voor de mens
en niet voor het dier!!!

ps ..diervoeding is mijn werk.
veelal horen wij dat vlees geen verschil maakt...omdat mensen het meestal niet langer als een maand gebruiken.
net als elke voeding, of medicijn, het heeft zijn tijd nodig, zo ook als je van vers overschakelt naar brok!!!

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 10:04

Ik weet niet hoelang bloed in zo'n mond blijft zitten. Sorry komt een vies verhaal nu, maar ik heb zelf eens na een operatie heel veel bloed ingeslikt. na een paar uur ( 6 uur ong) ging ik dus over me nek en kwam dat bloed er dus uit. Geloof me als ik zeg dat je spontaan van de geur van de oude bloed nog een keer over je nek gaat! Dat stinkt gigantisch,dus daarom leek het me ook niet gek als de geur daardoor ook bij honden daarvan zou kunnen komen

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 10:06

Bedankt voor je reactie Anhighwood! Mocht ik dus echt willen overstappen kan ik bij jou terecht voor vragen. Als dit je werk is heb je er meer ervaring en verstand van. ( sowieso meer verstand dan mensen die hun persoonlijke ervaringen vertellen)

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:08

Net zoals mensen soms anders reageren op hetzelfde eten, hebben honden dat ook. Ik ken honden die problemen met de spijsvertering kregen op een bepaalde soort brok, en daar vanaf waren toen er van brok werd veranderd. Ook ken ik honden die niet tegen vers vlees konden, en honden die daar juist enorm van op zijn geknapt. 1 Pasklare oplossing is er niet op het gebied van voer. Begrijpelijk dat de voorstanders van brok met de voordelen daarvan komen, en tegenstanders van brok juist weer met allerlei nadelen. Hetzelfde met voor- en tegenstanders van vers voeren.

Ik ben er van overtuigd dat het stinken uit de bek bij de pup komt door het wisselen. Ik heb dat hier bij alle pups tot nu toe gemerkt in meer of mindere mate, en heb de laatste 2 honden als pup op KVV laten opgroeien. Dus ik zou even afwachten of de pup nog ruikt als alle elementen in het gebit gewisseld zijn. Zo niet kun je altijd overwegen om over te stappen op kvv. Smuldier is een van de voordeligste soorten maar volgens mij zit daar ook nog graan in. Alternatieven zijn Farmfood Fresh, Carnibest en Lotgering bijvoorbeeld.

Zelf voer ik mijn volwassen honden een graanvrije brok met een heel hoog percentage vlees/vis. Hierop doen zij het heel erg goed.

Je oude hond zou ik inderdaad niet meer overzetten, wel zou ik een keer een APK'tje laten doen bij je dierenarts, kan gekeken worden of hij erg veel tandsteen heeft wat misschien weggehaald kan worden (dat hoeft lang niet altijd onder narcose te gebeuren trouwens), of dat er misschien iets anders speelt, zoals maagklachten, maagzuur o.i.d.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:24

Allereerst: ik heb weinig verstand van het hele voedinggebeuren en heb in hetzelfde schuitje gezeten als jij, TS, alleen voordat mijn pup ging wisselen. Ik denk dat onze honden nu ongeveer even oud zijn. Ik heb een pup van 18,5 weken en ze is nu aan het wisselen. Ik ruik helemaal NIETS! Geen bloed, geen stank, niets. (alleen als ze een pens snack heeft gekregen, dan ruikt ze even naar pens... Maar ja, dat hebben wij met knoflook! := )

Een tijd geleden ben ik van een bekend brokkenmerk overgegaan op (een bekend merk) KVV en ik heb er geen seconde spijt van. Mijn pup doet het er helemaal gewèldig op. Super in de vacht, stinkt niet, actief zonder hyper te zijn, groeit geweldig (precies volgens de curve) en ze poept 3 a 4 keer per dag een normale hoeveelheid normale poep, in plaats van 7 a 8 keer per dag een grote hoeveelheid dun dat ik niet normaal kon opruimen (smerig verhaal, sorry).

Het is nu in de puppy periode wel duurder dan brok en wat meer werk, maar dat heb ik er echt wel voor over om later een gezonde sterke hond te krijgen.

Toen ik de overgang van brok naar KVV wilde maken, ben ik ook erg aan het zoeken geweest en heb met mijn handen in het haar gezeten. Ik maakte me zorgen over de bijna constante diarree die mijn pup had met brokvoeding, maar vond het ook heel eng om over te gaan op een heel ander voer. Ook ik heb alle sites afgezocht en overal gekeken en uiteindelijk de keus gemaakt om te kijken of dit werkt en ja, het werkt.

Mijn vorige hond van hetzelfde ras (DH) heeft haar leven lang "Diner" gehad (brok, gedroogde granen, gepofte rijst en gedroogde groenten dat je moet aanlengen met water) en heeft het ook haar hele leven uitstekend gedaan, al kreeg ze wel echt flink tandplak. Het ligt dus helemaal aan de hond.

Ik houd helemaal niet van praatjes als "Je moet geen brokken geven!!", want mijn ouwgie en die van mijn ouders zijn het bewijs voor mij dat brokken prima kan, maar mijn kleintje is nu weer het bewijs dat het ook niet kan en dat KVV dus beter is.

PB even als je meer info wil over de hoeveelheden die je dan moet geven en wat ik mijn hond precies geef. Daar had ik het meest moeite mee in het begin en ik wil je helpen als je dat wil (net als de meesten hier! +:)+ ).

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 10:35

Ik ben heel blij met alle reacties van iedereen! :D

Ik wacht nog heel even af tot na het wisselen, dan weet ik of dit toch misschien de oorzaak is/was. het voordeel is dat mijn pup tot nu toe alle losgekomen tanden heeft uitgespuugd, of eigenlijk gaat ze er mee spelen dus ik weet ongeveer wanneer ze uitgewisseld is.

Mijn honden doen het wel heel goed op de brokken die ze krijgen. netjes 3 a 4 keer een normale hoop poep. gewoon zacht kneedbaar. _O- geen harde keutels en geen zachte vlaaien.. Ik begin steeds enthousiaster te worden over het vers vlees voeren dus ik ga weer verder met informatie zoeken!

Agossie ik zal je later vandaag even een berichtje sturen :)

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:37

Blijf vooral kritisch naar de samenstelling en kijk waar jouw konden het goed op doen ;) Ik ben ook over gestapt doordat mijn hond aan de dunne bleef door de brokken + had constant trek. Nu met KVV zijn de drollen mooi stevig en haar trek is minder geworden.

Mijn vorige hond deed het juist goed op brok, dus die kreeg soms een dagje vers als afwisseling in het menu. Nooit problemen mee gehad. Dus voer is hond afhankelijk en voer datgene waar jij je goed bij voelt ;)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:14

ik zeg maar 1 ding lekker op KVV overstappen en probleem opgelost al gaan ze in het begin eerst hun lichaam ontgiften en kunnen ze er eerst nog een potje meer van gaan stinken dit trekt wel weg na een tijdje Bij een pup zowieso sneller.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 13:11

Nimfee schreef:
Quellian schreef:

Blik, ooh, daar zou ik dan nooit aan beginnen. Daar krijgen de meeste honden tandsteen en tandplak van...

Ze trekken hun neus op voor brokken... plús dat mijn oude Mummetje er ongelofelijk veel van gaat drinken én dus plassen (zoveel dat de lakens van het kussen meer in de was zitten dan in de woonkamer liggen). Het zijn honden op leeftijd en ik wil graag dat hun eetmoment hét moment van de dag is, dat ze met plezier eten. Overigens krijgen ze ook overgebleven rijst of groente en regelmatig een rauw ei door hun voer.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:16

essiesilly schreef:
nou sorry... ik rook echt niks :S als jij bloed, stink je dan ook dusdanig erg dat je om hulp vraagt? :S bloed ruikt gewoon naar bloed, niet dat de hele bek stinkt omdat hij aan het wisselen is..

Geronnen bloed, dus oud bloed.
Heb je ooit een kies laten trekken? De eerste twee dagen mag je niet spoelen. Die twee dagen heeft mijn man mij vriendelijke doch dringend verzocht niet zijn kant op te ademen. Vers bloed ruikt niet, maar oud bloed stinkt echt heel erg.
En als mijn pup een kies kwijt is komt daar aardig war bloed bij kijken.
Maar goed, geloof wat je wil. Ik weet echt wel dat de geur van geronnen bloed bij een pup uit de bek niet komt door brokken of KVV, maar gewoon door tandjes wisselen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 02:09

Een pup hoort naar mijn idee niet uit de bek te stinken, ook niet als die aan het wisselen is. Bij mij is een stinkende bek dan ook echt een teken dat er iets mis is. (Wat dit kan zijn, en wat jij vindt stinken zijn natuurlijk vele dingen)

Over de discussie vers vlees vs. brok, door de bomen het bos niet meer zien kan ik je denk ik wel helpen. Het is namelijk logisch nadenken en resultaten zien van wat je doet.

1. Een hond is een carnivoor, die ook wel wat groen kan gebruiken (een heel klein beetje). We hebben het dan dus niet over een wolf, maar gewoon de hond. Als je kijkt naar de tanden, maag-darmstelsel e.d. is de hond een carnivoor.
Logisch dus dat het menu van je hond vooral uit vlees moet bestaan.

2. Tandplak ontstaat doordat er voedsel langs de tanden komt. Hoe langer het voedsel daar zit, hoe meer tandplak. Brokken plakken nou eenmaal meer dan rauw vlees. Dus ja, ook op graanvrije brok zal je hond eerder tandplak ontwikkelen dan op vers vlees. Wat verder niet af doet aan de kwaliteit van de brok. Tandplak kun je er ook weer af krijgen door dit te schuren (rauwe vleesbotten, runderhuidbotten of door tanden te poetsen). Als je zelf samenstelt, zit de tandenborstel (bot) er al bij inbegrepen zeg maar.

3. Ieder dier is zijn eigen individu. Er zullen honden zijn die het absoluut niet goed doen op vers vlees. Net zoals er honden zijn die het absoluut niet goed doen op welke vorm van brok dan ook.
Ook als je zelf samenstelt kom je verschillen tegen: sommigen hebben baat bij iets meer orgaanvlees, anderen een hoger botpercentage, weer anderen met hoog gehalte fruit/groente.
Mijn redenatie achter zelf samenstellen is dat je uiteindelijk wel op het beste pad komt als je je een beetje verdiept. Koop je een KVV of brok, zul je altijd iets moeten vinden wat het dichtste in de buurt komt van het ideale menu voor je hond. (Het moge duidelijk zijn dat ik zelf samenstel)

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 02:26

Ik heb nog nooit een pup gehad die uit z,n giecheltje stonk met wisselen..

Als de hond van m,n ouders uit dr giecheltje stink komt er weer een groot bot waar ze een halfuur per dag op mag kauwen, tanden zijn dan binnen no time weer mooi schoon.

Anhighwood, je weet het mooi te vertellen....

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 07:50

Pfff, ik ga weg uit dit topic.
Ik herken de geur van geronnen bloed, maar dierenartsassistente gelukkig ook. Beide ruiken we dat als hij net weer een kies of tand kwijt is, wat compleet logisch is. Een pup van 6 maanden heeft nog geen tandplak, die van mij iig niet.
Maar volgens de versvoer-maffia is zelfs dit op te lossen met vers voer. Echt, een wonder dat spul...