Garnaaltjes houden ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:29

[***] schreef:
Oke, maar waar moet ik ze laten?

Door de wc spoelen? Ik gooi ze ook soms zelfs in de prullenbak.. Of door de gootsteen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:33

Oh, dat vind ik zielig := , kan ik ze niet in dr tuin laten, maar dan gaan ze waarschijnlijk ook dood of niet?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:36

[***] schreef:
Oh, dat vind ik zielig := , kan ik ze niet in dr tuin laten, maar dan gaan ze waarschijnlijk ook dood of niet?

Ja haha.... In ieder geval. Mijn garnalen eten de slakken ook op, dus je kan ze er in laten zitten en zijn het maaltjes voor je slakken. Zag paar dagen geleden nog 3 garnalen van een slak peuzelen, zag er grappig uit haha

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:45

KingYasFenn schreef:
Er bestaat een kans(JE) dat je jongen krijgt in normaal water MAAR
Je garnalen ( en kreeften overigens ook, als het zoetwaterkreeften betreft)
Gaat je garnaal richting brakwater (daar waar zoet zicht mengt met zout) zij gaat in de stroming van het zoetwatergedeelte hangen en legt daar eitjes. De eitjes verplaatsen zich richting zoutwatergedeelte en groeien daar op met alg, op het moment dat ze groot en sterk genoeg zijn, gaan ze tegen de stroming in terug richting zoet water :)
Google maar even :)

Wat een onzin :). Zoetwatergarnalen, en helemaal de Neocaridina's, planten zich als een malle voort in gewoon zoet water. Daar hoeft geen brak aan te pas te komen. Er zijn een paar Caridina soorten (o.a. Japonica) waarvan de jongen per se brak water nodig hebben, tevens geldt dit ook voor waaierhanden. Maar voor het grootste gedeelte van de garnalen die in zoet leven, is een hoger zoutgehalte niet nodig. Er zijn echter wel zoetwatersoorten die over het algemeen lastiger voortplanten. Alles valt en staat met de juiste omstandigheden.

@Mindim, je bedoelt denk ik tijgergarnalen. Prachtige garnalen, vooral de blauwe.
@fjordie333, regenbooggarnalen bestaan niet. Het is een verzamelnaam voor verschillende soorten neocaridina en soms caridina die door elkaar leven en onderling voortplanten (neo met neo, caridina met caridina, neo en caridina kan niet).

Ter informatie: Garnalen klimmen NIET uit het water. Pertinent niet. Het kan gebeuren dat ze doorschieten na een spurt en dus uit de bak vallen. Maar dit is dus niet bewust.

@_LiliM_, een Florida kreeft in 20 liter :=?

@[***], slakjes zijn niet schadelijk. Eerder nuttig, ze ruimen je aquarium mooi op. Echter kweken ze erg snel en kunnen ze snel een plaag worden. Je kunt ze uithalen en weggooien, je kunt ze ook laten zitten en mochten het er te veel worden, dan kun je altijd nog Anetome helena's aanschaffen.

Ceriadwen

Re: Garnaaltjes houden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:49

dus jullie hebben allemaal als voorgerecht garnalencoctail met kerst?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:53

Ik heb een garnalen biotoop, echt supergaaf :j
Is een soort glazen ei, met daarin rode mini garnaaltjes ( mijn Garcons :D ), water, zuurstof ene en soort debiel bladerloos plantje.
Het systeem houdt zichzelf volledig in stand, ik kan er ook niet bij komen zeg maar, het is volledig afgesloten. Heb hem nu ruim een jaar, en blijf het fascinerend vinden. De garnaaltjes zwemmen ook altijd Uber blij in het rond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 20:06

Nou,ze zijn heel klein dus een maaltijd zal het niet worden haha,
Ik heb wel zwart grind dus de bak is heel donker en de garnaaltjes heel klein en ondoorzichtig,dus ik zie het helaas nog niet echt.
Eigenlijk had ik een andere ondergrond moeten kiezen maarja :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 20:12

Nee, een zwarte ondergrond is prima :). Heb je wel licht boven je bak?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 20:21

_San87_ schreef:

Ik heb geen verlichting, want er zit een deksel boven, maar als we er een lamp naast zetten, zou dat genoeg helpen of zou ik echt een lamp voor erin moeten kopen ?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 20:23

[***] schreef:
_San87_ schreef:

Ik heb geen verlichting, want er zit een deksel boven, maar als we er een lamp naast zetten, zou dat genoeg helpen of zou ik echt een lamp voor erin moeten kopen ?

Het helpt wel iets, maar beter is gewoon een mooie aquariumlamp, dat zorgt niet alleen voor een betere omgeving voor je planten (die hebben immers licht nodig om te groeien), maar ook voor een mooier aanzicht van het aquarium.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 20:25

Oké, ik zal even kijken volgens mij heb ik er nog een liggen, even kijken of die werkt.

_LiliM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 20:54

In de gootsteen gooien die slakjes :)

Je hebt ook nog speciale tl lampen voor in je aquarium voor de groei van planten en om gezondere en sterke vissen van te krijgen.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:09

Heb je de garnalen al erin zitten?
Ik heb hier ook nog een groot aquarium staan hebben schildpadjes in gezeten.
Maar die zitten nu buiten in een vijver en in de winter binnen in de vijver.
Ik vind het wel iets hebben.
Ik ga dit even volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:23

Ze zitten er inmiddels in ja, zal morgen kijken voor een foto.
Tot mijn ergenis zie ik nog meer slakken, wehebben er al een aantal tussen uitgevist, maar sommige zitten op plekken waar je niet zo 1 2 3 bij kan, lees in de planten...
Zal ik dan binnenkort de bak helemaal verschonen dat het slak-vrij is ?
Ben bang dat anders over een poosje het er echt veel te veel zijn.
Ik vind het wel echr raar, ik had de planten.echtgoed schoon gemaakt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:26

Nee, niet de bak schoonmaken. Die slakken krijg je niet weg zonder ook je garnalen kwaad te doen.

Anetome helena slakken ruimen de ongewenste slakjes voor je op. Daarnaast zijn ook dat nuttige opruimers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:33

Hm , oke.
Kan je die gewoon in een dierenspeciaalzaak kopen, en planten sie zich niet super snel voort?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:36

Daarvoor kun je beter naar een aquariumspeciaalzaak gaan. En ze planten zich wel voort zolang er slakjes zijn om te eten. Daarna stopt de voortplanting.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:37

Ik heb nu een meterbak met 2 algeneters, 3 guppies en nog 2 corydoras. Als de vissen dood zijn blijf ik alleen de garnalen houden. Misschien dat ik dan een kleinere bak neem om die beter te kunnen inrichten. Misschien dat er dan een vreedzaam schooltje van kleine visjes in komt. Ik vind ze leuk, garnalen!

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 21:40

Lowara schreef:
Ik heb een garnalen biotoop, echt supergaaf :j
Is een soort glazen ei, met daarin rode mini garnaaltjes ( mijn Garcons :D ), water, zuurstof ene en soort debiel bladerloos plantje.
Het systeem houdt zichzelf volledig in stand, ik kan er ook niet bij komen zeg maar, het is volledig afgesloten. Heb hem nu ruim een jaar, en blijf het fascinerend vinden. De garnaaltjes zwemmen ook altijd Uber blij in het rond

Worden die hier ook verkocht?! Brrr... ondingen.

http://www.petshrimp.com/opaeinfo.php
Lees alsjeblieft de tweede alinea even. :) Die bakken worden verkocht als 'biologisch systeem' maar de enige reden waarom ze werken is omdat die krengen van een garnalen gemaakt zijn om in water te leven waar geen enkel ander beest overleeft. Uitendelijk zullen ze door honger danwel gebrek aan zuurstof toch overlijden.
Die vulkaangarnalen zijn echt geweldig sterk, met als gevolg dat ze in dingen zoals die biosphere verkocht worden. -O-

Wat betreft de slakjes: Anetome's zijn daar een geweldige oplossing voor. Alle middeltjes die in de handel zijn doden ook je garnalen, en de meeste slakken planten zich zo snel voort dat je maar blijft vangen als je ze zelf met de hand uitvangt. Op marktplaats staan ze vaak wel, en tegenwoordig hebben ook dierenwinkels ze in het assortiment. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 12:23

Hier nog wat foto's van mijn garnaaltjes, heb me best gedaan om een beetje scherpe plaatjes te maken, maar dat is lastig want ze zijn toch heel klein haha

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

*\o/*

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 12:53

Leuk! Gaat het goed met ze? Wat voo soort zijn het?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 12:56

Dankje,
Ze zwemmen enthousiast rond en als ze stil zitten bewegen ze meestal druk met de pootjes.
Ik heb er 10 en volgens mij zijn ze er allemaal nog, heb geen 1 dode gezien in ieder geval.
Overigens heb ik wel een wit velletje gezien, dus eentje is aan het vervelen geweest :j
Het zijn vuurgarnaaltjes , ik wou graag niet al te dure om te beginnen, want ik heb geen ervaring met het houden van garnaaltjes.

_LiliM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 16:18

met wat voor camera heb je de foto's gemaakt? ze zijn erg leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 16:31

Ik heb de foto's gemaakt met onze videocamera, die kan namelijk goed inzoomen zonder dat het te wazig is.
Het is een panasonic. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 17:10

Ik heb er net zo'n macaroni ding in, als ze er allemaal aanzitten zou dat heel fijn zijn, kan ik even kijken of het er nog wel 10 zijn :D
Net zat er in ieder geval eentje aan, kijken of de rest ook volgt.
Ik hoop dat ze snel voor gezinsuitbreiding gaan zorgen, dan word het wat drukker in het aquarium, nu moet ik echt speuren om ze te zien.
Ik vind ze echter wel echt heel leuk :):)
Heb alleen geen idee of je kan zien of ze eitjes hebben, of hoe je überhaupt kan zien wat een vrouwtje of wat een mannetjes is, straks blijkt het dat ik natuurlijk alleen maar mannetjes heb :')