Wat te doen met cavia

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:44

Tessa_93 schreef:
lotlot2 schreef:
Ik zie een 'te benauwd op naar de dierenarts te gaan' type.
Achterlijk. Neem dan alsjeblieft geen dier!
1 van mijn konijnen is vandaag overleden en het andere konijn brengen we weg naar het konijnenasiel. Is voor die cavia veel beter.
En je zet een cavia toch niet in een hok samen met een konijn :')
Een vriendin had haar konijn en cavia ook bijelkaar gedaan. Volgende dag was de cavia doodgebeten door het konijn.

Cavia's kunnen prima samen met konijnen hoor..
cavia's en konijnen onderling kunnen elkaar ook af gaan maken. :')

TS als het konijn moeilijk kan ademen zoals in je o.p vermeld staat is ie langzaam aan het stikken..

En wie heeft je dat wijsgemaakt... Ze hebben een SOORTgenoot nodig...

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:45

Thats_Me schreef:
Een konijn van zeven is misschien al wat ouder maar echt oud is het niet. Je konijn is ziek en heeft medicijnen nodig. Waarschijnlijk last van snot oid. Aangezien dieren anders in elkaar zitten dan mensen kan je konijn moeilijk ademhalen dus ook eten, drinken, leven etc. Hierdoor verzwakt hij. Dit kan vrij eenvoudig met medicijnen opgelost worden en dan zou je nijn nog wel een jaar of 3-4 mee kunnen.

Daarbij zijn konijnen en cavia's verschillende soorten dieren. Het is niet raadzaam om deze samen te houden. Mocht je wat willen kun je cavia's altijd koppelen aan vrouwtjes of een gecastreerd mannetjes cavia.

de kevensduur van een konijn is 7/8 jaar

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:46

LiannePuthzy schreef:
Thats_Me schreef:
Een konijn van zeven is misschien al wat ouder maar echt oud is het niet. Je konijn is ziek en heeft medicijnen nodig. Waarschijnlijk last van snot oid. Aangezien dieren anders in elkaar zitten dan mensen kan je konijn moeilijk ademhalen dus ook eten, drinken, leven etc. Hierdoor verzwakt hij. Dit kan vrij eenvoudig met medicijnen opgelost worden en dan zou je nijn nog wel een jaar of 3-4 mee kunnen.

Daarbij zijn konijnen en cavia's verschillende soorten dieren. Het is niet raadzaam om deze samen te houden. Mocht je wat willen kun je cavia's altijd koppelen aan vrouwtjes of een gecastreerd mannetjes cavia.

Konijnen kunnen makkelijk 13 jaar worden.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:46

Snot rond het neusje, daar kan je DA echt wel iets aan doen tenzij je het laat escaleren tot een fikse longontsteking :)
En 7 jaar is helemaal niet oud voor een normaal konijn.

Eventjes naar de DA bellen en een afspraakje maken, dan zit je cavia binnenkort niet alleen :)
Neem de cavia ook mee voor als het iets besmettelijk blijkt te zijn :)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:49

ik heb mijn laatste ratje na een rattenopvang gebracht. ik wou haar ook niet alleen houden en wou geen ratjes meer hebben.

misschien is er een cavia opvang die je kan helpen met koppelen?

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:49

http://gemiddeldgezien.nl/meer-gemiddelden/64-gemiddelde-leeftijd-konijn schreef:
De gemiddelde leeftijd van een tam konijn ligt tussen de 6 en 10 jaar.

http://www.dierenartsonline.nl/adviesbrieven/konijnen/body_konijnen.html schreef:
5-10 jaar (sommige echter 15 jaar)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:53

LiannePuthzy schreef:
Thats_Me schreef:

Uhhh.. het gaat hier om een dwergkonijn in gevangenschap. Die zouden prima de 10 moeten kunnen halen qua gemiddelde levensduur!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:53

Cavia's dienen absoluut niet met konijnen gehouden te worden. Ze spreken elkaars taal niet en je konijn hoeft maar één rare sprong te maken om de rug van je cavia te breken. Dat ze samengehouden kunnen worden, is een hardnekkige fabel. Ik zou het risico niet nemen ;)

Als je huisvesting groot genoeg is, hoe groot is je huisvesting?, kun je prima twee mannetjes houden hoor. Ik neem aan dat je mannetje al wat ouder is? Dan zou je naar een opvang kunnen gaan en een jong mannetje kunnen zoeken. Dat gaat in negen van de tien gevallen prima :j Je zou je cavia ook kunnen laten castreren en na de wachttijd een leuk vrouwtje zoeken. Het is maar wat je zelf wilt ;)

@ Thats_Me : Het hangt ook van het konijn af denk ik.. Sommige konijnen zijn nog zo gezond, maar zijn na 5 jaar gewoon 'op'. Ik denk niet dat er een standaard richtlijn is ;)
Laatst bijgewerkt door Laura_x_ op 24-11-13 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:54

had even over de leeftijd van het konijn heen gelezen, sorry, maar dan nog vraag ik me af, hoe weet je zo zeker dat het dier aan het sterven is, dat het zich niet gewoon 'ziek voelt' en zich daarom anders gedraagt?
Ik zou toch een dierenarts bezoek plannen, zo snel mogelijk.
Ik dring hier niet op aan om vervelend te zijn, maar gewoon voor het dier..
heb zelf 3 cavia's, dus ik weet heel goed hoe duur de DA is, ook voor die kleine beesten.

En nogmaals; de cavia aan een soortgenoot (laten) koppelen aub.
[en ook konijnen zijn groepsdieren.]

*edit; over de leeftijdsgrenzen; mijn 2 dwerg konijnen zijn op dit moment 9 en nog topfit, mijn eerste konijn is 14 geworden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:54

Mits gezond ...

Maar de levensverwachting van het gemiddelde konijn heeft hier toch niets mee te maken :?

Dit diertje is ziek en heeft hulp nodig !

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:55

Citaat:

Ze kunnen samen, maar ze snappen elkaar niet. Het is en blijft een ander diersoort.
Ja ze willen niet alleen zitten.. maar dat kán wel, dat is met ratjes hetzelfde.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:56

Mocht je je konijn toch laten sterven.

Een mannetjescavia (beer) kan prima met een andere beer gekoppeld worden. Het makkelijkste is om bij de opvang een jong beertje te halen en je oudere cavia daarbij mee te nemen zodat je samen kan koppelen. Mijn mannen waren al ruim 1 jaar toen ik ze koppelde. Aan het begin is er wel gekissebis geweest maar geen bloed en geen plukken haar.

Ondertussen zijn recent beide heren helaas te vroeg overleden (eentje door een combinatie van factoren, de andere door nierfalen) op 5.5-jarige leeftijd. Een konijn overlijdt te vroeg als deze overlijdt op 7-jarige leeftijd. 10 jaar is een hele normale leeftijd voor een konijn, 12/13 jaar is niet bepaald uitzonderlijk. Dwergkonijnen worden vaak nog veel ouder (had je een vlaamse reus gehad, dan was het een ander verhaal geweest. Hoewel deze vaak ook nog een jaar of 8/9 worden).

http://www.bunnybunch.nl/konijnen/de-le ... onijn.html´

Oftewel, vergelijk je konijn met iemand van 55. Die is over het algemeen niet bezig dood te gaan. Die is alleen niet meer zo vlot en soepel als dat hij was toen hij jong was.

En konijn en cavia: http://www.bunnybunch.nl/konijnen/konij ... ieren.html

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:57

Konijnen en cavia's kun je prima samen houden MITS!!!! er voldoende ruimte is. Dus echt een dierenweide met voldoende ruimte om te leven/vluchten etc. Aangezien de gemiddelde doorsnee huis tuin en keuken cavia's en konijnen in standaard te kleine hokken gehouden worden raad ik het altijd af deze dieren samen te zetten.

Het beste kun je een groepje cavia vrouwtjes of een groepje cavia vrouwtjes en één gecastreerd mannetje samen zetten.

Met konijnen kun je het beste een gecastreerd mannetje samen met één of meer vrouwtjes houden.

troi

Re: Wat te doen met cavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:00

Waarom geef je het konijn niet een klap achter de oren? Ik snap dat je geen zin hebt in een dikke da rekening, maar het laten doodgaan van dorst of verstikking vind ik eigenlijk niet kunnen..

Cavia beer zou ik laten casteren en dan een zeuguit de opvang erbij. Krijg je heel gelukkige cavias van :-)

zuperzmoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 21:01

Ik heb mijn antwoord, bedankt :)

Wij gaan ook naar een DA, maar op dit moment is het weekend dus dan kan dat niet.
En inderdaad, het ene konijn is eerder 'op' dan het andere.

Edit. Het gaat ons niet om het geld.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:06

fijn om te horen.

Ben heel benieuwd wat nu uiteindelijk je oplossing voor de caaf wordt?

zuperzmoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 21:07

Ik ga proberen mijn ouders te overtuigen om hem te castreren en dan een zeug erbij, mocht dit niet mogen dan ga ik proberen hem met een beertje te koppelen.

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:09

Tessa_93 schreef:
Citaat:

Ze kunnen samen, maar ze snappen elkaar niet. Het is en blijft een ander diersoort.
Ja ze willen niet alleen zitten.. maar dat kán wel, dat is met ratjes hetzelfde.

Ik vind persoonlijk het risico veelste groot

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:22

lotlot2 schreef:
Ik vind persoonlijk het risico veelste groot

Ik ga hierin mee. Je konijn hoeft maar één verkeerde sprong te maken en het ruggetje van je caaf is gebroken. Dat risico moet je toch niet willen nemen?
En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat ze elkaars taal niet spreken. Ze hebben echt veel baat bij contact met andere cavia's. :j

zuperzmoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 21:33

Dat is precies de reden dat er hierna geen konijn meer bijkomt.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:34

Helemaal top! :)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 13:15

Ik zou het nooit zomaar iemand aanraden om konijnen en cavia's samen te houden, gezien het risico van doodbijten/doodtrappen en dergelijke. En omdat je dan minstens twee cavia's en twee konijnen moet houden, nooit maar één van elk diersoort. Soms kun je ze wel samen houden, alleen in het geval dat het konijn/cavia lief zijn naar elkaar en elkaar niet zien als een bedreiging. Ik heb hier konijnen gehad die ik nooit samen zou houden met mijn cavia's en ik heb konijnen gehad die echt ontzettend lief zijn/waren voor mijn cavia's. Dat is echt een voorwaarde.

Cavia's zijn gelukkig een stuk makkelijker dan konijnen, dus als je cavia alleen komt te zitten kun je gemakkelijk een jong beertje erbij nemen. Je moet ze wel koppelen, dus je kunt ze niet zo maar in één hok zetten.

Over je konijn: ga alsjeblieft naar de dierenarts. Een dierenarts die zegt dat hij hier niets aan kan doen is raar, ben je wel naar een dierenarts geweest die konijnkundig is? Er zijn een hoop dierenartsen die geen verstand hebben van konijnen en hierdoor verkeerde diagnoses kunnen stellen (met de dood als gevolg...). Dierenartskosten heb je nu eenmaal als je aan dieren begint, als je dit liever niet wilt betalen dan raad ik je aan om je cavia ook te herplaatsen.
En zelf diagnoses stellen zou ik ook niet doen, want dat idee krijg ik een beetje... Konijn is 'oud' en heeft snot. Als ik dat zo lees dan denk ik, nou, AB geven en hij knapt weer op. Ik snap dan even niet waar dat 'stervende' vandaan komt eerlijk gezegd.