Mijn hond is gevaarlijk naar paarden toe...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Re: Mijn hond is gevaarlijk naar paarden toe...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:15

Soms moet je accepteren dan anderen gewoon een andere logica en werkingswijze hebben. Sommigen voorkomen liever, anderen corrigeren liever op het moment zelf, zijn twee dingen die kunnen werken, of juist helemaal niet, is afhankelijk van de honden.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:46

Mijn honden heb ik de eerste tijd vastgebonden buiten de wei en de bak.
Zo hebben ze geleerd wat hun plaats is als ik het paard uit de wei haal of als ik aan het rijden/longeren ben.
Daarna opgebouwd met ze los laten als ik ze in de gaten kon houden en evt. terug leggen op de plaats als ik bezig was. En belonen als ze even bleven liggen, weer opnieuw commando en weer belonen en de tijd uitbouwen. Nu weten ze waar ze moeten blijven en gedragen ze zich netjes op stal.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:53

KimD schreef:
Ik heb de hond nooit vastgezet, gealagen of gestraft voor zijn kootbijten, hij volgt alleen zijn instinct! Je moet het leren bbeheersen niet straffen.

Vastleggen is sowieso geen goed idee, als een paard op hem af dendert kan hij niet vluchten want hij zit vast. Dat is pas gevaarlijk! :n

Vastleggen doe je natuurlijk niet in een wei of paddock waar de paarden bij kunnen, maar gewoon op het erf vastleggen of in schuur.

Het is dom om gewoon af te wachten tot het een keer fout gaat en hij het niet meer na kan vertellen, maar goed het is jouw hond en je doet ermee wat je wilt toch.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:58

Hond naar binnen of in een hok.
Leren dat hij niet bij de paarden mogen komen, dat is de plaats van de paarden en niet van hem. Hij is al zover dat hij alles tot zijn plek heeft gemaakt, zodra het paard snelheid maakt is hij het daar waarschijnlijk niet mee eens en laat dit ook merken.

Heb zelf ervaring met een Teletac band, ook wel een elektrische halsband, doe je om, rent hij naar de paarden, geef je een klein stroom stootje, zitten standen op, tril stand, net als een telefoon en de stroom stand kan je steeds hoger doen, niet meteen op de hoogste stand zetten (zoals veel mensen helaas doen) want dan verpest je, je hond gewoon en gaat hij er dwars doorheen.

Wil je hier niet aan beginnen, dan gewoon goed onder apel krijgen, hij moet naar JOU luisteren, JIJ staat BOVEN hem en niet hij boven jou ;)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 08:42

Nimfee schreef:
Nou ja wat zijn dit nu weer voor berichten. Oppakken en wegsmijten, voor z'n harses trappen, electronische band, wat zijn dat voor adviezen?

nou idd!.... ik snap het echt niet, een pup!! van 10 maanden..
de adviezen die gegeven worden bah.. is het zo moeilijk om te voorkomen ipv straffen door een fout van de eigenaar? (die heeft de hond immers niet goed geleerd dat hij niet bij de paarden mag waardoor het nu geescaleerd is)
ts je hond heeft al vaak resultaat gehad dus het word steeds moeilijker af te leren, het gaat er in deze niet om dat je straft want dat helpt niet, tot het een keer fout gaat en je geen hond meer hebt. je hond vast leggen op een veilige plek als je bezig bent, ik zeg makkelijker kan niet :S

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 22:13

KimD schreef:
Een keer voor zijn harses laten trappen. ;) Mijn Border Collie blijft drijven en cirkelen om de paarden maar vergist zich wel eens en begint in de koten te happen, ik waarschuw hem één keer, de keer daarop laat ik het de paarden afhandelen.

Hm, mijn bordercollies zijn me aanzienlijk meer waard dan dat. Wat je beschrijft is een beroerde en gevaarlijke "trainingsmethode" (mag die naam nauwelijks dragen ).

Als je je hond (nog) niet genoeg onder appel hebt om hem los bij de paarden te hebben lijn je hem aan, simpel.

Ik beschouw het als een ernstige nalatigheid van de betreffende eigenaar een hond met jacht- of drijfdrift (en drijven is gemodificeerd jagen) in een situatie te brengen waar dit gedrag uit de hand kan lopen, of dat nu met paarden schapen of andere dieren is.