Hond op dieet

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Hond op dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:49

Ik Barf , omdat ik het idee heb dat ik dan echt kan zien wat ze te eten krijgen , en daadwerkelijk ook wat te scheuren en te kauwen hebben.

kiki1976

Berichten: 16926
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:52

Nammie schreef:
Ik Barf , omdat ik het idee heb dat ik dan echt kan zien wat ze te eten krijgen , en daadwerkelijk ook wat te scheuren en te kauwen hebben.

Sorry maar hier moest ik even om lachen (maar snap wat je bedoel hoor).

Mijn ervaring met barf is, is dat ze veel langer voldaan zijn en dat je precies weet hoeveel ze overal van eten.
Trouwens uit nieuwsgierigheid, heb je een menu echt op de week gemaakt of over 2 weken?
Ik zelf maakte het altijd over 2 weken omdat ik dan veel beter uitkwam met de hoeveelheden en verdeling.

PineApple

Berichten: 3405
Geregistreerd: 25-03-05

Re: Hond op dieet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 16:37

kiki, zou jij je weekmenu eens willen delen met mij? dan kan ik even kijken wat je allemaal voert. Als je wil hoor! :)
sperziebonen en tuinbonen eet hij niet. ook niet als het door het vlees gemengd wordt. Wordt keurig omheen gegeten. Soms pakt hij een boontje per ongeluk mee, dat wordt dan netjes afgesabbeld en weer terug in de bak gedeponeerd...of op de grond, net waar het uitkomt ;)
vlees in de kong helpt ook niet echt, die wordt opgepakt en leeggeschud. wat er voor zorgt dat het dus overal ligt en tegen de muren zit. Daar wordt ik echt niet vrolijk van

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:40

kiki1976 schreef:
Nammie schreef:
Ik Barf , omdat ik het idee heb dat ik dan echt kan zien wat ze te eten krijgen , en daadwerkelijk ook wat te scheuren en te kauwen hebben.

Sorry maar hier moest ik even om lachen (maar snap wat je bedoel hoor).

Mijn ervaring met barf is, is dat ze veel langer voldaan zijn en dat je precies weet hoeveel ze overal van eten.
Trouwens uit nieuwsgierigheid, heb je een menu echt op de week gemaakt of over 2 weken?
Ik zelf maakte het altijd over 2 weken omdat ik dan veel beter uitkwam met de hoeveelheden en verdeling.


Ik barf zelf ook :o

De eerste jaren had ik een maandschema , maar de laatste tijd ben ik meer van de losse hand.
1 groot voordeel , mijn ene hond krijgt dus 700 en mijn andere 300 , samen 1 kilo.
das wel erg makkelijk :D

Ik heb nooit elke dag zoveel % spier/bot/orgaan gegeven , ze kregen bv gewoon 1a2 keer per maand orgaan als dagmenu.
Rekening houdend met de hele prooien. Mocht ik veel hele prooidieren kunnen voeren in een maand ,die dagen rekende ik gewoon niet mee met de percentages , op die manier hield ik nog een aantal dagen over , en daar verdeelde ik dan spier/bot/orgaan over , snap je?!
Soms kom ik wel eens wat lekkers tegen langs de weg , en soms eten ze daar wel een weekje van ;)

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:13

Voorbeeld van een weekmenu voor mijn hond:

1. 200g lamsbot + 460g geitensnippers
2. 180g lamsbot + 440g geitensnippers
3. 130g lamsbot + 400g geitensnippers
4. 205g lamskarkas + 300g groente-fruitmix met ei
5. 240g kipkarkas + 400g Pens Smuldier
6. 160g kipkarkas + 100g testen (ballen dus) + 100g hersenen
7. 160g kipkarkas + 200g Hart Smuldier

Omdat ik nu even geen orgaanmix meer in huis heb, krijgt hij even geen lever en nier. (Wel zit er ook nog wat orgaan aan de kipkarkas) De lamsbotten die ik heb zijn vrij kaal, dus daar moet ik spiervlees aan toevoegen om de balans goed te houden. Normaal gesproken geef ik geen groente-fruitmix maar geef ik boekmaag (maag van de koe + inhoud = voorverteerde grassen) met vis, eitje, yoghurt, knoflook erdoorheen.

En ik voer meestal per 2-3 weken compleet zodat het met portioneren makkelijk is. (Zo heeft hij vorige week wel nog orgaanmix en ongemalen boekmaag gehad)

kiki1976

Berichten: 16926
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Hond op dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 23:09

@Nammie, jij voert dus eigenlijk een beetje zoals ik dus ook altijd voerde.
@PineApple, Mijn honden krijgen geen vers meer. Omdat 1 van de 2 een auto immuum ziekte heeft en geen vers meer verdraagd.
En omdat haar voorkeur zo bij vers legt, en om ruzie tussen de 2 honden te beperken zijn ze beide over op brok.
Maar ik wil je met alle liefde helpen met een menu te maken hoor.
Ik zal kijken wanneer ik daar tijd voor heb en dan stuur ik je die wel per pb toe.

PineApple

Berichten: 3405
Geregistreerd: 25-03-05

Re: Hond op dieet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 23:17

Oh dat is heel lief kiki. En sorry, dat had ik wel al gelezen. Je hebt het namelijk al eerder in dit topic gezegd.
Vrijdag moet de hond voor entingen naar de dierenarts. Op advies van een andere da in die praktijk ben ik over gegaan op kvv (hond is allergisch voor brok, heeft lang geduurd voordat we er achter waren wat het probleem was). Misschien dat de da die vrijdag de enting geeft me ook kan helpen. Maar ik heb geen idee of zij er wat vanaf weet.
Sassol, hoe groot is je hond?

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 23:24

Mijn hond is ong. 55cm schofthoogte en weegt 26kg.

Als je een menu wilt uitwerken (dus als je weet waar je aan kunt komen of een voorbeeld voor jouw hond wilt) kan ik je daar ook wel bij helpen. Let wel: het is voor elke hond verschillend, houd in het begin dus goed in de gaten hoe je hond het erop doet. Zo krijgt mijn hond een vleesbotpercentage van 45, maar zal een ander het beter doen op 40 of 50. Sommige honden doen het juist goed op 10% groente, terwijl ik merk dat de mijne het daar minder goed op doet. En zo dus ook met organen, pens en spiervlees.

En dat is nou juist het mooie aan zelf samenstellen: je kunt het perfecte menu, helemaal aangepast aan jouw hond maken.

PineApple

Berichten: 3405
Geregistreerd: 25-03-05

Re: Hond op dieet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 23:42

Ja inderdaad sassol. Het klinkt allemaal perfect. Maar ik weet er (nu) gewoon te weinig vanaf. Dus ben bang dat ik het niet goed doe straks. Hulp bij het samenstellen is nooit weg.

kiki1976

Berichten: 16926
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Hond op dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 09:00

Eigenlijk is het uitrekenen helemaal niet zo moeilijk.
Bij jouw hond ben ik uitgegaan van het ideale gewicht wat jij aangaf, 37 kg.
Bij grote honden neem je 2% van het lichaams gewicht. 2% van 3700 = 740
Dat wil zeggen je geeft 740 gram per dag, dus 5180 gram per week.
Uitgaande dat je iedere dag geeft en geen vast dag inlast, geef je dus 740 gram per dag (verdeeld over 1 of 2 voerbeurten).

Daarvan maak je een verdeling:
50% vleesbot = 2590 gram per week
15% groente = 777 gram p/w
15% orgaan = 777 gram p/w
20% spiervlees = 1036 gram p/w

Kan je het nog volgen?

Deze gewichten verdeel je dus over 7 dagen.
Zorg wel dat je naast vleesbot altijd wel wat anders geeft, spiervlees, orgaan, groente.

Is de ontlasting van je hond net even te wit en te hard, dan geef je minder vleesbot, is het te zacht dan geef je net even iets meer.

@Sassol, mag ik vragen waarom je eigenlijk weinig verschillende diersoorten geeft? Heeft dit een speciale reden?

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 01:50

kiki1976 schreef:
@Sassol, mag ik vragen waarom je eigenlijk weinig verschillende diersoorten geeft? Heeft dit een speciale reden?


Valt wel mee hoor. In dit voorbeeldmenu zit bijv. al lam, geit, kip, rund/kalf. Ik sla groot in dus koop elke keer ook andere diersoorten. Hiervoor heeft hij bijv. een tijdje rund, haas, kalkoen en ree gehad. (En een orgaanmix van eend, konijn, kip, rund)
Ook krijgt hij vis. Genoeg variatie dus, maar niet allemaal in 1 week ;)

Edit: Het kan best voorkomen dat ik 2x achter elkaar kip koop. Maar dan let ik dus wel op dat ik de ene keer kippenbot heb, en de andere keer kippenvlees.

kiki1976

Berichten: 16926
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Hond op dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 08:55

Aha duidelijk, ik dacht dat het menu dat je plaatste "standaard" was zeg maar, vandaar mijn vraag.
Maar zo deed ik het ook altijd hoor, de ene keer dit, de andere keer dat. Net waar ik goed aan kon komen :D

Toevallig nav dit topic een gesprek gehad met mijn man. Met onze hond gaat het nu goed met weinig allergische reactie's. En heeft ze er eentje kan ik ze nu redelijk onderdrukken door direct prednison te geven.
Gelukkig komt het de laatste maanden echt maar sporadisch voor.
Maar dus in twijfel om weer terug over te stappen naar vers.....
Want ondanks het goed gaat met haar zien we toch wel wat dingen die door brok komen wat ons eigenlijk weer niet aanstaat.
Veel meer ontlasting
Stink scheten (de boxer doet af en toe qua geluid ook niet onder van een volwassen kerel)
Vacht is vettiger

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Hond op dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 10:07

Kiki , weet je waar de hond allergisch voor is? voor welke diersoort?
Je zou anders eens weer voorzichtig met pens kunnen beginnen , naast de brok.
Pens is een volledige maaltijd , dus hoef je niet te rekenen.
Ik heb hier in drenthe een adresje waar ik biologische pens kan krijgen , van gras gevoerde koeien.
Misschien dat je zoiets zou kunnen proberen?

kiki1976

Berichten: 16926
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Hond op dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 10:31

Het is bij haar onbekend waar het dus door getriggerd word.
En helaas is voor haar een eliminatie dieet haast een onmogelijke opgave aangezien ze zo goed als alles al eens gegeten heeft.

We konden dit wel uit laten zoeken bij de da, maar die gaf aan dat dit een zeer kostbare zaak gaat worden (kan zomaar in de duizend euro gaan lopen). En hun ervaring leert dat er dan nog niets aan te doen is behalve symptoom bestrijding.
Maar omdat het meeste gebeurt in bepaalde seizoenen/weersomstandigheden heeft de da sterk het vermoeden dat het iets is wat buiten ontstaat. Dan kan een klein simpel plantje wezen die ze buiten tegenkomt die dan toevallig een bepaalde stof afgeeft...Of wat door de lucht dwarrelt..... Dus gewoon erg lastig.

PineApple

Berichten: 3405
Geregistreerd: 25-03-05

Re: Hond op dieet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 14:08

Ik ga vanmiddag naar de dierenarts voor de entingen. Zal eens vragen wat zij denken met betrekking tot het voer. kan ik ook gelijk weer even wegen ;)
iedereen ontzettend bedankt voor de tips!