Kitten, hoe alles aanpakken? Voer, kattenbak etc

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 19:10

Qua voer zijn er verschillende voersoorten die geen granen bevatten en een hoog vleespercentage hebben, deze zijn lang niet altijd in de dierenwinkels te verkrijgen dus beter (en goedkoper ook btw) is het via internet te bestellen.
Voorbeelden zijn Orijen, Taste of the wild, Catloversgold, Sanabelle grainfree, Porta 21 feline finest grainfree.
Na enig speurwerk van mijn kant komt de laatste het voordeligst uit de bus... naar mijn mening. Orijen heb ik hiervoor jaren gevoerd met volle tevredenheid maar moest/moet wat bezuinigen en Porta komt dan goed uit de bus, de volgende zak die ik bestel is dan ook Porta, heb het zelf nog niet geprobeerd.

Krabpaal is noodzakelijk wil je je meubels enigszins heel houden :')

Zoals iemand al zei, mandjes ed is eigenlijk niet nodig, plekje in het raamkozijn of tegen een kussen op de bank is een kat al snel tevreden mee, wel heb ik hier van die radiatorenhangers waar ze in de winter graag gebruik van maakt (koukleum :P)

Kattebak, afhankelijk van hoe oud het kitten is wat je in huis krijgt... Maar ik zou adviseren in eerste instantie de bak te zetten in de kamer waar hij het meest verblijft, kittens hebben nog niet zo'n sterke blaas en kunnen tijdens het spelen zomaar ineens 'moeten', als de bak dan boven staat bijv. is een ongelukje snel gebeurd.

Speeltjes zijn eigenlijk niet noodzakelijk, alles is hier prima, propjes/pluisjes/haarelastiekjes/wattestaafjes zijn hier standaard speelgoed, naar de aangeschafte balletjes kijkt ze weer niet om :')

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 19:13

Miepie77 schreef:
heeft niets met 1 of 10 katten te maken, is puur die kat, niet alleen hormonen maar ook gedrag bepaald dit, ras ook, een Siamees is meestal een stuk sneller en brutaler als bv een Maine coon die wat later volwassen worden, je wilt misschien geen ras, maar aan de bouw en de ouders kan je toch dat soort dingen wel halen.

Broertje van die kat is het totaal tegenovergestelde, dus mijn kat zal dan wel weer bijzonder zijn ;)

Nog een tip voor TS: Koop een kledingroller :P Je gaat hem nodig hebben.
En bereid je erop voor dat je stoel of bed altijd ingepikt is :3

friendly

Re: Kitten, hoe alles aanpakken? Voer, kattenbak etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 19:22

Qua hoogtes...in het begin kunnen ze vanwege hun grootte beter niet té hoog moeten kunnen gaan. Als ze dan vallen kunnen ze hersenletsel oplopen. Toevallig vorige week bij Bondi Vet gezien en ik wist dit eerlijk gezegd ook niet maar lijkt me toch iets belangrijks!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 19:24

Ik begrijp niet helemaal hoe het zit geloof ik. Je hebt huisgenoten? Dus je woont niet alleen in het huis. Woon je in een studentenhuis? Huur je? Dan moet je wel even navragen aan de huisbaas of je überhaupt een kat mag hebben.

En jij wilt een kat, maar je huisgenoten ook? Dus wordt het een kat van allemaal of een kat van jou? Vinden de huisgenoten het allemaal ok dat de kat door de keuken banjerd, op het aanrecht trippelt en op de bank gaat liggen? Is het de bedoeling dat de kat ook bij andere op de kamer gaat liggen?

En verder doe maar gewoon normaal, denk ik altijd. Kat neerzetten en even laten kijken hoe het gaat. Misschien kan hij/zij bij jou op de kamer blijven? Dan is er toch een kleine kamer. Overigens hoeft dat echt niet de hele dag hoor. Bij ons gingen nieuwe katten altijd in de nacht in de keuken of de badkamer. Als wij er waren, liep de kat gewoon door het huis (en overdag was er altijd wel iemand thuis).

Verder inderdaad een kartonnen doos, bakjes met voer (wij voeren royal canin), krabpaal en een muisje ofzo.

Hier komt ook geen kater meer. Wij hebben ook last gehad van een sproeiende kater. Geen garantie dat het de volgende keer ook zo is, maar uit zekerheid nemen wij een poes :j.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 19:28

Of ze op het aanrecht komen hangt echt van je opvoeding af hoor. Hier heb ik ook een kater rondlopen en die probeert het niet eens. Hij komt er écht niet op. En zou hij dat wel proberen wordt ie meteen afgestraft. Er is altijd iemand thuis dus kan met 100% garantie zeggen dat hij er écht niet komt.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:06

Leuk topic.. Ik als plaatsingsmedewerker op een dierenasiel zou persoonlijk niet adviseren om een voor 1 kitten te gaan als je het dier geen buiten kan bieden.. Helaas levert dit vaak erg veel gedragsproblemen op bij katten.. Kat voor binnen, prima.. Maar dan of ouder dier(en dan spreek ik over ongeveer 10 plus) of met ze tweeen..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:14

Juist katten doen het goed op vers vlees. Je hebt KVV's, samengesteld en al in worsten verpakt. Een kat eet niet zoveel, dus je hoeft ook geen grote vriezer te hebben. Tinlo is vaak wel verkrijgbaar in dierenwinkels. Als dit niet het geval is bij jou in de buurt kijk dan wat er nog meer mogelijk is (het liefst dus wel graanvrij, zo heeft Carnibest de Diabetes-versie, die bevat geen rijst).

Katten zijn obligatore carnivoren, dus als je brok wilt gaan geven: geen graan, zo min mogelijk plantaardige producten (wel heb je kruiden/algen e.d. die een toegevoegde waarde hebben) en dus veel vlees. Orijen is daar een voorbeeld van, maar ook Acana Grain Free, Taste of the Wild, Applaws zijn graanvrije brokken.

De kattenbakken zou ik meteen neerzetten waar je ze wilt hebben. Ook kattenbakvulling is dan iets om over na te denken ivm geur, maar ook stof. Ik vind zelf silicaat-korrels prettig, maar ieder heeft z'n eigen voorkeur.

Qua opvoeden is het eigenlijk vrij simpel, speel voldoende met de kat, stel een paar belangrijke regels op en laat de rest. Zo mag mijn kat niet op het aanrecht of de tafel. Verder mag hij overal komen en als hij een keer met een kabel speelt wordt ik niet boos, maar stop hem wel of geef hem iets anders om mee te spelen.