Maine Coon naar buiten. Wie nog meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Re: Maine Coon naar buiten. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:47

Nee, ik zou het niet doen.

Ze worden zo af en toe gestolen.

En waarom zou je je huisdier los laten lopen en er een ander lastig mee vallen?
Hou het lekker bij je of in je eigen tuin.

Ingvild

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:49

Ik heb een halve Main Coon. Zij komt alleen buiten in onze achtertuin. Ze heeft het wiel nog niet uitgevonden dat ze over de schutting kan springen (ze heeft niet eens door dat ze op de tafel/keuken/enz kan springen). Onze andere kat gaat wel op stap buiten de tuin.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:57

Morganlefay schreef:
Lusitano schreef:
Overigens ben ik begonnen met ze te leren komen op een fluitje, binnen. Vervolgens ben ik eerst met ze gaan wandelen in de buurt achter (waar ik ze liever heb dan aan de andere kant ivm verkeer) en daarna mochten ze pas alleen. Ik ben gestopt met 'uitlaten' ivm met de honden en eigenaren aanvaringen die ik heb gehad. Ben echt verrot gescholden omdat ik met mijn katten wandel en honden daar helemaal woest van worden. (die kleine HTK van mij volgt honden om ze te slaan, dus dat snap ik nog wel)

Beelddenker }>

:')

Yris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 15:28

Morganlefay schreef:
Lusitano schreef:
Overigens ben ik begonnen met ze te leren komen op een fluitje, binnen. Vervolgens ben ik eerst met ze gaan wandelen in de buurt achter (waar ik ze liever heb dan aan de andere kant ivm verkeer) en daarna mochten ze pas alleen. Ik ben gestopt met 'uitlaten' ivm met de honden en eigenaren aanvaringen die ik heb gehad. Ben echt verrot gescholden omdat ik met mijn katten wandel en honden daar helemaal woest van worden. (die kleine HTK van mij volgt honden om ze te slaan, dus dat snap ik nog wel)

Beelddenker }>

:')[/quote]

Haha, ik krijg ook een bijzonder beeld van je kat! :P

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:15

Ik heb 3 HTK's en een ragdoll, ze komen wel in de omheinde achtertuin, vooral de ragdoll en de poes. De andere twee HTK's springen me iets te gauw over de schutting, iemand tips qua afzettingen e.d.?

Ik ga ze ook niet vrij rond laten lopen buiten, buren van me zijn in korte tijd al 7 of 8 katten kwijtgeraakt. Nooit meer teruggezien... Ook niet dood langs de weg gevonden ofzo. Ik zie ook veel briefjes/foto's e.d. met vermiste katten bij de supermarkt...

De ragdoll is ook van het type languit op de grond liggen en niet aan de kant gaan, niet erg handig met verkeer e.d. Daarnaast ben ik bang dat hij gestolen wordt, hij valt nogal op. Geloof ook niet dat het zielig is om ze binnen te houden, dus waarom zou ik het risico nemen?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:27

Ik heb een kruising Pers/Brits korthaar uit het asiel (mijn avatar) en een kruising Ragdoll/Sibeer en nog wat. Beide komen ze buiten. De asielkat is duidelijk meer streetwise, zij is destijds ook ergens op straat gevonden, En Cooper tja Cooper is een beetje dom <3 gelukkig weet hij dat zelf ook en loopt hij wel in de achtertuin maar komt hij bijna nooit voor. Ze kunnen namelijk heel makkelijk een rondje omlopen maar dat kostte Cooper een jaar om daar achter te komen :') en Abby wist dat na twee dagen al.
Beiden laten zich niet zomaar aaien, Abby alleen door mij als ze me ziet en Cooper herkent me soms niet eens buiten dus die komt dan alleen als hij mijn stem herkent :)*

Ja ik weet dat er risico aan zit.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:33

Ik heb 4 noren en twee htk's . Maar die gaan ook zeer zeker niet los buiten.
Ik heb wel voor een flinke ren gezorgd , en heb zelfs een ren over voor geinteresseerden :D

Nee maar ik zou het ook niet doen, buiten het gevaar voor vergif, diefstal, vandalisme , ook vanwege het verdwijnen , je blijft je altijd afvragen waar het beestje is als ze niet meer terugkomen.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:39

Die van mij kan buiten in onze afgezette tuin.
Ze is een keer ontsnapt, ik was heel bang dat ik haar kwijt was. Uiteindelijk bleek ze het dak op geklommen te zijn en geraakte ze er niet mee af. :')

Maar ik laat mijn kat niet zo maar van het erf. Te veel verkeer hier en een ander hoeft daarbij ook geen last te hebben van mijn poezel. Die van mij kan de tuin niet uit, maar andere slimmerds geraken er soms wel in. Zit ik ook niet op te wachten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:43

hier een maine coon x ragdoll en die mag zeker naar buiten maar ze kan het terrein niet af door het onzichtbare omheiningssysteem. Dit is niet omdat ze een raskat is en me daarom meer waard is. Dit is wel omdat mijn vorige kat doodgereden is aan de rijksweg die gelijk achter onze tuin ligt en een groot gevaar opleverd voor de katten.

Daarnaast was mijn htk kat (half) wild en zou absoluut nooit en te nimmer in een vreemd huis naar binnen lopen of contact zoeken bij andere mensen. Ze was daarnaast ook niet op eigen terrein alleen te houden.

Mijn huidige langhaar is een eerste klas slet (ze kan niet lezen dus kan het gerust schrijven) :P ze is gek op ons en ligt graag op schoot maar visite is nog stukken leuker en interesanter. Iedereen wordt begroet en alles wil ze mee maken. Vreemde omgevingen is leuk (weet ik omdat ze mee gaat naar aai projecten) om rond te snuffelen en vreemde mensen zijn gewoon het einde. Als er 1 kat snel mee genomen wordt is het wel een kat met zo'n karakter en ook nog eens erg mooi langharig. Bovendien als ze mensen ziet denk ik dat ze al het verkeer vergeet en ik ze zo ook van straat kan schrapen.

Als ik later ooit kleiner ga wonen dan krijgt ze of een buitenren of ik maak mijn tuin zodanig dat er niet over de omheining geklommen kan worden. Of er weer een leuke langhaar komt weet ik niet maar mijn katten zijn van mij en niet van degene een paar huizen verderop die zo nodig ook andermans katten moet voeren bijv.

Dat voeren van andermans dieren gebeurd namelijk overal in NL en ik zou het afschuwelijk vinden om een kat kwijt te raken en nooit meer wat van terug te horen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:46

Ik heb een ragdoll en een maine coon maar die komen alleen in de afgesloten tuin. Alleen als ik de kliko naar voren breng wandelen ze wel eens mee en als ik de poort uit ga met de fiets schiet er wel eens eentje de steeg in. Gelukkig een hele lange steeg voor de weg begint.

Sinds ik bij de dierenambu werk en ze in alle formaten van de weg heb gehaald hoef ik geen katten meer op straat, tenmiste niet hier waar ik u woon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:51

Een dure raskat zou ik (en ook mijn ouders) niet naar buiten laten, vandaar dat wij deze ook niet nemen.
Verder loopt onze witte wel gewoon buiten, hij gaat de straat niet uit en is doodsbenauwd voor drukte, auto`s en mannen/kleinere kinderen :')

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 17:09

Ik heb twee htk-katten en twee ragdolls, ze komen allemaal buiten, alleen blijven de Ragdolls in de tuin. De tuin is afgezet, maar de htk-katten zijn altijd gewend geweest eruit te gaan en blijven dus zwakke plekken ontdekken. De Ragdolls zijn gelukkig niet zo zoekerig en blijven over het algemeen braaf in de tuin:)

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 18:42

In Dordrecht hadden ze al een ren...die krijgen ze hier in het Noorden ook ;)
Ik hou er persoonlijk niet van m'n katten los te laten lopen...

nienmoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 18:58

Wij hebben zo lang ik me kan herinneren al Siamezen, en heeft er nooit eentje buiten gelopen. Onze tuin is catproof en onze oude siamees die in januari is overleden vond het altijd heerlijk in een stoel buiten te liggen, maar de tuin uit mogen ze niet. Zijn mooie katten, daarom gewilt en dus duur. En degene die in januari is overleden was zo'n goedsul dat iedereen hem had kunnen oppakken en meenemen. Daarbij vinden we het veel gezelliger onze beesies bij ons binnen te houden:p Dus nee, ik houd ze in huis.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:14

Bij mij loopt alles buiten, maar heb dan ook de laatste boerderij aan een doodlopend straatje.

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:29

Het zou bij mij niet in me op komen om onze katten naar buiten te laten.

Woezel zou zich nog wel redden aangezien hij wat schuw is voor vreemden en alleen bij bekende zich helemaal bloot geeft. Benji onze Siberische kat is echter veel te lomp en aanhankelijk, vind iedereen aardig, al schop je hem voor je uit. Dat laat hij nog gebeuren en komt vervolgens weer opnieuw proberen om bij je op schoot te kruipen. Hij laat zich als een dweil over je schouders hangen. Zo ook nu terwijl ik dit typ. Ik zit voorover gebogen op mn laptop te typen en meneer zit gewoon op mn rug/schouder mee te kijken.
Daarnaast is het een prachtige kat met blauwe ogen en dat spreekt mensen gewoon aan. Dus die zijn we écht kwijt als we die buiten laten lopen.

Naast het feit dat hij binnen een halve dag 'gestolen/opgeeist' zou zijn door een ander, vind ik het ook asosiaal om katten buiten te laten lopen. Je laat je paard of je hond toch ook niet ongecontroleerd op de openbare weg rond lopen? Toch vinden we dat allemaal heel normaal. Al dat verkeer is niet alleen gevaarlijk, maar ook jouw dier kan iets onverwachts doen waardoor een ander moet uitwijken of verongelukt. En wat dacht je van scheiten in andermans tuinen? Wat dacht je van geluidsoverlast van jankende katten?
Waarom heb je een kat als je daar niet de verantwoordelijkheid voor kunt nemen? Want dat kun je niet als je hem los laat lopen. Onze katten hebben een heel huis ter beschikking, hebben elkaar en ons als baasjes voor gezelschap, ze krijgen het beste voer, medische verzorging, genoeg beweging en vrijheid in het huis zelf. Ze hebben een warme slaapplaats en ik geniet vollop van onze twee kanjers.

Verow19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:33

Bij mijn ouders loopt de Maine Coon gewoon buiten.. Máár, die kan niet aan de straatkant komen.. Alleen aan de tuinkant, dat is volledig afgesloten zeg maar.. Vind het even moeilijk uit te leggen zo :P Als je vanaf bovenaf zou kijken, heb je dus een vierkant, wat de huizen zijn. En daar middenin, zijn de achtertuinen.

Bizar trouwens hoe mooi hij blijft, je ziet hem eigenlijk nooit met vieze voetjes o.i.d. (Hij is wit met grijs), en echt overdreven ijdel :P Hij wordt ook nooit geborsteld, hij zit zich de hele dag, constant te wassen.
Soms als je hem dan aait, kijkt hij je ook heel arrogant aan, zo van, 'eh hallo? Zie je niet dat ik me net gewassen heb?' :Y)

Mijn maine coons komen niet buiten, maar ik heb ook geen tuin :D Ik woon in een flat op de 2e.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 23:36

Je moet het natuurlijk zelf weten. Wij hebben onze (htk) katten ook buiten lopen. Maar die laten zich niet pakken. Wij krijgen ze al lastig in handen als ze buiten zijn, laat staan vreemden.
Maar een paar wijken verderop lopen ook 2 maine coons buiten. Als ik ze tegemoet loop kijken ze me al hoopvol aan, ik kan ze zo oppakken en knuffelen.
Dus wel iets om nog eens over na te denken, omdat bokkers voor mij ook hebben aangegeven dat maine coons over het algemeen vrij "lief" zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 23:42

Zelf heb ik geen katten, maar een htk kat zou ik sneller naar buiten laten. Die zijn minder geliefd omdat ze 'normaler' zijn. Waar ik nu woon zijn mensen die dit opgelost hebben met een grote ren met een soort loop naar een kattenluik toe. Zo kunnen de katten gewoon naar buiten maar hoeven ze niet bang te zijn dat ze gestolen worden. De ren zelf kan namelijk niet open.

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 00:09

Wij hebben een Bi-colour Ragdoll (Tom) en die komt gewoon buiten. We wonen in een normale buurt en afgezien van het feit dat ik sowieso vind dat alle katten lekker naar buiten moeten kunnen, hadden we bij Tom niet eens een keus. Hij sloopte alles, maar dan ook echt alles in huis en was gewoon niet te hanteren.

Nu komt ie alleen thuis voor knuffels, eten en slapen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 09:24

Mijn ouders hebben een cattery en in het verkoopcontract is opgenomen dat de katten niet los naar buiten mogen. Nu is dat natuurlijk niet iets wat echt rechtsgeldig is, maar het is om duidelijk te maken dat we geen katten fokken om doodgereden, vergiftigd of gestolen te worden. Wij willen graag dat nieuwe baasjes net zo blij en zuinig zijn op onze met zorg gefokte katten dan dat wij dat zijn. Ik heb zelf 2 noortjes en een Ragdoll en ze krijgen deze week een kattenren, dan kunnen ze naar buiten wanneer ze willen.

Daarnaast hebben veel mensen een hekel aan het feit dat andermans katten hun tuin vol schijt, de volliére belaagt, de vissen uit de vijver hengelt, de sportduiven een kopje kleiner maakt of de vuilnisbak leeg vreet etc.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:07

Iemand die zn Maine Coon buiten los wil laten lopen, krijgt van mij geen kitten, t is gewoon gevaarlijk voor ze, behalve dat ze gepikt kunnen worden, want ze zijn lief tegen iedereen en flink wat geld waard, zijn ze ook wat rustiger als de gemiddelde HTK en eerder het mikpunt van andere katten en honden, ook met hun lange vacht is het niet praktisch. Kans dat ze worden aangereden is ook groter omdat ze een stuk flinker/groter zijn en niet zo snel als HTK, dus nee ik vind het onverantwoord, misschien als je afgelegen woont op een boerderij is het anders maar in de woonwijk, nee dan krijg je ze echt niet mee.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:27

Ik begon met een Ragdoll kater en HTK poes.
Beiden zijn eerst een periode aan een tuigje naar buiten geweest, dan lagen ze gewoon met een lange lijn vast. Uiteindelijk ben ik beiden los gaan laten.

De Ragdoll is heel aanhankelijk en zou dus op zich makkelijk mee te nemen zijn. Echter blijft hij -gelukkig- voornamelijk in de tuin. Als ie uit de tuin gaat gaat ie in een groep struiken liggen slapen (soms uren) en is dan niet te vinden voor vreemden. Ook voor mij niet overigens, soms slaapt ie zo diep en dan hoort ie me niet als ik hem zoek haha. Hij mag alleen naar buiten als wij er zijn. Als we weg willen en hij komt niet gaan we niet weg en wacht ik tot ie thuis is. Maar gelukkig komt hij bijna altijd als we hem roepen. Hij gaat de straat niet over, dat durft ie niet, hij is heel bang voor verkeer. Hij draagt een heel luid belletje, dus als hij wakker is en ergens loopt hoor je hem al aan de andere kant van de flat.
___
De HTK is echt een buitenkat geworden, die komt ook niet meer binnen, wil ze niet meer. Iedereen in de buurt kent haar en ze loopt veel mee met mensen die honden uitlaten. Er is een bejaard vrouwtje met een hondje waar ze elke dag eventjes naar binnen komt om wat lekkers te halen.

Ze heeft een hekel aan andere katten, dus bij mij thuis wil ze echt niet meer naar binnen. Op honden is ze helemaal gek, dus ze gaat graag bij dat bejaarde vrouwtje even spelen met de hond. Vindt het eigenlijk wel fijn dat er zo meer mensen zijn die haar in de gaten houden. :j

Ze eet en slaapt nog wel in de tuin, als ze mijn auto hoort aankomen staat ze altijd al te wachten op de parkeerplaats. Ze is gek op onze aandacht, maar vreemden zullen haar niet zo makkelijk mee kunnen nemen. En daar is ze qua uiterlijk ook niet aantrekkelijk voor. Met verkeer heeft ze van begin af aan al ontzettend opgelet. Als ze een auto hoort aankomen vliegt ze direct de stoep op of een tuin in. Soms komt een auto niet eens de straat inrijden maar is ze toch al weggerend voor het geluid. Geeft een gerust gevoel.

___
Nu heb ik er nog een nieuwe poes bij. Een Savannah. Zij komt alleen buiten aan een tuigje. Ze ligt dan gerust een hele zaterdag buiten aan de lijn in de tuin. Ze vermaakt zich prima, klimt ook in de bomen enzo. Haar durf ik als enige niet los te laten buiten. Zij heeft nog zoveel jachtinstict dat als die ergens achterna rent ze echt niet stopt voor een auto dus die zou binnen no-time dood zijn. Meenemen zie ik met haar niet snel gebeuren, ze houd niet van vreemden en vliegt bij spanning gelijk naar binnen.
Ze is ook al een paar keer ontsnapt uit het tuigje maar meestal komt ze dan naar binnen heel hard mauwend. Net of dat ze wil duidelijk maken dat ze haar tuigje kwijt is. :P

__

3Katten en met allemaal gaan we anders om betreffende het buiten zijn.
Gewoon goed kijken naar je kat en ze eerst een poos aan de lijn naar buiten. Dan leren ze je tuin kennen en vertrouwen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:34

Ik had twee perzen, maar mooi niet dat die buiten kwamen. drie redenen:
1. Ik wil niet dat de buren last hebben van mijn katten.. Vind het enerzijds ook heel asociaal als je je kat buiten laat, tenzij deze zo opgevoed is dat hij alleen in zijn eigen kattenbak thuis schijt, maarja probeer dat maar eens aan te leren.
2. Ik wil niet dat ze als vloerkleedje eindigen, het waren wat dat betreft namelijk een stelltje suffies
3. Perzen zijn harstikke dure katten. Zal niet de eerste kat zijn die wordt meegejat en doorverkocht oid..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:35

Mijn Russisch Blauw gaat naar buiten, al zolang ik haar heb (jaar of 9). Zij is schuw genoeg en kundig genoeg om tegen schuttingen op te springen ed. Zij redt zich wel. Binnen houden is GEEN optie.

Mijn Brits Korthaar daarentegen mag alleen voor buiten als ik erbij ben.
Ze komt verder de achtertuin niet uit. Ze komt al niet tegen de schutting op geklommen, laat staan dat ze zich buiten zou kunnen redden.

Ze is een beetje.... te lief. En te bol. En te... brits korthaar :')

Ze is één keer weggeweest, ze was achter in de tuin, tuindeur was niet op slot en waarschijnlijk zijn er mensen achter geweest. Ik heb haar jankend overal gezocht. Was er van overtuigd dat ik haar NOOIT meer zou terug zien. Maar om 3:00 uur 's nachts (had de tuindeur voor haar open gelaten) klonk daar een miauwtje onder mijn slaapkamerraam *\o/*

De Russisch Blauw gaat overigens vanaf volgende week aan een nieuwe carriere beginnen: ze wordt muizenvanger op stal. Dan is ze alleen nog maar buiten.