Oorproblemen bij de hond..

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miekel92

Berichten: 1148
Geregistreerd: 16-04-06
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 16:20

Ik zou ermee naar de dierenarts gaan, die kan precies kijken wat er aan de hand is en hoe je dit het beste kunt oplossen.
Vanachter een computer is het erg lastig te zeggen.
Eventuele overgevoeligheden voor bijvoorbeeld voedsel kan je dierenarts ook constateren.
Nooit zomaar iets online gaan bestellen, dat het voor 1 hond goed werkt wil niet zeggen dat het voor die van jou ook werkt en daarnaast wil je gewoon het probleem aanpakken, niet alleen aan symptoombestrijding doen.
Het vele schudden zou uiteindelijk ook kunnen lijden tot een othematoom oftewel bloedoor. En hoewel dat vaak vrij 'simpel' op te lossen is is dat absoluut niet leuk voor je hond (of jouw portemonnee..).

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Oorproblemen bij de hond..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 17:17

Ik ben daar ook een beetje bang voor, al komt het peitjes zelden voor met hun kleine oortjes.. Maar het is niet zo dat ze onophoudelijk schudt hoor, het is meer de combi met het vocht dat me zorgen baart... Zou er een operatie bestaan die gehoorgangen verruimt ;-) gelukkig ben ik bekend met het ras en wist dat dit een probleem kon zijn..maar je hoopt altijd dat het wel mee zal vallen. Eerst maar eens horen wat de da zegt volgende week

Wijslander

Berichten: 5785
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Oorproblemen bij de hond..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:21

Wij hebben ook een Shar Pei met 'gevoelige' oortjes. Wordt al vers gevoerd en heeft geen allergieën of mijten, de gehoorgangen van het ras zijn gewoon erg nauw. Wat bij ons het beste werkt is toch regelmatig schoonmaken met Otoclean en dan inderdaad flink 'soppen' om alle troep eruit te krijgen. Eerder deden we dit maar 1x per 4-6 weken en heeft die van ons een oorontsteking gekregen. Nu we elke 2-3 weken behandelen, gaat het al een hele tijd goed.

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Oorproblemen bij de hond..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 10:36

Hoi sonja, ik maak ze idd ook geregeld schoon, maar het valt me op dat oortjes altijd soppen! Dus niet alleen tijdens het schoonmaken. Mijn angst is dus, dat er vocht onderin blijft hangen, wat kan gaan infecteren... Bij mijn vorige pei hoefde ik ze maar een paar keer per jaar schoon te maken, maar bij deze is het soms elke week wel raak.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Oorproblemen bij de hond..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:59

ben je er ooit mee naar een dierenarts geweest?Of heb ik daar overheen gelezen?

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Oorproblemen bij de hond..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 13:09

Ja, maar die vond het wel meevallen, en misschien maak ik me ook wel druk om niks.. Maar dat vocht zit me gewoon niet lekker. Maar morgenavond moet ze voor wat entingen, dus laat ik er nog eens naar kijken. Ze heeft nog wat dingetjes die me niet helemaal lekker zitten, bv lichte entropion, maar hier wil de da sowieso pas naar kijken als ze uitgegroeid is. Tis wat met die rashondjes ;-)

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Oorproblemen bij de hond..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 13:14

maar als je bij de dierenarts geweest bent en hij heeft het onderzocht krijg je toch wel wat mee?

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Oorproblemen bij de hond..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 19:17

Nee daarvoor vond hij het niet ernstig genoeg. Is trouwens ook alweer twee maanden geleden. We hebben dit hondje sinds half augustus als herplaatsertje, en volgens haar vorige baasjes had ze geen problemen. Ze is nu tien maandjes jong.

watnou1
Berichten: 992
Geregistreerd: 26-11-05

Re: Oorproblemen bij de hond..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 01:25

Hallo,

Herken je probleem wel. Onze sharpei, inmiddels al 11!!! Jaar jong, heeft dit eigenlijk ook al zijn hele leven. Bij vlagen erg, in de zomer eigenlijk nauwelijks maar nu het herfst is begint het weer....
Idd we maken de oren schoon, maar niet te vaak. Wij hebben het idee dat de klachten bij te vaak schoonmaken( of te vaak "soppen") erger worden.
Als we merken dat hij er veel last van heeft maken we meteen schoon!

Verder is het een absoluut probleemloze sharpei qua dierenarts...... 1 x maagtorsie met 9 weken jong.. Zo zielig! Entropion oogje was hij aan geopereerd bij de fokker.
Verder geen probleem qua huid what so ever! Bijzonder!

Nu hij ouder wordt wat meer oude honden kwaaltjes..... Wat Dover, iets of wat dementerend lijkt wel.
Soms nog steeds de gekke 5 minuten!

Enige wat moeilijk gaat is hem goed op gewicht houden, hij wordt snel mager, verminderde eetlust.....

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Oorproblemen bij de hond..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 09:23

Ja dat herken ik, onze vorige sharpei hebben we afgelopen zomer laten inslapen, hij was 14, en echt mijn "once in a lifetime " hond. Nooit gezondheidsproblemen, geen allergien, echt perfect braaf naar mens en dier. En toen kwam een week na zijn overlijden dit kleine draakje op ons pad..maar vervangen kan niemand hem! Ook ik heb het idee dat hoe meer je schoon maakt aan die oren, hoe harder, en erger het terugkomt.
Momenteel valt het flapperen wel weer mee gelukkig. Wel vind ik haar vacht niet optimaal, ik kan de huid erdoorheen zien. Het is een brushcoat, dus zonder wolvacht, maar vind het toch maar dunnetjes. Vanavond naar de da, ben benieuwd.

fannetje

Berichten: 3559
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Oorproblemen bij de hond..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 11:36

Even op je vraag of je een gehoorgang ook via ok kan verruimen, ja dat kan wel, maar ik zou daar pas over na gaan denken als je alles hebt geprobeerd, is niet niks zo'n ok. En die entropion kunt je idd pas bekijken als ze is uitgegroeid, anders kun je juist weer andere problemen creeren.

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Oorproblemen bij de hond..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 22:07

Nou..de oortjes zitten overvol met oorsmeer, ik heb nu druppels op honingbasis meegekregen, otiderm geven ze alleen als laatste optie mee vanwege resistentie problemen. 1 x per dag druppelen, desondanks heel trots op mijn hondje, ze was zo braaf! Entropion is nog niet problematisch genoeg, dus doen ze nog niets mee.
Nu hopen dat de zalf helpt!