Honden en schapen samen --> Nee dus!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Happie

Re: Honden en schapen samen --> Nee dus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:40

Wel weet ik uit eigen ervaring wat de gevolgen kunnen zijn voor de schapen. Ik zou zeggen alle honden gewoon aan de lijn, heb je dit al eens aangegeven bij de gemeente of politie?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:40

Happie schreef:
Ik heb nergens gelezen dat dit niet de eerste keer was en dat andere honden niet veilig zijn. Maar dan alsnog ben ik van mening dat geen enkele hond "vals" geboren wordt maar zo wordt gevormd door zijn baas.

Dat kan wel zo zijn maar op het moment dat een hond mijn dieren, in dit geval, schapen aanvalt en daarbij niet alleen dieren in sommige gevallen dood maar ook voor geld verlies zorgt draai ik hem persoonlijk de nek om.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:42

Laat de eigenaars de schade maar betalen...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:43

Ben het helemaal met je eens. Wij hebben het ook gehad, meerdere schapen bijtwonden, geloof wel rond de 20 in de sloot en er was er eentje naar de keel gegrepen > direct dood. En geloof me, als dierenliefhebber gun je zo'n beest echt alles behalve een lang gelukkig leven!

En dan nog niet gesproken over alle ellende achteraf... Longontstekingen, stress, aborteren...

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:45

Prrrr schreef:
Laat de eigenaars de schade maar betalen...

Schade in geld? Of schade in emotionele waarde? Want tussen die schapen zitten er ook die je als lammetje de fles het moeten geven, waar je 's nachts voor opstaat of waar je lange uren voor gezorgd het. Alsof de dood van je dier vervangen kan worden door een geld vergoeding...

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:46

Je zou het moeten voorkomen. Heb je het al eens aangegeven bij de politie of de gemeente?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:46

wat ik niet snap is dat mensen hun hond laten 'spelen met de schapen'. Ehmz sorry maar als dat jouw schapen niet zijn heeft je hond er al helemaal niets te zoeken of dat nu een begrazingsproject is of iemands privé weiland. Wie gaat er de schapen en geaborteerde lammeren vergoeden?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:48

Happie schreef:
Je zou het moeten voorkomen. Heb je het al eens aangegeven bij de politie of de gemeente?

Vaak zat en weet je wat die zeggen, dat ze er niks aan kunnen doen behalve als ze mensen op heterdaad betrappen.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 12:48

Happie schreef:

Wat moet die doen dan? Ze lopen op eigen land met afrastering. Dat de gemeente dan heeft beslist dat je over de maaipaden mag wandelen kunnen de hondeneigenaren niets aan doen. En over het algemeen gaat het prima, mooi uitzicht. Leuk stukje wandelen. Maar op zo'n moment kun je wel janken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:48

Ik heb hier één hond die werkelijk nog nooit gereageerd had op schapen. Ze keek niet, echt 0,0 aandacht, zelfs niet als de schapen gingen rennen. Maar op één dag ging ze er ineens wel achteraan, ze zat aan de lange lijn, die dwars doormidden brak. Godzijdank zit er een sloot, een hek en een stroomdraad tussen (en kunnen de schapen dus ook de sloot niet in), maar dat betekent dat ze nu dus altijd kort aangelijnd wordt bij schapen.

Inderdaad, bij twijfel aanlijnen. En aangezien ik twijfel of ze niet weer gaat reageren, zit ze altijd aan de lijn in de buurt van schapen. Na bovenstaand incident heeft ze ook nooit meer gereageerd, maar ik neem het zekere voor het onzekere. En dat zouden meer mensen moeten doen.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 12:49

MyWishMax schreef:
Ik heb hier één hond die werkelijk nog nooit gereageerd had op schapen. Ze keek niet, echt 0,0 aandacht, zelfs niet als de schapen gingen rennen. Maar op één dag ging ze er ineens wel achteraan, ze zat aan de lange lijn, die dwars doormidden brak. Godzijdank zit er een sloot, een hek en een stroomdraad tussen (en kunnen de schapen dus ook de sloot niet in), maar dat betekent dat ze nu dus altijd kort aangelijnd wordt bij schapen.

Inderdaad, bij twijfel aanlijnen. En aangezien ik twijfel of ze niet weer gaat reageren, zit ze altijd aan de lijn in de buurt van schapen. Na bovenstaand incident heeft ze ook nooit meer gereageerd, maar ik neem het zekere voor het onzekere. En dat zouden meer mensen moeten doen.

Stroom voor de sloot zegt niks hoor :n Ze zijn er gister in blinde paniek dwars door heen gelopen.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:51

Wat ze zouden kunnen doen is een bord naar zetten en regelmatig controleren. Anders kan je niet zelf een bord in elkaar knutselen? Met daarop foto's van schapen die aangevallen zijn?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:53

Froukje1993 schreef:
MyWishMax schreef:

Stroom voor de sloot zegt niks hoor :n Ze zijn er gister in blinde paniek dwars door heen gelopen.

Het staat er krom, maar hier zit er een hek, een stroomdraad en een sloot tussen. Dus zouden de schapen hier door het stroomdraad moeten gaan, vervolgens door het hek heen en dan de sloot in.

EDIT: En jammer genoeg is dat hek geplaatst na een aanval waarbij 13 schapen het niet overleefd hebben...

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:00

Eerlijk gezegd vind ik dat eigenaren die hun honden niet volmaakt onder controle hebben ze niet mogen laten loslopen. Hier in de buurt zijn verschillende keren schapenkuddes opgejaagd (ondanks schrikdraad en sloten) en gebeten door honden, met de nodige ellende voor de dieren en schade voor de eigenaar. In het bos naast ons huis lopen honden gewoon los in het broedseizoen, vangen jonge hazen, vossen, fazanten, jagen reeën en broedvogels op etc.
Een hond is onlangs onze tuin en erf in gerend en heeft vrijwel al onze kippen te pakken gehad. We hebben ze uit de sloot, uit het bos en overal vandaan moeten halen, hebben echt de hele dag lopen zoeken. Eentje hebben we moeten laten afmaken, twee andere zijn nog steeds niet echt hersteld. De rest was vrijwel alle veren kwijt en ze waren heel erg bang om naar buiten te gaan. Deze hondeneigenaar heeft overigens keurig gehandeld en de schade vergoed.
In de straat woont een hond die andere honden aanvalt, die mag officieel niet los, maar ontsnapt nogal eens. Een andere hond die echt altijd keurig aangelijnd loopt heeft toch al drie katten doodgebeten.

Honden zijn vaak echt geen onschuldige diertjes als het gaat om andere dieren. De hond kun je dat niet kwalijk nemen maar de eigenaar wel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:01

petraaken schreef:
wat ik niet snap is dat mensen hun hond laten 'spelen met de schapen'. Ehmz sorry maar als dat jouw schapen niet zijn heeft je hond er al helemaal niets te zoeken of dat nu een begrazingsproject is of iemands privé weiland. Wie gaat er de schapen en geaborteerde lammeren vergoeden?

tja...hoe verzinnen ze het,Spelen met schapen.....De meeste honden gaan er gewoon achteraan...omdat schapen terecht bang zijn....dus gaan rennen en prooi worden.
Knappe baas die dan zijn hond nog onder appel houd.
Ik heb ook schapen gehad en ook weleens een hond die de boel vernielde.Te triest voor woorden.
Stukken eruit,noem maar op.De ellende en het verdriet wat je er van hebt is vreselijk. |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:09

Wat zijn sommige mensen dan toch ook dom en kortzichtig. Spelen met schapen....
Of die schapen nou los lopen om te begrazen of niet, je houdt je hond er bij uit de buurt! Je zou zeggen dat dat logisch is.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:13

Ik neem aan dat je omheining van schapengaas is? Is het een idee om daar buiten (aan de hondenkant) een tweede omheining te maken met een flinke klapper stroom? Zo kunnen je schapen niet geelctrocuteerd worden en blijven de honden hopelijk op afstand.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:29

geerke schreef:
petraaken schreef:

tja...hoe verzinnen ze het,Spelen met schapen.....De meeste honden gaan er gewoon achteraan...omdat schapen terecht bang zijn....dus gaan rennen en prooi worden.
Knappe baas die dan zijn hond nog onder appel houd.
Ik heb ook schapen gehad en ook weleens een hond die de boel vernielde.Te triest voor woorden.
Stukken eruit,noem maar op.De ellende en het verdriet wat je er van hebt is vreselijk. |(

Ik heb zelf een paar schapen en gelukkig weinig last van mensen met loslopende honden. Ook zit er een omheining rond de wei waar grote honden niet door kunnen maar ik heb inderdaad bij de buren wel eens de schade gezien van een bijtende hond. Ooi heeft het gelukkig overleefd maar wel altijd schrikachtig gebleven.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:33

Hier bij ons in de polder gebeurd het helaas ook. Vorig jaar zijn er 8 schapen doodgebeten :n

Het is zelfs al zo geweest dat er een kerel zijn twee honden 's avonds losliet in de polder, zelf ging sporten en ze na een uur weer oppikte... ;(

Honden mogen niet los in de polder. Ik ben hondenbezitter en begrijp het. Ondanks dat laat ik mijn hond wel los. Het is geen herder en staat goed onder appèl.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:36

Ik heb het vorig jaar niet met schapen, maar met 2 pony's meegemaakt. Mensen vonden het leuk dat hun honden op de weg samen met de pony's in de wei gingen rennen :n. Heb ze toen ook vriendelijk gevraagd om dit niet meer te doen. En dat ander de kosten voor de dierenarts voor hun zouden zijn, als de pony's hierdoor gewond zouden raken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:41

Helaas zijn er veel asociale hondeneigenaren. Ik vrees dat je er weinig aan kan doen. Het is zo leuk als ze "spelen". Sommige mensen hebben echt geen inzicht in dieren en dat zal helaas ook niet gaan veranderen.
Ze zullen hier op bokt ook wel zitten maar die zien dat zelf toch niet in.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:19

Hoe komen ze erop 'spelen met schapen'. :roll:

Honden die er een spelletje van maken moet je idd eens bij een fikse ram od zetten. Leren ze wat respect hebben voor schapen.

Hier moet je trouwens maar hopen dat je hond niet dergelijke grapjes uithaalt.
Een boer heeft hier eens honden bij z'n kalfjes gehad (honden waren dus echt in de schuur gedrongen). Ook wat missende stukken kalf links en rechts.
Boer is het netjes gaan aangeven bij politie, die een procedure tot inbeslagname van de honden opstartten.
Boer is echter ook paar avonden gaan waken bij z'n kalfjes, met jachtgeweer.
Honden kwamen 2 dagen later terug. En toen was het over and out voor de honden. Politie heeft daar verder niets mee gedaan, behalve dat de eigenaar (was buur van boer) geen honden meer mocht houden .
Hoewel de kalfjes niet heel zwaargewond waren, zijn er toch een aantal bezweken door shock achteraf.

Schapenboeren zijn er niet veel meer hier, maar ook die waren niet echt vergevingsgezind voor jagende honden. Als de boer het niet zelf oploste, volgde er meestal wel een procedure tot inbeslagname en euthanasie.

Een hond hoort onder appel te staan. Kan dat niet los, dan maar aangelijnd.
Onze vorige hond wilde wel eens achter katten proberen jagen. Toch kon ik die overal laten loslopen, met een simpele 'NEE' ging ze niet achter de kat als ze er 1 in het vizier had. Was ze toch vertrokken voor ikzelf de kat gezien had dan kwam ze ook onmiddellijk terug als ik riep, verder dan een paar meter ging ze dus niet.
Die hond wist maar al te goed dat ze het niet moest wagen om niet te luisteren en dat het niet haar beste dag zou zijn als ik haar moest komen halen. Opvoeding heet dat.
Had ze niet zo goed geluisterd, zou ik haar ook niet los laten lopen.
Onze eigen katten heeft ze nooit iets gedaan. Die ene keer dat ze wilde jagen, kreeg ze een paar klauwen en nog op haar kop van ons ook.

Van andere hondeneigenaars wens ik dan ook opgevoede of anders aangelijnde honden te zien.
Soms kom je dan loslopende ongeleide projectielen tegen. 'maar hij wil alleen maar spelen', ja ik en mijn hond niet dus oprotten. En eigenaar kon evengoed een repliek krijgen als hij niet wilde begrijpen dat hij z'n hond moest bijhouden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:37

mensen vergeten dat een hond gewoon een roofdier is....en als er iets wegrent komt dat gewoon boven.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:37

Wat asociaal, ik ken ook iemand wiens schapen + alpaca dood zijn gebeten.
Er rennen hier ook met regelmaat honden door de wei, merkte wel dat mijn merrie er onderhand genoeg van heeft want die ging laatst vol achter een van de honden aan. Maar ook hier zijn er al eens pony's in paniek door de heining gegaan door honden.

Ik snap het ook gewoon niet, als je weet dat je hond niet luistert lijn je hem toch aan of neem je andere maatregelen. Hier liep laatst zelfs een klein pupje in de wei, die hoeft maar een klap van een pony te krijgen en het is gewoon einde verhaal. Wij hebben zelf ook een hond die weleens op katten en klein wild zou willen jagen, die gaat dus ook niet los zonder teletac misschien sneu maar liever dat dan dat hij gaat lopen jagen.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:55

Helaas zijn er nog te veel asociale hondeneigenaren ;( wat naar om te lezen dat ze hun honden met andermans dieren laat spelen, helemaal niet aan de gevolgen denkend _-:(

Ik heb onze honden meteen vanaf het begin dat ze bij ons kwamen geleerd niet achter andere dieren aan te rennen. Strikt verboden zelfs, of ze nou aan de riem zitten of niet. Ik laat mijn honden ook het liefst loslopen maar als ik aan hun gehoorzaamheid twijfel op dat moment gaan ze aan de riem. Ze mogen tot op een paar meter afstand van me af lopen, zodat als het nodig is ik meteen in kan grijpen. Zo simpel is het. Zijn mijn honden en ik wil niet dat ze iemand anders lastigvallen.