hond als je werkt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 17:38

Pas wel op dat je het niet romantiseert. Een uur buiten lopen in rotweer is ook mét hond strontvervelend. En die hond wil ook naar buiten als jij moe bent en eigenlijk nog een verjaardag hebt en ook nog moet koken. Het is wel goed om je dat te realiseren en jezelf daarin niet te overschatten (ga voor de gein eens, zonder horloge/telefoon een wandeling maken en kijk bij thuiskomst hoe lang je weg was. Mijn vriend denkt regelmatig dat-ie een uur heeft gewandeld terwijl het net de helft was). Wees eerlijk naar jezelf bij het kiezen van een hond, vooral over hoeveel je hem/haar kan bieden.

Ik zou trouwens inderdaad een leuke herplaatser kiezen. Geen gedoe met zindelijk maken, en je weet beter wat voor karakter je in huis krijgt. Hou je er wel rekening mee dat een hond vaak even nodig heeft voordat hij lang alleen kan zijn? Ook een hond die dat eerder goed kon zal bij een nieuw baasje vaak niet direct urenlang alleen kunnen zitten, dus zorg dat je een tijd vrij kunt nemen om dat op te vangen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 22:46

Dani schreef:
Pas wel op dat je het niet romantiseert. Een uur buiten lopen in rotweer is ook mét hond strontvervelend. En die hond wil ook naar buiten als jij moe bent en eigenlijk nog een verjaardag hebt en ook nog moet koken. Het is wel goed om je dat te realiseren en jezelf daarin niet te overschatten (ga voor de gein eens, zonder horloge/telefoon een wandeling maken en kijk bij thuiskomst hoe lang je weg was. Mijn vriend denkt regelmatig dat-ie een uur heeft gewandeld terwijl het net de helft was). Wees eerlijk naar jezelf bij het kiezen van een hond, vooral over hoeveel je hem/haar kan bieden.

Ik zou trouwens inderdaad een leuke herplaatser kiezen. Geen gedoe met zindelijk maken, en je weet beter wat voor karakter je in huis krijgt. Hou je er wel rekening mee dat een hond vaak even nodig heeft voordat hij lang alleen kan zijn? Ook een hond die dat eerder goed kon zal bij een nieuw baasje vaak niet direct urenlang alleen kunnen zitten, dus zorg dat je een tijd vrij kunt nemen om dat op te vangen.

Aan de andere kant heb je genoeg honden die zelf ook een hekel hebben aan regen :+
Helaas is dit iets waar je pech of geluk mee hebt, dat kan je van tevoren niet echt zeggen ;) maar gewoon een wetenswaardigheidje

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:13

Geryon schreef:
Gewoon een tweede hondje erbij nemen. Dan vind ik er helemaal niets mis mee om ze alleen thuis te laten als je gaat werken. Maar een hond in zijn eentje thuis laten zitten, not done :n

Helemaal mee eens... :j

Heb ook twee honden die overdag in de kennel zitten. Ze kunnen naar binnen en buiten, hebben meer te zien als wanneer ze in huis liggen, en hebben elkaar waardoor ze niet alleen zijn.
Als ik thuis kom ga ik een flink stuk met ze in het bos wandelen (wat ik zelf ook wel lekker vind na een dag binnen zitten). ;)

In de regen lopen maakt mij eigenlijk niet zoveel uit, daar kun je je op kleden, enige nadeel vind ik dat de honden dan zo nat worden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:20

meggiemeg schreef:
De hond is niet alleen de tijden dat je werkt alleen, daarbuiten ben je nog veel vaker weg dan je beseft, of je moet je hond overal mee naar toe kunnen nemen. Ik zou het niet doen als ik zoveel werkte en dan een hond nemen, ik heb de mazzel dat ik een kantoor aan huis heb waardoor de honden niet zoveel alleen zijn. Tussen de middag steek ik de weg over dan loop ik een ronde door het bos en verder kunnen ze lekker buiten zijn overdag als ze dat willen of bij mij op kantoor

Precies, bovendien slaap je ook nog eens 8/9 uur, dan is de hond ook alleen. Dus overdag 8 uur, nacht 8 uur, plus 2 uur boodschappen doen, reistijd ed, ben je dus maar 6 uur bij je hond.

Als je iemand regelt die komt om te wandelen als jij werkt zou het wel een mogelijkheid zijn, maar dan moet je gewoon een herplaatser nemen en niet aan een pup beginnen.

meggiemeg

Re: hond als je werkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 11:09

Precies anneliesdj! Mensen vergeten de dagelijkse dingen zo makkelijk. Het is zo gewoon om even na werktijd nog de boodschappen te doen, duurt altijd weer langer dan gepland! Een verjaardag, even op ziekenbezoek enzovoorts.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 11:26

Ja en als ik dan thuis ben ligt ze alsnog boven te slapen. Of in haar mand in de gang, of op de andere bank. En dat doet ze zelf hoor! :+

Ik heb een bijna 7 jaar oude Spanjaard die ik vanaf 1 jaar heb. Sinds kort heb ik een "hondenuitlaatservice". Ze kan prima alleen en is ook weleens 10 uur alleen geweest. (ben ik ook niet trots op, was vorige winter toen al het openbaar vervoer plat lag). Toen ik thuis kwam was ze blij natuurlijk, maar ik had niet het idee dat ze het heel erg vond om zo lang alleen te zijn.

En de "korte" dagelijkse dingen. Tja, ik ga niet overal mijn hond mee naartoe nemen, en dat hoeft ook niet vind ik. Ze kan best thuisblijven als ik naar een verjaardag ga. Wat ik niet doe is haar uitlaatmomenten/eetmomenten overslaan. Als ik smiddags naar een verjaardag ga, zorg ik wel dat ik om half zes thuis ben om haar eten te maken en uit te laten. Soms ga ik daarna weer weg.

Ik denk dat het echt ligt aan het ras dat je kiest. Sommige honden (de meeste jagers en "shepherds") eisen gewoon veel beweging. Zelfs dan is het per hond verschillend. Ik heb een mix van Beagle, labrador, podengo en nog een paar dingen, maar die van mij komt echt niet iedere dag 2 uur buiten hoor. Zeker niet met oliebol, dat wil ze zelf namelijk ook niet. Als het even kan ga ik wel lekker met haar naar het strand/bos. Ik probeer dat wel minimaal 1x per week te doen. Sowieso gaat ze met de hondenuitlaatservice altijd naar het bos.

Die van mij is zelfs zo lui dat ze makkelijk tot 10 uur kan uitslapen. En echt slapen he. Sterker nog, als ik haar 's ochtens om 8 uur probeer wakker te maken knipperd ze twee keer tegen het licht en draait ze zich weer om. Pas als ik het magische woord zeg ("Plasje" := ) dan wordt ze wakker! :Y)

Het is goed dat je er zo over nadenkt, maar een hond kan geen klok kijken he... Dus een half uurtje meer/minder door boodschappen doen zal hij/zij je niet kwalijk nemen. Het gaat juist om wat je met hem/haar doet als je wél thuis bent! :j

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 11:33

Maar al die kleine dingen erbij maken de uren dat de hond alleen is wel langer. Dat vergeet iedereen! Waarom een hond nemen als je zo weinig thuis bent?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 11:34

Max 9u alleen lees ik hier.... serieus??
Vind dat echt sneu. En veeel te lang. Niet alleen omdat het saai is, maar ook vanwege plas en poep ophouden.
Daarom nemen wij dus geen hond. Zou er heel graag 1 willen, hond kan mee naar stal etc. Maar mijn vriend werkt 50uur en ik werkte 32 dus soms zou de hond dan 8u alleen zijn. Vind ik not done!
Nu ga ik wel minder werken maar dan hebben we een kleine er bij dus begin ik er even niet aan. Erg jammer want het is zeker een droom van me.
Maar ja. Jammer voor mij. :)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 11:39

meggiemeg schreef:
Maar al die kleine dingen erbij maken de uren dat de hond alleen is wel langer. Dat vergeet iedereen! Waarom een hond nemen als je zo weinig thuis bent?

Als ik een hele dag weg ben (en dat is twee dagen in de week max.), dan komt de service. Ze is dus nooit langer alleen dan 6 uur. Ze zit geen dagen alleen.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 11:46

Ik zou mijn hond nooit gehad hebben als ik haar niet bij mijn ouders zou kunnen brengen als ik werken ben. mijn moeder werkt niet en mijn vader onregelmatige diensten... Daarnaast hebben zij eeb hond van dezelfde leeftijd en een oudje. Ze is dus eigenlijk nooit alleen of joogiit een paar uurtjes in de week, samen met de andere hondjes.
ben het eens met Annelies... optgeteld met slapen, boodschappen, feestje, keer uit eten etc is een hond dan erg veel alleen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 11:55

Het gaat er ook echt wel om wat je met het beestje doet als je thuis bent... Je kunt wel heel trots zeggen 'mijn hond is nooit alleen' maar als ie er dan alsnog maar 4x per dag 5 minuutjes uit komt en je de rest van de dag in de zetel voor de tv ligt, tja... Dan liever een hond die 8u alleen is maar wel 2x een lange wandeling van een uur maakt. Dan slaapt ie die 8u wel rond hoor :)
@Gimmespurs, haha, jouw hond klnkt echt hilarisch, zo eentje bij wie je naast het oor kan rammelen met een zakje snoepjes en die het nog niet merkt _O-

Edit: ik heb net trouwens iets bedacht, wat je misschien zelf wel kan doen: als jij iemand kent die ook werkt met een hond, dan kan je misschien afspreken dat op jouw vrije dag jij een lange wandeling gaat maken met jouw hond en die andere, en op een dag dat jij werkt doet de ander hetzelfde met jouw hond. Dan heb je alweer een dag 'gedekt' :)* en het is leuk voor je hond, kunnen ze lekker spelen :)
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 30-10-13 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

PK_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 11:56

Wij hebben sinds een paar maanden een hond van 9. We hebben bewust gekozen voor een oudere hond, want ja we werken allebei. We hebben een hondenluikje zodat ze zelf kan bepalen of ze binnen of buiten is en een riant (en goed afgesloten) erf waar ze de hele dag kan rondscharrelen. Tijdens de wintermaanden gaat ze 1 a 2 dagen in de week naar een hondencreche, dit doen we vooral omdat de kans op files in de winter groter is en we dan niet altijd op tijd thuis kunnen zijn. Gelukkig kunnen we ook af en toe thuiswerken, lekker met ons hondje aan de voeten.

We wonen aan de dijk, midden tussen de uiterwaarden en het kortste rondje is een half uur. In de zomer is het helemaal feest en kan ze standaard elke dag zwemmen, graven en gek doen. In de winter is dit iets minder maar zorgen we ook voor een extra lange wandeling op de dag.

Wat ik persoonlijk wel een beetje sneu vind is een hond voor een paar uur in een bench te stoppen.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 12:03

O ja, wij hebben inderdaad 2 dagen een bench gehad (in het begin, ook omdat we een konijn hadden) maar dat vond ik zo zielig dat we die snel hebben weg gedaan. Tot mijn konijn doodging waren ze dikke vrienden van elkaar en lagen ze dikwijls samen in de hondenmand of op de bank als we weg waren. In principe mag mijn hond overal komen als we weg zijn, behalve in de slaapkamers. Meestal ligt ze gewoon op de bank of in haar mand.

Hahaha ja Magrathea, het is wel mooi hoor! Als we voor de avondplas gaan sta ik soms een uur onder aan de trap te roepen en dan komt zo bovenaan de trap staan met die grote oren van haar en zo'n blik van: "ga jij maar, ik sliep net!" _O-

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 12:23

Gimme_Spurs; ik denk dat dat vooral conditionering is, als een hond de keuze heeft is die echt wel liever bezig. Er zijn maar weinig honden die ook echt lui zijn als ze de keuze hebben.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 12:26

Oh ja dat ken ik hoor, 's avonds... Dat ze je zo aankijken met een blik alsof je nog even een halve marathon met ze gaat lopen. Heb ook regelmatig gezegd 'nou, ik doe het wel voor jou hoor!' en dan stond ze maar eens op, uitgebreid uitrekken, en zonder enige vorm van haast bij de deur komen staan :') en na die avondronde plofte ze rechtstreeks terug op haar kussen. Wat een zwaar leven hebben sommige honden toch :')

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 12:39

anneliesdj schreef:
Gimme_Spurs; ik denk dat dat vooral conditionering is, als een hond de keuze heeft is die echt wel liever bezig. Er zijn maar weinig honden die ook echt lui zijn als ze de keuze hebben.

Misschien wel, maar een hond vragen om te spelen en die daar liever voor bedankt... Zou ze ziek zijn? ;)

2 min geleden:
Afbeelding

En is conditionering niet een onderdeel van gedomesticeerde dieren? Want dan krijg je de ethiek van de zaak. Of wij als mens wel dieren zouden moeten conditioneren? Of draaf ik dan te ver door?

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat alle honden gebukt gaan onder het niet de hele dag kunnen rennen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:14

Een hond is wel een roedeldier, wat blijft er van een roedel over als die weg is om te werken/boodschappen doen/boven in bed ligt te slapen enzovoorts?

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:18

Ik werk 36 uur dus meestal 4x 9 en dat op verschillende plekken in nederland.

Tevens heb ik 3 welsh terriers dus ene lekkere doele boel. Ze zitten vaak alleen maar gaat prima maar ze gaat ook met regelmaat naar de Hondenopvang bij mijn hondenschool. Echt ideaal lekker de hele dag buiten spelen rennen en dollen.

Ik vind dat het prima kan neem dan wel een jonge hond of pup want die zkan je je ritme makkelijk aanleren. Een oudere hond kan een probleem zijn omdat je maa moet afwachten of die alleen kan zijn. Met alle 3 heb ik geen problemen. En tevens heb ik webcames hangen om ze in de gaten te houden indien nodig.

Dus je zou zoiets kunnen doen?.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:24

Gimme_Spurs schreef:
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat alle honden gebukt gaan onder het niet de hele dag kunnen rennen.

Ik denk dat een heel groot deel van de honden in nl wel degelijk lijd onder te weinig beweging/afleiding, alleen hebben veel mensen dat niet door.
Een bench is ook maar gewoon een vorm van symptoombestrijding wat dat betreft.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:53

Er zijn duizenden manieren om een bench te gebruiken ik gebruiken ze al jaren met al mijn honden.
Nooit problemen gehad of gemerkt.

Weet wat dat als ik ergens ben ik de meest brave en gehoorzame honden hebt. Ze weten en kennen regelen en ze weten dat ze zich eraan moeten houden.
Bij mij geen syptomen en sloperij in huis of tafel poten enz... gewoon en kwestie van consequent zijn. Dus bij mij het 1ste jaar als ik weg ben gaan ze in een bench.

Beter veilig and thuis komen en diverse problemen ondervinden. Al ben je maar 10 minuten weg

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:36

Prisca schreef:
Er zijn duizenden manieren om een bench te gebruiken ik gebruiken ze al jaren met al mijn honden.
Nooit problemen gehad of gemerkt.

Weet wat dat als ik ergens ben ik de meest brave en gehoorzame honden hebt. Ze weten en kennen regelen en ze weten dat ze zich eraan moeten houden.
Bij mij geen syptomen en sloperij in huis of tafel poten enz... gewoon en kwestie van consequent zijn. Dus bij mij het 1ste jaar als ik weg ben gaan ze in een bench.

Beter veilig and thuis komen en diverse problemen ondervinden. Al ben je maar 10 minuten weg

Exact, sommige hondjes snappen dat nog niet... Moet je dan maar thuisblijven tot je hond snapt dat dat niet mag? Ik weet niet wat voor baan sommige mensen hebben, maar de gemiddelde persoon kan niet even 3 maanden vrij nemen daarvoor :=
Kluiven enzo is niet alleen vervelend vanwege het sloop aspect maar kan ook nog eens gevaarlijk zijn (splinters inslikken oid, dingen omgooien, etc)
Dan liever een bench met een slaapplekje en voldoende speeltjes :)

ladyratina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 17:10

Ik vind het nog best lastig al die verschillende meningen, wel of niet lang thuis, oudere hond of juist een pup die je het ritme kunt aanleren. Ik heb ook nog nooit eerder een hond gehad, alleen katten ( die heb ik nog). En ik denk dat het opvoeden van een hond wel even wat anders is dan een kat.

ladyratina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 17:12

Prisca schreef:
Ik werk 36 uur dus meestal 4x 9 en dat op verschillende plekken in nederland.

Tevens heb ik 3 welsh terriers dus ene lekkere doele boel. Ze zitten vaak alleen maar gaat prima maar ze gaat ook met regelmaat naar de Hondenopvang bij mijn hondenschool. Echt ideaal lekker de hele dag buiten spelen rennen en dollen.

Ik vind dat het prima kan neem dan wel een jonge hond of pup want die zkan je je ritme makkelijk aanleren. Een oudere hond kan een probleem zijn omdat je maa moet afwachten of die alleen kan zijn. Met alle 3 heb ik geen problemen. En tevens heb ik webcames hangen om ze in de gaten te houden indien nodig.

Dus je zou zoiets kunnen doen?.

Ik twijfel over opvang en uitlaatservice. Stom want ik bracht wel zonder schuldgevoel mijn baby naar de creche :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 17:25

Je hebt de meningen, en dan ook nog de hond zelf ;) Nogmaals, de ene hond zal het worst (haha) wezen of hij 5 of 8 uur alleen zit, de ander knijpt 'm na vier uur al.
Daarom is een herplaatser juist zo'n goed idee voor jou, het karakter is dan al veel meer bekend. En er komen soms hele leuke koppeltjes langs :) ik heb eens een koppel King Charles spaniels gehad daar, dat was echt een zielig verhaal trouwens. De man van wie ze waren was zijn baan kwijt geraakt en had zichzelf alle luxe ontzegd om voor zijn hondjes te kunnen blijven zorgen. Uiteindelijk kon hij ze toch niet houden |( gelukkig zijn ze naar een heel leuk gezinnetje gegaan. Maar het blijft zielig voor die man :(

ladyratina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 17:40

Magrathea schreef:
Je hebt de meningen, en dan ook nog de hond zelf ;) Nogmaals, de ene hond zal het worst (haha) wezen of hij 5 of 8 uur alleen zit, de ander knijpt 'm na vier uur al.
Daarom is een herplaatser juist zo'n goed idee voor jou, het karakter is dan al veel meer bekend. En er komen soms hele leuke koppeltjes langs :) ik heb eens een koppel King Charles spaniels gehad daar, dat was echt een zielig verhaal trouwens. De man van wie ze waren was zijn baan kwijt geraakt en had zichzelf alle luxe ontzegd om voor zijn hondjes te kunnen blijven zorgen. Uiteindelijk kon hij ze toch niet houden |( gelukkig zijn ze naar een heel leuk gezinnetje gegaan. Maar het blijft zielig voor die man :(

Jemig dat is echt drama. Lijkt me vreselijk om afstand van je dieren te moeten doen