Parkiet wil niet in kooi

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Parkiet wil niet in kooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 21:08

Maar we dwalen nu een beetje af... Iemand nog verder tips? Hij zit trouwens al in zijn kooi nu, hij slaapt al.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 21:09

Dan zou ik hem naar een voliere oid brengen met andere soortgenootjes. Parkieten kunnen wel 20 jaar worden en als deze nog jong is, dan zit hij nog heel lang alleen... Dat zou ik erg sneu vinden.
Maar het is natuurlijk je eigen keus! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 21:10

We willen hem zeker niet ongelukkig maken. Maar zoals het er nu uitziet, lief, sociaal en tam, hopen we dat het zolang mogelijk zo kan blijven :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 21:14

Wat je kunt doen is hem op de deur zetten, als het zo'n deurtje is dat naar buiten klapt, zorg ervoor dat dat horizontaal kan komen te staan. Of maak er een soort stok voor waar je hem op kunt zetten. En verder doorzetten, niet te snel opgeven.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 21:50

Cayenne schreef:
Parkieten horen ook niet alleen te zijn. Het zijn groepsdieren en zonder soortgenootjes worden ze eenzaam. Wij mensen kunnen dat niet vervangen. Ik zou hem dus een leuk maatje geven. Veel fijner voor hem!

Helemaal eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 06:43

Cassidy schreef:
Wat je kunt doen is hem op de deur zetten, als het zo'n deurtje is dat naar buiten klapt, zorg ervoor dat dat horizontaal kan komen te staan. Of maak er een soort stok voor waar je hem op kunt zetten. En verder doorzetten, niet te snel opgeven.

We hebben het deurtje altijd open staan, hij gaat er ook uit zichzelf in, maar niet op de momenten dat ik het wil. We hebben een stok, gekregen uit de dierenwinkel, maar hij is bang voor die stok... -O-

Painttobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 07:11

Hoi :D

Ik heb zelf een valkparkietje, ook in haar eentje. Wat de anderen zeggen is wel waar, maar ik ga er ook geen tweede bij nemen. Als ik op vakantie ga, gaat Jip altijd naar een oppas met meerdere valkparkieten in haar woonkamer (die allemaal los zijn) en ze kijkt er niet naar om. Ze speelt veel liever mee met de lego en haar kinderen :D hierdoor weet ik dat ze niet 'eenzaam' is, ze snapt niks van andere vogels en is echt een mensen-piet. (Haar moeder was ook overleden en ze is met de hand gevoerd, misschien daarom?)

Anyway, onze Jip wil ook niet altijd in de kooi als ik dat wil. Maar ik plan het altijd. Als ik weet dat ik rond een bepaalde tijd weg moet, zorg ik dat ik haar zeker een kwartier van te voren ga vangen. De ene keer kan ik haar zo in de kooi zetten, de andere keer ben ik laaaaaang bezig.
Wat ik doe is zorgen dat ze naar een kleinere ruimte vliegt (badkamer/washok/wc) en doe dan het licht uit. En hop! Dan heb ik haar altijd. :-) en ik heb de eerste 1,5 jaar haar echt niet leuk gevonden als puber, dus dat zal bij jou ook meespelen. Nu is het een brave piet :-)

Hopelijk heb je er wat aan ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 07:13

Painttobe schreef:
Hoi :D

Ik heb zelf een valkparkietje, ook in haar eentje. Wat de anderen zeggen is wel waar, maar ik ga er ook geen tweede bij nemen. Als ik op vakantie ga, gaat Jip altijd naar een oppas met meerdere valkparkieten in haar woonkamer (die allemaal los zijn) en ze kijkt er niet naar om. Ze speelt veel liever mee met de lego en haar kinderen :D hierdoor weet ik dat ze niet 'eenzaam' is, ze snapt niks van andere vogels en is echt een mensen-piet. (Haar moeder was ook overleden en ze is met de hand gevoerd, misschien daarom?)

Anyway, onze Jip wil ook niet altijd in de kooi als ik dat wil. Maar ik plan het altijd. Als ik weet dat ik rond een bepaalde tijd weg moet, zorg ik dat ik haar zeker een kwartier van te voren ga vangen. De ene keer kan ik haar zo in de kooi zetten, de andere keer ben ik laaaaaang bezig.
Wat ik doe is zorgen dat ze naar een kleinere ruimte vliegt (badkamer/washok/wc) en doe dan het licht uit. En hop! Dan heb ik haar altijd. :-) en ik heb de eerste 1,5 jaar haar echt niet leuk gevonden als puber, dus dat zal bij jou ook meespelen. Nu is het een brave piet :-)

Hopelijk heb je er wat aan ;-)

Bedankt voor de goede tip! Twit is inderdaad een echte mensenpiet, hij gaat naar iedereen toe, zelfs onbekenden. We proberen altijd hem vóórdat we gaan koken in zijn kooi te doen, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan :D Verder is het echt een schatje.

Painttobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 07:34

Ik weet niet wat voor pannen je hebt, maar die van mij zit ook gewoon op de koelkast als ik aan het koken ben.. Al 4 jaar lang.. Maar dat zal vast met het soort pan te maken hebben :-)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:35

Dat zijn pannen met Teflon. Als deze een keer warm worden zonder iets in de pan (gebeurt snel bij gourmetten enz) dan komt er teflon vrij en is dodelijk voor vogels. (In de meeste gevallen) om die reden is het erg onverstandig parkieten in de keuken te houden.

Dat parkieten mensenparkieten zijn is niet waar. De mens wil dit graag. Parkieten zijn groepsdieren net als een paard niet alleen hoort. Heb hier meerdere van dit soort parkietjes opgevangen die zgn. niks van andere parkieten wilden weten en die lieten de eerste weken ook een gestoord gedrag zien maar wat waren ze later happy als ze eenmaal in een groep zaten. Wij mensen willen altijd graag de volle aandacht en het dier word even vergeten. (Is niet boos bedoeld maar wel de waarheid helaas) Je kan er ook een maatje bijhalen voor het dier en stel je wilt of kunt ze niet meer houden ze aan iemand afgeven als er 1 overblijft. Er zijn genoeg mensen die er 1 bijzoeken als er 1 wegvalt. Zo hoeven ze nooit alleen te zitten (eigenlijk).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:47

Wilawander schreef:
Dat zijn pannen met Teflon. Als deze een keer warm worden zonder iets in de pan (gebeurt snel bij gourmetten enz) dan komt er teflon vrij en is dodelijk voor vogels. (In de meeste gevallen) om die reden is het erg onverstandig parkieten in de keuken te houden.

Dat parkieten mensenparkieten zijn is niet waar. De mens wil dit graag. Parkieten zijn groepsdieren net als een paard niet alleen hoort. Heb hier meerdere van dit soort parkietjes opgevangen die zgn. niks van andere parkieten wilden weten en die lieten de eerste weken ook een gestoord gedrag zien maar wat waren ze later happy als ze eenmaal in een groep zaten. Wij mensen willen altijd graag de volle aandacht en het dier word even vergeten. (Is niet boos bedoeld maar wel de waarheid helaas) Je kan er ook een maatje bijhalen voor het dier en stel je wilt of kunt ze niet meer houden ze aan iemand afgeven als er 1 overblijft. Er zijn genoeg mensen die er 1 bijzoeken als er 1 wegvalt. Zo hoeven ze nooit alleen te zitten (eigenlijk).

Je hebt helemaal gelijk. De reden dat wij geen tweede parkiet erbij nemen is omdat mijn moeder vroeger ook eerst één parkiet had. Ze hebben er toen een tweede bij genomen en de parkiet werd toen 'vals' en toonde geen interesse meer. Twitter is nu lief en tam, dat willen we graag zo houden. Neemt niet weg dat het beter is dat hij met z'n tweeën is, maar wij hebben zo onze redenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:55

Wow, dat is echt vreselijk egoistisch zeg... -O- Het beestje zit weg te kwijnen in zijn eentje in zo'n k*tkooitje en jullie weten dat maar nemen er geen bij omdat hij nu 'lief en tam' is. Waarschijnlijk is hij gewoon hopeloos op zoek naar contact en bij gebrek aan beter moet hij dat bij jullie zoeken. Echt het toppunt van dierenliefde hoor! Als je je een beetje in zou leven in zo'n beestje zou je toch liever twee minder tamme, maar gelukkige parkietjes hebben dan 1 eenzame, maar zoals meestal kiest de mens weer voor zichzelf en doet het gevoel van het dier er niet toe. Heel, heel treurig voor het beestje. :(

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:14

RedPassion schreef:
Wow, dat is echt vreselijk egoistisch zeg... -O- Het beestje zit weg te kwijnen in zijn eentje in zo'n k*tkooitje en jullie weten dat maar nemen er geen bij omdat hij nu 'lief en tam' is. Waarschijnlijk is hij gewoon hopeloos op zoek naar contact en bij gebrek aan beter moet hij dat bij jullie zoeken. Echt het toppunt van dierenliefde hoor! Als je je een beetje in zou leven in zo'n beestje zou je toch liever twee minder tamme, maar gelukkige parkietjes hebben dan 1 eenzame, maar zoals meestal kiest de mens weer voor zichzelf en doet het gevoel van het dier er niet toe. Heel, heel treurig voor het beestje. :(

Helaas gebeurt dit zo vaak.. Mensen die dieren die een soortgenoot nodig hebben(!) in hun eentje houden zodat ze aanhankelijk blijven tegenover hunzelf, zodat ze er zélf meer plezier aan hebben. Ontzettend egoïstisch.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:20

Nou, ik denk dat ik wel weet waarom je parkiet zijn kooi niet in wilt. Hij verveelt zich dood in zo'n kooitje. Mijn dieren krijg ik makkelijk weer terug in hun hokken, maar dat komt ook omdat ze veel ruimte hebben en het dus niet erg vinden om terug hun hok in te gaan.

Enige wat ik je echt heel graag mee wil geven: zorg ervoor dat je parkiet een heerlijk leven heeft, dus dat hij een maatje heeft en een mooie voilere om in te vliegen. Als je dat niet kan of wilt geven, geef hem dan een fijn huisje. Want dit is echt niets voor zo'n beestje :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:32

Sorry mensen dat ik nu een dierenbeul ben... Maar hij verveelt zich totaal niet in zijn kooi. Hij speelt altijd en is vrolijk. Ik denk dat hij liever rondvliegt in plaats van dat hij eventjes moet wachten terwijl wij eten. Maar dit topic is nu niet meer nodig. Ik heb goede tips gekregen en daar ben ik blij mee. Misschien komt er wel een maatje! Wat de toekomst zal brengen, geen idee. We hebben er ook over nagedacht! Als ik nu in jullie ogen een verschrikkelijk, egocentrisch mens ben, zal dat wel zo zijn. We hebben al besloten geen parkiet na deze te nemen omdat wij niet kunnen bieden wat een parkiet nodig heeft. Maar we houden hem gewoon op deze manier zo, en als hij écht wegkwijnt en gewoon zielig gaat zitten in zijn kooitje, gaat hij zeker naar een beter huisje! Het gaat nu zeker klinken als een excuus wat ik nu zeg, maar dat is het totaal niet! Hoop dat jullie het beter begrijpen zo, en als er vragen zijn wil ik die zeker beantwoorden. Maar we gaan nu wel erg off-topic. :D

Painttobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:41

Jammer dat mensen niet snappen dat er ook goed gezorgd kan worden voor een parkietje zonder dat er gelijk een groep vogels moet worden aangeschaft..

Ik begrijp heel goed dat bepaalde diersoorten in groepen leven, maar mijn valkje heeft echt geen verschrikkelijk leven. Ze leeft met ons, ze doucht met ons, ze eet met ons, ze kroelt met ons.

Als ik over een paar jaar kan verhuizen naar een huis waar ik een voilere in de tuin kwijt kan, zal ik dat graag doen voor haar en pietjes erbij nemen. Maar de afgelopen 4 jaar en dus zeker de komende 2 jaren heeft zij het absoluut niet slecht. Ze heeft een prachtig pak veren en maakt vollop tevreden geluidjes. Ga mij niet vertellen dat ze ongelukkig is.
En zij wil wel naar haar kooi (ze heeft ook een enorme kooi waarin ze prima kan bewegen als ze er in zit), ze gaat zelfs zelf naar 'bed' rond 22:00/23:00 (wat ik onwijs schattig vind). Als ik haar dan welterusten wens, geeft ze altijd een klein zacht piepje. Dus, ongelukkig? Hmmmm.. nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:43

Painttobe schreef:
Jammer dat mensen niet snappen dat er ook goed gezorgd kan worden voor een parkietje zonder dat er gelijk een groep vogels moet worden aangeschaft..

Ik begrijp heel goed dat bepaalde diersoorten in groepen leven, maar mijn valkje heeft echt geen verschrikkelijk leven. Ze leeft met ons, ze doucht met ons, ze eet met ons, ze kroelt met ons.

Als ik over een paar jaar kan verhuizen naar een huis waar ik een voilere in de tuin kwijt kan, zal ik dat graag doen voor haar en pietjes erbij nemen. Maar de afgelopen 4 jaar en dus zeker de komende 2 jaren heeft zij het absoluut niet slecht. Ze heeft een prachtig pak veren en maakt vollop tevreden geluidjes. Ga mij niet vertellen dat ze ongelukkig is.
En zij wil wel naar haar kooi (ze heeft ook een enorme kooi waarin ze prima kan bewegen als ze er in zit), ze gaat zelfs zelf naar 'bed' rond 22:00/23:00 (wat ik onwijs schattig vind). Als ik haar dan welterusten wens, geeft ze altijd een klein zacht piepje. Dus, ongelukkig? Hmmmm.. nee.

Bij ons is het ook zo. Als het kon, hadden we allang een voliere gehad! Jammer dat er zo offtopic gereageerd wordt, maar iedereen heeft z'n eigen mening.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:58

Ik snap nooit het probleem waarom mensen er geen 2e bij willen. Qua kosten en schoonmaken en lawaai maakt het totaal niks uit.
Dus ik kan het ook alleen maar zien als dat mensen het voor zich zelf doen.

Agressief en niet verdragen ligt vaak aan te kleine kooien. Ik heb inmiddels over de 1000 jongen gekweekt en daar zijn er ooit 2 van teruggekomen die zich niet verdroegen met de partner.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:01

Bedankt dat iedereen mij vertelt dat het slecht is om er maar één te houden. We zijn erover aan het nadenken! Maar, dit was niet mijn vraag.. ;)

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:37

Ik ben het er niet helemaal mee eens dat het slecht zou zijn als je een parkiet alleen houd. Ik ben er wel voorstander van om ze altijd met z'n tweeën te houden, maar ik heb momenteel een kanarie (oke geen parkiet, maar ook een groepsdier) die totaal geen andere kanaries in zijn kooi toelaat. Voorheen hadden wij altijd 2 kanaries bij elkaar, maar deze laat het echt niet toe. Die vermaakt zich naar mijn idee prima. Hij mag zo goed als elke dag lekker naar buiten en als het mooi weer is en wij buiten zitten hangt zijn kooi aan de muur buiten. Wij hebben een stok buiten aan zijn kooi bevestigd. Ik merk dat hij die makkelijker vind. Misschien werkt het om iets lekkers in zijn kooi te leggen wanneer hij naar binnen moet?
Laatst bijgewerkt door anne_joy op 28-10-13 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Painttobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:40

Haha even offtopic, super leuk dat ie Pieter heet :D :D

Die van ons heet Jip (Kippie Jippie ook wel voor vrienden). :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:41

Pieter? Wie heet Pieter? Die van ons heet Twitter, en die daarvoor Google ;)

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:44

Ze had het volgens mij over mijn kanarie. Die heet pieter :P

Misschien kan je een vast tijdstip nemen dat hij naar binnen moet? Heeft hij een tijdstip dat hij uit zichzelf al naar binnen gaat? Dan went hij er misschien aan dat hij dan naar binnen moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:44

Ooohh haha sorry! 's Avonds gaat hij naar binnen om te slapen en 's middags ook weleens.

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:45

Misschien kan je dan 's middags zijn kooi dichtdoen en dan na het eten weer even open. Zodat hij er 's avonds nog even uit kan.