Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Cassidy schreef:Wat je kunt doen is hem op de deur zetten, als het zo'n deurtje is dat naar buiten klapt, zorg ervoor dat dat horizontaal kan komen te staan. Of maak er een soort stok voor waar je hem op kunt zetten. En verder doorzetten, niet te snel opgeven.

hierdoor weet ik dat ze niet 'eenzaam' is, ze snapt niks van andere vogels en is echt een mensen-piet. (Haar moeder was ook overleden en ze is met de hand gevoerd, misschien daarom?)
en ik heb de eerste 1,5 jaar haar echt niet leuk gevonden als puber, dus dat zal bij jou ook meespelen. Nu is het een brave piet 
Painttobe schreef:Hoi
Ik heb zelf een valkparkietje, ook in haar eentje. Wat de anderen zeggen is wel waar, maar ik ga er ook geen tweede bij nemen. Als ik op vakantie ga, gaat Jip altijd naar een oppas met meerdere valkparkieten in haar woonkamer (die allemaal los zijn) en ze kijkt er niet naar om. Ze speelt veel liever mee met de lego en haar kinderenhierdoor weet ik dat ze niet 'eenzaam' is, ze snapt niks van andere vogels en is echt een mensen-piet. (Haar moeder was ook overleden en ze is met de hand gevoerd, misschien daarom?)
Anyway, onze Jip wil ook niet altijd in de kooi als ik dat wil. Maar ik plan het altijd. Als ik weet dat ik rond een bepaalde tijd weg moet, zorg ik dat ik haar zeker een kwartier van te voren ga vangen. De ene keer kan ik haar zo in de kooi zetten, de andere keer ben ik laaaaaang bezig.
Wat ik doe is zorgen dat ze naar een kleinere ruimte vliegt (badkamer/washok/wc) en doe dan het licht uit. En hop! Dan heb ik haar altijd.en ik heb de eerste 1,5 jaar haar echt niet leuk gevonden als puber, dus dat zal bij jou ook meespelen. Nu is het een brave piet
Hopelijk heb je er wat aan
Verder is het echt een schatje.
Wilawander schreef:Dat zijn pannen met Teflon. Als deze een keer warm worden zonder iets in de pan (gebeurt snel bij gourmetten enz) dan komt er teflon vrij en is dodelijk voor vogels. (In de meeste gevallen) om die reden is het erg onverstandig parkieten in de keuken te houden.
Dat parkieten mensenparkieten zijn is niet waar. De mens wil dit graag. Parkieten zijn groepsdieren net als een paard niet alleen hoort. Heb hier meerdere van dit soort parkietjes opgevangen die zgn. niks van andere parkieten wilden weten en die lieten de eerste weken ook een gestoord gedrag zien maar wat waren ze later happy als ze eenmaal in een groep zaten. Wij mensen willen altijd graag de volle aandacht en het dier word even vergeten. (Is niet boos bedoeld maar wel de waarheid helaas) Je kan er ook een maatje bijhalen voor het dier en stel je wilt of kunt ze niet meer houden ze aan iemand afgeven als er 1 overblijft. Er zijn genoeg mensen die er 1 bijzoeken als er 1 wegvalt. Zo hoeven ze nooit alleen te zitten (eigenlijk).
Het beestje zit weg te kwijnen in zijn eentje in zo'n k*tkooitje en jullie weten dat maar nemen er geen bij omdat hij nu 'lief en tam' is. Waarschijnlijk is hij gewoon hopeloos op zoek naar contact en bij gebrek aan beter moet hij dat bij jullie zoeken. Echt het toppunt van dierenliefde hoor! Als je je een beetje in zou leven in zo'n beestje zou je toch liever twee minder tamme, maar gelukkige parkietjes hebben dan 1 eenzame, maar zoals meestal kiest de mens weer voor zichzelf en doet het gevoel van het dier er niet toe. Heel, heel treurig voor het beestje.
RedPassion schreef:Wow, dat is echt vreselijk egoistisch zeg...Het beestje zit weg te kwijnen in zijn eentje in zo'n k*tkooitje en jullie weten dat maar nemen er geen bij omdat hij nu 'lief en tam' is. Waarschijnlijk is hij gewoon hopeloos op zoek naar contact en bij gebrek aan beter moet hij dat bij jullie zoeken. Echt het toppunt van dierenliefde hoor! Als je je een beetje in zou leven in zo'n beestje zou je toch liever twee minder tamme, maar gelukkige parkietjes hebben dan 1 eenzame, maar zoals meestal kiest de mens weer voor zichzelf en doet het gevoel van het dier er niet toe. Heel, heel treurig voor het beestje.
Painttobe schreef:Jammer dat mensen niet snappen dat er ook goed gezorgd kan worden voor een parkietje zonder dat er gelijk een groep vogels moet worden aangeschaft..
Ik begrijp heel goed dat bepaalde diersoorten in groepen leven, maar mijn valkje heeft echt geen verschrikkelijk leven. Ze leeft met ons, ze doucht met ons, ze eet met ons, ze kroelt met ons.
Als ik over een paar jaar kan verhuizen naar een huis waar ik een voilere in de tuin kwijt kan, zal ik dat graag doen voor haar en pietjes erbij nemen. Maar de afgelopen 4 jaar en dus zeker de komende 2 jaren heeft zij het absoluut niet slecht. Ze heeft een prachtig pak veren en maakt vollop tevreden geluidjes. Ga mij niet vertellen dat ze ongelukkig is.
En zij wil wel naar haar kooi (ze heeft ook een enorme kooi waarin ze prima kan bewegen als ze er in zit), ze gaat zelfs zelf naar 'bed' rond 22:00/23:00 (wat ik onwijs schattig vind). Als ik haar dan welterusten wens, geeft ze altijd een klein zacht piepje. Dus, ongelukkig? Hmmmm.. nee.