suza schreef:De betrokken pups kwamen niet van een rashonden fokkerij die goedkoop pups aan de man brengt, maar het betrof zwerf- of asielhonden die door een stichting in Nederland geplaatst zijn. Of het om een Bulgaarse of Nederlandse stichting gaat is me nog niet duidelijk.
Dat ze vanuit Oost Europa met vrachtwagens vol zieke honden aan komen rijden lijkt niet alleen zo, maar is gewoon zo. Regelmatig worden er ook transporten aangehouden, maar nog niet voldoende.
Als je een hond met het vliegtuig meeneemt moet hij aan dezelfde voorwaarden voldoen als wanneer een hond met de auto vervoerd wordt; het probleem is dat als er, zoals in dit geval ook, in het paspoort staat dat de hond tegen hondsdolheid geënt is, dit niet 1,2,3 te controleren valt en er dus vertrouwd wordt op de informatie uit het paspoort.
Hmm... ik weet nooit zo goed wat ik van zulke stichtingen moet denken. Op zich lijkt het goed werk wat ze doen, maar we hebben hier ook asiels vol zitten. Sommige mensen zijn ernstig tegen het afmaken van zwerfhonden en -katten. Ik vraag me wel eens af of dat wel eens zo erg is? Je verlost ze uit hun lijden en de kans op een beter leven is er praktisch niet. Tenzij ze allemaal overgeplaatst worden naar Nederland bijvoorbeeld via een stichting, wat in Nederland weer voor de nodige problemen zorgt, zoals dit, en het niet kwijt kunnen van 'onze eigen' honden in de dierenasiels.
Interessant om te lezen dat het aan de weg net zo gecontroleerd wordt. Inderdaad gaan ze natuurlijk uit van wat op het paspoort staat, al weet ik bijna zeker dat er via weg transport (zeg maar) vaker mee gesjoemeld wordt dan via vliegtuig. Vliegtuig reis is namelijk erg duur met of alleen voor de hond. Als je snapt wat ik bedoel.