hondsdolheid in NL bij 2 pups uit Bulgarije

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 18:41

anhighwood schreef:
welja...en zodirect komen die zeer ziellige hondjes uit roemenie er ook nog bij!!!

Uit ervaring weet ik dat er zelfs door dierenartsen uit duitsland fraude word gepleegd....
meeste honden zijn NIET ingeent...

maar gewoon vooral lekker via de zogenaamde leuke stichtingen uit dat soort landen de honden halen!!!

Nu je erover begint. Hier hebben we de weloverwogen keuze gemaakt om een Roemeens hondje te adopteren, sinds afgelopen zaterdag loopt ze hier rond. Heel vrolijk en blij. Allesbehalve zielig.

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 18:44

@ Ann....

je hoeft niet in het wereldje te zitten om de problematiek te zien hoor.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 18:47

Ann schreef:
@dierenfan.
Heb je zelf een buitenlandse hond geadopteerd of zit je in dat 'wereldje'? Of baseer je jouw mening op vooroordelen en verhalen van her & der? Mijn ervaring is nl. heel anders dan de jouwe. Ik zie wel een kritische kijk naar stichtingen en weloverwogen keuzes voorbij komen.

ik zit in de wereld van asielhonden. NL asielhonden en daar komen gedumpte, niet gechipte buitenlandse honden ook regelmatig in terecht met de allergrootste gedragsproblemen die je maar kan bedenken. En dat is niet 1x voorgekomen maar al meerdere keren mee gemaakt. Regelmatig zonder chip maar uiterlijk zeer duidelijk, regelmatig met chip die nog ergens in frankrijk en dergelijke landen geregistreerd staan of helemaal nergens geregistreerd staan. Daarnaast diverse telefoontjes op jaarbasis van mensen die dachten een leuke buitenlandse hond aan te hebben geschaft maar werkelijk karakter klopt niet met de omschrijving en of ze de hond niet af kunnen staan want terug naar die stichting willen ze het dier niet brengen....

dus ja wel gekleurde mening, geen vooroordelen en verhalen van her en der maar eigen ervaringen en inderdaad ik besef heel goed dat ik de goede verhalen veel minder vaak tegen kom dan die slechte maar gezien ik zoveel slechte mee maak pleit ik echt voor veel minder en veel beter gecontroleerd naar NL halen. Lang niet alle honden zijn te redden door naar NL te halen. Sterker nog vele honden kunnen hier nooit los, nooit jagen, zijn altijd op hun hoede, heel terughoudend en het lekker relaxt wandelen zit er bij een groot aantal niet in. Kan je zeggen dat je een hond 'gered' hebt als de hond zelf alleen maar weg wil bij je? Alleen maar probeerd alleen op stap te gaan, alleen de wijde wereld te onderzoeken? Die kans niet krijgt en altijd gestresst aan de riem moeten lopen omdat hij/zij weer een enge situatie ziet? Er zijn mij veel teveel van deze honden inmiddels.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 18:48

en nog even een andere link van de dierenartsenpraktijk in Zaandam
http://www.plusdierenklinieken.nl/home/nieuws

Hier staat trouwens duidelijk dat het gaat om een stichting die adopteert vanuit een bulgaars asiel, dit omdat dat (iig voor mij) nog niet 100% duidelijk was vanuit de andere 2 nieuwsberichten (had ook puppyfarm hondjes geweest kunnen zijn bijv.)

suza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 18:51

Honden die uit de Leishmania risico gebieden komen worden door BONAFIDE stichtingen ook op die ziekte getest alvorens ze naar Nederland komen. Bovendien is de kans dat een hond met leishmania een andere hond besmet erg klein.
De besmette hond moet door een teek gebeten worden die de besmetting overneemt en dan weer een andere hond bijt en de besmetting overdraagt.
Bovendien wordt ik niet graag voor leugenaar uitgemaakt; een ongefundeerde kreet

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 18:54

Leishmania wordt via zandvliegjes overgebracht naar andere honden. De zandvliegjes komen steeds meer deze kant op btw. Een test is een momentopname, mijn eigen Spaanse hondje wordt ieder jaar gecheckt d.m.v. een uitgebreid bloedonderzoek.

suza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 18:59

Er zijn Nederlandse asielen die buitenlandse honden naar Nederland halen omdat het gemakkelijke en makkelijk herplaatsbare honden zijn.

Ik ken ook de verhalen van zieke en misplaatste honden en ik vind het triest dat er een flink aantal malafide stichtingen is.

Een bonafide stichting haalt alleen gezonde, volledig gevaccineerde, ontwormde en tegen uitwendige parasieten behandelde honden naar Nederland die ook getest zijn op hun omgang met mens en dier.

Inderdaad is het naar Nederland halen van honden uit het buitenland geen oplossing voor de zwerfhondenproblematiek in de betreffende landen. De enige structurele, humane en kosteneffectieve oplossing is het steriliseren van de honden zodat hun aantal langs natuurlijke weg afneemt.

Overigens ging ik in de fout met mijn Leishmania verhaal.Mijn verhaal gaat over ziektes die door teken overgebracht worden.
Dat lieg je is nog minder van toepassing op Leishmania
"Voorwaarde voor uitbreiding van de ziekte is dat de zandvlieg zich in een gebied kan vestigen. In vakantielanden als Spanje, Portugal, Italië en Frankrijk komt de ziekte voor. Met enige regelmaat wordt de diagnose leishmaniasis gesteld bij Nederlandse honden die mee zijn geweest op reis naar Zuid-Europese landen. Eenmaal terug in Nederland kan de ziekte zich niet verder verspreiden omdat de zandvlieg hier niet aanwezig is. "

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:04

suza schreef:
Honden die uit de Leishmania risico gebieden komen worden door BONAFIDE stichtingen ook op die ziekte getest alvorens ze naar Nederland komen. Bovendien is de kans dat een hond met leishmania een andere hond besmet erg klein.
De besmette hond moet door een teek gebeten worden die de besmetting overneemt en dan weer een andere hond bijt en de besmetting overdraagt.
Bovendien wordt ik niet graag voor leugenaar uitgemaakt; een ongefundeerde kreet

ziekte is ziekte en leishmania is een ziekte en men neemt die honden bewust mee naar NL en men neemt bewust honden mee naar NL die vrij verklaard zijn maar leishmania kan dan al wel aanwezig zijn en later naar boven komen. Vele mensen weten dit niet. Krijgen een zieke hond, vele DA rekeningen enz. dit gebeurd vaker dan je denkt. Men denkt dan een niet zieke buitenlandse hond aan te schaffen of men onderschat leishmania problemen door te weinig voorlichting.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:08

suza schreef:
Honden die door bonafide stichtingen geplaatst worden zijn volledig geënt, ook tegen rabiës en vrij van andere ziektes en vormen dus geen gevaar voor de gezondheid van mens en dier in Nederland.

Ook het meenemen van je eigen hond naar het buitenland kan voor problemen zorgen.

nogmaals je schrijft het zelf dat ze vrij zijn van wat jij schrijft EN andere ziekten. Leishmania (1 voorbeeld) is een ziekte en diverse honden zijn er niet vrij van. Diverse honden zijn vrij verklaard maar hebben de ziekte wel alleen is deze op moment van testen niet actief aanwezig in het lichaam. Gelukkig zijn leishmania honden idd niet gevaarlijk voor mens en andere dieren dat niet maar ziek is ziek. Denk dat je de gemiddelde hondeneigenaar vraagt wat je voor problemen tegen komt als je een hond in huis neemt met deze ziekte dat men niet weet wat er allemaal bij KAN komen te kijken.

suza

Re: hondsdolheid in NL bij 2 pups uit Bulgarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:19

Volgens mij kan er bij een titer bepaling niet veel mis gaan en komen de negatief/positief verwisselingen meer voor bij de zgn. snaptests.
Dat een hond later ziek kan worden van Leishmania kan. Maar de ziekte is met de juiste medicijnen goed te genezen.
Iedereen die een hond neemt moet zich realiseren dat je voor onverwachte kosten kan komen te staan.
Verder reageer ik maar niet meer want de toon van sommige deelnemers aan de discussie vind ik wel erg onplezierig.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:31

suza schreef:
Volgens mij kan er bij een titer bepaling niet veel mis gaan en komen de negatief/positief verwisselingen meer voor bij de zgn. snaptests.
Dat een hond later ziek kan worden van Leishmania kan. Maar de ziekte is met de juiste medicijnen goed te genezen.
Iedereen die een hond neemt moet zich realiseren dat je voor onverwachte kosten kan komen te staan.
Verder reageer ik maar niet meer want de toon van sommige deelnemers aan de discussie vind ik wel erg onplezierig.

leishmania is niet te genezen dat is het juist. Leishmania is te onderdrukken. Op 'non-actief' te zetten maar bij andere gezondheidsproblemen of afweer problemen wordt het vaak weer actief. Leishmania is niet af te doen met een anti bioticakuurtje. Vandaar dat deze aandoening vaak grotere problemen geeft dan men denkt.
http://www.sphoektips.nl/medisch/leishmania/behandeling

Citaat:
Ook al is uw hond na deze 6 maanden "genezen" verklaard, de ziekte kan altijd weer ontwaken. Blijf dus de hond controleren op terugkerende symptomen.
Ook kunt u preventief eens per half jaar een algeheel bloedbeeld laten testen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:33

essiesilly schreef:
Dit staat in het protocol:

Hondsdolheid (rabiës)
Maatregelen bij besmetting

Voor dieren die rabiës hebben, bestaan geen medicijnen. Ook bestaat er helaas geen test om bij leven vast te stellen of een dier rabiës heeft. Het virus kan alleen worden vastgesteld door onderzoek van de hersenen in een speciaal daarvoor ingericht laboratorium en daarvoor moet het dier worden geëuthanaseerd. Ook dieren die mogelijk in contact geweest zijn met een besmet dier moeten worden onderzocht. De NVWA voert dit contactonderzoek uit om verspreiding te voorkómen.

Contactdieren die correct gevaccineerd zijn tegen rabiës worden nog een keer gevaccineerd. Andere contactdieren worden geëuthanaseerd en onderzocht of gedurende 6 maanden in officiële quarantaine geplaatst en gevaccineerd.
De Gemeentelijke of Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD) wordt bij een besmetting door de NVWA op de hoogte gesteld. De GGD gaat na welke contacten hebben plaatsgevonden tussen het besmette dier(en) en mensen. Als blijkt dat de patiënt contact heeft gehad met personen die mogelijk met rabiës besmet zijn, volgt er ook contactonderzoek bij mensen. Dit wordt uitgevoerd in overleg met het Landelijk Coördinatiecentrum Infectieziekten (LCI). De NVWA kan op verzoek van de GGD voorlichting en advies geven.

even gekopieerd.
pff dat is nogal wat :(

Des te meer reden om heel erg goed te controleren wat er het land in komt... Ik moet er niet aan denken wat er gebeurt wanneer rabiës weer een veel voorkomende ziekte wordt hier.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 22:10

suza schreef:

Je weet dat Leishmania een zoönose is??

Waarom moet IK(en mijn honden) in mijn eigen land bloot gesteld worden aan een ziekte die hier NIET heerst?

Je hebt het over bonafide bedrijven, maar er is geen onafhankelijke organisatie die dit checkt.

En dat alleen zodat de mensen zich beter voelen, want ze hebben een zielig hondje gered.....nou wou, wat zal hij je dankbaar zijn.....NOT

suza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 22:21

Nee en dat is een groot probleem; geen organisatie die checkt of de organisaties die honden herplaatsen bonafide zijn! en dit is niet sarcastisch bedoeld maar meen ik uit de grond van mijn hart!
Overigens kan ieder mensen en ieder dier dat naar zuidelijke landen gaat kan in principe met Leishmania besmet worden en net zo'n infectie haard zijn als een uit het buitenland in Nederland geplaatste hond.
Nogmaals ik ben geen voorstander van het op grote schaal hierheen halen van buitenlandse honden om de dood eenvoudige reden dat het niets bijdraagt aan de oplossing van de zwerfhondenproblematiek, maar ik vind een hetze tegen honden die uit het buitenland komen en tegen mensen die een buitenlandse hond opnemen ook niet op zijn plaats.
Als je overdracht van Leishmania wil voorkomen moeten we verbieden dat iemand of een dier ooit nog zuidelijker dan België komt.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 22:27

Kitty1985 schreef:
suza schreef:

Je weet dat Leishmania een zoönose is??

Waarom moet IK(en mijn honden) in mijn eigen land bloot gesteld worden aan een ziekte die hier NIET heerst?

Je hebt het over bonafide bedrijven, maar er is geen onafhankelijke organisatie die dit checkt.

En dat alleen zodat de mensen zich beter voelen, want ze hebben een zielig hondje gered.....nou wou, wat zal hij je dankbaar zijn.....NOT

dit vind ik niet echt een gepaste opmerking...
overigens ben ik er ook niet voor om hele hordes buitenlandse honden hierheen te halen maar ja ieder z n ding, vind het alleen wel zorgwekkend dat er dus geen waterdicht plan is om te controleren of die honden wel goed geënt zijn enz

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 22:29

Oeh, dit doet me denken aan World War Z :Y)

Maar even serieus, ik snap het ook niet... lekker goedkoop een pupje uit Bulgarije. Niet wetend in wat voor omstandigheden de fokteven daar (MEESTAL) leven en inderdaad de slechte medische toestand van de pups. Ik verbaas me er over hoe naïf sommige mensen kunnen zijn.

Enige manier om dit soort dingen op te lossen is het niet meer kopen van dit soort puppy's waardoor de markt minder interessant wordt. Ook geen hondsdolheid probleempjes meer dan :)

Bizar trouwens, als je een hond via het vliegtuig meeneemt moet je hond echt tip top in orde zijn, anders kom je écht niet door... en vanuit Oost Europa komen ze gewoon met vrachtwagens vol 'zieke puppy's' lijkt het soms. -O-

suza

Re: hondsdolheid in NL bij 2 pups uit Bulgarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 22:42

De betrokken pups kwamen niet van een rashonden fokkerij die goedkoop pups aan de man brengt, maar het betrof zwerf- of asielhonden die door een stichting in Nederland geplaatst zijn. Of het om een Bulgaarse of Nederlandse stichting gaat is me nog niet duidelijk.
Dat ze vanuit Oost Europa met vrachtwagens vol zieke honden aan komen rijden lijkt niet alleen zo, maar is gewoon zo. Regelmatig worden er ook transporten aangehouden, maar nog niet voldoende.
Als je een hond met het vliegtuig meeneemt moet hij aan dezelfde voorwaarden voldoen als wanneer een hond met de auto vervoerd wordt; het probleem is dat als er, zoals in dit geval ook, in het paspoort staat dat de hond tegen hondsdolheid geënt is, dit niet 1,2,3 te controleren valt en er dus vertrouwd wordt op de informatie uit het paspoort.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 22:47

suza schreef:
De betrokken pups kwamen niet van een rashonden fokkerij die goedkoop pups aan de man brengt, maar het betrof zwerf- of asielhonden die door een stichting in Nederland geplaatst zijn. Of het om een Bulgaarse of Nederlandse stichting gaat is me nog niet duidelijk.
Dat ze vanuit Oost Europa met vrachtwagens vol zieke honden aan komen rijden lijkt niet alleen zo, maar is gewoon zo. Regelmatig worden er ook transporten aangehouden, maar nog niet voldoende.
Als je een hond met het vliegtuig meeneemt moet hij aan dezelfde voorwaarden voldoen als wanneer een hond met de auto vervoerd wordt; het probleem is dat als er, zoals in dit geval ook, in het paspoort staat dat de hond tegen hondsdolheid geënt is, dit niet 1,2,3 te controleren valt en er dus vertrouwd wordt op de informatie uit het paspoort.

Hmm... ik weet nooit zo goed wat ik van zulke stichtingen moet denken. Op zich lijkt het goed werk wat ze doen, maar we hebben hier ook asiels vol zitten. Sommige mensen zijn ernstig tegen het afmaken van zwerfhonden en -katten. Ik vraag me wel eens af of dat wel eens zo erg is? Je verlost ze uit hun lijden en de kans op een beter leven is er praktisch niet. Tenzij ze allemaal overgeplaatst worden naar Nederland bijvoorbeeld via een stichting, wat in Nederland weer voor de nodige problemen zorgt, zoals dit, en het niet kwijt kunnen van 'onze eigen' honden in de dierenasiels.

Interessant om te lezen dat het aan de weg net zo gecontroleerd wordt. Inderdaad gaan ze natuurlijk uit van wat op het paspoort staat, al weet ik bijna zeker dat er via weg transport (zeg maar) vaker mee gesjoemeld wordt dan via vliegtuig. Vliegtuig reis is namelijk erg duur met of alleen voor de hond. Als je snapt wat ik bedoel.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 22:51

suza schreef:

Absoluut niet waar en daarbij is Leishmania niet te genezen. Onze Zorba uit Griekenland is bij aankomst in Nederland in Utrecht getest op Leishmania door middel van een bloedonderzoek, uitslag....negatief. 6 jaar later wordt Zorba ziek en weer getest, uitslag.....positief!! Als de ziekte niet actief is kun je testen wat je wil maar krijg je een negatieve uitslag. De Leishmania test heeft voor mij dan ook geen enkele waarde.

Er zijn hier een aantal mensen die een nogal uitgesproken mening hebben over honden UIT het buitenland die allemaal enge ziektes meenemen maar al die mensen dan die hun honden meenemen NAAR het buitenland en hun hond dus doelbewust bloot stellen aan deze ziektes en vervolgens hun hond weer meenemen naar Nederland ? Ben toch wel nieuwsgierig eigenlijk wat het verschil is? En de Scalibor band is écht geen garantie dat de hond niet gebeten wordt door de zandvlieg.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 22:55

Thesserd schreef:
suza schreef:

Hmm... ik weet nooit zo goed wat ik van zulke stichtingen moet denken. Op zich lijkt het goed werk wat ze doen, maar we hebben hier ook asiels vol zitten. Sommige mensen zijn ernstig tegen het afmaken van zwerfhonden en -katten. Ik vraag me wel eens af of dat wel eens zo erg is? Je verlost ze uit hun lijden en de kans op een beter leven is er praktisch niet. Tenzij ze allemaal overgeplaatst worden naar Nederland bijvoorbeeld via een stichting, wat in Nederland weer voor de nodige problemen zorgt, zoals dit, en het niet kwijt kunnen van 'onze eigen' honden in de dierenasiels.

Interessant om te lezen dat het aan de weg net zo gecontroleerd wordt. Inderdaad gaan ze natuurlijk uit van wat op het paspoort staat, al weet ik bijna zeker dat er via weg transport (zeg maar) vaker mee gesjoemeld wordt dan via vliegtuig. Vliegtuig reis is namelijk erg duur met of alleen voor de hond. Als je snapt wat ik bedoel.

Duur?? 60 euro in cargo, 40 in cabine....vind dat nou niet echt duur...
Goud geld hoor hondjes importeren, vooral als je flink sjoemelt met de entingen.

Als je ziet in welke staat sommige honden verkeren die verplicht huishond moeten worden....dan was inslapen veel diervriendelijker geweest in mijn ogen.
Maar goed, dat is een andere discussie

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 22:57

Bassenqua schreef:
suza schreef:

Absoluut niet waar en daarbij is Leishmania niet te genezen. Onze Zorba uit Griekenland is bij aankomst in Nederland in Utrecht getest op Leishmania door middel van een bloedonderzoek, uitslag....negatief. 6 jaar later wordt Zorba ziek en weer getest, uitslag.....positief!! Als de ziekte niet actief is kun je testen wat je wil maar krijg je een negatieve uitslag. De Leishmania test heeft voor mij dan ook geen enkele waarde.

Er zijn hier een aantal mensen die een nogal uitgesproken mening hebben over honden UIT het buitenland die allemaal enge ziektes meenemen maar al die mensen dan die hun honden meenemen NAAR het buitenland en hun hond dus doelbewust bloot stellen aan deze ziektes en vervolgens hun hond weer meenemen naar Nederland ? Ben toch wel nieuwsgierig eigenlijk wat het verschil is? En de Scalibor band is écht geen garantie dat de hond niet gebeten wordt door de zandvlieg.

Je hond meenemen naar het buitenland waar je kans loopt op besmettingen vind ik ook net zo erg. Tuurlijk :')

Even een vraagje... wij hebben onze oudste hond eerder wel eens meegenomen op vakantie naar Frankrijk en Spanje (in de auto). Ze is voor elke vakantie gedruppeld tegen vlooien etc. én tegen zandvliegjes. Dit heeft dus weinig kans om zo'n besmetting met Leishmania te voorkomen? Mijn ouders regelden dit soort dingen altijd, heb me er zelf nog niet heel erg in verdiept.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 22:59

Kitty1985 schreef:
Goud geld hoor hondjes importeren, vooral als je flink sjoemelt met de entingen.

Als je ziet in welke staat sommige honden verkeren die verplicht huishond moeten worden....dan was inslapen veel diervriendelijker geweest in mijn ogen.

Hmm daar heb ik andere ervaringen mee... :') die kosten... Al met al kom je zo op honderden euro uit voor een hond (alleen) vanuit Amerika naar hier te laten komen. Ik ga er van uit dat het dan al met al ook vrij duur is om hem naar Spanje te sturen bijvoorbeeld. Hier heb ik alleen geen kennis van. Dus kan er maar zo naast zitten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 23:01

Thesserd schreef:
Kitty1985 schreef:

Hmm daar heb ik andere ervaringen mee... :') die kosten... Al met al kom je zo op honderden euro uit voor een hond (alleen) vanuit Amerika naar hier te laten komen. Ik ga er van uit dat het dan al met al ook vrij duur is om hem naar Spanje te sturen bijvoorbeeld. Hier heb ik alleen geen kennis van. Dus kan er maar zo naast zitten.

No offence, maar Amerika is dan ook wel heel wat anders dan Spanje of Roemenië.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 23:05

_San87_ schreef:
Thesserd schreef:

Klopt, maar een vliegtuigreis blijft een vliegtuigreis. Bovendien heb je ook nog kosten naast het 'ticket' alleen lijkt me. Ik weet het ook niet precies, hoor. Die prijs verbaast me... :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 23:06

Thesserd schreef:
_San87_ schreef:

Klopt, maar een vliegtuigreis blijft een vliegtuigreis. Bovendien heb je ook nog kosten naast het 'ticket' alleen lijkt me. Ik weet het ook niet precies, hoor. Die prijs verbaast me... :')

Een vliegtuigreis naar Amerika is vele malen duurder dan een vliegtuigreis naar Spanje. Dat laatste kan al vanaf een paar tientjes.