is het echt zo erg dat honden uren alleen zitten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 19:10

Ik denk dat het ook heel erg ligt aan het soort hond en het karakter. Sommige honden moeten constant wat te doen hebben, hebben een 'taak' nodig.. een bordercollie moet je niet lang alleen laten bijvoorbeeld, die zouden zich dood vervelen. Ik heb er een meegemaakt die echt agressief werd doordat ie zo lang binnen zat.
Ik heb zelf bewust gekozen voor een hond die erg op zichzelf is en erg rustig in huis. Nu een dik jaar oud, maar na de wandeling 's morgens duikt ze op haar bank en valt in slaap. Heerlijke hond! Of ik dan thuis ben of op het werk zit lijkt haar weinig uit te maken. Meestal als ik 's ochtends in mijn werkkamer op zolder heb gewerkt en ik kom beneden rond de middag dan kijkt ze even op om te zien wie het is, legt haar kop weer neer en slaapt verder :+ Af en toe komt ze boven even hallo zeggen of hoor ik haar op een botje knagen.. En dan rond 5 uur wordt ze wakker en gaan we weer wandelen :)
Meestal werk ik van 12 tot 8 's avonds, een aantal dagen per week, en vriendlief is dan om 4 uur al thuis, dus zit ze hooguit 4 uurtjes alleen. Maar als het is dat ik dagdienst heb dan komt mijn moeder wel rond de middag altijd even spelen en gaat een stukje met haar wandelen. Gewoon om de dag wat te breken, maar ze lijkt het niet heel hard nodig te hebben.

Jennnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 19:14

Onze honden zitten maximaal 5 uur aaneengesloten alleen. Als wij langer weg zijn haalt mijn moeder ze op of komt ze 's middags met ze lopen en even spelen. Vorige week is het 1 x voorgekomen dat ze 6,5 uur alleen zaten, hadden geen andere optie helaas. Maar toen hebben we de buurvrouw de sleutel gegeven zodat zij even bij ze kon kijken en even kon laten plassen.

Verder zitten ze bij ons thuis wel 'gescheiden' van elkaar als we weg zijn. De een in de huiskamer, de ander in de keuken (half open keuken). Ze kunnen elkaar dus wel zien/horen/ruiken en snuffelen, maar kunnen geen ruzie gaan maken.

Hoe doen anderen dit? Ik ben namelijk zo bang dat ze eens een keer wat te hard spelen of zelfs ruzie krijgen als wij er niet zijn. (Als wij thuis zijn zitten ze gewoon bij elkaar, ook 's nachts).

mika11

Re: is het echt zo erg dat honden uren alleen zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 19:18

Ik vind het wel veel, maar misschien is het net wat je je hond aanleert.
Mijn hond heeft het geluk dat m'n ouders om de hoek wonen. :)
Daar gaat hij altijd heen als ik werk of weg ben.
Dus hij is heel af en toe eens een uurtje alleen.
Anders zou ik ook geen hond willen/kunnen hebben.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 19:22

Bobbie is het wel gewend. Hij slaapt ook meestal als je thuiskomt. Hij loopt overigens gewoon los door de woonkamer en keuken en hoeft niet in een bench. Dat vind ik niet kunnen, als een hond dan uren alleen zit in een bench.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 19:28

De vergelijking met een paard op stal vind ik niet kloppen (tenzij je de hond in een bench doet 8 uur). Een paard in de stal kan alleen een rondje draaien, een hond kan zich wel vrij bewegen.

Onze hond is gemiddeld 3 dagen per week 8 uur alleen, als we werken. We hebben haar eerst als opvanghondje binnen gekregen, maar het ging zo goed dat we haar hebben gehouden. Ze is samen met onze 2 katten, met wie ze de halve dag aan het raggen is, echt alleen is ze dus niet. En na het werk gaat ze mee naar de paarden. In mijn huidige situatie had ik niet bewust voor een hond gekozen, maar zij kwam op ons pad en ondanks de omstandigheden (het alleen thuis zijn), hebben we haar toch gehouden. Ik denk ook niet dat het met iedere hond kan, zij was toevallig gewend om 40 uur per week alleen thuis te zijn in het verleden, dus daar hebben we "geluk" mee. Ideaal is het niet en toch is ze een gelukkig hondje.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 19:28

Hier zijn de honden zelden alleen. En dan hooguit voor een paar uurtjes. Meestal gaan ze alle 5 mee. 8 uur alleen zijn vind ik niet kunnen. Dat gebeurt hier hooguit 2 x per jaar en dan zorg ik dat ze een keer naar buiten gelaten worden. Ze zijn hier sowieso niet alleen maar in een roedel.

Kedevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 14:06

Honden zijn hier nooit alleen. We wonen op een boerderij en er is altijd wel iemand thuis. Ze komen alleen niet binnen. Dat vind ik vies ze rollen overal door. Ze zitten alleen 's nachts in de bench in de gang omdat ze anders de hele nacht blaffen. Toen ik nog in een appartement woonde waren de honden wel 40 uur pw alleen. Niet ideaal maar goed dat was niet anders. Had ik niet voor gekozen bij aanschaf. Ik had toen 3 honden en ze liepen los in de woonkamer. Die situatie heeft al met al een half jaar geduurd.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 16:31

Mijn honden zitten van s'morgens 07.00 tot 12.15 uur alleen 3 of 4 dagen in de week dat wisselt. Mijn jongste is 9 maanden en mijn oudste 7 jaar, en dit gaat prima. Mijn vorige honden hadden er ook geen moeite mee. Zodra ik thuiskom kleed ik me om en gaan we naar stal en daar wandelen we eerst een driekwartier a uur (rekening houden met mijn jonkie van 9 mnd. nog met wandelen). Verder ben ik eigenlijk bijna altijd thuis of gaan ze mee. S'nachts slapen ze lekker bij me, en als ik naar mijn werk ben zitten ze in de hal los, zodra mijn jonkie niet meer overal aan knabbelt mogen ze gewoon los in het hele huis. Ik vind een dagdeel prima gaan ze slapen en s'middags lekker eruit, maar een hele dag zou ik zelf niet willen.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:00

hier zijn ze eigenlijk ook nooit lang alleen. normaal gesproken gaan ze altijd overal mee naar toe.
ik denk dat een max van 4 uur alleen zitten. maar ze spelen veel met elkaar, dus echt alleen zijn ze niet.