Jonge hond alleen leren zijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:42

Je mag de pup trouwens ook wel duidelijkheid geven dat het gejengel niet gewenst is.
Tegenwoordig merk ik dat het alleen maar is belonen bij goed gedrag, maar de pups weten niet wat dan het foute gedrag is.

Een voorbeeld is het zindelijk maken van 1 van de honden van mijn ouders.
Mijn ouders wilden alleen belonen bij goed gedrag. Het zindelijk maken ging daarmee best goed, maar de hond bleef boven op de gang plassen.
Toen hebben ze haar 1 keer betrapt en op haar gescholden dat dat de bedoeling niet was (dus niet met de neus erdoor gehaald etc, maar gewoon boos gedaan) en daarna wist ze dat binnen plassen niet mocht en was dat ook over.

edit: Dit dus wel toepassen met wat die anderen zeggen, dus meer aandacht voordat je zus weggaat.

eilleen333

Re: Jonge hond alleen leren zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 11:14

De hond gaat niet altijd in de bench als we gaan roken, maar dat doe ik soms. Puur als oefening om te leren dat de bench geen straf is en niet betekend dat we het in de steek laten. Ik heb het vandaag weer geoefend, klein kauwstokje gegeven en hij gaf geen kik. Dus bij terugkomst uitgebreid beloond en lekker gespeeld.

We doen er heel veel mee hoor, hij gaat ook mee als we naar stal gaan. Omdat hij nog niet alleen kan zijn en we de stal leuk willen houden zijn we dan vrijwel de hele tijd met hem bezig. Mijn zus zet de ponies op stal en dan heb ik hem aan de riem. Tijdens het uitmesten is hij lekker los en tussendoor bouwen we momentjes in dat we echt bewust met hem spelen. Hij vind de stal ook echt heel leuk, want daar kan hij los, dat durf ik in de woonwijk in het park niet. Ik heb nog geen 100% garantie dat hij komt als ik roep, dus dat vind ik nog niet veilig. In het park heb ik hem aan een lang lichtgewicht touw, en kan hij lekker rennen. Hij vind het aan de korte riem spannend als wij gaan rennen, daar schrikt hij van, maar aan het lange touw gaat hij helemaal los. Net geoefend met apporteren, echt heel schattig :P .

Ik investeer er heel veel tijd in nu. Ik ben overdag vrij, dus dan heb ik er mooi de tijd voor. Mijn zus is 's avonds thuis, dus hij is nu nooit alleen thuis. Mijn moeder doet er minder mee helaas. Maar ik ga vanmiddag even met het gezin om de tafel. Er moet echt beter gecommuniceerd worden.

Momenteel ben ik echt ontzettend boos op mijn zus en voel ik me echt schuldig tegenover Kenzo... Mijn zus belde net om HALF 12!!! om te zeggen dat ze zich verslapen had en hem dus vanmorgen niet eens uitgelaten heeft. Ik heb bij onze vorige honden al tig duizend keer gezegd dat ze mij dan wakker moet maken. Dan maar geen slaap, maar de hond moet gewoon uit 's morgens. Dat heeft ze nu dus (weer) niet gedaan en dat vind ik echt niet kunnen. Ik heb hem kort uitgelaten voor een plas, omdat ik dacht dat hij ruim uitgeweest was om half 8. Wat een ontzettend zoet hondje hebben wij... Gewoon liggen slapen en niet zeuren terwijl hij dus niet uitgeweest was en geen eten gehad had.

In de openingspost kom ik misschien over als een zeur die er geen tijd in wil investeren, maar nogmaals, zo zit het niet. ik wil het alleen goed doen. Wat erg lastig gaat als er niet gecommuniceerd wordt over bepaalde dingen. Dat het niet wordt gezegd dat de hond 's ochtends niet uit is geweest... Dat vind ik echt heel erg. We proberen hem dingen te leren, de zindelijkehid te bevestigen... Dan mogen dit soort dingen niet gebeuren...

Het is zo, dat mijn zus een nieuwe hond wilde. ik studeer en heb direct aangegeven dat ik best wil helpen als ik vrij ben, maar dat er niet van uit gegaan mag worden dat ik beschikbaar ben. Tuurlijk laat ik hem uit en daar wil ik best colleges voor skippen, maar ik wil de verantwoordelijkheid niet, omdat ik die gewoon niet waar kan maken. Mijn zus ging daarmee akkoord. Alleen de praktijk is dus heel anders. Ik vind echt dat ze nalatig is geweest, en daar is het laatste woord ook nog niet over gezegd.

We gaan ook zeker met de hond op cursus. Deze week nemen we contact met ze op om te vragen waneer de nieuwe puppycursus begint (als het goed is over twee weken). Die curus hebben we al gevolgd met onze vorige hond (een volwassen hond, maar who cares? Het ging meer om de sociale contacten, want de kunstjes hadden we hem zelf al geleerd). Dus ik ben al druk bezig met oefenen etc.

Ik beloon alles wat hij goed doet. Ook als hij gewoon ergens gaat liggen. Maar ik corrigeer ook als hij iets doet wat niet mag. Maar dat komt al bijna niet meer voor. Ik weet inmiddels wanneer hij wil spelen, dus ik zorg dat hij voor die tijd al aandacht krijgt, dan gaat hij geen ongewenst gedrag vertonen om mijn aandacht te krijgen.

Maar allemaal heel erg bedankt voor de tips en feedback. Ik ga dit allemaal met het gezin bespreken, en we moeten gewoon echt een schema/rooster maken, want dit schiet zo niet op. We moeten ons er allemaal voor inzetten, en heel eerlijk heb ik het idee dat ik er nu een beetje alleen voor sta, terwijl het nemen van een nieuwe hond niet mijn beslissing was...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:23

Ik heb ook zeker niet het idee dat je er geen tijd in investeert hoor! niet netjes van je zus!

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:24

eilleen333 schreef:
De hond gaat niet altijd in de bench als we gaan roken, maar dat doe ik soms. Puur als oefening om te leren dat de bench geen straf is en niet betekend dat we het in de steek laten. Ik heb het vandaag weer geoefend, klein kauwstokje gegeven en hij gaf geen kik. Dus bij terugkomst uitgebreid beloond en lekker gespeeld.
.

Even hierop inhaken...
Ik vraag me af wat je hem nou geleerd hebt , en dit is niet aanvallend bedoelt :)

Hij kan al uren achtereen rustig zijn in de bench , dat hoef je hem niet meer te leren , dus mi ook niet meer te belonen.
Nu beloon je hem dus uitgebreid op het moment dat je hem de bench uithaalt.
Dus uit de bench is lol , leuk en spelen , en in de bench is...niks an...

Ik zou gewoon het deurtje open doen , hem even negeren , want geheid dat hij blij is en tegen je opspringt?
En op het moment dat hij zijn aandacht bij wat anders heeft , dan pas bij je roepen en lekker gaan spelen en leuke dingen doen.

Of is dit vreemd gedacht?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:46

's ochtends moet je zus hem lekker uitlaten /moe maken voordat ze gaat werken en hem terug in de bench doet en als hij dan terug gaat in de bench iets geven wat EN veilig is EN waar hij heerlijk op gaat liggen knagen. Of een kong vullen met allerlei lekkers waar hij wel even zoet mee is. Dan heeft hij bezigheid, kan wat rustig worden en eventueel slapen voordat jij wakker bent.

Als je op jengelen gaat reageren dan gaat hij alleen maar sneller en meer jengelen. Nu is bij mij jengelen geen angst piepen en blaffen maar puur een 'ik wil NU aandacht'

De bench dus leuk maken. Grote bench geven waar hij lekker in kan draaien en verliggen, speelgoed of grote knuffel erin lekker iets te knagen en dan is het hun paleis en moeten ze alleen leren zichzelf te vermaken.

Idd dus jengelen negeren en van het 'uit de bench gaan' ook geen feest maken. Net als van je thuiskomst niet. Het is heel nrmaal dat hij in de bench ligt het is heel normaal dat je weg gaat en heel normaal dat je terug komt. Niets feestelijks aan :P

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 11:52

Ah kijk! Weer een leermoment!

Ik dacht, dat het juist goed zou zijn om hem in de bench te doen als ik naar buiten ga. Hij kan inderdaad prima in de bench zitten als we thuis/boven zijn, maar ik had problemen verwacht als we naar buiten gingen (volgens mijn moeder piepte hij dan). Ik merkte daar alleen al niets van.

Als ik de bench openmaak gaat hij op zijn rug liggen kwispelen, en hij komt er pas uit als ik weer van de bench wegloop... Is dat normaal/goed?

Hij is vrij timide, en is wel blij om je te zien, maar meer dan kwispelend aan komen lopen zit er niet in. Het valt me wel op, dan wanneer ik 's ochtends beneden kom of 's nachts na mijn werk bij de bench kom, dan gaat hij dus op zijn rug liggen kwispelen en kan ik zien dat hij een erectie heeft. Onze vorige reu had dit ook wel eens als we thuiskwamen. Is dat een goed of slecht teken?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:02

eilleen333 schreef:
Ah kijk! Weer een leermoment!

Ik dacht, dat het juist goed zou zijn om hem in de bench te doen als ik naar buiten ga. Hij kan inderdaad prima in de bench zitten als we thuis/boven zijn, maar ik had problemen verwacht als we naar buiten gingen (volgens mijn moeder piepte hij dan). Ik merkte daar alleen al niets van.

Als ik de bench openmaak gaat hij op zijn rug liggen kwispelen, en hij komt er pas uit als ik weer van de bench wegloop... Is dat normaal/goed?

Hij is vrij timide, en is wel blij om je te zien, maar meer dan kwispelend aan komen lopen zit er niet in. Het valt me wel op, dan wanneer ik 's ochtends beneden kom of 's nachts na mijn werk bij de bench kom, dan gaat hij dus op zijn rug liggen kwispelen en kan ik zien dat hij een erectie heeft. Onze vorige reu had dit ook wel eens als we thuiskwamen. Is dat een goed of slecht teken?

Hihi , das gewoon vrijheid blijheid ...
Hij is helemaal blij en opgewonden van jouw komst.
Terwijl het normaal is dat jij thuiskomt , of beneden komt.

Het is zoooo moeilijk om een lieve pup in totale overgave te negeren , dat begrijp ik volkomen.
Maar wil je dat je hond enigzins zelfstandig wordt , dan moet je het enthousiasme negeren , wachten tot hij rustig is en dan pas naar je toe roepen en spelen en gek doen.
Op die manier leert hij erop vertrouwen dat er gespeeld wordt waneer het baasje het aangeeft.
Alle aandacht voor de pup is op jouw uitnodiging , en niet op ''opdringerig'' , puppy ogen , enthousiast kwispelen etc...
snap je een beetje wat ik bedoel?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 07:59

Vanmorgen hebben we een nieuwe poging gedaan. Mijn zus had hem uitgebreid uitgelaten etc, botje voor in de bench en richting werk. Maar ze trok de deur achter zich dicht en hij begon meteen te jammeren. Ze was iets vergeten, dus ze moest terug. Hond genegeerd en boven haar vest gaan halen. Ik was inmiddels al wakker, dus even een korte bespreking gehad wat ze vanmorgen met het hondje gedaan had. Ondertussen jammerde hij nog steeds. Dus zus naar haar werk, ik aan het omkleden, en ondertusen bleef hij jammeren. Dus ik heb gewacht, tot hij stil zou zijn en toen hij eventjes stil was ben ik naar beneden gegaan.
Hij was dolenthousiast, wat hij gister niet was. Toen ik hem uit de bench deed sprong hij tegen mij op etc, maar ik ben daar dus niet op ingegaan zoals Nammie zei. Pas toen hij zijn eigen ding ging doen heb ik hem bij me geroepen en aandacht gegeven.
Hij had zijn botje uit de bench weer gevonden, lag lekker te kauwen, en ik ging buiten roken. Hij kijkt hoe je wegloopt, knaagt even verder, maar gaat binnen no time weer jengelen...

Het nadeel is, dat mijn zus nu werkt, terwijl we het hondje nog niet zo heel lang hebben. Ik zal met haar overleggen dat ze dagen vrij neemt op haar werk zodat we hiermee bezig kunnen, want ik denk dat we zo iets in de basis gaan verpesten.

Het gekke is dat hij dus helemaal geen kik geeft als ik uit mijn werk kom, maar wel als mijn zus weggaat. Wel logisch, want ik kom thuis en ga naar boven, mijn zus komt naar beneden en gaat juist weg. Maar hij weet dan dus wel dat er nog mensen thuis zijn.

Soms gaat het alleen zijn dus heel goed, maar soms ook niet. Gister was ik alleen met hem, en bleef hij gewoon in zijn (openstaande) bench liggen toen ik buiten bezig was. Maar soms maakt hij er dus ook een drama van. Ik vind dat wel lastig, omdat ik sowieso al mijn twijfels had bij een pup. Heel eerlijk had ik dus geen zin in dit gedoe, maar mijn zus wilde een hond, en die wilde deze. Prima, maar dan moet zij het probleem ook oplossen... Ik werk natuurlijk mee, en zorg er wel voor, maar zoals ik eerder al zei: ik kan niet garanderen dat ik de tijd heb voor een pup en ik wilde de verantwoordelijkheid niet. Die heb ik dus wel. Overdag is hij het drukst, en dan ben ik er ontzettend druk mee. Spelen, wandelen, dingen leren. en dat vind ik leuk om te doen hoor. Maar wanneer mijn zus thuis komt, is hij zijn ei dus al kwijt en zo mak als een lammetje. Omdat ik het goed wil doen blijf ik nu veel thuis, mijn moeder moet er allemaal nog even aan wennen en loopt er bijvoorbeeld niet graag alleen mee. Ook snapt ze bepaalde dingen niet, waardoor het handig is als ik er ben (stofzuigen met een hond in de bench die de stofzuiger niet kent, is niet handig, dus dan grijp ik in. Maar mijn moeder bedenkt dat zelf helaas niet...). Dus ik zit de hele dag thuis om hondje te vermaken, uit te laten etc. En dat vind ik ook wel leuk, alleen was het niet helemaal hoe ik het bedacht had. Mijn idee was vliegende keep zijn. Als mijn zus in de problemen zou komen spring ik bij, maar nu is het meer omgedraaid.

En het is een schat van een dier hoor, maar mijn nachten zijn echt te kort nu. Ik weet wel dat een hond niet de hele dag in de bench kan, en dat wil ik ook niet. Maar onze oude honden deden het heel goed met onze dagplanningen. Die gingen 's ochtends minder lang uit, maar kwamen nauwelijks hun mand uit als ik om 10-11 uur eens uit mijn bed kwam rollen. Die keken dan even op: "oh, ben jij het..." om vervolgens verder te slapen :P .
Het is ook niet het probleem van de hond, dat hier gewoon niet goed over nagedacht is. Maar het moet wel snel veranderen, anders leert hij ten eerste verkeerde dingen, ten tweede ga ik straks gewoon naar school en KAN ik niet eens voor hem zorgen, want ik moet gewoon naar Utrecht voor college... Voor die tijd moet er dus gewoon een oplossing zijn.
Ik ben van mening dat we nooit zo'n jonge hond hadden moeten nemen, en dat heb ik ook gezegd voordat we hem namen. Maar onze vorige hond was volwassen, maar zo beschadigd bij een vorige eigenaar dat we die hebben moeten laten inslapen vanwege agressief gedrag naar vreemden (voor ons een schat van een hond, maar bezoek of mensen op straat beet hij). Dus vandaar de keus voor een jonge hond zodat je die nog kan vormen. We willen graag dat hij mee kan naar stal etc en dat kan hij nu nog leren. Bij een volwassen hond moet je toch meer afwachten wat voor vlees je in de kuip hebt.

Maar ik ga met mijn zus overleggen. Ze moet maar vrij nemen en dit regelen, want ik ben er wel een beetje klaar mee. Ik werk 6 dagen in de week, en elke nacht 5 uur slapen red ik echt niet. En ik ben het met jullie eens, dat de hond gewoon niet zo lang achter elkaar in de bench kan...... Als hij los in de kamer kon was weer wat anders, maar dan vreet hij het hele huis op.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 07:30

Ik denk dat je goed bezig bent ts , althans jij weet wat je wil en ziet wat er gebeurd.
De rest van de fam. moet dit ook nog gaan inzien.
Als jij hem negeert als hij uit de bench wordt gelaten , maar vervolgens komen je zus thuis , of je moeder beneden , en die begroeten hem enthousiast , tja...
Ik wens je succes en hoop voor jou op een goede nachtrust binnenkort .
Ik hoop dat je zus haar verantwoordelijkheid neemt , en jullie nog veel plezier aan de hond zullen beleven!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 07:40

eilleen333 schreef:
Mindim schreef:
Logisch dat hij begint te jengelen toch? Hij ligt al vanaf de avond er voor in zijn bench en dan moet hij daar ook nog de halve ochtend in liggen. Moet je voor jezelf eens even optellen hoeveel uren dat dier in een hok zit.

Dat begrijp ik, alleen vind ik de situatie gek. Hij stopt meteen als ik beneden ben, ook als ik hem niet uit de bench haal/ Dat wilde ik vanmorgen proberen. ik kwam beneden, en kon op mijn dooie gemakje van alles doen terwijl de hond dus weer verder ging slapen. Dus hij wil niet perse uit de bench, maar hij wil gewoon niet alleen beneden blijven heb ik het idee.
Daarom het topic.

Ik weet ook wel dat je een hond niet te lang in een bench wil hebben. Het liefst heb ik hem er helemaal niet in, en dat is ook ons streven. Voor onze vorige hond hadden we niet eens een bench.

Maar ik ga het allemaal met mijn zus bespreken. Heel plat gezegd is het haar hond... Zij wilde een pup, ik zei al dat een volwassen hond makkelijker is, en dat ik geen tijd heb om voor een pup te zorgen als ik straks weer naar school ga. Maar het is haar keus, ik probeer alleen het beste te doen.

Het gaat niet om de bench, maar het gaat erom dat een hond niet gemaakt is zo lang alleen te zitten. Hij wil gewoon niet alleen zijn, is een roedeldier!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 07:50

Ik vind het ook wel enigszins naïef van je zus om te denken dat zij gewoon door kan gaan zoals het was met haar werk. Toen wij onze hond als pup kregen, was ik drie weken vrij en die drie weken hadden we hard nodig om de pup te laten wennen en continue erbij te zijn om dingen te leren etc.
Nu lijkt het of ze jou ermee opzadelt.
Je moet ook bedenken dat deze hond eerst in de opvang heeft gezeten en daarna bij een gastgezin en daarna bij jullie. DAt is best veel voor een kort hondenleventje. Moet telkens aan nieuwe mensen en situaties wennen. Ik vind het niet gek dat hij bij jullie weer helemaal moet wennen aan de structuur.
Ik zou wel willen adviseren met je zus en moeder een plan van aanpak te maken en hieraan te houden. Telkens wat nieuws proberen is voor een hond niet duidelijk en ook erg verwarrend, zeker voor een jonge hond. En misschien moet je dan even door een piepfase heen. Maar ja..dat hoort erbij he! DAt is de keuze die je hebt gemaakt.