Even antwoord op een paar vragen en feedback, ik hoop dat ik niks vergeet.
1) er is niet veel veranderd in huis, hetzelfde uit laat schema, alleen van de bank af sinds ze dus zo opdringerig is. Dat hadden we idd beter eerder kunnen doen maar ik was me er niet bewust van dat een hond gewoon op een baby zou gaan liggen, my bad idd daar had ik beter over na moeten denken maar daar kunnen we nu weinig aan terug draaien.
2) aandacht, ik weet niet of jullie zelf kids hebben, maar bij de komst van een kind staat je leven op zijn kop en schiet er BEWUST wat aandacht bij in omdat je simpelweg voor je kind leeft en afhankelijk bent van haar. Dat kun je heel verkeerd vinden of oneerlijk tegenover de hond, alle begrip voor... maar dat is helaas hoe het gaat want baby komt eerst, dan de hond. Neemt niet weg dat we alle mogelijke moeite doen om haar zoveel mogelijk aandacht te geven, lekker naar het honden park gaan, apporteren, flinke wandelingen over de hei etc.
Dat ze minder aandacht krijgt nu is inderdaad zo, en heel treurig, wij balen er ook van. Maar het is wat dat betreft momenteel even niet anders. Iedere vrije minuut wordt aan de hond besteed.
3) zindelijkheid ontnemen/te laat uitlaten, weer de vraag of jullie ervaringen hebben met het schema van een baby? Als onze dochter door welke reden dan ook wat uitloop heeft op ons normale ritme (het is een kind, geen robot) zal de hond dus idd even moeten wachten. Dan gaat het absoluut niet om seconde werk maar 15 minuten tot een half uur. Denk aan een broek die ze ineens op het moment van vertrek vol poept, tja die moet dan écht eerst verschoond worden...
Of een fles die niet helemaal makkelijk gedronken wordt maar dat ze er een half uur mee aan het klooien is. Allemaal scenario's die regelmatig voorkomen en als je dan alleen er voor staat (manlief op werk) kun je niet ff je baby in de box gooien zonder overzicht en met je hond lekker aan de wandel.
4) Ras is een chihuahua x teckel
5) Ook lees ik nog iets over volwassen honden, onze hond is net 1 jaar... Is dus nét volwassen. En om een discussie te voorkomen over een hond in huis halen tijdens de zwangerschap, ze is bij ons door omstandigheden terecht gekomen, het was eigenlijk de komende jaren (nog) niet de bedoeling...
Hopelijk geen verhitte discussie nou, maar tips en advies is altijd welkom! Wij willen uiteindelijk het beste voor ons gehele gezin, dus absoluut ook voor de hond vandaar ook mijn topic.

En dat wij zelf 'schuld' zijn aan, tja lijkt me logisch, een hond gaat dit niet uit zichzelf doen zonder reden...

Ik probeer ook aan een oplossing te werken, dus misschien wat meer tips ipv vingers wijzen

?