Advies gevraagd: Hond geeft problemen sinds geboorte dochter

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 16:17

Nammie, men schrijft op informatie bronnen dat een hond met 1 jaar volwassen is (of ik heb de verkeerde sites). Dat wilt niet zeggen dat ze dan niet aan het puberen zijn. Maar dit helpt mij niet echt... toch bedankt voor je input :)

Speurneussc, thanks daar heb ik wat aan!! :D Ga ik mee aan de slag!

Bigone, kijk dat wist ik niet, ze krijgt namelijk in de ochtend brokken net voor ik de kleine de 1e fles geef. 's avonds brokken net voor we zelf beginnen aan het eten... dom dus! Thanks voor die tip!

Kitty, bedankt voor je eerlijke mening, maar wat schiet ik hier mee op? :) Dat ik de mist in ga is mij meer dan duidelijk, ik vraag niet voor niks om hulp om de problemen op te lossen en een harmonieuze omgeving te creëren. Met zeggen 'jij doet het fout' ben ik niks geholpen en de hond al helemaal niet. Want wat heeft mijn hond er aan als ik in een hoekje ga lopen mokken omdat ik het fout doe? Kom liever met manieren waarop het dan wel moet? Daar hebben we wél wat aan. (en dus niet, mijn hond was al... *knip* maar meer... je zou kunnen proberen om... *knip*). Mocht je tips hebben zijn die meer dan welkom. :D

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 16:20

Ik heb zelf een baby en kan het prima combineren met de honden aandacht geven.
Aandacht hoeft namelijk niet te betekenen dat je ze uitgebreid op schoot neemt.

De honden volgen me meestal door het huis terwijl ik net bezig ben om een flesje te maken, de kleine wil verschonen, om wil kleden wat dan ook.
Als ze mij volgen klets ik gewoon tegen mijn baby en de honden.
Dan zeg ik gewoon tegen mijn kindje ooh kijk naamhondje komt ook kijken, dat is leuk. Hondje aangesproken en dus erkent in plaats van genegeerd.

Anoniem

Re: Advies gevraagd: Hond geeft problemen sinds geboorte dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 16:21

Dat doe ik dus exact zo Raponsje, lees even mijn een na laatste berichtje ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 16:21

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 16:29

Sophie2013 schreef:
Even antwoord op een paar vragen en feedback, ik hoop dat ik niks vergeet.
1) er is niet veel veranderd in huis, hetzelfde uit laat schema, alleen van de bank af sinds ze dus zo opdringerig is. Dat hadden we idd beter eerder kunnen doen maar ik was me er niet bewust van dat een hond gewoon op een baby zou gaan liggen, my bad idd daar had ik beter over na moeten denken maar daar kunnen we nu weinig aan terug draaien.

2) aandacht, ik weet niet of jullie zelf kids hebben, maar bij de komst van een kind staat je leven op zijn kop en schiet er BEWUST wat aandacht bij in omdat je simpelweg voor je kind leeft en afhankelijk bent van haar. Dat kun je heel verkeerd vinden of oneerlijk tegenover de hond, alle begrip voor... maar dat is helaas hoe het gaat want baby komt eerst, dan de hond. Neemt niet weg dat we alle mogelijke moeite doen om haar zoveel mogelijk aandacht te geven, lekker naar het honden park gaan, apporteren, flinke wandelingen over de hei etc.
Dat ze minder aandacht krijgt nu is inderdaad zo, en heel treurig, wij balen er ook van. Maar het is wat dat betreft momenteel even niet anders. Iedere vrije minuut wordt aan de hond besteed.

3) zindelijkheid ontnemen/te laat uitlaten, weer de vraag of jullie ervaringen hebben met het schema van een baby? Als onze dochter door welke reden dan ook wat uitloop heeft op ons normale ritme (het is een kind, geen robot) zal de hond dus idd even moeten wachten. Dan gaat het absoluut niet om seconde werk maar 15 minuten tot een half uur. Denk aan een broek die ze ineens op het moment van vertrek vol poept, tja die moet dan écht eerst verschoond worden...
Of een fles die niet helemaal makkelijk gedronken wordt maar dat ze er een half uur mee aan het klooien is. Allemaal scenario's die regelmatig voorkomen en als je dan alleen er voor staat (manlief op werk) kun je niet ff je baby in de box gooien zonder overzicht en met je hond lekker aan de wandel.

4) Ras is een chihuahua x teckel

5) Ook lees ik nog iets over volwassen honden, onze hond is net 1 jaar... Is dus nét volwassen. En om een discussie te voorkomen over een hond in huis halen tijdens de zwangerschap, ze is bij ons door omstandigheden terecht gekomen, het was eigenlijk de komende jaren (nog) niet de bedoeling...

Hopelijk geen verhitte discussie nou, maar tips en advies is altijd welkom! Wij willen uiteindelijk het beste voor ons gehele gezin, dus absoluut ook voor de hond vandaar ook mijn topic. :)

En dat wij zelf 'schuld' zijn aan, tja lijkt me logisch, een hond gaat dit niet uit zichzelf doen zonder reden... ;)
Ik probeer ook aan een oplossing te werken, dus misschien wat meer tips ipv vingers wijzen ;) ?

Ja hoor, ik ben ook moeder en mijn hond is een grote boxer. Kijk, je zegt je leeft voor je kind op het moment. Daar snapt die hond geen snars van.

Een hond uitlaten en een baby gaat ook prima. Een hond die zo nodig moet, dat ie niet even kan wachten tot de baby is verschoond of totdat het flesje leeg is, is een hond die al te lang niet is uit geweest. Hoe je het ook wendt of keert. Wij gaven de hond in deze tijd juist veel meer aandacht. Juist om geen jaloezie boven te laten komen.
Met de wandelingen ging de baby gewoon mee in de kinderwagen, had hij ook frisse lucht. Mijn man is zeeman, ik deed het ook in mijn uppie en dan had ik de paarden, de hond, de katten, de konijnen, een grote tuin en de huishouding er ook nog bij. Dat is prima te doen.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 16:31

Sophie2013 schreef:
Nammie, men schrijft op informatie bronnen dat een hond met 1 jaar volwassen is (of ik heb de verkeerde sites). Dat wilt niet zeggen dat ze dan niet aan het puberen zijn. Maar dit helpt mij niet echt... toch bedankt voor je input :)

Speurneussc, thanks daar heb ik wat aan!! :D Ga ik mee aan de slag!

Bigone, kijk dat wist ik niet, ze krijgt namelijk in de ochtend brokken net voor ik de kleine de 1e fles geef. 's avonds brokken net voor we zelf beginnen aan het eten... dom dus! Thanks voor die tip!

Kitty, bedankt voor je eerlijke mening, maar wat schiet ik hier mee op? :) Dat ik de mist in ga is mij meer dan duidelijk, ik vraag niet voor niks om hulp om de problemen op te lossen en een harmonieuze omgeving te creëren. Met zeggen 'jij doet het fout' ben ik niks geholpen en de hond al helemaal niet. Want wat heeft mijn hond er aan als ik in een hoekje ga lopen mokken omdat ik het fout doe? Kom liever met manieren waarop het dan wel moet? Daar hebben we wél wat aan. (en dus niet, mijn hond was al... *knip* maar meer... je zou kunnen proberen om... *knip*). Mocht je tips hebben zijn die meer dan welkom. :D

Volgens mij heb ik duidelijk tips gegeven

Een teckel heeft uitdaging nodig, en doen waar ze voor gefokt zijn.

Een teckel wil zijn neus gebruiken, sporen zoeken, konijnen uitgraven....snuffelen snuffelen snuffelen.

Lekker een uur het bos in, neus op de grond en de sporen volgen.

Ik heb zelf ook een teckel, super leuk beest. Altijd vrolijk en vriendelijk en nooit gefrustreerd. Slopen doet ze niet en nooit gedaan, alleen de knuffels die ze van mij krijgt.

Ze loopt uren in de tuin, graaft gaten naar China ruikt altijd weer wat nieuw.
We gaan dagelijks naar het bos waar ze heerlijk los loopt. Volgt de hazen/reeën sporen graaft bij tijd en wijlen een molshoop uit heeft haar gekke 10 minuten.
Ze loopt naast de fiets wat zo ook heerlijk vindt.

Tevens heb ik een paar Nina Otteson speeltjes wat ze ook geweldig vind.
Stuk of 100 speeltjes door het hele huis verspreidt.

Doe ik een dag niks met haar, en is ze ook amper buiten geweest. Dan word ze ook vreselijk irritant, maar slopen of in huis plassen zal ze nooit doen

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 16:36

Sophie2013 schreef:
2) aandacht, ik weet niet of jullie zelf kids hebben, maar bij de komst van een kind staat je leven op zijn kop en schiet er BEWUST wat aandacht bij in omdat je simpelweg voor je kind leeft en afhankelijk bent van haar. Dat kun je heel verkeerd vinden of oneerlijk tegenover de hond, alle begrip voor... maar dat is helaas hoe het gaat want baby komt eerst, dan de hond. Neemt niet weg dat we alle mogelijke moeite doen om haar zoveel mogelijk aandacht te geven, lekker naar het honden park gaan, apporteren, flinke wandelingen over de hei etc.
Dat ze minder aandacht krijgt nu is inderdaad zo, en heel treurig, wij balen er ook van. Maar het is wat dat betreft momenteel even niet anders. Iedere vrije minuut wordt aan de hond besteed.

Ja, ik heb zelf een kleine. En dan ook nog eens eentje met een hele slechte start. Toen ze eenmaal thuis was kon ze geen seconde neergelegd worden, dus ik ben me echt wel bewust dat je leven op z'n kop staat. Maar als je de hele dag thuis bent kun je prima rekening houden met onvoorziene dingen. Ik liet hem bijv een uur eerder uit dan gewoonlijk zodat hij zelfs met uitloop nog niet nodig hoefde. Ook liet ik de kleine iedere avond 45 minuten bij mijn man om alleen de hond uit te laten. Heel zwaar omdat ik moeilijk zonder haar kon (ook weer die slechte start), maar we hebben tenslotte niet alleen voor een kind gekozen, maar ook heel bewust voor de hond en hij hoort ook bij ons gezin. Ook nu onze kleine wat ouder wordt is er bewust tijd alleen met de hond. De kleine blijft dan bij de andere ouder. Wij hebben eens per 2 weken speurles, een uitputtingsslag zowel voor hem als voor mij.

Want het is gewoon lastig, een puberende hond die ook nog eens beïnvloed wordt door jouw hormonen. Die hormonen zijn pas 6 maanden na je bevalling of het stoppen van bv uit je lichaam. Je kunt ook hersenwerk met hem gaan doen, zeker een puber heeft uitdaging nodig. Hier kun je wat voorbeelden vinden: https://www.facebook.com/groups/hersenwerk/

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 16:37

eerst was de hond je kind en nu is je kind je kind...de hond is jaloers.
Lijkt mij dat je hem moet proberen meer aandacht te geven.
Ik begrijp dat een kind je leven verandert en je alleen je kind nog maar ziet....(vergeet de verwekker ook niet :+ )
Ik heb zelf geen kinderen alleen maar honden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 16:41

@Mindim, heb je mijn reactie daarna ook nog gelezen? Want dat doe ik dus al ;). Hoe heb jij je hond geleerd om even te wachten? Want 4 keer per dag uitlaten op (vrij) vaste tijdstippen is toch al met flinke regelmaat?

@Kitty, ik ben opgegroeid met teckels, weet er alles van. Onze hond is echter meer een chihuahua dan een teckel ook qua gedrag. En wat jij omschrijft doen wij dus ook al :)

@Anoeska, ik heb nooit BV gegeven en mijn dochter is bijna 6 maanden (1,5 week te gaan) dus ik denk dat het met de hormonen wel goed zit ;). Thanks voor die tip, ik zal eens kijken! :D

@Geerke, thanks voor je input! Leuke ook van de verwekker hahaha ;) die komt niks tekort trouwens hahaha :+

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 16:49

4x uitlaten is minimaal. Als je merkt dat je hond moeite heeft met dit ritme is het dus te weinig, heel simpel. Vaker naar buiten dus.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 16:54

Kan je de hond niet meer betrekken bij de kleine? Kom naam van de hond we gaan de kleine beeb maar eens uit bed halen, dat soort kleine dingen?
Het is natuurlijk heel anders voor de hond zo ineens, de hond ziet zijn veroverde plek ingenomen door iets anders wat die niet zo leuk vind.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 16:58

Ik vind vier keer op een dag uitlaten vrij weinig, eerlijk gezegd... Wij lieten onze teckel minimaal 6 keer per dag uit en dan wandelingen van minimaal 20 minuten 's ochtends en 's avonds en de vier keer tussendoor waren dan wandelingen van 45 minuten tot anderhalf uur. Afhankelijk van de tijd die we hadden. Ook ging mijn hondje altijd mee naar mijn paard en kon daar gemiddeld 3 uur lekker rondstruinen.

Misschien is het een optie de hond wat vaker/langer uit te laten?

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:07

Sophie2013 schreef:
@Mindim, heb je mijn reactie daarna ook nog gelezen? Want dat doe ik dus al ;). Hoe heb jij je hond geleerd om even te wachten? Want 4 keer per dag uitlaten op (vrij) vaste tijdstippen is toch al met flinke regelmaat?

@Kitty, ik ben opgegroeid met teckels, weet er alles van. Onze hond is echter meer een chihuahua dan een teckel ook qua gedrag. En wat jij omschrijft doen wij dus ook al :)

@Anoeska, ik heb nooit BV gegeven en mijn dochter is bijna 6 maanden (1,5 week te gaan) dus ik denk dat het met de hormonen wel goed zit ;). Thanks voor die tip, ik zal eens kijken! :D

@Geerke, thanks voor je input! Leuke ook van de verwekker hahaha ;) die komt niks tekort trouwens hahaha :+

Dan vind ik het uiterst bijzonder dat jouw hond dit gedrag vertoond en zo nodig moet plassen dat ze het in huis doet.

Als een hond krijgt wat hij nodig heeft, dan zijn ze in huis over het algemeen vloerkleden en heb je er weinig last van.

Dan gaan ze geen kussens en planten verroppen.

Ik moet mijn honden meestal uit een comateuze toestand halen voor de laatste plas/poep ronde. En daar kan wel 7/8 uur tussen zitten. Ik doe namelijk niet aan vaste tijden.
En moet altijd een poos lopen voor ze wat doen(moet eerst op gang komen).

Dat wordt er op bed nog een half uur tot uur gespeeld, en dan is het slapen.
Hoef ik niks, dan slaap ik rustig 10/12 uur. En mijn honden dus ook

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:12

Bij 8/10 honden ontstaan problemen toch echt doordat ze niet krijgen wat ze nodig hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:14

Sophie2013 schreef:

Heel simpel, de hond heeft eigenlijk nooit hoeven wachten, daar zorgde ik wel voor. Als jouw hond vaker dan 4 maal per dag uit moet om zijn behoefte te doen, tja dan doe je het nu te weinig. Ze heeft misschien ook te veel energie, juist een reden om haar extra uit te laten. Ik ging standaard 2 keer per dag met de kinderwagen er op uit een uur. Daarnaast nog een keer of vier voor behoefte en verder hebben we een grote tuin waarin hij rond kan rennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:22

@Meggiemeg, dat doe ik zo idd :D

@San87, oké thanks voor die tip! Zullen we zeker gaan proberen, misschien dat dat helpt!

@Kitty, ja dat vind ik dus ook. Ik snap er daarom geen zak van. Het enige wat écht drastisch is verandert is dat pré baby tijdperk de hond aandacht kreeg op ieder moment van de dag en dat dat nu wel eens moet wachten ivm de baby. We betrekken haar wel overal bij, maar echt 1 op 1 tijd is er niet meer ieder moment van de dag maar op de momenten dat de kleine zelf ligt te spelen, tijdens wandelingen en tijdens de slaapjes van de kleine. Wellicht dat ze dat niet accepteert/nog moeite heeft om dat te begrijpen, dat het puberen mee speelt, ik weet het niet?

@Mindim, oké een tuin missen we nog. We gaan echter over 3 maanden (als het feest door gaat) verhuizen naar een huis met tuin. Ik verwacht dat dat zeker mee gaat helpen omdat ze dan nog meer/vaker haar energie kwijt kan in de vrijheid van onze eigen tuin. Nu duurt het 5 minuten voor ik met baby en al buiten sta met de hond, nog eens 15 minuten voor we bij een pad/veld zijn waar ze lekker los kan. Fingers crossed dat dat een beetje mee werkt! :D
Extra uitlaten gaan we proberen :)

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:24

TS, er is natuurlijk meer dan een klein beetje veranderd, net als jullie leven op zijn kop is gezet door een klein mini mensje in huis is dat ook voor jullie hond zo. In zijn/haar geval is de hierarchie van de roedel opeens veranderd en is hij/zij een plaats naar beneden gezet, je mag niet verwachten dat elke hond daar zonder slag of stoot mee akkoord gaat. Je zal toch moeten proberen de boel zo in te passen dat je meer tijd voor je hond vrij maakt, dit hoeft geen uren achtereen te zijn maar 10 minuten quality time voor de hond alleen, een paar keer per dag moet toch te doen zijn ? Je verhaal over het plassen vind ik flauwekul en hou er ook rekening mee dat je zelf je hond onzindelijk aan het maken bent, de gevolgen op de lange termijn zul je dan ook voor lief moeten nemen en kun je alleen je eigen aanrekenen. Zoveel mensen met een kleine baby en een hond, die redden het ook om hun hond buiten te laten plassen, dat is een kwestie van plannen en dat kan ook met een kleine baby.

Het verhaal is heel simpel, je hond komt in protest en jij als eigenaar creeert dat en jij als eigenaar zult daar ook op in moeten spelen om het op te lossen, baby of geen baby.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:28

ik heb niet de verdere berichten gelezen.

Maar wat ik raar vind is dat je zo matje hebt voor het plassen als ze het echt niet meer red. maar dan ben je toch allang te laat?
onze hond gaat er minimaal 4x per dag uit dat zou jou hond als hij zo veel uitgelaten word ook makkelijk redden.

Daarnaast is het inderdaad jaloezie enige wat ik daar van kan zeggen maak echt meer tijd vrij om met de hond te spelen, laat de hond alleen uit als het kan zonder dochter. zodat hij ook zijn aandacht alleen krijgt.

en betrek heb bij het doe en laten van je dochter de hond heeft altijd 3de op rang gestaan nu is een jonger iets hoger in rang gekomen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:30

De leeftijd zal er zeker mee te maken hebben. De baby versterkt het stoute gedrag misschien maar je hebt een goede kans dat ze anders ook ongewenst gedrag was gaan vertonen.

Eerst de baby de fles en dan de hond de brokken zou ik zelf niet zo gauw doen. Ik geloof er niet in dat de hond dan de baby als hoger in rang gaat zien. Bovendien zit je met een praktisch probleem. Baby's en honden moeten nogal eens hun behoefte doen na het eten, dan poept de baby de luier vol terwijl de hond net uit wil :D

Meer uitlaten zou ik inderdaad wel gaan doen en veel, heel veel positieve aandacht blijven geven.

Ik kwam er indertijd achter dat ik zwanger was toen we net een Groenendaeler pup hadden. We hadden ook een dwerpincher. De tweede keer had ik drie honden waarvan één net een jaar. Ik heb de honden veel aandacht gegeven alleen kind nr. 2 had een medisch probleem waardoor ze ook niet plat kon liggen en bijna niet sliep plus dat ze twee keer opgenomen werd in het ziekenhuis waarbij ik bij haar ben gebleven.
Maar de honden kwamen niets te kort en zijn altijd gek op de kinderen geweest.

Ik heb nu geen baby maar wel een zeer ondeugende hond die van alles doet wat niet mag. Bij voorkeur als ik achter de pc zit want dan wil hij aandacht :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:49

@Bassenqua, daar heb je zeker gelijk in. En even mijn andere reacties ook door lezen daar staat wat aanvullende informatie over het plassen.

@Pinkie, lees even mijn berichten door, dan heb je antwoord op je eigen vragen ;)

@Percy, thanks! Heb ik ook zeker wat aan :D !

@Bigone, ook een handige site, thanks!

Mag ik iedereen met tips en advies ontzettend bedanken tot dusver!!! Ik denk dat we zeker al heel veel bruikbare dingen hebben gekregen waar we zelf nog niet bij stil hadden gestaan waar we even verder mee kunnen knutselen en hopelijk boeken we er snel resultaat mee! :D

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:54

hoi,

ik heb niet alles gelezen, maar geloof wel het grootste gedeelte.

Ik moet er bij zeggen dat ik geen kinderen heb, wel een hond en een kat.

Dat er iets veranderd is in het gezin heeft duidelijk impact, het is verstandig om na te gaan wat de behoefte zijn van je hond en je kind. Dat je kind nu op nummer 1 staat is natuurlijk niet makkelijk voor de hond, en daar moet hij toch mee leren om gaan.. en dat moet hij echt leren. vooral omdat het een jonge hond is.

Ga lekker binnen huis samen met de kleine dingen doen, laat hem merken dat als het kind er is niet alleen alle aandacht naar haar gaat maar b.v 10 min een zoek spelletje doen, verstop een bal of een brokje en leer hem/ haar die opzoeken terwijl je de kleine lekker op de grond laat.
Het is erg belangrijk dat het goede gedrag beloond word, en het slechte gedrag genegeerd of onderbroken.
Alleen zo leer je hem omgaan op de juiste manier met zijn nieuwe huis genoot (wat het is in zijn ogen waarschijnlijk)

natuurlijk kunnen er nog een hele boel factoren zijn die je niet kunt zien via de computer, daar moet je echt voor langs komen.
Daarom is een goede hondentrainer misschien niet een verkeerd plan.

Maar veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:58

Top tips wederom, heel erg bedankt :D !

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 18:00

Ken je bloesem therapie, dat werkt bij dieren altijd heel snel.