Konijnenren opleuken, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lisanne_M

Re: Konijnenren opleuken, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:30

ik heb vanochtend bij een konijn die alleen zit (omdat ie eenorm vecht en binnen ivm dat de ren een zwembad is) een hooibal met belletje opgehangen en hij heeft het hooi nog steeds niet op maar je hoort al de hele dag door het belletje :')

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:05

imd schreef:
Minx, dat plexiglas haal je in de zomer weer weg? Tuintegels ter beschuttting is n goed idee, dat staat ook nog netjes! Hoe heb je die wilgenbrug gemaakt?

Bedankt voor de input allemaal weer, echt leuke ideeën komen er voorbij! :D

Ja. Ik heb er kleine gaatjes in de hoeken geboord waar ik een veter doorheen heb gedaan. Daarmee maak ik ze mee vast aan het gaas in de herfst en winter. Tuintegels heb ik niet rondom gedaan omdat ik ze nog wel graag wou zien en zij mij.
Ik de 2 grootste formaten wilgenbruggen aan elkaar gemaakt.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 16:06

Oeh, ik zou er een zandbak in doen! Van hout dan of met tegels wat in elkaar zetten, kan ook. En boomstronken. En ik zou leuke binnenhokjes plaatsen, je hebt van die minihondenhokjes, die heb ik ook voor mijn konijnen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:05

Fijn dat je nijntjes lekker kunnen rondhuppelen. :j

Heb je al in het topic "show je konijnenverblijf" gekeken? Vind je vast wel nuttige tips.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 17:57

Ipv. opstaande tegels kan je ook aan de onderkant schuttingplanken maken, achterin zou je het dan wat hoger kunnen doen en waar je ze graag wil zien lager of niet. Twee a 3 planken die net over elkaar heen vallen is gok ik al genoeg.

Ik denk met tegels dat je dan toch de kans hebt dat ze tegen het gaas aanleunen en daardoor het gaas zwakker maken en uitlubberen.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 23:39

Vandaag even een rondje bouwmarkten en tuinland gedaan, om de opties voor bodembedekking te bekijken. De opties:
- speelzand
- boomschors
- cacaodoppen
- kokos bodembedekker
- kokos potgrond

Wat zouden jullie doen? Potgrond lijkt me niets. Boomschors was veilig volgens de Gamma, maar de tuinland wist niet of boomschors of cacaodoppen veilig waren. Die raadde dus kokos potgrond aan. Zelf neig ik naar een deel speelzand en een deel kokos, dat voelde wel prima aan.. Nog even de fabrikant mailen denk ik, met de vraag of het behandeld/giftig is. Iemand ervaringen met deze producten?

Verder heb ik ook een doorzichtige golfplaat weten te bemachtigen dus die gaat er van de week op :D

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 23:43

Ik ben te lui om alle reacties te lezen, dus misschien is deze al een aantal keer genoemd:
Als je wilgjes in de buurt hebt staan (knot bijvoorbeeld, die hebben wij in de tuin)
kan je de takjes verzamelen als je ze een keertje snoeit.
Ik haal dan altijd de bladeren eraf en dan kan je ze heel leuk door de ren heen'vlechten'.
Konijnen vinden het bij mij prachtig en het ziet er ook leuk uit!:D
Verder kan je altijd decoratief doen met worteltjes ertussendoor of hooi:p

romylovegino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 23:54

misschien is dit wat?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 00:03

Super leuk dat je nijntjes zo rond kunnen rennen,
Ik vind de tip van golfplaten erg goed.
Misschien nog wat oude bloempotten op zn kant leggen.
Trappetjes erin maken met wat verdiepinkjes?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 00:08

imd schreef:
Vandaag even een rondje bouwmarkten en tuinland gedaan, om de opties voor bodembedekking te bekijken. De opties:
- speelzand
- boomschors
- cacaodoppen
- kokos bodembedekker
- kokos potgrond

Wat zouden jullie doen? Potgrond lijkt me niets. Boomschors was veilig volgens de Gamma, maar de tuinland wist niet of boomschors of cacaodoppen veilig waren. Die raadde dus kokos potgrond aan. Zelf neig ik naar een deel speelzand en een deel kokos, dat voelde wel prima aan.. Nog even de fabrikant mailen denk ik, met de vraag of het behandeld/giftig is. Iemand ervaringen met deze producten?

Verder heb ik ook een doorzichtige golfplaat weten te bemachtigen dus die gaat er van de week op :D

Speelzand zal wel veilig zijn denk ik... Dat gebruik ik als aquariumzand namelijk :p

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 13:29

Ik vraag me af of kokos potgrond veilig is, zijn toch vaak dingen aan toegevoegd om de planten beter te laten groeien..

Speelzand is dan beter :j

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 13:34

- speelzand
- boomschors
- cacaodoppen
- kokos bodembedekker
- kokos potgrond

Met Kokos moet je goed opletten dat het niet gaat schimmelen ;)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 13:43

Zondag is de ideale dag voor verdere research. De kokos, cacaodoppen en boomschors schijnen geschikt voor in het konijnenverblijf te zijn. Ik heb een mail naar de fabrikant gestuurd om dit bevestigd te krijgen. Daarnaast wil ik dit misschien ook in de rest van m'n tuin strooien, tegen onkruid en katten schijnen de cacaodoppen erg vervelend te vinden. Komt mooi uit want ik vind katten erg vervelend :=

Dus plan is nu om een stuk tegels en de rest kokos te doen, eventueel met ook een stukje zand. Dit gaat komende week of de week erop met een mooie dag gebeuren. Zelfde geldt voor de lichtplaat. Daarna ga ik me weer buigen over de speelmogelijkheden :P

Edit: en er gaat nog een mail uit mbt boomschors. Kan ik in de winkel nog even voelen en dan beslissen :)

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 21:31

Ik dacht dat cacao doppen giftig waren.
Het lijkt me in ieder geval niet prettig voor de kononenpootjes.