(Verkeerd) fietsen met de hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:55

hond laten lopen op de straat met heet weer, niet stoppen , hard fietsen etc.. daar kan ik me ook zo aan ergeren.. soms ga ik ook eens fietsen met een van de honden, in het begin wat rustig, dan even hard (anders hebben ze teveel energie) weer iets rustiger, dan wat harder en op de terugweg rustig laten ''stappen''. kom thuis en de hond niet buiten adem.

ik fiets wel pas als de honden uitgegroeid zijn

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 11:00

Wij fietsen ook met de hond (kruising tussen Border Collie X Whippet).
Op de weg in een rustig drafje naast de fiets, op de zandpaden los en mag ie lekker gaan en echt zn pootjes strekken.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 11:04

Wat ik zelf zo ergerlijk vind is mensen die zich op de fiets laten trekken door hun hond...
Buiten dat het onfomfortabel is om iemand aan je nek te moeten tekken (duh) is het ook ontzettend verwarrend voor de hond, want op welke druk moet hij afremmen en op welke druk doorlopen?
Mijn kruising windhond trekt, die corrigeer ik de eerste 5min en daarna trekt hij bijna niet meer, is gewoon even enthousiasme. Fietsbeugel was daardoor geen succes, die trok hij gewoon rond de fiets ;)
Fiets bijna nooit met ze, maar dan dus zonder druk op de lijn en druk = ho.
Verder galopeer ik wel altijd een stukje, hij kan keihard draven maar even lekker de benen strekken vinden ze ook wel fijn toch.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 11:06

Ik denk dat mensen zich ook ergeren aan mij en mn beagle :+ Als wij aan het werk gaan kom ik langs twee parken. Ik laat hem dan nog even van de scooter om nog wat te rennen. dat dit extra beweging is zien die mensen natuurlijk niet die denken dat ik echt een onwijs lui kreng ben :Y)

opisop_shop

Re: (Verkeerd) fietsen met de hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 11:09

ach, minder erg dan mensen die de hond achter de auto laten aanrennen op verlaten weggetjes ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 11:14

merrylegs schreef:
mag dat trouwens in Nederland , in België is het verboden om te fietsen met je hond ivm onvoorspelbaarheid. NIet dat ik het niemand zie doen.

Nog nooit gehoord. Hier wordt heel veel gefietst met honden, ben zelf vorige week ook nog met de hond naast de fiets overgestoken op een zebrapad waar een agent oversteekhulp was en die heeft ook niks gezegd. :=
EDIT: mag dus idd niet zegt internet, nooit geweten.
Laatst bijgewerkt door Urielle op 13-10-13 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 11:16

Ik fiets ook lekker met de hond,krijg ik ook wel eens scheve blikken. Ze is een kruising shihtzu/maltezer. Ziet eruit als een knuffel,met haar lange haren. Heb wel eens commentaar gehad,en een lange boswandeling is ook not done schijnbaar.
Ze vindt het leuk,ik hou rekening maat haar formaat,en met de warmte. Ze heeft een fantastische conditie, beha af en toe fiets ik wat harder en een lol dat ze heeft! Meestal loopt ze dan los(losloopgebied)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 11:39

Wel grappig dat sommige mensen zich aangevallen voelen hier in dit topic :Y) Tuurlijk is het niet in alle gevallen slecht, als je net 5 minuten even naar je oma fietst. Of als je hond zijn energie gewoon even kwijt moet.

Maar wat wel zo is, geldt vooral voor zwaardere honden denk ik, is dat het slecht is voor de gewrichten als je ze langdurig laat galloperen op één tempo. Als je toch twijfelt, google gewoon even en je ziet overal dat galopperen naast een fiets nooit aangeraden wordt. Het gaat naar mijn weten vooral om de onnatuurlijke beweging die niet voor lange stukken geschikt is, de hond komt harder neer bij elke beweging dan zo'n vlakke draf. Daardoor is het op den duur slecht voor de gewrichten. Nogmaals, dat geldt natuurlijk niet voor een hond die zelf even lekker los gaat.

Voor jongere honden van rassen die bijvoorbeeld bekend staan om heupproblemen (eigenlijk heel veel grote hondenrassen) vergroot je de risico's. En dat doe je inderdaad niet alleen met fietsen, maar ook met langdurig je hond laten apporteren etc. Dat maakt het fietsen nog niet goed op zo'n jonge leeftijd vind ik. :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 11:50

Je hebt wel gelijk inderdaad.
Aan de riem is het gewoon een drafje aan de fiets. Niet galloperen, ook niet omdat hij zo graag wil. Met loslopen galloppeert ie wel, maar dan loopt hij op zijn eigen tempo en huppelt soms ook los naast de fiets met ons mee.
Ons werd door de dierenarts wel aangeraden om weleens een stukje te fietsen met de hond, gezien de kruising. Hij vindt het heerlijk, en zodra we de riem + fiets pakken zit hij al bijna achterop.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 11:55

Ess_Ramona schreef:
Je hebt wel gelijk inderdaad.
Aan de riem is het gewoon een drafje aan de fiets. Niet galloperen, ook niet omdat hij zo graag wil. Met loslopen galloppeert ie wel, maar dan loopt hij op zijn eigen tempo en huppelt soms ook los naast de fiets met ons mee.
Ons werd door de dierenarts wel aangeraden om weleens een stukje te fietsen met de hond, gezien de kruising. Hij vindt het heerlijk, en zodra we de riem + fiets pakken zit hij al bijna achterop.

Haha precies, dat is ook prima toch :))

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 12:03

Er is ook een groot verschil in galopperen naast de fiets denk ik. Ik fiets ook graag met onze hond, en na oefening en fouten maken luistert hij ook steeds beter naar mij en weet ik steeds beter hoe ik hem moet aansturen. Als we nu bij een bepaalde lange straat zijn gaan we lekker even voluit, en een stuk of 20m voor de straat eindigt remmen we weer af op: Hooooo. Rex blijft tijdens de galop gewoon naast me lopen en niet voor of achter me, en bij hoo remt hij ook weer af, het gaat dus allemaal behoorlijk gecontroleerd. Nu zie ik af en toe een vrouw met een golden retriever waarbij het net zo gaat, dus zeg ik: Lekker een stukje galop doen? Prima! Als je hond dat zelf aangeeft, waarom niet? Rex gaat bij het kanaal ook als een gek rennen, dus waarom niet naast mij? Maar zo is er nog een andere vrouw met een hond die niet hoger kan wezen dan 20cm die precies hetzelfde uithaalt, daar heb ik dan wel weer m'n bedenkingen bij. Waarom zo'n klein ding zo hard laten rennen? Als je die in draf wil houden mag je sowieso erg zacht gaan fietsen. Dan kan je toch beter met zo'n beestje gaan lopen om hem op conditie te houden? Maar ach, ieder daar zo z'n meningen over.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 12:08

Mijn hond gaat ook graag naast de fiets. Ik draaf altijd met haar en soms kan ze los naast de fiets en dan galoppeert ze uit haar zelf wel. Soms gaat mijn hond ook naast de brommer (ik kan niet altijd fietsen ivm gezondheid) en dan ga ik zo langzaam als een fiets zegmaar. Iedereen achter mij irriteert zich dan kapot :p maar I don't care :D

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 12:11

badeendje schreef:
Er is ook een groot verschil in galopperen naast de fiets denk ik. Ik fiets ook graag met onze hond, en na oefening en fouten maken luistert hij ook steeds beter naar mij en weet ik steeds beter hoe ik hem moet aansturen. Als we nu bij een bepaalde lange straat zijn gaan we lekker even voluit, en een stuk of 20m voor de straat eindigt remmen we weer af op: Hooooo. Rex blijft tijdens de galop gewoon naast me lopen en niet voor of achter me, en bij hoo remt hij ook weer af, het gaat dus allemaal behoorlijk gecontroleerd. Nu zie ik af en toe een vrouw met een golden retriever waarbij het net zo gaat, dus zeg ik: Lekker een stukje galop doen? Prima! Als je hond dat zelf aangeeft, waarom niet? Rex gaat bij het kanaal ook als een gek rennen, dus waarom niet naast mij? Maar zo is er nog een andere vrouw met een hond die niet hoger kan wezen dan 20cm die precies hetzelfde uithaalt, daar heb ik dan wel weer m'n bedenkingen bij. Waarom zo'n klein ding zo hard laten rennen? Als je die in draf wil houden mag je sowieso erg zacht gaan fietsen. Dan kan je toch beter met zo'n beestje gaan lopen om hem op conditie te houden? Maar ach, ieder daar zo z'n meningen over.

Klopt inderdaad maar er is wel een grens wat mij betreft. Een puppy zou ook wel door en door en door willen gaan terwijl dat niet goed voor hem is. Soms moet je je hond ook een beetje beschermen voor zichzelf. Maar als je een volwassen atletisch gebouwde hond hebt komt het misschien weer wat minder nauw. Bij een zwaar gebouwde rottweiler bijvoorbeeld ligt het anders dan een windhond achtige ^^

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 12:16

Oh absoluut, daar heb je helemaal gelijk in! Idem voor wandelingen, als normaal je langste dagwandeling een uur is en je bent van plan ineens een dagwandeling te maken van 30km dan moet je je ook afvragen of je hond daar al wel aan toe is.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:34

En ook dat deden wij wel gewoon hoor, als we met de paarden een paar dagen op vakantie waren gingen de honden gewoon mee het bos in. En dan veel km's of lange stukken voluit door het bos. Vonden ze zalig en we hielden genoeg pauzes tussendoor en de rest van de dag konden ze lekker bijkomen als ze dat wilden. Meestal waren ze als wij stapten (grotendeels dus aangezien we dat het meeste doen) lekker door het bos naast ons aan het strunen achter hazengeuren enzo aan, dus energie genoeg. Die paar dagen kan dat vast geen kwaad.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:43

LisaIts264 schreef:
ik iriteer me altijd helemaal rot.
Galopperen is superslecht voor de heupen..

Onbegrijpelijk dat mensen dat doen.

En alle sledehonden dan? Die galopperen ook hele stukken (ook in Nederland voor de kar).

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:49

Ik fiets ook met mijn honden. En ja ook met mijn hond van 9 maanden, slechts 4 minuten op de fiets in een wandel tempo.

Maar hoezo is galop naast de fiets slecht? Hier gaan ze rustig 45 minuten lang kei en keihard door het bos rennen. Ook als de grond bevroren is en weet ik het. Met korte bochtjes en sprongen. Is een stukje galop op de weg/berm dan zo erg?

Daarnaast draven ze hier altijd, op een enorm slakkentempo. Wandelen gaat bijna sneller :') de jongste gaat sowieso niet verder dan die 4 minuten richting het bos.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:49

Ik kan me hier ook aan ergeren.. Op mijn stage, waar ze Border Collie's fokken en trainen, moet ik ook fietsen met de honden.
Maar alleen als de temperatuur onder de 20 graden is, en alleen in draf. Galop is echt heel slecht voor de heupen en het zweten. Hier zie je ook vaak mensen met hun hond fietsen als het heel warm is, belachelijk!!

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 22:28

Wat dat betreft ben ik erg blij dat mijn hond maar even aangelijnd mee hoeft aan de fiets en dan lekker los kan en zijn eigen tempo mag bepalen, vervolgens een middagje spelen op stal en dan weer naar huis.
Het ligt geheel aan het ras, leeftijd, conditie, temperatuur en snelheid in combinatie met afstand. Als je daar een juiste formule mee kan maken dan zie ik geen kwaad.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 05:11

Galloperen naast de fiets is idd een belasting voor de gewrichten, je kunt het een beetje zien als een paard wat op de straat gallopeerd, de gewrichten krijgen continu een klap bij elke gallopsprong en dat gebeurt dan naast de fiets vrij lang achtereen.
Tuurlijk galloperen honden ook los, maar ze bepalen dan zelf hun tempo en wanneer te stoppen, en husky,s voor slee en kar lopen over het algemeen onverhard, de bodem veert dus mee.
Ik heb een aantal jaar UV les gegeven (is uithoudingsvermogen naast de fiets, opbouwend schema met examen bij RvB), daar mochten honden aan mee doen als ze minstens 14 maanden waren of max 7 jaar.
Met een hond onder een jaar fietsen moet je echt niet doen, de belasting is te zwaar voor al die gewrichten die nog in de groei zijn, er zijn zoveel meer dingen die minder belastend zijn om te doen met je jonge hond.
Bij UV fietsen we in draf tussen 12 en 15 kmpu, als honden het aan het leren zijn starten ze met lagere snelheid maar door schema opbouwen leert de hond ook iets sneller te draven, en sleuren in gallop aan de fiets kun je je hond echt afleren.
Fietsen boven de 22 graden is echt not done, hoef hopenlijk niet uit te leggen waarom.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 05:38

Ik denk dat het belangrijk is dat je je aanpast aan de hond en meeslepen is gewoon fout.
net al te lang over asfalt want daar slijten de zooltjes van en is erg pijnlijk.
natuurlijk moet je eerst trainen met korte stukjes en moet de hond er lichamelijk toe in staat zijn en netjes meelopen.
zorg ook dat je altijd water bij je hebt zeker als het warm is en wat verder weg gaat.
Verder denk ik dat als de hond er plezier in heeft waarom niet.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 06:26

Ik snap ten eerste niet dat er hier mensen zijn die met dertig graden fietsen met hun hond, of het nou drie minuten of korter is. Oververhitting ligt ook bij korte stukjes op de loer. Maargoed, als je ergens heen wil in drie minuten op de fiets in plaats van tien minuten lopen.. Ja, dat is het risico (het leven van je hond) wel waard. :\ :n

Ik laat mijn hond aan de fiets eerst altijd even gaaaan. Scherpe randjes er af lopen, in galop. Daarna mag hij los, gaan we naar een rustiger tempo of stappen we af om te trainen. Wil hij graag.. Nouja, ik vind het goed zolang het gecontroleerd gaat.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 07:22

@Hhilde
Mijn hond rent elke dag het weiland rond, vindt hij leuk.
Deze is 300 diep... ook zoals van de zomer 30+ deed hij dat.

Als ik hem dan een enkele x mee naar school neem (500 meter enkele reis) neem ik hem ook mee naast de fiets.

Citaat:
en sleuren in gallop aan de fiets kun je je hond echt afleren.

Of ze nu in draf of en een rustig galop meelopen is niet van belang naast de fiets, trekken is dan sowieso not-done.

Mijn hond ging een paar jaar terug weleens voor de slee van de kids (toen ze nog wat kleiner waren) en dan moet hij natuurlijk wel trekken.
Wat hij ook heel leuk vindt om te doen, maar hij is nu helaas aan de oude kant en loopt nu wat mank, dus dat mag niet meer.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 07:35

tja,... ik zie in veel gevallen het probleem niet. waarom zou galop niet zijn natuurlijke gang zijn? ik laat een hond uit, die echt hoog bejaard is, slenterd me tot aan de brievenbus, en ik laat hem daar los. daar galopeerd! hij 2 rondjes en raced ( ja, in galop) weer terug naar huis. zelfde met de auto bij het einde pad gaat hij eruit en galopeerd naar huis, en gaat dan zelf wel weer de tuin in.
enthousiaste honden gaan juist in galop... verschil moet er wel zijn. een kleine pup die moet je niet mee gaan sleuren.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 07:41

Er word ook niet gezegd dat hond niet mag galopperen, iig niet door mee, maar niet naast fiets op asfalt, doen jullie dat met jullie paard ook? Zooltjes kunnen ook getraind worden, maar kwestie v opbouwen...