Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

merrylegs schreef:mag dat trouwens in Nederland , in België is het verboden om te fietsen met je hond ivm onvoorspelbaarheid. NIet dat ik het niemand zie doen.

Tuurlijk is het niet in alle gevallen slecht, als je net 5 minuten even naar je oma fietst. Of als je hond zijn energie gewoon even kwijt moet.
Ess_Ramona schreef:Je hebt wel gelijk inderdaad.
Aan de riem is het gewoon een drafje aan de fiets. Niet galloperen, ook niet omdat hij zo graag wil. Met loslopen galloppeert ie wel, maar dan loopt hij op zijn eigen tempo en huppelt soms ook los naast de fiets met ons mee.
Ons werd door de dierenarts wel aangeraden om weleens een stukje te fietsen met de hond, gezien de kruising. Hij vindt het heerlijk, en zodra we de riem + fiets pakken zit hij al bijna achterop.
badeendje schreef:Er is ook een groot verschil in galopperen naast de fiets denk ik. Ik fiets ook graag met onze hond, en na oefening en fouten maken luistert hij ook steeds beter naar mij en weet ik steeds beter hoe ik hem moet aansturen. Als we nu bij een bepaalde lange straat zijn gaan we lekker even voluit, en een stuk of 20m voor de straat eindigt remmen we weer af op: Hooooo. Rex blijft tijdens de galop gewoon naast me lopen en niet voor of achter me, en bij hoo remt hij ook weer af, het gaat dus allemaal behoorlijk gecontroleerd. Nu zie ik af en toe een vrouw met een golden retriever waarbij het net zo gaat, dus zeg ik: Lekker een stukje galop doen? Prima! Als je hond dat zelf aangeeft, waarom niet? Rex gaat bij het kanaal ook als een gek rennen, dus waarom niet naast mij? Maar zo is er nog een andere vrouw met een hond die niet hoger kan wezen dan 20cm die precies hetzelfde uithaalt, daar heb ik dan wel weer m'n bedenkingen bij. Waarom zo'n klein ding zo hard laten rennen? Als je die in draf wil houden mag je sowieso erg zacht gaan fietsen. Dan kan je toch beter met zo'n beestje gaan lopen om hem op conditie te houden? Maar ach, ieder daar zo z'n meningen over.
de jongste gaat sowieso niet verder dan die 4 minuten richting het bos.

Citaat:en sleuren in gallop aan de fiets kun je je hond echt afleren.