Stelling: Katten mogen niet los buiten het eigen terein

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:59

maura schreef:
Een verbod op het los laten lopen van katten is niet haalbaar en niet handhaafbaar. En daar ben ik héél erg blij om, want gedoe om andermans katten is helemaal geen zaak van nationaal belang waar de volksvertegenwoordiging in Den Haag z'n kostbare tijd aan moet verspillen. Er zijn ongetwijfeld mensen die heel serieuze problemen hebben met andermans katten of met onverdraagzame buren en dat is heel erg vervelend voor die mensen, maar die problemen moeten in die buurt of hooguit wijk worden opgelost en daar hoeft de rest van het land niet meer te worden lastiggevallen. Maar goed, da's mijn mening.

En wat is jouw oplossing? Hier kan mijn hond niet los op eigen erf omdat hij ze sloopt, ze krabben met hun nagels de ronde balen stuk, scheiten overal, kotsen overal en laten dode beesten liggen.

Maar ja, het is de natuur he, dus we moeten het maar slikken en lief blijven lachen, terwijl ik het liefst die beesten in een mandje stop en bij het asiel aflever :o

Mijn eigen katten wonen binnen, dus daar heeft niemand last van, ik ruim de stront van mijn paarden op als ze het langs de poepen maar ervan uitgaan dat een ander zijn zaakjes op orde heeft is te veel gevraagd? Gewoon afschieten die handel, misschien gaan de mensen dan eens op hun dieren passen ipv ze gewoon de straat op te flikkeren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:02

Ik woon in het buitengebied, heb speciaal een stalkat om de muizen een beetje in bedwang te houden, hij komt ook regelmatig met een mol terug wat mijn tuinierende buren helemaal niet erg vinden :D
Iedereen heeft hier bijna katten en die struinen overal rond. Geen probleem mee hoor, die kattendrol valt niet op tussen de paardenmest (en voor de omwonenden poep van koeien, schapen, ezels, geiten, honden en nog allerhande beesten op de velden). De kat van de buren komt ook regelmatig bij ons buurten met onze katten, de ene keer dikke mik en de andere keer een hoop geblaas en gemauw. Ze doen maar lekker!

Francii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:11

Wat nou als je kat één keer ontsnapt en door het bos rent oid, kan die dan ook zomaar afgeschoten worden ?

Bij ons precies hetzelfde als bij Urielle, de katten hebben alle ruimte en hebben contact met alle katten uit de buurt. Zou het vreselijk vinden op zo'n onschuldig beestje de hele dag op te moeten sluiten .. Laat ze lekker hun gang gaan, gun ze een leuk leven :)

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:19

Caira schreef:
maura schreef:
Een verbod op het los laten lopen van katten is niet haalbaar en niet handhaafbaar. En daar ben ik héél erg blij om, want gedoe om andermans katten is helemaal geen zaak van nationaal belang waar de volksvertegenwoordiging in Den Haag z'n kostbare tijd aan moet verspillen. Er zijn ongetwijfeld mensen die heel serieuze problemen hebben met andermans katten of met onverdraagzame buren en dat is heel erg vervelend voor die mensen, maar die problemen moeten in die buurt of hooguit wijk worden opgelost en daar hoeft de rest van het land niet meer te worden lastiggevallen. Maar goed, da's mijn mening.

En wat is jouw oplossing? Hier kan mijn hond niet los op eigen erf omdat hij ze sloopt, ze krabben met hun nagels de ronde balen stuk, scheiten overal, kotsen overal en laten dode beesten liggen.

Maar ja, het is de natuur he, dus we moeten het maar slikken en lief blijven lachen, terwijl ik het liefst die beesten in een mandje stop en bij het asiel aflever :o

Mijn eigen katten wonen binnen, dus daar heeft niemand last van, ik ruim de stront van mijn paarden op als ze het langs de poepen maar ervan uitgaan dat een ander zijn zaakjes op orde heeft is te veel gevraagd? Gewoon afschieten die handel, misschien gaan de mensen dan eens op hun dieren passen ipv ze gewoon de straat op te flikkeren.

_/-\o_ Hier heb ik nou niets aan toe te voegen, ik had het zelf kunnen schrijven.

Vind het wel opvallend dat de mensen die het totáál geen probleem vinden, al die loslopende katten, toevallig ook net de mensen zijn die hun eigen kat maar overal laten lopen/schijten/stropen.

Het zal wel niet uitvoerbaar zijn, maar van mijn mag er inderdaad een wet komen die loslopende katten verbiedt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:20

Wij wonen hier ook in het buitengebied. Katten dienen hier nog een doel, muizen vangen. Die van mij gaat ook naar buiten, hup de weilanden in. De kat van de buren schijt bij ons en die van ons bij de buren, mooi in evenwicht.
Een hond die losloopt is eerder een gevaar voor de mens dan voor de kat hoor. En het voordeel van de kat, hij schijt niet op de stoep, zoals vele honden wel doen. Je hebt overal verrotte baasjes, zo kun je last hebben van andermans hond, kat of paard. Maar gunst, als dat het probleem in de wereld is. In onze achtertuin komt geen andere kat, onze hond verjaagd ze, hij weet dat hij ze niet mag pakken (valt gewoon aan te leren hoor).
Waar ik meer moeite mee heb is dat mensen hun dieren niet castreren/ steriliseren. Zo heb je in het buitengebied namelijk de wereld aan verwilderde boerderijkatten, elk jaar meerdere nestjes er bij. Daar zit het probleem eerder, als men het over katten afschieten gaat hebben.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:21

Van mij mag het wel verplicht worden om katten op eigen terrein te houden. Sommige katten zijn echte jagers, en doden heel veel dieren.
In mijn tuin zijn helaas 2 eekhoorntjes gedood door zo'n leuke lieve huiskat. En ook de merels zie ik niet meer.
Het gejaag van katten op andermans terrein vind ik heel storend.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:22

o wacht ff, dus ik moet gewoon niet zeuren? En het gewoon allemaal slikken wat die beesten hier uitvreten? Duidelijk, ben toch eens benieuwd wat er gebeurt als ik mijn pony daar in de voortuin laat scheiten, zullen ze dan ook niets zeggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:24

cissi schreef:
_/-\o_ Hier heb ik nou niets aan toe te voegen, ik had het zelf kunnen schrijven.

Vind het wel opvallend dat de mensen die het totáál geen probleem vinden, al die loslopende katten, toevallig ook net de mensen zijn die hun eigen kat maar overal laten lopen/schijten/stropen.

Het zal wel niet uitvoerbaar zijn, maar van mijn mag er inderdaad een wet komen die loslopende katten verbiedt.

Ik zal je vertellen, hier is het heel gewoon dat de katten loslopen. Ik ken werkelijk niemand met een kattenren. De noorse boskatten, perzen en dergelijke lopen hier gewoon buiten. Mijn eerste kennismaking met een kattenren en dat je je kat in eigen tuin moet houden, komt van bokt. Hier is het helemaal niet ingeburgerd een kattenren. Alle katten lopen hier buiten, is hier heel normaal juist.

Ik heb meer problemen met mensen die hun honden op de stoep laten schijten. Ga eerder met de hond uit of leer ze in de berm te poepen. Mensen die hun hond los hebben en niet onder appel, honden die elke vorm van ander wezen, lees kat of kleine hond maar als prooi zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:26

Caira schreef:
o wacht ff, dus ik moet gewoon niet zeuren? En het gewoon allemaal slikken wat die beesten hier uitvreten? Duidelijk, ben toch eens benieuwd wat er gebeurt als ik mijn pony daar in de voortuin laat scheiten, zullen ze dan ook niets zeggen?

Ik vind dat mensen idd overal over lopen te miepen tegenwoordig idd en daarmee doel ik niet specifiek op jou.

Waar ik het wel mee eens ben is dat je katten rond uitvliegtijd van jonge vogels binnen houdt, dat doe ik iig wel. Verder pakt hij heel af en toe een kikker, maar verder worden er hier wel muizen gevangen. Vogels zelden tot nooit. Terwijl het er van smoort hier. Maar we hebben zelf ook vogels, misschien dat ie ze daarom niet pakt.

En trouwens Caira, dan laat je je hond toch gewoon los, is dan toch het probleem van de eigenaar van de kat, heb je van de rest geen probleem meer.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-10-13 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:29

Selka schreef:
Wat Sonja zegt inderdaad! Wel zou het fijner/beter zijn als fokkers toekomstige eigenaren zouden verplichten tot sterilisatie of castratie. Tenzij het een hele dure bloedlijn betreft natuurlijk. Maar al dat fokken met de HTK katten mag wel beperkt worden imo.

Want? Wat moet ik met een kat met dure bloedlijn? Ik heb een kat om muizen te vangen. (En dat doen ze dan ook ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:30

LadyMadonna schreef:
Selka schreef:
Wat Sonja zegt inderdaad! Wel zou het fijner/beter zijn als fokkers toekomstige eigenaren zouden verplichten tot sterilisatie of castratie. Tenzij het een hele dure bloedlijn betreft natuurlijk. Maar al dat fokken met de HTK katten mag wel beperkt worden imo.

Want? Wat moet ik met een kat met dure bloedlijn? Ik heb een kat om muizen te vangen. (En dat doen ze dan ook ;) )

En een kat met een dure bloedlijn schijt ook prima in andermans tuin bovendien :D

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:31

en dat we dus gewoon ronde balen weg kunnen gooien omdat er water door de kattennagels naar binnen kan lopen is gewoon miepen? Dat ik mijn hond altijd vast moet laten omdat ze hier op het erf lopen is miepen? Dat ik geregeld met mijn schoenen in kots of in dode beesten sta is miepen? Dat mijn kippen niet meer los lopen omdat de buurtkat ze de weg op jaagt is miepen? Nou prima, dan miep ik idd even hier, sorry maar dat vind IK niet normaal. Maar jij dus klaarblijkelijk wel, dan hebben we dus inderdaad een andere opinie van wat normaal is. Ik probeer zo te leven dat ik vrijheid heb om te doen en laten wat ik wil, maar daarbij wel rekening houdend met de mensen om mij heen, die hoeven niet de dupe te worden van mijn dieren, is het dan echt zo veel gevraagd om hetzelfde van anderen te verwachten?

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:33

En dan wel zeuren dat de paarden 25/7 buiten moeten lopen om dat het anders zielig is dat ze 23 uur in hun stal staan???

Het is voor katten net zo belangrijk om buiten te kunnen jagen. Dat is de aard van het beestje.
Van een hond dan weer helemaal niet, dus dat vind ik een vreemde vergelijking.

Sommige katten zijn liever binnen en sommige katten zijn liever buiten.

En ze schijten liever buiten dan binnen op de kattenbak, dus dat kun je ze ook niet leren...

Castreren/steriliseren vind ik dan wel weer iets wat verplicht zou moeten worden, tenzij er echt met de katten gefokt gaat worden.
Er lopen te veel zwerfkatten en er komen er ook veel te snel veel te veel bij!
En ja, dan krijg je overlast!

Dus ik vind niet dat de schuld maar in de schoenen van de kat met een baasje geschoven moet worden!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:34

Ik woon in natuurgebied, heb 30 hectare land, om me heen ook alleen maar land, allemaal natuurgebied met hier en daar wat schapen of paarden, heel weinig huizen en 1 proviciale weg waarop ik dan ook wel een kat verloren ben, maar verder kan het me geen ruk schelen wat ze allemaal vangen.
Ik heb vier katten en ik kan me niet voorstellen dat hun aanwezigheid een enorme impact heeft op dit enorme gebied van honderden hectaren. Ze kunnen niet overal tegelijk zijn, dus het is hier een vogeltje, daar een muisje en verderop een hagedisje. Terwijl er nog honderden op andere plekken zitten.

In Nederland is het een ander verhaal, daar zitten de meesten wat meer op elkaar, maar ik vind het binnenhouden van een kat die dat niet leuk vindt, dierenbeulerij. Niet elke kat is hetzelfde. De een ligt graag bij de verwarming en de ander wil op stap.
Ik zou niet willen dat mensen verplicht werden hun katten binnen te houden.

*edit, overigens verschalken hier roofvogels en slangen ook diverse katten...
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 10-10-13 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:34

Raja schreef:
Dus ik vind niet dat de schuld maar in de schoenen van de kat met een baasje geschoven moet worden!

wie heeft er dan schuld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:35

Caira schreef:
en dat we dus gewoon ronde balen weg kunnen gooien omdat er water door de kattennagels naar binnen kan lopen is gewoon miepen? Dat ik mijn hond altijd vast moet laten omdat ze hier op het erf lopen is miepen? Dat ik geregeld met mijn schoenen in kots of in dode beesten sta is miepen? Dat mijn kippen niet meer los lopen omdat de buurtkat ze de weg op jaagt is miepen? Nou prima, dan miep ik idd even hier, sorry maar dat vind IK niet normaal. Maar jij dus klaarblijkelijk wel, dan hebben we dus inderdaad een andere opinie van wat normaal is. Ik probeer zo te leven dat ik vrijheid heb om te doen en laten wat ik wil, maar daarbij wel rekening houdend met de mensen om mij heen, die hoeven niet de dupe te worden van mijn dieren, is het dan echt zo veel gevraagd om hetzelfde van anderen te verwachten?

Dan laat je je hond toch gewoon los, dan ben je van je kattenprobleem verlost. Risico die de kattenhouder neemt. Doe ik ook, alleen heb ik die van mij geleerd te verjagen en verder niet. Je eigen katten op het terrein laten werkt vaak ook goed, maar ik weet niet hoe je hond op eigen katten reageert. Jij doet concessies op eigen terrein, ik niet.

Jouw oordeel over mij klopt niet, waarom denk jij dat ik geen rekening met anderen houdt, alleen om het feit dat mijn kat los loopt? Zoals gezegd, iedereen laat hier zijn kat los.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-10-13 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:36

Muizen en ratten zijn hier idd een groter probleem dan katten, die komen natuurlijk op het vele veevoeder af. De gemeente besteedt veel geld aan het bestrijden van muizen en ratten en ook op je eigen perceel ben je verplicht maatregelen te nemen. Nou dat doe ik dus, Piet doet buiten zijn werk goed en wat toch binnen sneakt vangt onze Kiss Poeki ze weg. 's Winters is dat zo goed als dagelijks een muizenlijkje binnen, dat geeft de omvang van het probleem wel aan denk ik ;)
Vogels zitten er ook zoveel dat de boeren in het najaar graag de jagers zien komen om met name kauwen te schieten, want die vormen ook een plaag.
(o ja, ik heb trouwens ook loslopende krielkipjes maar daar durven mijn katten niet aan te beginnen hoor! Piet is een beetje opportunistisch, die gaat bij de kipjes de voedselresten die de kipjes krijgen mee opeten, zie je een kring van kipjes en een kat daartussen :') )

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:37

En dan verscheurt mijn hond die kat voor de ogen van de kinderen? Ook dat vind ik niet normaal, sorry.

Raja

De mensen die hun katten ongecastreerd/ongesteriliseerd buiten laten lopen.
De mensen die hun katten dumpen omdat ze er genoeg van hebben.
Dat is de oorzaak van zwerfkatten die in mijn ogen de meeste overlast veroorzaken.

Sellyxx

Ik vind dat katten gewoon lekker naar buiten moeten kunnen gaan. Ik ben eigenlijk tegen het 'opsluiten' van katten.
Oke, ze hebben misschien ook nog wel wat loopruimte in je huis en in je tuin, maar dit is toch beperkt, lang niet iedereen z'n huis/tuin is even groot.
En zoiets zou nooit in heel Nederland door gevoerd kunnen worden (denk ik ).
Maargoed, ervan uitgaande dát het zou kunnen, alsnog ben ik het er niet mee eens.
Ik zelf ben dan ook in een omgeving opgegroeid waarbij ik echt nóoit last heb van katten, ze lopen een beetje over straat maar in alle dorpen om mij heen heb ik ook nog nooit gehoord van overlast. Is het niet natuur dat dieren worden gedood? Er zijn toch genoeg muizen, geen probleem dat die worden gevangen?

Ik vind het sneu dat wij soms huisdieren nemen voor ons plezier en daarbij niet denken aan wat een dier eigenlijk nodig heeft. ( Netzoals met konijnen in hokjes van 1 meter, terwijl ze gewoon rond horen te huppelen over het gras. ?
Ik snap dat als je negatieve ervaringen hebt met katten je het met deze stelling misschien wel eens ben,
maar toch is het een probleem wat wij mensen zelf in de hand werken, en waar de kat op een gegeven moment de dupe van wordt.
Laatst bijgewerkt door Sellyxx op 10-10-13 17:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Percy

[quote="cissiVind het wel opvallend dat de mensen die het totáál geen probleem vinden, al die loslopende katten, toevallig ook net de mensen zijn die hun eigen kat maar overal laten lopen/schijten/stropen.

Het zal wel niet uitvoerbaar zijn, maar van mijn mag er inderdaad een wet komen die loslopende katten verbiedt.[/quote]

Dat vind ik nou niet opvallend want het zou vreemder, en opvallender, zijn als mensen die er voor zijn katten buiten te laten lopen hun eigen katten binnen houden, of nog opvallnder, als mensen tegen katten buiten zijn en die van henzelf wel buiten laten lopen.

Ook ik ken deze discussie alleen maar van bokt. Heb in woonwijken gewoond maar daar net zo min problemen ondervonden. Het is wel belangrijk dat je de buren respecteert maar dat is voor alles wel zo prettig. Mijn buren waren erg blij met de mollen vangende kat.

Nu struinen mijn katten over de akkers en er zal er wellicht ook wel eens een in een tuin komen maar ja, ik had dus gisteren een kat uit de buurt in mijn slaapkamer :D

Anoniem

Je ziet vaak dat katten benauwd zijn van kippen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:39

Caira schreef:
En dan verscheurt mijn hond die kat voor de ogen van de kinderen? Ook dat vind ik niet normaal, sorry.

Moet je hem aan leren ze te verjagen, niet te verscheuren. Scheelt een hoop. Hier kijken kinderen ook hoe dieren worden afgeschoten, je zit in landbouwgebied immers, heel normaal hoor. MAar een dierverscheurende hond en kinders op 1 terrein?

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:44

Ik ben voor kattenbelasting, ik ben voor verplicht castreren en ik ben voor afschieten in natuurgebieden.

Als jij jouw kat op je eigen erf geen aangenaam leven kunt gunnen dan hoor je geen kat te nemen. Als jij geen ruimte voor een hond of paard hebt dan neem je er toch ook geen? Ik snap niet waarom katten opeens weer wel de ganse dag buiten andere mensen en dieren mogen lastigvallen. Ze brengen verkeer in gevaar en zorgen voor overlast. Daarnaast wat heb je aan een HUIS dier wat de hele dag op straat loopt en alleen binnen komt voor zijn bak brokken...

Ik verkoop hier geen onzin, mijn overburen hebben een aantal katten die continue buiten lopen en dat is echt geen pretje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:47

Hier worden meer hazen en egels aangereden dan katten, moeten we die ook maar massaal gaan afschieten vanwege de verkeersveiligheid?

Heel veel mensen met te weinig ruimte voor hond om hele dagen in te verblijven wordt opgelost door, jawel wandelen!
En paarden worden bij te weinig ruimte aan huis uitbesteed naar een pension waar ze wel de ruimte hebben.