Toekomstige dekreu weet niet hoe hij moet dekken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:47

Ragdollcat schreef:
Ik denk van wel, want als ze serieus bezig is en ervaring heeft door de rasverenigingen en noem maar op, dan zou ze hier niet om hulp vragen over een reu die niet weet hoe te dekken.

En in haar profiel zie ik helemaal niets terug van dat het ook een erkende hondenfokker is/ heeft.

Wel foto's van de leuke mooie schitterende ponys.

Dus om dat het er niet staat trek jij al jouw voorbarige conclusies? :')

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:48

upendo schreef:
Het is zo jammer dat mensen meteen weer de moraalridder uithangen..

Voor dieren met een goede stamboom en gezondheidsverklaring is er altijd wel interesse..

Natuurlijk........... helaas geeft dat geen garantie dat ze niet gedumpt worden.

Ze worden evengoed afgedankt of gedumpt.

Want een hond is een hond en dat vraagt tijd/ geld/ aandacht, en als het tegenvalt.........

Zo hier ooit meegemaakt, iemand kocht een puppy met papieren en alles erop en eraan van een erkend fokker, nou nou dat viel vies tegen zeg de opvoeding die erin zat, na 1 maand al werd ie weer teruggebracht, gelukkig kon het nog teruggebracht worden anders was ie in het asiel beland.

Waaronder onze eigen hond, een rashond en die was met 6 maanden leeftijd al gedumpt in een asiel, omdat het toch wel teveel is en hij zooo druk is, wij hebben m opgehaald en hij is nooit meer weggegaan en is nu op het moment 13 jaar oud en het is een superhond.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:49

Diaz schreef:
Ragdollcat schreef:
Ik denk van wel, want als ze serieus bezig is en ervaring heeft door de rasverenigingen en noem maar op, dan zou ze hier niet om hulp vragen over een reu die niet weet hoe te dekken.

En in haar profiel zie ik helemaal niets terug van dat het ook een erkende hondenfokker is/ heeft.

Dus om dat het er niet staat trek jij al jouw voorbarige conclusies? :')

Ja, want ze vraagt hier om hulp want ze weet niet hoe en wat.

anneliesdj

Re: Toekomstige dekreu weet niet hoe hij moet dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:56

Ragdollcat; dat er mensen zijn die in een opwelling een dier kopen en zich er later weer vanaf helpen, ligt niet aan de fokkers van die dieren.
En dat gebeurd net zo goed bij katten en ook bij ragdolls.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:58

Ragdollcat schreef:
upendo schreef:
Het is zo jammer dat mensen meteen weer de moraalridder uithangen..

Voor dieren met een goede stamboom en gezondheidsverklaring is er altijd wel interesse..

Natuurlijk........... helaas geeft dat geen garantie dat ze niet gedumpt worden.

Ze worden evengoed afgedankt of gedumpt.

Want een hond is een hond en dat vraagt tijd/ geld/ aandacht, en als het tegenvalt.........

Zo hier ooit meegemaakt, iemand kocht een puppy met papieren en alles erop en eraan van een erkend fokker, nou nou dat viel vies tegen zeg de opvoeding die erin zat, na 1 maand al werd ie weer teruggebracht, gelukkig kon het nog teruggebracht worden anders was ie in het asiel beland.

Waaronder onze eigen hond, een rashond en die was met 6 maanden leeftijd al gedumpt in een asiel, omdat het toch wel teveel is en hij zooo druk is, wij hebben m opgehaald en hij is nooit meer weggegaan en is nu op het moment 13 jaar oud en het is een superhond.

In de 10 jaar dat ik in een dierenasiel werk denk ik dat de hoeveelheid stamboomhonden waar afstand van gedaan is of die gevonden is en niet is opgehaald door een eigenaar of de fokker nog onder de 50 zit...... Gezien de enorme hoeveelheid honden die in deze jaren gepasseerd is, is het gewoon niets eigenlijk.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:04

Wat van ras is het? Al mijn dekreuen "leerde"ik toch wel dekken. Dus ik mocht de teef vast houden. Het natuurlijk laten dekken is niet zo handig. Vaak dekken reuen daarna nooit meer omdat de teef bv weg loopt als ze gekoppeld zitten.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:20

Ragdollcat schreef:

Ik, met waarschijnlijk een toekomstige dekreu is huis, zou dit ook niet hier bespreken maar met zijn fokker en andere fokkers binnen dit ras maar we zijn niet allemaal hetzelfde en dat hoeft ook niet.

Had trouwens bij aanschaf van onze pup niet de intentie om hem als dekreu in te gaan zetten, maar ik kwam er achter dat er vraag is naar 3 kleur reuen en die van ons is toevallig een 3 kleur (alleen deze kleur mag alle kleuren dekken) en het is een mooi, zacht en leuk hondje. Heupfoto's zijn gemaakt en als dat goed is ga ik zijn ogen laten checken.

dierenfan schreef:
In de 10 jaar dat ik in een dierenasiel werk denk ik dat de hoeveelheid stamboomhonden waar afstand van gedaan is of die gevonden is en niet is opgehaald door een eigenaar of de fokker nog onder de 50 zit...... Gezien de enorme hoeveelheid honden die in deze jaren gepasseerd is, is het gewoon niets eigenlijk.

Van de 5 asiel honden die ik heb gehad was er een met stamboom.
Laatst bijgewerkt door Jis_ op 06-10-13 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:24

onderstaand quote van Dierenfan:

Dat vind ik heel vreemd, want neem eens een kijkje bij andere asielen en op de MP staan er vol mee tot op de dag van vandaag en niet alleen maar de puppys.

Vóór deze hond dat we nu hebben, hadden we eerder ook al een rashond met papieren overgenomen van iemand die het zat was en ervanaf wilde, gratis en voor niks en het was echt de liefste hond wat er maar bestaat, ongelooflijk gewoon. Anders was ze gewoon naar een asiel gegaan.

Waar er 1 hond kon eten konden we er deze wel bij hebben, ze waren meteen dikke vrienden die twee en onze katten kwamen graag bij de aangenomen hond tussen de voorpoten zitten, ze voelden aan dat ze een hele vriendelijke dame was en dat was een grote hond (bouvier).

Natuurlijk is iedereen anders en kan er hier gevraagd worden om hulp en of advies.

Maar dan ga ik wel oordelen/ denken dat die niet ervaren is in het fokken en een serieus hondenfokker is, als ie niet weet hoe aan te pakken/ handelen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:37

Toch is het zo...impuls aankopen zijn toch heel vaak, oneerbiedig gezegd, de wat goedkopere honden en dat zijn ook de honden die sneller in het asiel belanden.

Mensen die goed doordacht een stamboom hond kopen en er niet meer voor kunnen zorgen proberen zelf vaak of bij afspraak met de fokker een goed thuis te zoeken.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:56

Wat zit iedereen nou weer te miepen over dumphonden en impulskopen en afdankers en weet ik wat. Dat vraagt TS toch helemaal niet. Als zij wil fokken moet ze dat zelf weten en hoeven jullie niet met allerlei verhalen over afdankers aan te komen. Ik ben wel blij dat er afdankertjes zijn. Zelf heb ik twee geweldige tweedehandsjes. Je weet wat het karakter is en ze kosten ook nog niks. Dat is wat anders als een pup van zeg maar €300,00 waarvan je niet weet wat het wordt.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:06

pillow schreef:
Wat zit iedereen nou weer te miepen over dumphonden en impulskopen en afdankers en weet ik wat. Dat vraagt TS toch helemaal niet. Als zij wil fokken moet ze dat zelf weten en hoeven jullie niet met allerlei verhalen over afdankers aan te komen. Ik ben wel blij dat er afdankertjes zijn. Zelf heb ik twee geweldige tweedehandsjes. Je weet wat het karakter is en ze kosten ook nog niks. Dat is wat anders als een pup van zeg maar €300,00 waarvan je niet weet wat het wordt.

~~}> ....je bedoelt, wat vriendelijker gezegd, dat we nogal offtopic gaan?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 11:21

kohtje schreef:
Wat van ras is het? Al mijn dekreuen "leerde"ik toch wel dekken. Dus ik mocht de teef vast houden. Het natuurlijk laten dekken is niet zo handig. Vaak dekken reuen daarna nooit meer omdat de teef bv weg loopt als ze gekoppeld zitten.

idd mn Jackrussel wilde na de eerste dekking waarbij het vrouwtje echt wegliep en hij dus mee moest echt zeker een jaar niet meer dekken, hij vond het helemaal niets, nu houd ik ze vast om dit soort gedoe te voorkomen. KI zoals bij de paarden zie je eigenlijk bijna niet, zou denk ik wel wat zijn, indien niet te duur natuurlijk, moet wel leuk blijven.

Bij mij in de wijk zit een asiel en ik heb daar laatste een tijdje staan praten en 80% van wat ze binnen krijgen op het moment zijn van die vechtrassen en dan de honden die of al de fout in zijn gegaan of op t randje zitten, overige zijn honden van bejaarden of mensen die scheiden, die zijn overigens zo weg, die vechtrassen is echt een probleem, ze gaan er mee trainen, maar dan moet je nog iemand vinden die dat wil en ermee om kan gaan, ook op het asiel, honden moeten om de beurt los en bij de kynologenclub ernaast mogen ze niet op op het terrein door een paar excessen, men wil ze er niet meer bij, wat ik wel kan begrijpen. Daar moet nou een stokje voor gestoken worden dat mensen die nog nooit een hond hebben gehad, zo'n vechtjas kopen, niet de fokkers die het goed menen aanvallen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 11:30

Miepie77 schreef:
KI zoals bij de paarden zie je eigenlijk bijna niet, zou denk ik wel wat zijn, indien niet te duur natuurlijk, moet wel leuk blijven.

Is niet zo heel duur (mits de reu een beetje meewerkt maar dat gaat vaak verbazingwekkend goed). Je gaat met beide honden naar de DA.
DA zorgt er handmatig voor met een loopse teef voor de neus van de reu dat het goedje opgevangen kan worden en teef kan zo geinsemineerd worden.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 11:42

oh dat is dan wel iets om navraag over te doen :)

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 11:44

mijn ervaring (stage hondenfokker) is dat als een reu op jongere leeftijd geen interesse toont voor (loopse) teven dat dit in de toekomst niet beter wordt. Helaas zie je bij veel rassen dat ze reu niet wil dekken. Dus is KI of erger nog een "dekmeester" de oplossing.
Ik weet niet welk ras je fokt (of ik heb er overheen gelezen) maar helaas hebben veel mensen alleen dollartekens in hun ogen, de teef moet en zal een nestje krijgen, maakt niet uit hoe. Het ras is populair, de pups zijn ze in no-time kwijt en ze kunnen er een leuk zakcentje aan overhouden.
Maar het komt ook voor dat fokkers kiezen voor KI om het ras in stand te houden. Soms heb je geen keuze. De fokker waar ik heb stage gelopen fokt in tatrahonden. Een vrij onbekend ras met een als maar kleiner wordende reuen populatie in Nederland. In het buitenland zitten er genoeg. Maar die zijn A) niet getest op de verplichte erfelijke eigenschappen. B) Gigantisch ver rijden, dat betekend dat je dus al minstens een week daar moet verblijven. Dat heeft de fokker in kwestie er wel voor over. Maar om dat nou 2x per jaar te gaan doen, wordt duur geintje.
De honden die in NL geschikt zijn, en geloof me, dat zijn er barweinig. (dus vrij van alle erfelijke eigenschappen, +rastypisch) dus kiezen ze ervoor om KI toe te passen om zo toch de gezonde, rastypische hond te krijgen.
Maar eerlijk, ik denk dat er over 50 jaar geen (ras)hond meer natuurlijk wil dekken..

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 12:46

Mikkiej schreef:
Maar eerlijk, ik denk dat er over 50 jaar geen (ras)hond meer natuurlijk wil dekken..

Hoezo denk je dat?

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 17:25

Omdat steeds minder reuen natuurlijk dekken.
En het is me opgevallen dat hun nakomelingen of lastig drachtig worden en de reuen óók niet natuurlijk willen dekken.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 17:26

Mikkiej schreef:
Omdat steeds minder reuen natuurlijk dekken.
En het is me opgevallen dat hun nakomelingen of lastig drachtig worden en de reuen óók niet natuurlijk willen dekken.

Niets is gemakkelijker te voorkomen.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 17:36

De oplossing lijkt idd heel simpel.
Maar dat betekend dus dat, in dit geval, de tatrahond volledig uitsterft..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 17:52

Dat lijkt me erg sterk, ik neem aan dat ze in Polen gewoon nog genoeg voorhanden zijn?
En als de hele internationale populatie van dit ras inderdaad zó klein en gegenereerd is, wel jammer dan , dan verdwijnt dat ras dus.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 17:57

Kijk ik er nu over heen? Wat van ras is het ?

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 18:01

Kuggur schreef:
Dat lijkt me erg sterk, ik neem aan dat ze in Polen gewoon nog genoeg voorhanden zijn?
En als de hele internationale populatie van dit ras inderdaad zó klein en gegenereerd is, wel jammer dan , dan verdwijnt dat ras dus.

Dat bedacht ik me ook, in NL dan natuurlijk. Internationaal en met name in Polen zal het ras blijven bestaan. Maar om nou voor elke dekking naar Polen te rijden, duur grapje. De fokker in kwestie heeft 1,5 jaar geleden een pools reutje gehaald. Maar helaas heeft die entropion. Een oogziekte waar niet mee gefokt mag worden. En dat mag weer wel in Polen.
In NL ook wel, maar het zullen er nog minder worden. En zoals ik al zei, zullen de reuen niet meer natuurlijk dekken.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 18:04

Onze reu van 4 jaar heeft nog nooit ergens opgereden. Kunnen er een loopse teer voorzetten en hij kijkt er geneens aan. Denk dat ze er niet allemaal behoefte aan hebben

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 18:08

Mikkiej schreef:
Kuggur schreef:

Dat bedacht ik me ook, in NL dan natuurlijk. Internationaal en met name in Polen zal het ras blijven bestaan. Maar om nou voor elke dekking naar Polen te rijden, duur grapje. De fokker in kwestie heeft 1,5 jaar geleden een pools reutje gehaald. Maar helaas heeft die entropion. Een oogziekte waar niet mee gefokt mag worden. En dat mag weer wel in Polen.
In NL ook wel, maar het zullen er nog minder worden. En zoals ik al zei, zullen de reuen niet meer natuurlijk dekken.

Wel als de fokkers van dit ras geen zin/ tijd/geld etc. hebben om het goed te doen, dan is het verdwijnen van dit ras in Nederland al helemaal geen verlies.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 18:56

Pardon?
Ik verzoek je dan vriendelijk persoonlijk contact te zoeken met de fokker.
Voor de duidelijkheid, ze verdienen er NIKS aan. Het moet leuk blijven, het is hobby. Zou jij 2x per jaar naar polen reizen met je paard?
En voor de goede orde, het zijn mensen de het beste voor hebben met hun honden. Ze fokken nu ipv 2 nestjes (met 4, 5 fokteefjes) per jaar op zijn meest 1 nestje per jaar. Vanwege al het hier bovenstaande. Het is dus niet zo dat ze doorfokken met de honden die niet willen dekken.
Maar ik wil hiermee zeggen dat je op een gegeven moment geen keuze meer hebt wil je een bepaald ras in stand houden.

Edit; ik zie dat mijn vorige post misschien wat onduidelijkheid schept. In NL mag niet worden gefokt met honden met entropion. Dit wordt dan ook niet gedaan ;)