Agressieve honden in het asiel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:02

Viel mij ook al op. Maar kan me niet helemaal aansluiten bij jouw post. Vind het onnodig dat er zoveel honden zijn die door wat dan ook zo moeten worden. Neem aan dat ze niet allemaal zo worden geboren.. Heb mijn hondje van pup af aan en ik kan lezen en schrijven met der. Ze is alleen wat bang voor de stofzuiger, toen ze klein was en we waren een weekje op vakantie, heeft een vriend van mijn vader op haar gelet. Is met haar gaan 'spelen' met de stofzuiger (achteraan rennen en erop zetten denk ik) en sindsdien blaft ze ernaar als we hem pakken. Maar ik vind het deel, dat we risico's niet moeten lopen etc. niet helemaal kloppen. Tuurlijk neem je het risico niet dat als je kleine kinderen hebt, je er een hond bijneemt die agressieverschijnselen heeft. Maar je praat in het algemeen, en ik vind dat die honden ook een kans verdienen. Vrouwtje dat ik ken heeft ook een hond genomen die iemand had gebeten, daarom moest hij volgens mij ook weg, is nu een schat van een hond. Speelt lekker buiten, blaft wel even als je aankomt maar komt vervolgens gewoon een balletje of een stok brengen om te spelen. Ook lief tegenover mijn hondje. Het enige wat ik heb gemerkt wat ik niet moet doen, is een stokje uit zijn mond proberen te trekken, dan kan hij happen. Deze hond is zo gelukkig, en zij met hem, ben blij dat hij een 2e kans heeft gekregen. Het zijn de mensen die de hond verzieken, hier blijf ik bij. Vind alleen dat zo'n hond in het asiel niet veel beter af is..

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:03

Als je een goede riem hebt dan hoeft de hond niet te ontsnappen en je kan een muikorf omdoen.

Geryon

Re: Agressieve honden in het asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:05

Tja, vind je het gek. Mensen nemen honden zonder zich erin te verdiepen en geven vervolgens de hond helemaal niet wat 'ie nodig heeft.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:05

ik vind niet met kinderen kan een heel groot begrip. Die van ons vinden kinderen niet leuk. Vooral doordat ze er zo schattig uit zien, komen veel kinderen op ze af om ze te aaien. Uiteraard ben ik blij dat het enige dat m'n mannetjes doen, blaffen is. Als ze in huis echt in het nauw gedreven worden (waar je als je visite hebt, uiteraard op let, maar wanneer je zelf kinderen zou hebben, kun je dat gewoon niet de hele dag in de gaten houden), durf ik niet te garanderen dat ze niet zouden happen?!
het 'type' dat jij omschrijft (dat zich eventueel echt uit de riem zou wurmen om een kind te pakken), zou ik absoluut niet mee over straat willen (maar dan zou die als bijvoorbeeld erfhond weer wel geschikt kunnen zijn?!) Maar zouden dat er nu echt zoveel zijn die dat doen?! Over het algemeen zijn de meeste incidenten omdat het kind juist degene is die de hond benaderd, wanneer het mis gaat.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:07

Onze boxer hebben wij maart dit jaar moeten laten inslapen.
Omdat wij nog een probleemhond hebben (broodfokkerspup nu inmiddels 10 jaar oud uit Roemenië o.i.d.) wilde ik wel een hond uit het asiel, maar dan een "gewone" zonder problemen.
Ik wilde liever geen pup weer, omdat je daar toch best veel werk van hebt, en had eigenlijk liever een oudere hond.
Dus ook op zoek, in het asiel, maar ook ik kwam alleen honden tegen met gedragsproblemen, kon niet alleen zijn, sloopte alles. kon niet bij kinderen, hield niet van mannen of niet van vrouwen, en ga zo maar door.
Daarom dan toch maar weer voor een pup gegaan, omdat ik echt geen zin had zo'n hond in huis te halen.
Onze andere hond is overigens bang voor mensen, blaft heel veel, bijt gelukkig niet, kan niet bij straat lopen, omdat ie je de struiken insleurt als hij een wit busje ziet of mensen aan ziet komen.
Wordt panisch als ie in de auto moet en ga zo maar door.
Om er nog 1 bij te halen met gebruiksaanwijzing werd mij te gek..

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:08

Beide asiels waar onze honden vandaan kwamen, gaven ook niet de juiste info of volledige info. Helaas moeten zij ook uitgaan van de verhalen die zij van de vorige eigenaar of zelfs vorige asiel krijgen en kunnen ze niet alles beoordelen in de situatie waarin de hond zit in het asiel. Ze kunnen daar door stress etc heel ander gedrag vertonen dan ze in een gezinssituatie zouden doen.

Bij honden die daadwerkelijk weg zijn gedaan doordat ze iemand hebben aangevallen of gebeten, weet het asiel ook iet wat er is voorgevallen op dat moment. Bijten is altijd verkeerd, maar je weet niet wat de beweegreden van een hond is geweest. Dat zulke honden niet voor herplaatsing mogen worden aangeboden zou ik wat ver vinden gaan.

Wel denk ik dat de asiels betere begeleiding / nazorg kunnen bieden als een hond herplaatst wordt. Bijv. verplicht consult met een gedragstherapeut of verplichte deelname aan een basis hondencursus. Bij de asiels waar wij zijn geweest werd bij de ene helemaal niets meer gedaan na plaatsing, de andere belde na een maand of 3 eens op hoe het ging (wat ik erg netjes vond!).

Wat mij overigens wel opvalt is dat er heel veel type 'vechthonden' in de asiels zitten. Mogelijk heeft dat ook te maken met het hoge aantal honden met agressie of gedragsproblemen?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 15:09

Wesco schreef:
Als je een goede riem hebt dan hoeft de hond niet te ontsnappen en je kan een muikorf omdoen.

Dat weet ik, maar er is altijd een risico, al is het maar klein. De muilkorf kan afgaan, het hek kan op een kier staan, je hebt je hond aan de riem, maar er komt een kind een hoekje omrennen. Je kan het zo gek niet verzinnen of het kan gebeuren.

Nogmaals, ik ben een groot voorstander van asiels, en als ik zelf weer een hond neem wordt dat zeker een herplaatser. Maar het viel me bij het rondkijken naar een hond op dat er gewoon heel veel dieren zitten met bijtincidenten op hun naam. Elke gek kan een hond gaan halen bij (een aantal) asiels. Sommige asiels nemen het heel serieus en besteden er veel tijd een aandacht aan en geven een hond niet mee als ze er geen vertrouwen in hebben. Maar er zijn ook asiels die dat niet doen. Als die asiels geen goede instructies geven en de hond komt verkeerd terecht, dan kan dat echt problemen geven voor de omgeving denk ik.

Maar ik vind ook niet dat elke hond die een keer gebeten heeft een spuitje moet. Zeer zeker niet. Alleen denk ik dat aanpassen van het beleid of de eisen een hoop kan schelen. En wat is de oorzaak van dit probleem? Waarom zitten er zoveel honden met angst(agressie)?

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:11

Ik ben geregeld aan het het kijken voor een herplaatser, met name Duitse Herder of Mechelse herder.
Heb zelf nog een Duitse Herder, Kat en paarden dus moet hier een beetje mee om kunnen.
Hoe moeilijk is het toch zeg. Kan niet met andere honden, niet met katten, aggressief, ...

Zo jammer want er zitten prachtexemplaren tussen, maar ik wil helaas geen risico's nemen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 15:12

Jibbel schreef:
Wat mij overigens wel opvalt is dat er heel veel type 'vechthonden' in de asiels zitten. Mogelijk heeft dat ook te maken met het hoge aantal honden met agressie of gedragsproblemen?

Dat viel mij inderdaad ook op. Al dan niet met gedragsproblemen. En veel kruisingen met herders.
Nu moet ik zeggen dat die honden mij ook meer opvallen omdat die mij juist trekken. Ik heb niet zoveel met die kleine dekzwabbertjes, doggen, brachycephale rassen etc. Ik vind herderachtigen (hoe wolviger hoe beter maar die hebben vaak een lastig karakter, dus daar begin ik (nog) niet aan), heel mooi, maar ik zie daar ook de meeste problemen. En omdat ze dan vrij groot zijn... Een chihuahua die bijt is toch wat minder indrukwekkend dan een mechelse herder die uitvalt.

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:14

De oorzaak van de problemen van deze honden liggen bijna altijd bij de vorige eigenaar. Ik heb 2 jaar in het asiel gewerkt en kom er nog regelmatig. Heel veel honden die bij ons binnenkwamen waren van ongeveer 1 jarige leeftijd. Waarom? Rond het eerste levensjaar van een hond gaan de meeste honden 'puberen'. Rond deze leeftijd zullen met name de honden die geen of nauwelijks een goede consequente opvoeding gehad hebben gedrag gaan vertonen wat voor ons mensen niet wenselijk is. Denk hierbij aan aan de riem trekken, overmatig blaffen, bijten, speelgoed bewaken en dergelijke. Dit komt vaak omdat mensen als de hond een pup is (vanaf het moment dat de pup mee naar huis gaat het meestal al mis) niet consequent zijn over wat wel en niet acceptabel is. De pup komt vaak met slecht gedrag weg omdat mensen het zielig vinden om de pup te corrigeren (hij is zo klein en schattig), correcties te laat of op de onjuiste manier toepassen of juist ongewenst gedrag stimuleren (dit kan bewust maar ook onbewust gebeuren!). De pup gaat groeien en kan doordat de baas hem niet op zijn plaats zet en hem respect leert te hebben de rol van leider op zich nemen. In een groep honden (en kijk bijv ook maar naar een roedel wolven in het wild) kan het niet zo zijn dat er geen leider is. Er moet een leider zijn om de roedel in leven te kunnen houden en er moet bepaald worden wanneer er gejaagd wordt, gegeten wordt en in welke volgorde, welke richting de roedel opgaat en dergelijke. In huis zal de hond als niemand in het gezin (voor de hond zijn 'roedel' ) de leiderrol op zich neemt, deze rol oppakken omdat zijn instinct hem dat aangeeft. Ook onzekere en honden die eigenlijk van nature meer 'volgers' zijn zullen dit doen, terwijl zij eigenlijk zichzelf niet prettig voelen bij deze rol. Denk hierbij aan angstbijters, zenuwachtige honden enz. Dit kan voor gevaarlijke situaties zorgen. Dominante honden die nooit hebben geleerd dat zij lager in rang staan dan de mens kunnen een heel huis overnemen. Denk hierbij aan eten en voorwerpen beschermen, het hoeden en opdrijven van mensen, op hoge plekken liggen zoals de bank, geur markeren in huis, agressie naar mensen die op ''zijn'' terrein bij zijn roedelleden komen en ga zo maar door.

Asiels zijn (als het goed is natuurlijk) heel voorzichtig met het plaatsen van zulke dieren, de rangorde zal bij deze honden iedere keer opnieuw bevestigd moeten worden. Het niet bij andere dieren, kinderen plaatsen is vaak uit voorzorg, om te voorkomen dat de hond in situaties komt waarop hij weer in zijn oude gedrag vervalt. Dit hoeft echter niet te gebeuren maar het is een risico factor die liever wordt voorkomen. Sommige honden zijn inderdaad belast met zoveel gedragsproblemen/afwijkingen dat het veiliger is om deze te laten inslapen. Goede asiels met deskundig personeel zullen deze afweging goed moeten kunnen maken en deze honden niet meer proberen te plaatsen. Gelukkig zijn de meeste honden met veel training, geduld en een consequente en capabele baas al veel gebaat.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:15

Asiels zitten gewoon "snel" vol met de moeilijke honden, de leuke honden vinden vaak in de vriendenkring wel weer een leuk huisje.
Het is gewoon jammer dat je tegenwoordig op elke straathoek een hond kan kopen, zonder het juiste advies. Daar gaat gewoon al heel veel mis. Mensen vinden die bepaalde hond leuk, en denken, zooooooo, die nemen we! Totdat ze merken dat het toch teveel werk is. Hond neemt de "roedel" over en tadaa, weer een bijt incident met kinderen te pakken.
Arme hond kan er dan niets aan doen, maar is dan wel letterlijk de gebeten hond die in een asiel terecht komt..

Ik snap wel dat mensen minder risico's durven nemen met zulke honden. Als ik kinderen zou hebben zou ik toch ook minder snel voor een hond gaan waar bekend van is dat hij al keer heeft gebeten naar kinderen. Blijft toch een dier.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:15

_Alarm_wlkp schreef:
Zo jammer want er zitten prachtexemplaren tussen, maar ik wil helaas geen risico's nemen.

En jij weet zeker als je ergens een pup haalt, dat daar geen problemen mee kunnen zijn/komen?!

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:17

Eilleen ik snap wat je bedoeld. Maar als je zo denkt dan kan er altijd wat gebeuren. Het is gewoon een feit dat sommige mensen geen hond moet hebben. Helaas zijn er nog genoeg mensen die zich niet verdiepen in opvoeding en gedrag van eenhond. En er zijn teveel mensen die zichzelf overschatten.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:19

Ook bij een pup kun je dingen tegenkomen, maar als ik bij het asiel kijk, en ik zie een hond staan met een heel rijtje nee's ernaast, haak ik sowieso af.
Ik heb zelf kinderen en er komen ook andere kinderen over de vloer, dus wil daar geen risico mee lopen.

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:19

[quote="Wat mij overigens wel opvalt is dat er heel veel type 'vechthonden' in de asiels zitten. Mogelijk heeft dat ook te maken met het hoge aantal honden met agressie of gedragsproblemen?[/quote]

Ik gok dat je doelt op de Staffords, Rottweilers en dergelijke? Dit komt vaak door mensen die onkundig zijn met honden die een sterk karakter hebben en van nature dominanter aangelegd zijn. deze honden hebben vaak een rangorde probleem en zijn niet op de juiste manier gecorrigeerd op jongere leeftijd. Of je hebt de slag mensen die deze honden houden omdat het 'stoer' is en de honden juist ongewenst gedrag hebben aangeleerd om deze reden.

ik beweer niet dat dat bij al deze honden zo is hoor, dat totaal niet. Mijn ervaring is echter dat de 2 bovenstaande redenen die ik heb genoemd vaak de reden zijn van het probleem bij deze honden. Ik ben zelf gek op staffords, juist vanwege hun lieve en vrolijke karakter. Mits ze goed opgevoed zijn uiteraard. Een pup wordt niet vals geboren maar vals gemaakt is mijn opvatting.
Laatst bijgewerkt door xBostonx op 03-10-13 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 15:20

Wesco schreef:
Eilleen ik snap wat je bedoeld. Maar als je zo denkt dan kan er altijd wat gebeuren. Het is gewoon een feit dat sommige mensen geen hond moet hebben. Helaas zijn er nog genoeg mensen die zich niet verdiepen in opvoeding en gedrag van eenhond. En er zijn teveel mensen die zichzelf overschatten.

Daar heb je gelijk in. Alleen is het de vraag of een hond met zulke impulsen in de maatschappij moet rondwandelen. Op een boederij in een kennel kan het zat natuurlijk, maar in de woonwijk is een ander verhaal.

Ik denk dat het zeker wat kan toevoegen als meer honden vanuit een gezinssituatie geplaatst zouden worden. Dan kan je veel beter zien hoe een hond in huis gaat zijn dan wanneer hij in het asiel zit denk ik. Ons oude hondje veranderde na een maand of 3 ook enorm. Toen pas begon ze met slopen en honden uit de buurt terroriseren.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:21

eilleen333 schreef:
Hebben jullie een herplaatser met agressie/gedragsproblemen? Heb je daar bewust voor gekozen of bleek het een 'toevalsbevinding' na aanschaf?

Ja, tot 2 keer toe een hond genomen met een behoorlijk "bijtverleden".
Bewust voor gekozen, via de rescue van betreffende rasverenigingen herplaatst. Aussie en een border collie.

Hier met beide honden nooit een probleem gehad, de aussie (die nu 11 jaar is en nog bij ons woont) kan niet met kinderen, dat krijgen we er ook nooit meer uitgetraind, ze is op 5 jarige leeftijd bij ons gekomen en had naar grote en kleine mensen gebeten, dat was ook de reden dat ze uit haar eerste gezin weg moest.
Kindje daar gebeten, en flink, ik heb het litteken gezien.

Is de hond hier ooit opvallend geweest? Nee niet echt, er gelden voor haar gewoon strikte regels in wat mag en niet mag, verder mag ze hier gewoon hond zijn, we hebben veel plaats buiten, en uiteraard geen kinderen.
Anders had ik er niet aan begonnen. Hier komen ook geen mensen met kleine kinderen.
En moest dat wel het geval zijn dan beschermde ik die hond (en kind) en zette ze apart.
Op straat is het geen probleem, maar mee een drukke winkel in bijv. (tuincentra of dergelijk) neem ik haar niet.
Kan ze niet aan, en dat weten we en houden er rekening mee...

Vreemde mensen vind ze intussen helemaal niet meer erg, ze weet als er bezoek is dat er meestal wat te schooien valt en een knuffel te halen is.
In het begin heb ik wel ons bezoek meer moeten opvoeden als de hond.
Telkenmale moeten zeggen dat ze haar met rust moesten laten, gaan zitten op de bank, kopje koffie, en als er een rustig moment is mag ze erbij komen om te begroeten, niet eerder, en dat werkt heel goed.

En met de border uit de rescue idem dito, met dat verschil dat die 8 jaar aan de ketting geleefd had, en echt niks kende, maar ook die heeft hier nog een aantal echt goeie jaren gehad en konden we eigenlijk terug "opvoeden" tot een (redelijk) normale hond.

Allerbelangrijkste is dat diegene die de hond herplaatst een goed beeld heeft van de hond, en daar vooral ook heel eerlijk over is tegenover een potentiele kandidaat eigenaar.
Dat vind ik het goeie aan betreffende rasverenigingen, (moet er wel bijzeggen in Duitsland, beide malen), je weet duidelijk waar je aan begint, kunt altijd voor steun op trainers terugvallen bijv.

Lijkt me in een asiel dat er vaak niet genoeg tijd is om elke hond zo individueel te begeleiden en herplaatsen.
Jammer genoeg!!

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:22

Inderdaad veel type vechthond. Met name staffords.. Die zijn vaak al wat feller tegen andere honden.. en als ze dan in de verkeerde handen vallen krijg je dus dat..

En je kan ook redelijk afleiden vanuit het asiel wat voor een regio het zit. Kijk maar eens het verschil tussen de De reeshof Tilburg (bijna alleen maar staffords) en bijv.. Zaltbommel (van alles). Dat valt mij nogal op.. (niet dat ik iedereen beschuldig die in tilburg woont hoor. Maar het valt gewoon zo op := )

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:25

ik vind het woord 'vechthond' in deze verkeerd gekozen. Het zijn honden met een sterk karakter waar helaas te veel mensen niet mee om kunnen gaan en zo deze dieren in het asiel belanden....

Je zult er ook van staan te kijken, hoeveel van onze schattige hondjes (shiba's) er ter herplaatsing worden aangeboden. Ze zijn uber cute om te zien, maar er zit o zo'n kop op.
Helaas denken heel veel mensen dat je bij kleinere honden niet aan opvoeding hoeft te werken en wat gaat het dan mis.....

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:29

Kentaro schreef:
ik vind het woord 'vechthond' in deze verkeerd gekozen. Het zijn honden met een sterk karakter waar helaas te veel mensen niet mee om kunnen gaan en zo deze dieren in het asiel belanden....

Je zult er ook van staan te kijken, hoeveel van onze schattige hondjes (shiba's) er ter herplaatsing worden aangeboden. Ze zijn uber cute om te zien, maar er zit o zo'n kop op.
Helaas denken heel veel mensen dat je bij kleinere honden niet aan opvoeding hoeft te werken en wat gaat het dan mis.....

ik kan het alleen maar met je eens zijn. Shiba inu's zijn heel schattig om te zien maar ze laten echt niet zomaar over zich heen lopen, daar zit echt een pittig karakter in. Super hondjes voor een consequente baas met kennis van het ras maar echt niet aan te raden voor de leek. Dit vind ik ook wat betreft o.a Jack Russels, Chihuahua's, Keeshondjes en dergelijke. Vlak die ook niet uit, daar zitten ook felle rakkers tussen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:34

Ik kan het juist heel goed begrijpen dat er zoveel honden met gedragsproblemen zijn.
Snap niet dat iedereen dat zo raar vindt.

Je hoeft bokt, social media en tv maar te openen/aan te zetten en je ziet mensen op een totaal verkeerde manier omgaan met honden.

Klein voorbeeld: dat topic over de rijdende rechter. Wéér van die sufferds die zich nérgens in verdiepen. De zoveelste.

Volgens mij weten meer mensen hoe het niet moet dan hoe het wel moet.

Hoezo is het dan raar dat honden verkeerd opgevoed worden?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:36

@Amaris: precies dat is het punt idd.
Men denkt dat een dier een ding is en het moet maar meteen "functioneren" .
En doet het dat niet, hup weg en over naar de volgende...

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 17:18

eilleen333 schreef:
Na aanleiding van het topic voor mensen met een 'moeilijke' hond: een topic over waarom er in hemelsnaam zoveel honden met gedragsproblemen zijn. (niet persoonlijk bedoeld naar iets of iemand, maar het is gewoon zo)
Veel herplaats honden hebben gedragsproblemen die veroorzaakt worden door gebeurtenissen in het verleden.

Wij zijn rond aan het kijken voor een nieuwe hond, onder andere op ikzoekbaas.nl. En wat ik daar lees... Man o man...
"Terughoudend naar vreemden en wil nog wel eens happen."
"Kan met honden/katten/kinderen: Nee"
"Liefst plaatsen op een erf en niet in gezinssituatie ivm gedragsprobleem"
"Niet voor de beginennde hondeneigenaaar ivm gedragdprobleem"
"Zeer waaks, heeft de postbode gebeten"
"Moet weg ivm agressie naar de kinderen"

En zo zijn er tig... Wat doen de mensen toch met hun hond? Waarom zitten er zoveel honden in het asiel met (angst)agressie?

Wij zoeken een hond die goed kan met mens en dier. Omdat we in het verleden een hond had die dat niet kon, en dat willen we echt niet herhalen. We wonen in een vrij drukke buurt, dus een hond die niet goed tegen mensen kan past gewoon niet in deze omgeving. Een hond die mensen juist leuk vindt kan dan wel weer heel goed.

Maar goed, het valt me dus op dat echt 80% van de honden die ik bekeken heb bijt, gebeten heeft of angstsgressie vertoond. Dat vind ik echt erg. Ik vind het niet veilig om deze honden te plaatsen eigenlijk... Ik bedoel, de nieuwe eigenaar kan er goed voor zijn, en dat kan goed gaan, maar hoe zit het met de veiligheid van de maatschappij? Een agressieve hond die losbreekt, dat risico kunnen we toch niet lopen?
Ja, de dieren verdienen een kans, maar is dat het risico echt waard?

Moeten we dieren die tekeken van agressie vertonen wel weer toelaten in de maatschappij? Dat brengt mij naar het topic over het paard die door een hond is aangevallen. Dat kan toch niet? En dit was dan een groot en sterk paard. Wat als die hond het op een kind had voorzien?

Als een hond is weggedaan omdat hij een kind heeft gebeten of een volwassenen heeft gebeten, dan heb ik daar wel mijn twijfels bij. Niet over het incident zelf, maar hoe dat tot stand is gekomen. Mijn hond heeft één keer gegromd naar mijn zusje, en ik gaf mijn hond groot gelijk. Mijn zusje was toch zo vreselijk irritant, ondanks dat ik haar al zo vaak had gewaarschuwd, bleef zij druk doen rondom de hond. Na die grom is mijn zusje direct opgehouden en sindsdien is ze rustig bij de hond en is er nooit meer zoiets gebeurd. En dat, terwijl mijn hond echt vreselijk lief is voor kinderen en ik haar voor de 100% vertrouw. Elke hond heeft zijn grenzen, en vaak worden deze niet gerespecteerd waardoor het lijkt dat een hond 'agressief' is. Overigens zijn er echt wel mensen die weten wat zij voor hond hebben en anticiperen daarop. Er is altijd een (kleine) groep die het verpest voor de anderen en voor de honden die nu in het asiel zitten omdat ze helemaal verkl**t zijn.

Dan hebben we nog de eeuwige buitenland discussie. Dieren uit het buitenland naar Nederland halen om ze hier een beter leven te geven. De pupjes wil nog wel, maar de volwassen dieren.. Gewend om op straat te leven en zichzelf te verdedigen en te vechten voor hun voedsel. Die komen hier in de stad, met een voerbak en een warme mand. Vaak vertonen ze zeer afwijkend en mogelijk gevaarlijk gedrag. Moeten we onszelf die problemen wel op de hals halen?

Wat je nu vertelt is niet waar. Er zijn zo veel 'buitenlandse' honden die zich hier moeiteloos aanpassen. Een enkele lukt dat inderdaad niet, maar ook dat is weer afhankelijk van de stichtingen. Je hebt weer de slechte stichtingen die het verpesten voor de goede stichtingen, die er alles aan doen om 'normale' honden te plaatsen in Nederland. Overigens worden er ook veel honden in Nederland verwaarloosd, die het maar moeten doen met een kennel en een bakje voer/water, jarenlang. Ook deze honden kunnen zich prima aanpassen, uitzonderingen daar gelaten.
De 'probleemhonden' die ik hier tegenkom zijn vaak rashonden/look-a-likes, geen buitenlanders.

Wat vinden jullie van het beleid in nederland mbt het herplaatsen van huisdieren met gedragsproblemen?

Hebben jullie een herplaatser met agressie/gedragsproblemen? Heb je daar bewust voor gekozen of bleek het een 'toevalsbevinding' na aanschaf?

Ja, gedragsproblemen, dat is zo lastig. Een bepaalde hond kan bij persoon A gedragsproblemen ontwikkelen, terwijl deze zelfde hond bij persoon B helemaal geen gedragsproblemen ontwikkeld. Ik weet trouwens niet wat het beleid is in Nederland, is er een algemeen beleid hier?
Ik heb zelf wel een herplaatser, maar niet met agressieproblemen. Dat wilde ik ook niet omdat het mijn eerste hond werd en er liepen twee kleine kinderen rond.

Zie vetgedrukte :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 17:23

wij zijn heel eerlijk. Wij nemen gerust honden aan met een gedragsprobleem maar het moet te trainen zijn. Wij zijn geen eindstation voor honden maar een tussen station. Honden die niets mankeren qua gedrag zijn welkom. Honden met probleem gedrag wat goed te hanteren of weg te trainen is ook en dat mag gerust moeite kosten maar honden die duidelijk zeer hond agressief zijn die nemen wij niet aan. Zo'n hond is in NL niet te hanteren en herplaatsen en zo'n hond jaren in een asiel houden is niets waard omdat hij dan tussen de andere honden leeft terwijl zo'n hond gek wordt omdat hij alle honden die hij ziet, hoort en ruikt aan wil vallen.

Dat er zoveel problemen zijn is logisch tegenwoordig. Helaas hoor!!! Maar met de huidige maatschappij dat alles snel moet en vanzelf moet gaan en geen tijd moet kosten daar past een hond niet in. Zeker niet de honden die tegenwoordig in de mode zijn.

Men wil graag een stoere hond. Men neemt een kruising mastino x turkse herder of cane corso x stafford, boerboel x stafford, am staff x am bulldog, mechel x rodesian, kaukasische berghond x turkse herder enz. enz. enz. allemaal van die kruisingen tussen pittige rassen die je absoluut NIET moet doen. Hier kunnen leuke gezellige en goede honden uit voort komen. Echter de kans op een zeer pittige en vaak niet te houden hond is groot.

Als men dan ook nog eens geen cursus volgt omdat men wel zelf op kan voeden dan ziet men het vaak al fout gaan. Dan mag een asiel de hond over nemen en als men er voor moet betalen nou graag dan als men maar met een gerust gevoel van de hond af is. Als ik dan de zoveelste aangeboden rare kruising weiger omdat deze zo hondagressief is dat men de hond niet meer kan houden (komt bij wijze van spreken dwars door het raam als hij/zij een andere hond ziet) dan zijn wij weer een slecht asiel omdat we zo'n hond niet opvangen. Nee, niet de fokker en niet de koper is dan fout maar wij omdat wij een hond met zo'n probleem niet aan wil nemen. En dat terwijl hun zelf zo'n hond aangeschaft hebben met de wetenschap (lees de karakters van de rassen maar eens door) dat de kans op hondagressie zeer groot is.

Onze tip is dan altijd zoek maar een goede gedragstherapeut en ga er mee aan de slag. 9 van de 10x is dat een foutief antwoord want dan heeft men daar geen tijd voor of geld of zin.....

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 17:25

overigens de grootste groep probleem honden die aangeboden wordt, zeg maar 80%, zit bij ons in kruisingen onderling met staffords, turkse herders, huskey's, mechelaars, amerikaanse bulldoggen, bull terrier, cane corso, boerboel en aanverwante rassen.