Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Wesco schreef:Als je een goede riem hebt dan hoeft de hond niet te ontsnappen en je kan een muikorf omdoen.
Jibbel schreef:Wat mij overigens wel opvalt is dat er heel veel type 'vechthonden' in de asiels zitten. Mogelijk heeft dat ook te maken met het hoge aantal honden met agressie of gedragsproblemen?
Wesco schreef:Eilleen ik snap wat je bedoeld. Maar als je zo denkt dan kan er altijd wat gebeuren. Het is gewoon een feit dat sommige mensen geen hond moet hebben. Helaas zijn er nog genoeg mensen die zich niet verdiepen in opvoeding en gedrag van eenhond. En er zijn teveel mensen die zichzelf overschatten.
eilleen333 schreef:Hebben jullie een herplaatser met agressie/gedragsproblemen? Heb je daar bewust voor gekozen of bleek het een 'toevalsbevinding' na aanschaf?
) Kentaro schreef:ik vind het woord 'vechthond' in deze verkeerd gekozen. Het zijn honden met een sterk karakter waar helaas te veel mensen niet mee om kunnen gaan en zo deze dieren in het asiel belanden....
Je zult er ook van staan te kijken, hoeveel van onze schattige hondjes (shiba's) er ter herplaatsing worden aangeboden. Ze zijn uber cute om te zien, maar er zit o zo'n kop op.
Helaas denken heel veel mensen dat je bij kleinere honden niet aan opvoeding hoeft te werken en wat gaat het dan mis.....
eilleen333 schreef:Na aanleiding van het topic voor mensen met een 'moeilijke' hond: een topic over waarom er in hemelsnaam zoveel honden met gedragsproblemen zijn. (niet persoonlijk bedoeld naar iets of iemand, maar het is gewoon zo)
Veel herplaats honden hebben gedragsproblemen die veroorzaakt worden door gebeurtenissen in het verleden.
Wij zijn rond aan het kijken voor een nieuwe hond, onder andere op ikzoekbaas.nl. En wat ik daar lees... Man o man...
"Terughoudend naar vreemden en wil nog wel eens happen."
"Kan met honden/katten/kinderen: Nee"
"Liefst plaatsen op een erf en niet in gezinssituatie ivm gedragsprobleem"
"Niet voor de beginennde hondeneigenaaar ivm gedragdprobleem"
"Zeer waaks, heeft de postbode gebeten"
"Moet weg ivm agressie naar de kinderen"
En zo zijn er tig... Wat doen de mensen toch met hun hond? Waarom zitten er zoveel honden in het asiel met (angst)agressie?
Wij zoeken een hond die goed kan met mens en dier. Omdat we in het verleden een hond had die dat niet kon, en dat willen we echt niet herhalen. We wonen in een vrij drukke buurt, dus een hond die niet goed tegen mensen kan past gewoon niet in deze omgeving. Een hond die mensen juist leuk vindt kan dan wel weer heel goed.
Maar goed, het valt me dus op dat echt 80% van de honden die ik bekeken heb bijt, gebeten heeft of angstsgressie vertoond. Dat vind ik echt erg. Ik vind het niet veilig om deze honden te plaatsen eigenlijk... Ik bedoel, de nieuwe eigenaar kan er goed voor zijn, en dat kan goed gaan, maar hoe zit het met de veiligheid van de maatschappij? Een agressieve hond die losbreekt, dat risico kunnen we toch niet lopen?
Ja, de dieren verdienen een kans, maar is dat het risico echt waard?
Moeten we dieren die tekeken van agressie vertonen wel weer toelaten in de maatschappij? Dat brengt mij naar het topic over het paard die door een hond is aangevallen. Dat kan toch niet? En dit was dan een groot en sterk paard. Wat als die hond het op een kind had voorzien?
Als een hond is weggedaan omdat hij een kind heeft gebeten of een volwassenen heeft gebeten, dan heb ik daar wel mijn twijfels bij. Niet over het incident zelf, maar hoe dat tot stand is gekomen. Mijn hond heeft één keer gegromd naar mijn zusje, en ik gaf mijn hond groot gelijk. Mijn zusje was toch zo vreselijk irritant, ondanks dat ik haar al zo vaak had gewaarschuwd, bleef zij druk doen rondom de hond. Na die grom is mijn zusje direct opgehouden en sindsdien is ze rustig bij de hond en is er nooit meer zoiets gebeurd. En dat, terwijl mijn hond echt vreselijk lief is voor kinderen en ik haar voor de 100% vertrouw. Elke hond heeft zijn grenzen, en vaak worden deze niet gerespecteerd waardoor het lijkt dat een hond 'agressief' is. Overigens zijn er echt wel mensen die weten wat zij voor hond hebben en anticiperen daarop. Er is altijd een (kleine) groep die het verpest voor de anderen en voor de honden die nu in het asiel zitten omdat ze helemaal verkl**t zijn.
Dan hebben we nog de eeuwige buitenland discussie. Dieren uit het buitenland naar Nederland halen om ze hier een beter leven te geven. De pupjes wil nog wel, maar de volwassen dieren.. Gewend om op straat te leven en zichzelf te verdedigen en te vechten voor hun voedsel. Die komen hier in de stad, met een voerbak en een warme mand. Vaak vertonen ze zeer afwijkend en mogelijk gevaarlijk gedrag. Moeten we onszelf die problemen wel op de hals halen?
Wat je nu vertelt is niet waar. Er zijn zo veel 'buitenlandse' honden die zich hier moeiteloos aanpassen. Een enkele lukt dat inderdaad niet, maar ook dat is weer afhankelijk van de stichtingen. Je hebt weer de slechte stichtingen die het verpesten voor de goede stichtingen, die er alles aan doen om 'normale' honden te plaatsen in Nederland. Overigens worden er ook veel honden in Nederland verwaarloosd, die het maar moeten doen met een kennel en een bakje voer/water, jarenlang. Ook deze honden kunnen zich prima aanpassen, uitzonderingen daar gelaten.
De 'probleemhonden' die ik hier tegenkom zijn vaak rashonden/look-a-likes, geen buitenlanders.
Wat vinden jullie van het beleid in nederland mbt het herplaatsen van huisdieren met gedragsproblemen?
Hebben jullie een herplaatser met agressie/gedragsproblemen? Heb je daar bewust voor gekozen of bleek het een 'toevalsbevinding' na aanschaf?
Ja, gedragsproblemen, dat is zo lastig. Een bepaalde hond kan bij persoon A gedragsproblemen ontwikkelen, terwijl deze zelfde hond bij persoon B helemaal geen gedragsproblemen ontwikkeld. Ik weet trouwens niet wat het beleid is in Nederland, is er een algemeen beleid hier?
Ik heb zelf wel een herplaatser, maar niet met agressieproblemen. Dat wilde ik ook niet omdat het mijn eerste hond werd en er liepen twee kleine kinderen rond.