Puppies en schrikdraad..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 15:15

Cindyrella schreef:
Een pup zou ik de eerste 6 a 7 maanden niet los laten lopen! Pas als hij/zij de basis commando's kent en ook behoorlijk beheerst, zou ik 'm los laten lopen.

Overigens wij hebben een Duitse Staande, die al meermaals tegen de stroomdraad gelopen is. Als ze een spoor ruikt is er niets dat haar tegen houdt om er vandoor te gaan, de wei of de bak door. En geeft ze niets om de stroomdraad eb lapt ze alle commando's aan 'haar laars' Ze heeft ook al een keer van TE dichtbij kennis gemaakt met een van onze trekpaarden. Sindsdien is ze aangelijnd, want je wilt toch geen ongelukken! Zeker met honden die erg zelfstandig zijn en (te)veel instinkt hebben, is het altijd opletten gebla
zen.

Succes!

Ik wil niet banketstaaf doen hoor, maar dan is dat met die hond zijn basiscommando's toch niet helemaal gelukt.
Een jonge hond leert gemakkelijker dan een die gewend is om onder of over de draad te gaan.
Daarnaast moet je mi bij stroomdraad geen commando geven, hij moet zelf de link leggen: draadje is no go zone.

Miepie77

Re: Puppies en schrikdraad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 15:18

6,7 maanden zou ik ook niet wachten met loslaten, mn honden gaan vanaf dag een op plekken waar dat kan los, juist als ze jong zijn zijn ze nog niet zo snel weg en kan je ze dat makkelijk aanleren om bij je te blijven en mee te lopen, als ze ouder worden worden ze ondernemender en juist dan gaan ze zelf op pad

odilia

Re: Puppies en schrikdraad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 15:24

het ligt eraan hoeveel stroom er op de draden staan maar ik zou ze er zoiezo niet mee in contact mee willen hebben. ik heb het een keer gehad met een gevoelige labrador, rende in blinde paniek het bos in en pas laat in de avond terug gekomen en nog dagen ontdaan. het kan dus heel erg veel doen met een hond...

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 15:25

Een hele jonge pup hoort in mijn ogen nog niet los bij de paarden te lopen. Ik heb mijn honden wel kennis laten maken met de paarden en er de eerste weken het stroom af gehad.
Pas toen ze ietsjes ouder waren en doorhadden dat de baas de veilige haven was en ook het "hier" met lekkere brokjes doorhadden, dan pas zette ik het stroom er weer op en begon ik met een paard uit de weide halen om te poetsen en de honden er los om heen.

De eerste tik van het stroom hadden ze snel te pakken en dan vloog het tenminste naar de baas (of in mijn geval het huis in), dus veilig. En de ene doet het nooit meer en de andere is wat lomp aangelegd en vliegt nog wel eens te ver :D .

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 15:55

odilia schreef:
het ligt eraan hoeveel stroom er op de draden staan maar ik zou ze er zoiezo niet mee in contact mee willen hebben. ik heb het een keer gehad met een gevoelige labrador, rende in blinde paniek het bos in en pas laat in de avond terug gekomen en nog dagen ontdaan. het kan dus heel erg veel doen met een hond...

Precies de reden dat ik altijd het stroom er af haalde voor mijn jonge Sheltie los mocht in de wei/paddock. Bewegingstal. Ook erg gevoelig hondje en die zag ik in gedachte al gaan in blinde paniek als reactie op een schok.